Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 23:00

Oh nee, de zadelmaker kwam niet over 2 weken, maar vandaag :')
Maar het zadel van mn stalgenoot paste helaas niet. Nu nog maar ff doorsparen voor een ander...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 01:09

Vraagje; hebben jullie een ander zadel voor de beginfase (zadelmak maken & doorrijden)?

Ik zit eraan te denken een springzadel aan te schaffen 2de hands (wintec/kent & masters..)

Heb een splinternieuwe dressuur variant van Kent & Masters, maar die is nog helemaal netjes en mijn zit is daarin vrij vast. Vind dat denk ik niet prettig met een paard die nog alle kanten op kan gaan.. en bijv. in het hek beland of dat soort situaties.. en dan hebben wij voor bepaalde activiteiten in de toekomst een veelzijdiger zadeltje liggen (bijv. een keertje springen of boscrossen, etc)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:42

Ik heb nu nog geen zadel :')

Maar ik wil gewoon een zadel kopen waar ik zo lang mogelijk mee vooruit kan. Hij zal misschien heus wel n keer gek doen, maar als het zo "erg" wordt dat hij bijv. het hek in vliegt, dan is hij er naar mijn idee nog niet aan toe ;)

"Vast" zitten kan ook stabiliteit brengen. Maar echt "vast" zitten, zit ieder paard in de weg. Dus het is net hoe je dat bedoeld :o

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:55

Ja wij hebben een oud zadel gebruikt voor de eerste periode. Was niet nodig geweest maar idd als er een gekke uitbarsting geweest was dan had het ons geen probleem gegeven qua kwaliteits zadel wat mogelijk stuk was. Ik heb inmiddels wel een 'nieuw' zadel erop liggen. Als we de geschiedenis van dit zadel geloven dan is er 5x mee gereden. Dit was op een paard wat ze met dit toen nieuwe zadel gingen inrijden. Degene die dat probeerde heeft er 5x afgelegen en is met sporen (vraag me niet waarom die gebruikt werden) langs zadel gegleden. Geen echte beschadiging maar je ziet wel dat het gebeurd is. Hier daalde verkoopprijs flink. Voor mij was het fijne meevaller en zadel voelt idd ook gloednieuw aan. Echter zijn dure 5 ritjes geweest voor diegene. Paard is ook weg gedaan dus zadel kon ook weg.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:44

@leedebee jammer dat het zadel niet pastte.

@wiwabalia ik ben nog niet aan het rijden maar ben wel van plan het zadel wat ik nu heb daar ook voor te gebruiken. Deze heb ik 2de hands gekocht en aan laten passen aan haar.

Hier zit er ook progressie in weer. Ik kan nu met de dubbele longeerlijn aan het bit longeren. Zitten al hele nette stukken tussen dat ze mooi de hand gaat opzoeken, heel fijn. Ook 1x gehangen inmiddels dat vond ze nog niet zo tof :+

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:47

Bij mij gaat in eerste instantie mijn oude springzadel erop. Heb nog net dressuur zadel liggen wat hopelijk passend te krijgen is, maar dat was ook niet een heel duur zadel.

Uiteindelijk wil ik het echt zadelmak maken uitbesteden dus moet ook bespreken hoe diegene het dan wil.

Toevallig rij ik een ander paard ook in een Kent en Masters zadel. Vind ik heel fijn zadeltje voor het geld dus wellicht in eerste instantie een 2e hands je die richting op en als ze dan wat verder is qua bespiering en groei echt een net zadel erop laten leggen.

Gelukkig heeft ze haar eigen spaarpotje :D

@Wiwabalia die van mij is ook een Balia :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:17

Wiwabalia schreef:
Vraagje; hebben jullie een ander zadel voor de beginfase (zadelmak maken & doorrijden)?

Ja zadelmak maken en het eerste inrijden doen we met een springzadel, daarna gaat er een dressuurzadel op. We hebben nooit dressuurzadels die erg opsluiten.
Voor dressuur hebben we 2 zadels: Een albion adjusta en een Luc Childeric.
De adjusta is een fijn zadel omdat het in 3 boommaten verstelbaar is en dus met het paard mee kan groeien.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-07-23 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:19

@Elina dat hangen is nog wel ff een stap verder merk ik ook. Nog niet serieus geprobeerd, maar wel een keer en toen had hij ook zoiets van doe maar ff niet :')

Nu net met dubbele lijnen begonnen (nu 4x gedaan) voor het wennen en binnenkort ook les. We gaan in ieder geval niet meer in de knoop samen dus dat is al vooruitgang haha.
Ik had de lijnen eerst laag, maar dat vond hij helemaal niks. Nu had ik ze hoog en dat vond hij prima!

Nu de "techniek" nog!

Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:20

manic schreef:
Bij mij gaat in eerste instantie mijn oude springzadel erop. Heb nog net dressuur zadel liggen wat hopelijk passend te krijgen is, maar dat was ook niet een heel duur zadel.

Uiteindelijk wil ik het echt zadelmak maken uitbesteden dus moet ook bespreken hoe diegene het dan wil.

Toevallig rij ik een ander paard ook in een Kent en Masters zadel. Vind ik heel fijn zadeltje voor het geld dus wellicht in eerste instantie een 2e hands je die richting op en als ze dan wat verder is qua bespiering en groei echt een net zadel erop laten leggen.

Gelukkig heeft ze haar eigen spaarpotje :D

@Wiwabalia die van mij is ook een Balia :D

O, wat grappig! Welke afstamming? Het inrijden betreft geen Balia trouwens, die gaat met een soort sportief pensioen vanwege kissing spines/atrose in haar rug, 21 jaar nu.

Mijn jonkie ga ik dan verder mee, dat is Piroska. :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:27

Zadelmakmaken en eerste maanden/half jaar rij ik idd sowieso op een springzadel. Paarden bewegen daar net even makkelijker onder als ze nog weinig balans hebben en jij zit net wat lichter en kan makkelijker de onverwachte of ongebalanceerde bewegingen uitzitten. Je belast met een springzadel de rug net even minder en dat vind ik belangrijk zolang die bovenlijn nog niet zo bespierd is.

Ik had alleen de pech dat op Owen mijn oude dressuurzadel perfect past en mijn oude springzadel niet en ook niet passend te maken is. Dus ik rij nu in op een hagelnieuw springzadel. Wel met een boom die aanpasbaar is. Gaat mij dus niet om oud of nieuw, gaat om dat ik echt op een springzadel wil inrijden.

Kijk met 2e hands springzadel aanschaffen wel uit. Vaak zijn springzadels die op de markt komen echt oud en dan hebben ze vaak een smal tussenkanaal. Dat is ook niet fijn voor de jonge onbespierde paardenrug. Aangezien ik toch van plan ben ook veel te gaan springen, bos in en crossen heb ik dus voor een nieuw springzadel gekozen.

Vorige week zijn Owen en ik op "ponykamp" geweest. Hij heeft een weekje bij de Alice Eventing School op stal gestaan (ik moest een weekje verhuizen vanwege vakantie van degene bij wie mijn paard normaal op stal staat). Wat een leerzaam weekje is dat voor hem geweest. Andere omgeving, een niet omheinde hele grote bak met heel veel te bekijken (hindernissen in alle soorten en maten, vlaggen), en een cross terrein en andere paarden die ook nog eens aan het springen zijn in de bak en in het terrein (ik rij altijd alleen). Hem aan de hand meegenomen door de waterbakken, kleine op en af sprongetjes, over boompjes achter mij aan. Hij vond het allemaal best en leuk. Ook klein stukje gelongeerd in de waterton dat hij dus niet achter mij aanliep maar zelfstandig en draafde. Ook onder het zadel daar gereden tussen alle hindernissen en gekkigheid door. Bak in en bak uit, stukje door de bak, stukje door het terrein, afwisselen. Op de laatste dag ook over een balkje gedraafd en wat mini kruisjes (echt mini, denk 25-30 cm) gesprongen en een paar keer over een heel laag boomstammetje gesprongen in het terrein. Het spannends van alles was nog wel de grote spiegel langs de buitenbak (volgens mij was die ook net gelapt zo shiny) Dat vond ie echt wel vreemd in het begin maar dag 2 keek ie er al niet meer naar. Wat een geweldig ongecompliceerd en fijn paard is het toch!

Afbeelding

Afbeelding
Water is om te drinken en met je snuit te spelen...niet om over te stressen :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:35

Wat leuk Oji!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:40

@Oji; precies daarom wil ik er een springzadel bij, laat ik overigens wel goed controleren door mijn zadelmaker.

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 20:30

Afbeelding
Ik heb vandaag met deze knappe jongen een heerlijke buitenrit gemaakt samen met stalgenootje. Hij was echt heel stoer :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:23

Wat leuk manonnevot!

Ik had eergister nog 1x lange lijnen gedaan en nu ook achter zn kont langs. Ging best goed! Nu mag hij dat allemaal gaan verwerken. Eind augustus hebben we les en kunnen we eens kijken wat hij ervan onthouden heeft :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:55

manonnevot schreef:
[ [url=m/Tgw0Ug.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb vandaag met deze knappe jongen een heerlijke buitenrit gemaakt samen met stalgenootje. Hij was echt heel stoer :D

Super tof! Hier was het een drukke week en nu heeft hij 5 dagen vrij verwacht ik of anders morgen nog wat doen. Afgelopen zaterdag is hij ruim uur met bijrijdster mee geweest de polder en zee in. Afgelopen zondag hebben ze in 2 span gelopen. Woensdag weer onder het zadel voor stap ritje en mijn eerste 100 meter draven :D (op onze oudste nog steeds). Vandaag hebben we de grote weide gesleept na eerst een poosje lange lijnen te hebben gedaan. Dus erg allround bezig geweest. Hij vind alles zo fantastisch! Heerlijk om met hem aan de slag te zijn

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 22:53

Zo leuk dat hij overal zo'n plezier in lijkt te hebben!
En jij toch ook weer 100 meter gedraafd +:)+

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:24

Ik ben inmiddels verhuist met mijn 5 jarige fjord. Ze stond 24/7 buiten , maar begon echt te vet te worden wat haar belemmerde in het bewegen. Ze is al best een tijd onder het zadel maar je merkt toch ongemak in de vorm van moeilijk naar voren kunnen en weinig energie en conditie opbouw.

We zijn nu naar ook 24/7 buiten , maar toegang tot een dieet weide met hooi. Ik wissel het nu af en ze is al mooi wat kilo's kwijt.

Ik heb het ook direct gemerkt met rijden , ze beweegt al gemakkelijk en daardoor is ze er nu helaas ook achter dat ze goed kan bokken en toch wel stiekem in galop kan. Ze was behoorlijk pittig afgelopen vrijdag tijdens mijn eerste les. Ik heb in ieder geval een flinke rodeo uit kunnen zitten :')

Goed en rustig afgesloten met ontspanning. Maar ze heeft wel door dat ze haar lijf nu veel beter kan gebruiken. Dus ik verwacht nu wel naar de galop toe te kunnen werken , maar dat moet dan niet elke keer met er half vandoor gaan en een hele bokpartij want dan gaat de lol er ook wel af.

Binnenkort ga ik de zadelmaker maar eens berichten voor de aanschaf voor een zadel. Ik had nog even gewacht omdat ze nog af zou vallen en ik het een beetje zonde vond om een zadel aan te schaffen en wat na een paar weken weer opnieuw afgesteld zou moeten worden omdat ze niet zo dik meer is.

Ben alleen wel een beetje bang voor de prijs van een zadel , had een mooie tweedehands op het oog maar ik heb het ook best wel druk met alles dat ik dan vergeet daarachteraan te gaan.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:34

Zooo jullie zijn allemaal al zo veel verder dan ik haha. Ik doe wisselen longeren een een beetje clickertraining. Probeer geen haast te hebben zodat het allemaal goed te verwerken is voor haar.

Het longeren zit er inmiddels aardig in. Probeer ik om de dag te doen. Singeltje en bitje voor eerste keer meegenomen met longeren en dat was nog wel een beetje een dingetje. Straks bij zetje eraan en dan spiertjes kweken. Dubbele lijnen lijkt me ook wel leuk om straks op te pakken, maar vooralsnog vindt ze dingen die “onverwacht” haar lichaam raken nog een beetje spannend…. Dus rustig aan :D

Als ze wat verder is wil ik haar misschien ook wel meenemen naar het crossterrein hier verderop zodat ze alvast wat kan bekijken :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:56

Vanmiddag weer ruim 5 kilometer gestapt. Zo fijn zo'n ervaren paard onder je kont. Hij heeft veel gebriesd en mijn man op mijn paard heeft niet 1x in moeten houden, wachten of omdraaien omdat ook wij een stabiel en stevig tempo hadden. Heel blij mee! Mijn zit is al veel stiller en duidelijk niet meer gespannen klemmen waardoor hij tempo verminderd. Nu 4 dagen werken en vrijdag weer stukje draf hopelijk. Ik mag begin augustus naar de longarts. Dan hopelijk duidelijkheid wat mijn longen mankeren en juiste medicatie. Nog steeds erg benauwd namelijk. Het lijkt erop dat mijn longen een behoorlijke hoeveelheid lucht vasthouden die ik niet kan gebruiken/uitademen. We wachten af en genieten van wat inmiddels weer al kan. Kleine kans dat ik dit jaar nog op mijn eigen paard zit maar dat is geen doel op dit moment. Al lang blij dat hij met ervaren ruiters ontzettend lekker loopt! Geen idee wanneer je echt kan zeggen dat ze goed ingereden zijn. Hij reageert goed op alleen beweging van de ruiter of enkel teugel of enkel stem. Wat dat betreft 'af'. Ik ben enkel bang dat door mijn onzekerheid ik het hem lastig ga maken en hij mogelijk gaat rodeo'en. Hoewel hij dat nog nooit gedaan heeft en veel nuchterder is dan degene die ik nu rijdt

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:47

Ik heb eigenlijk alleen maar meegelezen hier omdat we hier even vanaf 0 zijn moeten starten.

Enorm leuk en leerzaam om te zien hoe iedereen het doet :D

Makuya bleef niet lekker lopen dus vanaf de grond gewoon opnieuw begonnen op een andere manier, en dit werkt zoveel beter.

Dit is na een maandje trainen op de nieuwe manier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende week zaterdag komt de osteopaat weer en dan gaan we onder het zadel oppakken.

Ik heb nu 2x per week mijn instructrice hier :') , 1x per week op de grond doen we dit en ze word straks 1x gereden door de instructrice terwijl ik meekijk.

Bedoeling is om straks 1x zelf les te hebben erop, en dan dat zij haar 1x traint. Dan in het weekendje nog een buitenrit. Dus 3 dagen onder het zadel en de rest op de grond.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:46

Ziet er lekker ontspannen uit.

Wij zijn weer stapje verder met longeren. Inmiddels met singel en bitje en gisteren ook de bijzet aangeklikt en uiteindelijk aan bit gedaan.

Ze vond het geflapper van de losse bijzets echt heeeeeel eng dus liep alleen maar heel hard te rennen, maar uiteindelijk ging het weer beter. Ze is op haar lichaam best een beetje ril, dus heb het maar zo gelaten, want ze moet er echt wel aan wennen dat er soms wel eens wat flappert of langs haar lichaam beweegt.

Vervolgens gooide ze ook tong over het bit en nu heb ik eigenlijk een beetje medelijden met haar. Ze doet alles heel erg goed, maar ze vind het duidelijk allemaal wel best een beetje too much. Loopt ook echt weg als ik met kaptoom aankom. Ik denk dat ik binnenkort toch maar overstap naar echte hoofdstel omdat dan het bit en alles toch echt wat stiller in haar mond ligt.

Overigens vond ik haar aan het bitje ook echt wel veel fijner te bewerken dan alleen kaptoom.

Laat het even een paar daagjes bezinken en dan pakken we het weer verder op. Voor de rest doet ze alles nog steeds helemaal super.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:50

Ziet er relaxt uit Igniss!

@ manic, bij die van mij helpt het desensibiliseren heel erg. Die is ook nergens meer van onder de indruk. Wel snel afgeleid als ze iemand voorbij ziet lopen, dat is ook weleens lastig. Ik moet haar dan echt “een opdracht” geven of iets van haar vragen om haar aandacht bij de les te houden.

Longeren gaat bij ons nu ook heel fijn, duurde lang in het begin voordat ze het doorhad. Van de week voor het eerst een dekje en singeltje om, ze gaf er helemaal niks om. Enkel bij het aansingelen zag ik haar even kijken van “slik”.

Deze week verder nog niet veel gedaan, privé een beetje druk. Vandaag weer aan de longe met de singel om. :)

Afbeelding

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:58

Ja dat snel afgeleid herken ik ook. Als we maar wat gebeurt of te zien/horen is is ze gelijk met dat andere bezig. Met het bitje had ik het gevoel dat ik haar net ff iets meer bij de les kan houden.

Leuke blonde vos, ik heb ook zo een mooie blonde gehad, hou ervan!

Ik vind het wel echt zo onwijs leuk om weer met een jonkie bezig te zijn. Het is zo leuk om te zien hoe snel ze dingen oppikken en leren.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:03

Dit word mijn eerste jonkie die ik zelf opleid van scratch. Vroeger riep ik altijd “dat beleren is niks voor mij!”, maar geniet er intens van.

Normaal heb ik dus niks met een vos, mijn andere paard is donkerbruin en zo heb ik ze het liefst haha, maar zij had iets en de kleur begint in mij te groeien. Nu vind ik vossen wel iets hebben. :)

Afbeelding

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:19

Ik heb sinds februari na mijn ongeluk stil meegelezen maar ik mag eindelijk weer lekker zelf aan de slag. Super fijn. Ice is er ook echt aan toe! Vandaag voor de tweede keer aan de longe en wat ging het goed zeg. Nieuwe instructie die hem een stuk beter begrijpt dan de vorige het verschil in na 1 les was echt niet normaal. *\o/*

Kort filmpje
https://youtube.com/shorts/b7zaveRZuP0?feature=share

Hier word ook een “ oud”veelzijdigheidszadel (wel passend) de eerste keren. Ice gaat zowel western als dressuur gereden worden dus daarnaast ook met het westernzadel.

Hier zelfde ice heeft ook nog een korte spanningsboog en snel afgeleid. Ik zelf ben niet echt een voorstander van continue desensibiliseren. Dus zodra hij zijn focus elders legt, draai ik hem om met de kont naar de afleidende factor en zorg ik dat zijn hoofd in het midden voor hem blijft. Hij hoeft de omgeving niet in de gaten te houden dat doe ik wel voor hem :9.