Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 01:26

Tot dat die mensen opeens zien én dat (landbouw)huisdieren er niet veilig achter kunnen staan, maar vooral dat klein -en groot wild zich de dood in loopt als ze in wolfwerende afrastering terecht komen.
Want het is zielig dat onschuldig wild zich te pletter loopt.
De landbouwhhuisdieren worden sowieso geslacht is hun gedachtengang.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 05:00

tienus63 schreef:
Tot dat die mensen opeens zien én dat (landbouw)huisdieren er niet veilig achter kunnen staan, maar vooral dat klein -en groot wild zich de dood in loopt als ze in wolfwerende afrastering terecht komen.

Ik krijg regelmatig te horen dat wild geen gevaar loopt door die omheiningen :(
En ik moet mijn ponies maar gewoon opsluiten. En anders moet ik ze maar wegdoen als ik ze niet veilig kan houden.
En inderdaad, boeren mogen niet zeuren als hun vee opgegeten wordt want ze zijn toch voor de slacht.
Ik heb de discussie opgegeven

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:42

Precies
Animal rights stopt echt niet al staat Nederland vol met hekken.
Want dan is de onderste draad ergens 2mm te hoog of wat ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:51

Tinka schreef:
Is er ergens bekend welke partijen voor het beperken van het aantal wolven in Nederland is?
Heb 2 kieswijzers geprobeerd, maar dat werd niet mee genomen.

In elk geval SGP en BBB.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:15

tienus63 schreef:

Klopt, maar zo lang dat raster er niet staat, komt die ontnuchtering niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:18

DuoPenotti schreef:
Precies
Animal rights stopt echt niet al staat Nederland vol met hekken.
Want dan is de onderste draad ergens 2mm te hoog of wat ook.

Alleen hebben ze geen poot meer om op te staan, wanneer die dieren achter een raster staan. Het is hun enige verweer, als je die af neemt dan zijn ze nergens.

Ik vrees dat je er uiteindelijk niet aan ontkomt, niet zolang er slappe politiek is en wegkijkende media.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:23

Er wordt nu toch ook al gezegd dat het vee dan maar gewoon binnen moet staan, dus dat roepen ze dan gewoon nog veel harder. Die omheining is een wassen neus…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:34

Sanet schreef:
Er wordt nu toch ook al gezegd dat het vee dan maar gewoon binnen moet staan, dus dat roepen ze dan gewoon nog veel harder. Die omheining is een wassen neus…

Precies. En dan zijn er nog veel Bokkers voor de wolf, terwijl je op Bokt zowat wordt verketterd als je je paarden niet 24-7 op de wei hebt!!!!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:45

Sanet schreef:

Dat weet jij, dat weet ik, alleen het gros weet dat niet. En het gros bepaald.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:50

Nee het is niet het gros
Ik heb juist het idee dat kleine groepen schreeuwers in Nederland snel de aandacht krijgen.

Weet niet hoe het uit te leggen, gaat vaak raar in Nederland

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:52

DuoPenotti schreef:
Nee het is niet het gros
Ik heb juist het idee dat kleine groepen schreeuwers in Nederland snel de aandacht krijgen.

Weet niet hoe het uit te leggen, gaat vaak raar in Nederland

Als ik op social media kijk en zie hoeveel mensen pro zijn, dan is dat niet de minderheid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:56

En als ik zie hoeveel ertegen zijn...
Zeker zoveel.

Maar de berichten in de media zijn pro

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:34

anjali schreef:
Tinka schreef:
Is er ergens bekend welke partijen voor het beperken van het aantal wolven in Nederland is?
Heb 2 kieswijzers geprobeerd, maar dat werd niet mee genomen.

In elk geval SGP en BBB.

5 reacties terug staat een lijstje

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:09

Tegenwoordig voelt alles een beetje dubbel. Ik ben er voorstander van dat er partijen zijn die strijden voor dieren welzijn. Zij zorgen er zeker voor dat veel onderwerpen ten aanzien van dieren kritisch worden bekeken en dat is vaak ook hard nodig. Aan de andere kant irriteert hun tunnelvisie mij mateloos.

Dierenrechten organisaties profileren zich als zijnde voor alle dieren, maar de werkelijkheid bewijst anders. Zij zijn pas tevreden als iedereen veganist is en alle dieren vrij in de 'natuur' lopen. Dat dit een Utopie is omdat er in Nederland amper vrije 'natuur' bestaat maakt niets uit.

Minder dan 1% van Nederland (inclusief binnen water) bestaat uit 'wildernis'. Dit zijn plekken waar de natuur zijn gang kan gaan zonder bemoeienis van de mens. In de overige 99% van Nederland wordt alles door de mens gereguleerd.

Prima als je kritisch ben op de jacht. Maar wees ook realistisch. Jaarlijks worden 5 tot 10 miljoen dieren (inclusief kikkers, slangen e.d.)doodgereden. Toch heb ik nog niemand gehoord over het verbieden van verkeer...

Zonder jacht zouden meer dieren worden doodgereden en zouden er ook meer risico's voor ongevallen zijn voor de mens. Ook zouden er veel dieren lijden vanwege voedseltekort.
Van de geschoten dieren wordt vaak het vlees weer verkocht, waardoor het kringetje weer rond is.

Dieren die door mensen gehouden worden (met uitzondering in megastallen), hebben over het algemeen een heerlijk leven. Alles wordt voor ze verzorgt, zij hoeven zich nergens zorgen over te maken. Wereldwijd en ook in Nederland zelf zijn er verschrikkelijk veel mensen die hetzelfde niet over hun eigen leven kunnen zeggen.

Als 1 of enkele personen een oorlog begint vanwege de rechten op een stuk grond en hierdoor vele (burger) slachtoffer vallen is iedereen verontwaardigd. Als er enkele wolven Nederland binnen vallen en huisdieren met regelmaat slachtoffer worden dan is de wolf niet het probleem, maar ligt het aan de eigenaar, die zijn dieren niet heeft opgehokt. Jarenlang is er aan alle kanten gestreden voor meer dieren welzijn, meer dieren in de wei en minder opstal. Want de hele dag opstallen is dierenmishandeling. Na de komst van de wolf wordt je plotseling aangeklaagd omdat je jouw dieren niet op stal hebt staan. Hypocrisie ten top. Waarom is het leven en welzijn van enkele wolven zo veel belangrijker dan dat van duizenden andere dieren? De wolf in Nederland gedraagt zich als een terrorist maar wordt met open armen ontvangen.

En nee, ik heb opzich niets tegen de wolf, het is een prachtig dier en het volgt ook alleen zijn instinct. Maar men moet ook redelijk blijven. Een wolf hoor in de natuur waar hij zijn natuurlijk gedrag kan laten zien. Niet bij mensen in de achtertuin tussen de schapen, de pony's en op het konijnenhok van Flappie.

Pas enkele jaren geleden zou er zware paniek zijn geweest als een paar wolven uit de dierentuin ontsnapten. Dit omdat ze een gevaar kunnen zijn voor de mens.

Gelukkig zijn de wolven die nu in Nederland arriveren onschuldige dieren die schuw zijn en op afstand blijven van de mens. En je hoeft je absoluut geen zorgen te maken als je ze tegen komt in je achtertuin... :roll:

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:51

Ze wilden flappie alleen maar een kusje brengen.
Prima dat die partijen voor dierenwelzijn er zijn. Maar doorslaan in dingen daar zijn ze heel goed in.

Neem nu het radiospotjes wbt de sloopmelk. Daar worden dingen in gezegd die menig mens klakkeloos zal aannemen en die nog nooit een stap op een boerenbedrijf heeft gezet.

En zo is het ook mbt de wolf. Ik was laatst op buitenrit met een vriendin en die wilde naar de eese, ik niet omdat daar dus regelmatig zichtmeldingen zijn. Zij gaf aan dat een hondenfluitje wel zou helpen en dat ze erg schuw zijn.
Tja, ik geloof dat dus niet meer...
Als ik die filmpjes zie waarbij ze niet snel terugdeinzen voor grote handgebaren en schreeuwen zal een fluitje m.i. ook weinig doen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:41

Mellow schreef:
Prima dat die partijen voor dierenwelzijn er zijn. Maar doorslaan in dingen daar zijn ze heel goed in.

Neem nu het radiospotjes wbt de sloopmelk. Daar worden dingen in gezegd die menig mens klakkeloos zal aannemen en die nog nooit een stap op een boerenbedrijf heeft gezet.

En zo is het ook mbt de wolf. Ik was laatst op buitenrit met een vriendin en die wilde naar de eese, ik niet omdat daar dus regelmatig zichtmeldingen zijn. Zij gaf aan dat een hondenfluitje wel zou helpen en dat ze erg schuw zijn.
Als ik die filmpjes zie waarbij ze niet snel terugdeinzen voor grote handgebaren en schreeuwen zal een fluitje m.i. ook weinig doen.

Als men zo veel wil doen aan dierenwelzijn, dan moet men zorgen dat buitenlandse investeerders onze dierenartsmarkt niet over nemen en we allemaal in staat zijn, financieel goede zorg aan onze huisdieren te geven of de bio-industrie aanpakken. En niet gaan neuzelen over hertenkampen of dierhouders die geen duizenden euro's kunnen investeren in niet werkend hekwerk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:01

Mensen hebben sowieso geen idee...

Leuk voorbeeld 15 jaar geleden toen mijn dochter nog een kleuter was... themaweek boerderij.

Alle kleuters met ouders de boer op. Megastal met varkens. Splinternieuw bedrijf, duizenden varkens op 1 lokatie. Doorschuifsysteem dus biggen gaan maar 1 keer van het bedrijf; op transport naar de slager 50 km verderop. Zegt letterlijk 1 van die ouders "wat een prachtig leven hebben die varkens hier, maar dit zie ik toch veel liever dan al die megastallen"

Ze stond in een bedrijf wat eigenlijk 5 megastallen was...

De indoctrinatie van enge clubjes als wakker dier en animal rights is al compleet doorgeslagen. Heinrich Himmler zou trots op ze zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:09

Journee, wat men ook vaak vergeet is dat de mens net zo goed van nature jaagt. Jagen is iets wat altijd belangrijk is geweest voor mensen. Heel vroeger zelfs nog vele malen belangrijker dan tegenwoordig. Veel mensen willen dit ontkennen of negeren maar dit is gewoon hoe het is

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:19

Anne_GTI schreef:

Leuk voorbeeld 15 jaar geleden toen mijn dochter nog een kleuter was... themaweek boerderij.

Alle kleuters met ouders de boer op. Megastal met varkens. Splinternieuw bedrijf, duizenden varkens op 1 lokatie. Doorschuifsysteem dus biggen gaan maar 1 keer van het bedrijf; op transport naar de slager 50 km verderop. Zegt letterlijk 1 van die ouders "wat een prachtig leven hebben die varkens hier, maar dit zie ik toch veel liever dan al die megastallen"

De indoctrinatie van enge clubjes als wakker dier en animal rights is al compleet doorgeslagen. Heinrich Himmler zou trots op ze zijn.

Ik heb ooit eens een programma gezien, waar in BN'ers mee gingen met een schaapherder. Heb een aantal malen met mijn mond open van verbazing gezeten.
We gaan er van uit dat veel dingen vanzelfsprekend zijn, omdat we het de normaalste zaak van de wereld vinden, maar voor velen is het een ver van mijn bed show. Met de wolf net zo, als je al geen kaas hebt gegeten van weidedieren of wild en je hebt net TwoSox gezien in Dances with Wolves, dan is een wolf in Nederland natuurlijk zeer romantisch. Mensen hebben een compleet vertekent beeld.

Beetje in de categorie als ik noem dat mijn zoon mild autisme heeft, men zich gelijk een Dustin Hofman in Rainman er bij voorstelt. Dat is in hun beleving een autist, zo zwart wit, niks grijs en dat is met de wolf net zo, die is prachtig en als men je in tv shows ook nog verteld dat die plattelanders het allemaal gewoon niet goed voor hebben met hun dieren, tja, dan wordt het als zoete koek geslikt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:00

Wintu schreef:
Anne_GTI schreef:

Ik heb ooit eens een programma gezien, waar in BN'ers mee gingen met een schaapherder. Heb een aantal malen met mijn mond open van verbazing gezeten.
We gaan er van uit dat veel dingen vanzelfsprekend zijn, omdat we het de normaalste zaak van de wereld vinden, maar voor velen is het een ver van mijn bed show. Met de wolf net zo, als je al geen kaas hebt gegeten van weidedieren of wild en je hebt net TwoSox gezien in Dances with Wolves, dan is een wolf in Nederland natuurlijk zeer romantisch. Mensen hebben een compleet vertekent beeld.

Beetje in de categorie als ik noem dat mijn zoon mild autisme heeft, men zich gelijk een Dustin Hofman in Rainman er bij voorstelt. Dat is in hun beleving een autist, zo zwart wit, niks grijs en dat is met de wolf net zo, die is prachtig en als men je in tv shows ook nog verteld dat die plattelanders het allemaal gewoon niet goed voor hebben met hun dieren, tja, dan wordt het als zoete koek geslikt.

Bij het woord megastallen bedoel ik eigenlijk de bio-industrie oftewel de intensieve veehouderij. Een megastal hoeft inderdaad niet automatisch te betekenen dat de dieren op elkaar gestapeld moeten leven. Toch horen naar mijn mening dieren zo veel mogelijk buiten te worden gehouden. Daarom vind ik het extra schrijnend dat veel boeren zich genoodzaakt zien hun schapen met lammeren op stal te houden om ze te beschermen tegen de wolf.

Dieren de wei op is niet alleen veel beter voor de dieren zelf, maar ook veel beter voor het milieu. Toch denk ik dat biologisch of 'ouderwets' boeren nu ook minder aantrekkelijk is als er ook nog eens rekening gehouden moet worden met de wolf, want ook groter vee is buiten niet veilig. En zoals al veel is gezegd: alles hermetisch afsluiten met hekwerk is vaak ook niet haalbaar.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:18

En zelfs hermetisch afsluiten met hekwerk lost de problemen niet voldoende op. De dieren die achter hekwerk zitten ervaren nog steeds enorm veel stress van de wolf/wolven die bij hun proberen te komen.
Dus nog steeds kans op blessures of eerder verwerpen bij drachtige dieren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:12

Mellow schreef:

Ik begrijp je keuze, persoonlijk zou ik bij voorkeur ook liever geen wolven tegenkomen. Ik realiseer me terdege dat de kans op een aanval klein is, maar er is altijd een risico.

Ik vraag me ook wel af hoe te reageren als ik ze onverhoopt wel tegenkom. Zeker nu het 'savonds weer snel donker wordt, voelt het zelfs op eigen terrein toch onprettig buiten. :(

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 23:17

Ik houd tegenwoordig gewoon gas erop en 2 handen strak aan het stuur... alleen steken ze steeds niet op het goede moment over... zie ze wel met enige regelmaat op verschillende plekken op de Veluwe.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:41

@Pillow: Dank je, maar dit is geen recent lijstje en de SGP staat er niet op.Je hebt bij het wolvenprobleem het meeste aan ervaringsdeskundigen, d.w.z. mensen die zelf weidedieren hebben en in wolvengebied wonen. Anderen hebben een geromantiseerd beeld van wolven of ze zijn simpelweg tegen "boeren" en vinden het prima dat die of hun "vee" worden verjaagd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 15:42

Precies anjali. Spijker op de kop :j