Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:19

ynskek schreef:
Wat zou volgens jullie een reël budget zijn met de volgende eisen:

- Basissport dressuur, springen geen ambities maar een keer 50 cm op z'n tijd zou leuk zijn.
- 1.47 tm 1.63 hoog
- tussen de 4 en 11 jaar
- Merrie of ruin
- Geen koudbloed of Spaans/Portugees paard
- bij voorkeur geklasseerd en t liefst L1 of hoger
- mag best voorwaarts zijn maar geen bokken of steigeren.

Ben niet actief op zoek maar me wel aan t oriënteren wat reël zou zijn.

Wanneer doen jullie alleen klinisch keuren en wanneer ook RX?

Wat de gek er voor geeft.

4000-15.000 als het een pony is en een paard misschien nog meer.

Ik pb je.

Belker

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:36

Ik lees heel veel geen koudbloed en vraag me oprecht af waarom niet.
Mijn freiberger is koudbloed maar past op dat punt na in heel veel zoekcriteria.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:55

Change3x schreef:
Ik heb nog niet zoveel foto’s van mijn nieuwe, maar onderstaande geeft wel een beeld! Ze is nog heel erg bloot, maar dat mag voor een 3 jarige.
[ [url=m/z14C4K.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Kgz5IF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er moet nog een chipje uit, dierenarts wil haar graag aankomende vrijdag al onder het mes omdat het dan weer operatie dag is, maar ik moet eerst nog een OP / narcose verzekering regelen. Geen idee hoe snel zoiets gaat. Dus anders moet het toch nog even wachten.

Dat is dezelfde dag nog geregeld bij equipe

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:59

Century schreef:
Dank je! :) Het is een chaotisch proces, is tot nu toe mijn conclusie. Veel emoties ook. Er is best veel te koop, maar eigenlijk best weinig 'goeds', lijkt het. Best lastig. Ik laat alles aan mijn instructrice zien die heel kritisch is, dus alles wat niet goed gebouwd is of goed loopt wordt er al uitgefilterd. Tot nu toe heb ik nog niets concreets over... Ik heb geen haast, maar merk dat ik wel wat ongeduldig ben. Maar goed, een goede koop is het belangrijkste, dus soms gewoon even afwachten :)
Oh, en wat irritant dat mensen niet erbij zetten hoeveel het paard kost. Mag je er weer achteraan en blijkt het ver buiten je budget te zitten... :roll:

Ik zoek:

- E-pony of klein paard, ergens tussen de 150 en 165
- 5 - 12 jaar
- Niet volledig groen
- Nuchter, niet schrikkerig of ril
- Wel pit/voorwaarts
- Warmbloed
- Met name dressuurmatig geschikt, maar af en toe een sprongetje of naar buiten moet er ook in zitten
- Natuurlijk gezond / goed gebouwd

Budget max 7.5K.

Dan de minder belangrijke dingen, ik ben meer een ruinen-persoon en ik houd van vosjes. Maar dat is secondair.

Onder de 10k heb je in dit topic blijkbaar niks te zoeken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:01

Ikke heb je je kleine teen gestoten vandaag ofzo?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:21

Niet alleen vandaag :+ .

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 05:53

ikke schreef:
Century schreef:
Dank je! :) Het is een chaotisch proces, is tot nu toe mijn conclusie. Veel emoties ook. Er is best veel te koop, maar eigenlijk best weinig 'goeds', lijkt het. Best lastig. Ik laat alles aan mijn instructrice zien die heel kritisch is, dus alles wat niet goed gebouwd is of goed loopt wordt er al uitgefilterd. Tot nu toe heb ik nog niets concreets over... Ik heb geen haast, maar merk dat ik wel wat ongeduldig ben. Maar goed, een goede koop is het belangrijkste, dus soms gewoon even afwachten :)
Oh, en wat irritant dat mensen niet erbij zetten hoeveel het paard kost. Mag je er weer achteraan en blijkt het ver buiten je budget te zitten... :roll:

Ik zoek:

- E-pony of klein paard, ergens tussen de 150 en 165
- 5 - 12 jaar
- Niet volledig groen
- Nuchter, niet schrikkerig of ril
- Wel pit/voorwaarts
- Warmbloed
- Met name dressuurmatig geschikt, maar af en toe een sprongetje of naar buiten moet er ook in zitten
- Natuurlijk gezond / goed gebouwd

Budget max 7.5K.

Dan de minder belangrijke dingen, ik ben meer een ruinen-persoon en ik houd van vosjes. Maar dat is secondair.

Onder de 10k heb je in dit topic blijkbaar niks te zoeken.

Er zit nog wel een stukje kwaliteitverschil tussen paarden van 3,5k en 7,5k hoor. Helemaal als het ook een E-pony mag zijn ;)

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:16

Belker schreef:
Mijn freiberger is koudbloed maar past op dat punt na in heel veel zoekcriteria.

Jij zegt wat ik dacht.. koudbloed betekent echt niet direct dat ze sloom zijn wat wel vaak aangenomen word. Maar mijn Freiberger is echt wel voorwaarts en alles behalve lui.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 08:41

Elisa2 schreef:
B Het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder gezond verstaat.

Dit inderdaad. Ik zag die opmerking al eerder voorbij komen: dat je niet weet of een paard gezond is als hij niet volledig röntgen gekeurd is.

Dan vraag ik me dus af: wat versta je onder gezond?

Als een dier gewoon al jaren braaf en blij zijn ding doet onder het zadel vind ik hem gezond. Bij een aankoop wil je dan ineens vanalles weten over het interieur wat je ook nog maar eens een deel van de werkelijke info geeft.
Ik zeg niet dat dat verkeerd is. Je moet op dat moment een beslissing nemen.
Maar als ik zoíets als bovenstaande zou verkopen, er waren al ooit foto's van gemaakt en er zijn nooit problemen mee geweest. Die zou ik gewoon als gezond te koop zetten persoonlijk. Met een prijs naar die waarde.
Als er dan iets uit de foto's zou komen, kun je je nog afvragen waar je dan aan het kijken bent. is het paard dan ineens niet meer gezond?

Of anders geschetst: ik heb er hier 1 staan die nooit op een foto geweest is. Die is nu 28, heeft een leuke sportcarrière gehad en gaat nog steeds lekker naar het bos. Is die gezond?

Ik snap heel goed dat je voorzichtig wordt.
Maar ik zit er echt iets pragmatischer in. En heb blijkbaar tot nu toe geluk gehad.
Interessant overigens hoor; dit onderwerp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:03

Ik vind zelf klinisch goed nog altijd het belangrijkste, maar iedereen heeft andere referentiewaarden en ook afhankelijk van de vraagprijs en het doel en eerdere ervaringen.

Het vervelende is gewoon dat er een boel gesjoemeld wordt.

Century, dat moet te vinden zijn..ik weet niet of hij al verkocht is maar Kabayo had laatst een hele leuke te koop die in jouw zoekertje past.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:22

Belker schreef:

Het moet natuurlijk ook een beetje je type zijn?
Een vriendin van mij is ook op zoek en is gewoon een beetje een type voor bloederige merries met een karaktertje..... Zij zal gewoon niet vallen op een koudbloed. Terwijl ik zelf van stoer en robust houdt, dus voor mij zou het wel een optie zijn.
Dat kan toch?

Net zoals sommige mensen op huidskleur vallen, en andere juist weer op blond etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:26

Precies en sommige willen juist geen warmbloed. Dat kan toch?
Ik ben gewoon een warmbloed type en ook al vind ik sommige freibergers wel leuk, ik zou er zelf geen 1 kopen, want ik zoek wat anders. Niet alleen karakter, ook stokmaat, bouw en nog wat meer. Net als dat ik geen draver wil en ook 99 van de 100 Spanjaarden niet en de enige die ik wel zou willen past niet in budget en kan ik voor dat geld een veel beter passende kwpner oid kopen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-07-24 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:26

pol013 schreef:
Elisa2 schreef:
B Het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder gezond verstaat.

Dit inderdaad. Ik zag die opmerking al eerder voorbij komen: dat je niet weet of een paard gezond is als hij niet volledig röntgen gekeurd is.

Als een dier gewoon al jaren braaf en blij zijn ding doet onder het zadel vind ik hem gezond. Bij een aankoop wil je dan ineens vanalles weten over het interieur wat je ook nog maar eens een deel van de werkelijke info geeft.
Maar als ik zoíets als bovenstaande zou verkopen, er waren al ooit foto's van gemaakt en er zijn nooit problemen mee geweest. Die zou ik gewoon als gezond te koop zetten persoonlijk. Met een prijs naar die waarde.
Als er dan iets uit de foto's zou komen, kun je je nog afvragen waar je dan aan het kijken bent. is het paard dan ineens niet meer gezond?

Of anders geschetst: ik heb er hier 1 staan die nooit op een foto geweest is. Die is nu 28, heeft een leuke sportcarrière gehad en gaat nog steeds lekker naar het bos. Is die gezond?

Ik snap heel goed dat je voorzichtig wordt.
Maar ik zit er echt iets pragmatischer in. En heb blijkbaar tot nu toe geluk gehad.
Interessant overigens hoor; dit onderwerp.

het hangt ook van de referenties om je heen af.....op 1 na zijn mijn paarden nooit gekeurd bij aanschaf. En degene die gekeurd was, en helemaal goed was, heb ik het meeste pech gehad.

De andere zijn inmiddels 32, 25 (die zijn al een tijdje met pensioen, maar nog altijd in ons bezit), en de andere is 5, die heb ik als veulen gekocht.

Maar een meisje bij ons op stal, heeft afgelopen jaar een paard in moeten laten slapen, die ze nog geen jaar gehad heeft, die had zo'n rotte rug, daar was niks meer van te maken zeg maar. Kwam pas met fanatieker rijden naar boven...(dier was 5). Dus ja, ik adviseer mensen toch om foto's te maken van rug en hals. Niet om daarmee alles uit te sluiten of af te keuren, helemaal niet zelfs. Maar het is wel fijn dat je weet wat je koopt, zodat je daar in het management rekening mee kan houden.
En laten we eerlijk wezen? Wat zijn de 300 euro die rug/hals extra kost nou voor kosten op wat een paard op jaarbasis kost?

1 keer de zadelmaker/vee arts erbij en je bent zo het dubbele kwijt als ze een keer niet goed zijn.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:48

Belker schreef:

Bij Freibergers denk ik altijd aan Jerome Voutaz. Rijdt zich al jaren in de top 10-20 van de FEI ranking tussen alle warmbloeden. _/-\o_ (edit: buiten met 3 onderdelen, anders ben je niet gekwalificeerd voor de indoor world cup)

Ik denk dat menig recreant/basissporter heel blij kan worden van dit type paard. :j

Nu ga ik weer terug onder mijn "meelees-steen"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:46

Earth schreef:
In 2006 kocht ik een hele leuke brave gezonde 4-jarige NRPS-er van 1.65 mtr voor €3250.-. Paard, toen kon dat nog. Het was echt een geweldig dier, zo onwijs braaf, ging met plezier mee op wedstrijd, kon je achterstevoren op zitten en kon nog leuke springen ook. Helaas stortte de markt in toen ik hem in 2011 moest verkopen. Dus ik heb hem voor net zoveel verkocht als gekocht, stand M1 dressuur M springen :=

Dat is bijna 20 jaar geleden. :D :D :D. Als je alleen rekening houdt met de gewone inflatie (cpi index) over die jaren bij datzelfde paard van 4 jaar zou je met ca 5,5K rekening moeten houden. Dan houd je nog geen rekening met de markt. De markt zit niet mee. De gezonde paarden liggen niet voor het oprapen. Voor 5,5 heb je als fokker de opfokkosten er nog niet uit. Voor zo'n zelfde paard moet je nu eerder denken aan tussen 6 en 7K.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:54

Man, als ik een paard met dezelfde kwaliteit en alles wil hebben als 1 van mijn vorige, dus vergelijkbaar paard nu als toen in 2008 moet ik rekenen op meer als het dubbele van toen. Ergens vanaf 20.000 tot 35.000 := Dat is echt niet te vergelijken.
Ook de pony van ongeveer hetzelfde jaar als Earth en qua prijs ietsjes hoger kan je nu pas voor het dubbele krijgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:55

Je hebt iets met koudbloed of niet. Ik vind tinkers vreselijk maar mn beste vriendin zweert erbij. En als ik een mooie tinker zie zeg ik dat ook. Maar ik hoef ze niet. En zij mijn Connemara niet. Dus laat iedereen wensen war hij/zij wil. En koudbloeden kunnen ook enorm eigenwijs zijn. Ik hoef ze niet maar een hele mooie fjord of haflinger kan ik wel waarderen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:58

Maar zijn de paarden duur, of zijn het eindelijk eens realistische prijzen?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:00

Het is wat dat betreft ook wel een verkopers markt momenteel.

Ik moet zeggen dat 15 tot 20 me wel ver gaat maar ik weet ook heel goed dat ik voor 5 niet uit ga komen waarschijnlijk. Ook al ben ik op zoek naar +/- 147 tot +/- 163

Vandaar eerder mijn vraag ook over wat volgens jullie momenteel een realistisch budget zou zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:31

Mbt koudbloeden:
Ik heb niets tegen koudbloeden hoor! Rij ze graag. Maar voor dressuur merk ik dat een warmbloed me beter trekt, dat ik dat fijner vindt. Zijn ze toch net wat meer geschikt voor. En Freibergers zijn vaak ook vrij prijzig, dus ook als dat een uitzondering is, helaas niet interessant voor mij :)

En ik zoek inderdaad gewoon rustig, er is vast iets te vinden. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:34

Ik heb een hoog in het bloed staande warmbloed met het uiterlijk van een koudbloed :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:25

Ik denk dat de meesten hier de (dressuur)wedstrijden in willen. Dan is het logisch een paard te zoeken wat daarin makkelijker meekomt. Al ken ik genoeg mensen die een onfortuinlijk paard voor de wedstrijden trainen, zien als een uitdaging. Zolang je daarin eerlijk blijft naar je paard is het goed.

Ik heb overigens zelf eentje staan die ik tien jaar geleden heb gekocht voor 3,5. Bruine KWPN ruin, 5 jaar, 1,67m. Maar... die had in zijn vijf jaar nog geen hoefsmid gezien, de buitenkant van zijn weide ook niet, en zijn manen kwamen ongeveer op zijn knieën als ze niet zo in de klit zaten. Daar zat een gas, stuur en rem op. Betrouwbaar? Ja. Thuis kan ik er een jaar niet op gaan en zo opstappen en wegrijden. Op ander terrein bouwt die zoveel spanning op dat hij uit het niets ineens op zijn achterbenen kon gaan staan. Op de grond zijn we nog steeds manieren aan het aanleren. En ik hoef van hem geen röntgenfoto's te trekken, vrees ik. Klinisch is hij gewoon goed bevonden. Maar ik denk dat hij ondertussen wat artrose heeft ontwikkeld.

Ik ben er eigenlijk vrij snel achtergekomen dat we geen match waren, maar ik was het zoeken zo beu, dat ik heb niet wilde verkopen. Nu kan mijn zus ermee lezen en schrijven, en mijn merrie is dol op hem.

Ik ben blij dat ik heb besloten enkel onbeleerd meer te kopen met de huidige prijzen. Hoef ik ook geen paarden van anderen meer uit te proberen :=

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:14

pol013 schreef:

Elke situatie is uiteraard anders, en de leeftijd speelt ook een rol. Hoe lang loopt het paard al rond met bepaalde bemerkingen, wat zijn je plannen met het paard.

Maar ik ben op zoek naar een jonger paard Als je dan een bedrag bóven de 10,000 euro hebt afgesproken met een verkoper op basis van een goede klinische keuring en beoordeling van de 6 maanden eerder gemaakte foto's. Vervolgens vindt de (door jou ingehuurde) keurende dierenarts kissing spines en beginnende artrose in het spronggewricht en is er zeker van dat het (4!-jarige paard) hier binnen nu en 3 jaar pijn en ellende aan gaat krijgen, zou jij het risico durven nemen?

En ik ben verder heel erg benieuwd naar een greep uit het aanbod gezonde paarden tussen de 4 en de 9 onder de 10,000 euro zonder bemerkingen/problemen zoals hier wordt beweerd.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:11

Daarnaast moet je verkoper ook nog eens op zijn/haar blauwe ogen geloven dat die de afgelopen jaren niks heeft gemankeerd. Zij kunnen dat wel zeggen, maar of het echt zo is... Als het om geld gaat kan je niemand vertrouwen ;)

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:54

Maar als het niet per se die flitsende KWPN-er met minstens even flitsend papier van minimaal 1.65m moet zijn, dan zijn die gezonde paarden van onder de 10k er toch gewoon?