Lieser schreef:MyWishMax schreef:Ik vraag me dan vooral af wat de reden is dat het paard bij zoiets simpels staakt. Toch gezondheid die niet optimaal is? Of de manier van rijden? Of iets in het management?
Maar ik zou nooit voor zo'n paard gaan in deze situatie. Wie weet wil dochter ineens toch wat anders gaan doen qua rijden en dan heb je een paard dat niet past. En eigenlijk moet je gewoon een paard hebben dat de basis goed doet, want een beetje dressuurmatig in de bak rijden horen ze allemaal te kunnen en is toch wel het begin / de basis. Dat het geen optimale basis heeft, dat kan. Maar staken bij simpel basiswerk, nee.
Volgens de eigenaresse is alles nagekeken en is pijn uitgesloten. Ik vond hem zelf wat stijfjes lopen aan de achterkant, maar daar was bij het springen niets meer van te zien. Als hij pijn zou hebben, zou hij toch ook bij het springen moeten staken ...
En dat futloze heeft hij bij drie verschillende mensen laten zien. Bij degene die hem voor de oorspronkelijke eigenaar met veel moeite heeft getraind naar de L1, bij de eigenaresse daarna die hem 1,5 jaar heeft gehad en bij de huidige eigenaresse.
Nee, pijn hoeven ze niet altijd te tonen. Dat is juist het moeilijke. Mijn paard met zware ks sprong gewoon 1,30 parcours met mij in de lessen, terwijl ze met normaal aangaliperen kon ontploffen. Zodra er hindernissen waren kwam er zoveel adrenaline bij dat ze door ging. Die had wel pijn maar ging daar vaak gewoon doorheen als er iets spannendste was, leuk of eng. Ander paard kon thuis echt stokkreupel lopen en bij de dierenarts niks laten zien.
Zelfs bij verschillende mensen kan er alsnog wat mis zijn, want er kunnen genoeg dingen hetzelfde zijn of niet optimaal voor dat paard. Maar ik blijf erbij dat ik juist niet voor een paard zou gaan dat bij zoiets simpels gaat staken. L1 is echt niks en moet een paard gewoon kunnen. Dat ze niet enthousiast worden van bakwerk kan, maar echt staken niet.