[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Queijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:41

Wauw wat een bizarre reacties zitten hiertussen. Knap hoe je hier netjes op reageert. Ik had al geen zin meer gehad in dit topic :evaw:

Je doet mega hard je best om Misterio goed te verzorgen. Het zijn nog slopende maanden tot het jaar voorbij is. Ik kan me niet voorstellen dat er nog een eigenaar zichzelf meldt maar toch zit je nog steeds in die onzekerheid. Dat maakt het ook zo dubbel om hoge kosten te maken.

En tuurlijk maakt iedereen kosten met een (huis)dier, de ene heeft meer pech dan de ander maar TS heeft niet een weloverwogen keuze kunnen maken en zich daardoor kunnen voorbereiden op het hebben van een paard. Ik snap in dit geval de crowdfunding wel. Als je niks wil of kan doneren scroll je toch door?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:17

Met hoe de eigenaar hier al door het slijk is gehaald door sommigen vraag ik me af of iemand zich überhaupt nog durft te melden :o . We hebben echt geen idee nog van de omstandigheden waarin dit misschien gebeurd is en sommigen hebben wel al heel snel hun oordeel klaar.

TS zegt ook dat de eigenaar wel een héél goed verhaal moet hebben wil ze het paard meegeven mocht iemand zich melden. Maar neem aan dat dat een beslissing voor de instanties is. :)

IHN

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:21

Odysseues, dit zegt ts niet zwlf (hooguit misschien vanuit een emotie die ik zeer goed begrijp), maar dis is door instanties tegen haar gezegd.
Daarbij moet een eigenaar dan ook alle kosten vergoeden. Met wat ts er al ingestoken heeft kunnen ze volgens mij een volledig ingereden wedstrijdpaard kopen. Nee hoor, die meld zich niet meer

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:23

En toch zit dat juridisch niet zo simpel. Als een eigenaar zich meldt zal deze het dier kunnen ophalen, houden is diefstal. Als diegene vervolgens de gemaakte kosten niet vergoed zal TS deze via een civiele zaak bij de rechter moeten opeisen en dan is het ook nog maar de vraag wat je precies toegekend krijgt als de eigenaar de kosten betwist (gezien rechters toch anders naar gemaakte kosten kijken). Complex...

TS geeft aan er tot nu toe €1000,- ingestoken te hebben, knap als je daar een ingereden wedstrijdpaard voor koopt :D .

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 10:30

Odysseus schreef:
Met hoe de eigenaar hier al door het slijk is gehaald door sommigen vraag ik me af of iemand zich überhaupt nog durft te melden :o . We hebben echt geen idee nog van de omstandigheden waarin dit misschien gebeurd is en sommigen hebben wel al heel snel hun oordeel klaar.

TS zegt ook dat de eigenaar wel een héél goed verhaal moet hebben wil ze het paard meegeven mocht iemand zich melden. Maar neem aan dat dat een beslissing voor de instanties is. :)

Ze moeten bij instantie eerst een goede verklaring hebben, je komt notabene pas (nu al minimaal 3 maanden) na een hele tijd verantwoordelijkheid opzoeken, je dier. Je kunt niet pas na zo'n lange tijd komen en dan verwachten dat je hem kunt traileren en meenemen.

De zorgkosten betalen wordt inderdaad een civiele zaak indien ze dat niet willen doen.

Diefstal om hem te houden, is niet aan de orde. Ik heb hem namelijk niet gestolen en ben voor de Nederlandse Wet 'houder' en op dit moment meer rechten als de eigenaar(eigenaren) zelf. - Aldus, instantie. Want, waar zijn ze? Waar is hij? Waar is ze?

Je kunt ook niet je kind op straat schoppen en na een half jaar eens kijken of ze nog leeft. Het is een levend dier, geen beurs of sleutelhanger die ik gevonden heb.

Meer hierover ga ik online niet ontleden. Maar dit zijn situaties waar "nood breekt wet" toch wel aan de orde is.

_/-\o_

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:33

Je zegt het precies goed. Je bent houder, en niet eigenaar. Een dier is voor de Nederlandse wet helaas een bezit. Juridisch gezien is het hetzelfde wanneer ik mijn portemonnee verlies en jij hem weigert terug te geven als ik aan kom kloppen. Wat dat betreft is het paard dus gewoon opeisbaar zonder reden. Hoogstens zou iemand wel vervolgd kunnen worden voor verwaarlozing maar dat staat los van eigenaarschap.

Hoewel ik ergens ook niet goed kan geloven dat er nog iemand na maanden zich ervoor meldt is het wel nog een lange tijd te gaan.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 10:36

Odysseus schreef:
Je zegt het precies goed. Je bent houder, en niet eigenaar. Een dier is voor de Nederlandse wet helaas een bezit. Juridisch gezien is het hetzelfde wanneer ik mijn portemonnee verlies en jij hem weigert terug te geven als ik aan kom kloppen. Wat dat betreft is het paard dus gewoon opeisbaar zonder reden.

Hoewel ik ergens ook niet goed kan geloven dat er nog iemand na maanden zich ervoor meldt is het wel nog een lange tijd te gaan.

Ik weet hoe de vork in de steel zit, dat hoef je mij niet uit te leggen. Hihi. :)

Maar nogmaals: Nood breekt wet. Het is in deze case niet zo zwart-wit.
En dat heeft verschillende redenen, maar nogmaals: ik ga het verder niet ontleden online. Niemand heeft daar verder een bal mee te maken natuurlijk.

We zullen zien als iemand komt. Maar inderdaad, ik geloof daar niet meer in.
Als het wel zo is, zien we dan wel verder. Maar iemand die denkt dat ze morgen kunnen komen met de trailer en hem meteen terug naar huis te kunnen nemen: fout.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:36

LadyDii schreef:
Odysseus schreef:

Ze moeten bij instantie eerst een goede verklaring hebben, je komt notabene pas (nu al minimaal 3 maanden) na een hele tijd verantwoordelijkheid opzoeken, je dier. Je kunt niet pas na zo'n lange tijd komen en dan verwachten dat je hem kunt traileren en meenemen.

De zorgkosten betalen wordt inderdaad een civiele zaak indien ze dat niet willen doen.

Diefstal om hem te houden, is niet aan de orde. Ik heb hem namelijk niet gestolen en ben voor de Nederlandse Wet 'houder' en op dit moment meer rechten als de eigenaar(eigenaren) zelf. - Aldus, instantie. Want, waar zijn ze? Waar is hij? Waar is ze?

Je kunt ook niet je kind op straat schoppen en na een half jaar eens kijken of ze nog leeft. Het is een levend dier, geen beurs of sleutelhanger die ik gevonden heb.

Meer hierover ga ik online niet ontleden. Maar dit zijn situaties waar "nood breekt wet" toch wel aan de orde is.

_/-\o_

Waarom heeft een houder nu meer rechten?

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:36

Odysseus schreef:

Wel als het heel goed gaat met het paard.
Ik heb het grote vermoeden dat de eigenaar precies weet waar het paard is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:38

En een deel van de kosten die gemaakt zijn, zijn helaas echt niet noodzakelijk. De osteo bijvoorbeeld. Dus die zal de eigenaar dan niet gaan betalen. Ook een simpel onderzoekje in het begin was niet nodig, het dier at immers en dronk. Zo zal er naar gekeken worden, hoe jammer het ook is, of hoe erg je het er mee oneens bent. En de eigenaar hoeft dat dan ook niet te betalen. Zelfs de veeartskosten om de dampigheid zijn discutabel. Als de eigenaar zegt, had dat dier buiten gehouden en er was niets aan de hand, dan sta je ook op dat punt met lege handen, ook al denk je goed te handelen.
Ik denk echter dat de eigenaar zich niet meer gaat melden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:41

germie schreef:
En een deel van de kosten die gemaakt zijn, zijn helaas echt niet noodzakelijk. De osteo bijvoorbeeld. Dus die zal de eigenaar dan niet gaan betalen. Ook een simpel onderzoekje in het begin was niet nodig, het dier at immers en dronk. Zo zal er naar gekeken worden, hoe jammer het ook is, of hoe erg je het er mee oneens bent. En de eigenaar hoeft dat dan ook niet te betalen. Zelfs de veeartskosten om de dampigheid zijn discutabel. Als de eigenaar zegt, had dat dier buiten gehouden en er was niets aan de hand, dan sta je ook op dat punt met lege handen, ook al denk je goed te handelen.
Ik denk echter dat de eigenaar zich niet meer gaat melden.

Worst case kan de eigenaar aanhalen dat het dier zo ziek is geworden nadat TS er mee aan de slag is gegaan met trainen (longeren, rijden) en wordt de schadeclaim wellicht nog omgekeerd. Ik sta nergens meer van te kijken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:42

Wat ik me nu afvraag. Stel het dier wordt dusdanig ziek dat het leven niet meer waardig is. Wat dan? Mag TS hem dan laten inslapen? Het is haar paard niet, mag je zoiets dan doen. En voor iedereen weer over mij heen valt. Ik zeg stel dat hé en niet dat het moet, maar ik vraag mij dat dus af.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 10:42

Anyway.

Update:

Hij heeft al 3 enorm goede dagen! <3

Dubbelslag is over, geen grote neusgaten meer en geen gepiep!

Het gaat voor nu de goede kant op & hopelijk blijft het zo!

Deze week nog vernevelen (tot en met zondag) en dan eens zien hoe het volgende week gaat.
Hij heeft weer lekker veel energie, oogt weer super alert en doet weer gekke vreugde-dansjes.

Even zelf ook ademen.. Het vergt toch enorm veel van me, maar we geven niet op.
Vooral de stress en onzekerheid zit mij hoog. Maar dat neem ik maar voor lief.

Nog een paar maanden te gaan.... :Y)

Hoefsmid is onlangs weer geweest. Dierenarts heb ik volgende week weer contact mee.

Tot de volgende update! <3

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 10:45

pillow schreef:
Wat ik me nu afvraag. Stel het dier wordt dusdanig ziek dat het leven niet meer waardig is. Wat dan? Mag TS hem dan laten inslapen? Het is haar paard niet, mag je zoiets dan doen. En voor iedereen weer over mij heen valt. Ik zeg stel dat hé en niet dat het moet, maar ik vraag mij dat dus af.

Ja, die keuze mag ik dan inderdaad maken.

Normaliter is het zo dat je een paard zonder paspoort niet eens mag houden, vervoeren, wedstrijd enzovoorts enzovoorts. Maar in gevallen zoals deze, (nogmaals) breekt nood de wet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:22

Wat een fijne update TS. Heel fijn dat alle moeite vruchten begint af te werpen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:36

Zover ik begreep is er alleen geadverteerd op fb en nieuws... Maar wat als het dier gestolen zou zijn uit een buurland van Duitsland? Dat is ook mogelijk en dan weet eigenaar niet dat het dier gevonden is want politie van dat land is niet op de hoogte. En niet iedereen leest de hoefslag, heeft Facebook of volgt het nieuws.
Iemand noemde toch ook Oekraïne al dacht ik?

Het kan dus zomaar dat er wél nog een eigenaar op zoek is.
Vaak wordt een paard ook met een andere naam geroepen of paspoortnaam. Als ze dan op die namen zoeken zullen ze niet bij het paard uitkomen (ook op fb niet) omdat hij overal Misterio genoemd wordt en niet het paspoortnaam. Snap dat ook niet, waarom mag die niet openbaar?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:42

Zou wel een interessante wending zijn. Overigens als het paard gestolen is mag de rechthebbende eigenaar zich zelfs nog binnen drie jaar bij TS melden om het paard op te halen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:52

Art_Ificious schreef:
Zover ik begreep is er alleen geadverteerd op fb en nieuws... Maar wat als het dier gestolen zou zijn uit een buurland van Duitsland? Dat is ook mogelijk en dan weet eigenaar niet dat het dier gevonden is want politie van dat land is niet op de hoogte. En niet iedereen leest de hoefslag, heeft Facebook of volgt het nieuws.

Vaak wordt een paard ook met een andere naam geroepen of paspoortnaam. Als ze dan op die namen zoeken zullen ze niet bij het paard uitkomen (ook op fb niet) omdat hij overal Misterio genoemd wordt en niet het paspoortnaam. Snap dat ook niet, waarom mag die niet openbaar?

Zowel de politie als de dierenartsen in Belgie en Duitsland zijn geinformeerd. Lijkt mij als je je paard kwijt bent dat je aangifte doet. Het paard zou dan als vermist geregistreerd staan. En aan komen lopen vanuit de Oekranie en dan in een met veeroodters afgesloten natuurgebied terecht komen is wel heel ongeloofwaardig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:54

Mja gestolen en daar losgelaten uiteindelijk kan ook he.

Maar eigenaar kan hem niet vinden op fb ofzo omdat hij overal met de nieuwe naam genoemd wordt en de paspoort naam nergens vermeld staat

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:57

Art_Ificious schreef:

Maar eigenaar kan hem niet vinden op fb ofzo omdat hij overal met de nieuwe naam genoemd wordt en de paspoort naam nergens vermeld staat

Maar dan nog zou hij geregistreerd staan bij de politie in de buurlanden en die zijn op de hoogte.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:17

Ook al wordt op social media de nieuwe naam benoemd... als iemand daadwerkelijk dit specifieke paard zoekt dan let ie echt niet erop of die nu Pietje of Pukje genoemd wordt.
Dan wordt gezocht op kleur, maat geslacht.

Dus het paspoort naam is absoluut irrelevant- behalve men wil de eigen nieuwsgierigheid bevredigen

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 13:23

Art_Ificious schreef:

Politie Duitsland is naast Politie Nederland meteen ingeschakeld en hier is herhaaldelijk contact mee, nog steeds, maar bij beide autoriteiten heeft niemand zich gemeld of een dier als vermist/gestolen opgegeven.

Dan heb ik niet alleen veel Dierenartsen en Hoefsmederijen in Nederland benaderd, maar ook in Duitsland én in het gebied verder in Duitsland waar een van zijn vorige eigenaren zou wonen. Gisteren nog contact gekregen met een paardentandarts daar uit de buurt, maar ook zij kent deze beste man én het paard niet (heb foto's gestuurd).

Dus er is wel degelijk meer gedaan dan enkel een Facebook berichtje en een artikel in de Hoefslag.
Ik ben sinds 28 augustus íedere dag bezig met mensen benaderen, Googelen enzovoorts. Ondanks Politie en meerdere mensen herhaaldelijk tegen mij zeggen dat dit niet (meer) aan mij is, iemand die hem zou missen, dus de eigenaar, zou zelf actie moeten ondernemen. Dat is zover wij allen weten, tot op de dag van vandaag, niet gebeurd.

Oekraïne lijkt mij een enorm ver gezocht verhaal. Maar, wie weet. Tegenwoordig is alles mogelijk.

Dan, op je laatste vraag waarom zulke informatie niet online 'mag'. Lijkt mij vrijwel logisch.
Ik moet het niet iedereen "gemakkelijk" maken om te kunnen doen alsof. Ik ga niet op Facebook of Bokt rond bazuinen wat zijn echte naam is. De instanties of mensen die dit moeten weten die weten het, zo ook het chipnummer. Voor de rest van de 'wereld' is dat helemaal niet belangrijk.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 13:24

Odysseus schreef:
Zou wel een interessante wending zijn. Overigens als het paard gestolen is mag de rechthebbende eigenaar zich zelfs nog binnen drie jaar bij TS melden om het paard op te halen.

Mits aantoonbaar intensief gezocht te hebben. Niet op een maandag morgen in 2024 wakker worden en denken 'Hé, vandaag wil ik hem eens terug'. Zitten toch veel haken en ogen aan.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 13:26

Art_Ificious schreef:

Marijke, als je jouw paard mist kun je op zoveel anderen manieren zoeken dan enkel zijn 'paspoort' naam in te typen. Alleen al als je "valk paard" intypt, kom je al bij hem uit.

Ook hebben ze dan een chipnummer en weten ze dat hij bij het KNHS staat ingeschreven en hoeven ze maar te bellen. Hun weten namelijk óók dat hij bij mij is.

Om hem te vinden of te herleiden naar mij, is geen paspoort naam nodig.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:29

stop toch met jezelf verantwoorden, ts.
Al zocht je 0,0. Het is sws niet jouw plicht. Als eigenaar hem wil vinden, vind ie hem wel. Als jij dl en nl kunt inschakelen kan een evt eigenaar, zelfs als die uit oekraine komt ook bedenken:goh, laat ik een fb bericht plaatsen of laat ik ook de politie in andere landen inschakelen.
En elke x dat uitleggen kost toch enorm veel energie