Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:09

Lieser schreef:
MyWishMax schreef:
Ik vraag me dan vooral af wat de reden is dat het paard bij zoiets simpels staakt. Toch gezondheid die niet optimaal is? Of de manier van rijden? Of iets in het management?

Maar ik zou nooit voor zo'n paard gaan in deze situatie. Wie weet wil dochter ineens toch wat anders gaan doen qua rijden en dan heb je een paard dat niet past. En eigenlijk moet je gewoon een paard hebben dat de basis goed doet, want een beetje dressuurmatig in de bak rijden horen ze allemaal te kunnen en is toch wel het begin / de basis. Dat het geen optimale basis heeft, dat kan. Maar staken bij simpel basiswerk, nee.

Volgens de eigenaresse is alles nagekeken en is pijn uitgesloten. Ik vond hem zelf wat stijfjes lopen aan de achterkant, maar daar was bij het springen niets meer van te zien. Als hij pijn zou hebben, zou hij toch ook bij het springen moeten staken ...

En dat futloze heeft hij bij drie verschillende mensen laten zien. Bij degene die hem voor de oorspronkelijke eigenaar met veel moeite heeft getraind naar de L1, bij de eigenaresse daarna die hem 1,5 jaar heeft gehad en bij de huidige eigenaresse.

Nee, pijn hoeven ze niet altijd te tonen. Dat is juist het moeilijke. Mijn paard met zware ks sprong gewoon 1,30 parcours met mij in de lessen, terwijl ze met normaal aangaliperen kon ontploffen. Zodra er hindernissen waren kwam er zoveel adrenaline bij dat ze door ging. Die had wel pijn maar ging daar vaak gewoon doorheen als er iets spannendste was, leuk of eng. Ander paard kon thuis echt stokkreupel lopen en bij de dierenarts niks laten zien.

Zelfs bij verschillende mensen kan er alsnog wat mis zijn, want er kunnen genoeg dingen hetzelfde zijn of niet optimaal voor dat paard. Maar ik blijf erbij dat ik juist niet voor een paard zou gaan dat bij zoiets simpels gaat staken. L1 is echt niks en moet een paard gewoon kunnen. Dat ze niet enthousiast worden van bakwerk kan, maar echt staken niet.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:11

@ Lieser

Vind het ook echt heel erg lastig! Het is een super leuk en lief paard! Ik denk dat we nog een keer gaan rijden kijken of hij nog steeds zo voelt. Maar ja de vraagprijs vind ik wel een dingetje voor de kwaliteit van het paard.

Phonix

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:46

Kan je niet onderhandelen over het prijs? Heb ik vorige jaar gedaan en bij alle drie ging de prijs naar beneden :)

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:49

De prijs vind ik ook wel te hoog in dit geval. Als je de gok zou nemen en het valt toch niet mee, moet je al veel geluk hebben om dat bedrag te kunnen recupereren..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:58

Voor mij zou het doorslaggevend zijn of die alleen futloos, traag oid is met bakwerk of daadwerkelijk in de staak gaat. Dat een gezond paard moeite heeft met flitsende overgangen of niet enthousiast wordt van dressuur kan, maar bij echt staken gaan alle alarmbellen bij mij af wat betreft pijn :n

L1 stelt nog zo weinig voor, dat moet elk paard kunnen ongeacht (gebrek aan) dressuurtalent.

En ook al train je niet wedstrijdgericht en met 100% focus op springen, tussen springlessen door moet men het paard ook fit en soepel houden en dat kan niet echt zonder dressuurwerk. Ik heb niets met dressuur maar rij in praktijk toch voornamelijk dressuurmatig :P
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 25-04-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:59

Wie weet een dierenarts in Overijssel die mobiele rug röntgen heeft? (En dus ook klinisch keurt)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:02

MyWishMax schreef:
Nee, pijn hoeven ze niet altijd te tonen. Dat is juist het moeilijke. Mijn paard met zware ks sprong gewoon 1,30 parcours met mij in de lessen, terwijl ze met normaal aangaliperen kon ontploffen. Zodra er hindernissen waren kwam er zoveel adrenaline bij dat ze door ging. Die had wel pijn maar ging daar vaak gewoon doorheen als er iets spannendste was, leuk of eng. Ander paard kon thuis echt stokkreupel lopen en bij de dierenarts niks laten zien.

Zelfs bij verschillende mensen kan er alsnog wat mis zijn, want er kunnen genoeg dingen hetzelfde zijn of niet optimaal voor dat paard. Maar ik blijf erbij dat ik juist niet voor een paard zou gaan dat bij zoiets simpels gaat staken. L1 is echt niks en moet een paard gewoon kunnen. Dat ze niet enthousiast worden van bakwerk kan, maar echt staken niet.

Precies. Zo kwamen wij eens op het idee om het publiek te vermaken door met het stokoude springpaard (30+) van de stalbaas een rondje door de bak te rijden terwijl het parkoers aangepast werd.... Nou, het publiek is vermaakt :j maar niet helemaal tot genoegen van degene die erop zat _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:03

Lieser schreef:
MyWishMax schreef:
Ik vraag me dan vooral af wat de reden is dat het paard bij zoiets simpels staakt. Toch gezondheid die niet optimaal is? Of de manier van rijden? Of iets in het management?

Maar ik zou nooit voor zo'n paard gaan in deze situatie. Wie weet wil dochter ineens toch wat anders gaan doen qua rijden en dan heb je een paard dat niet past. En eigenlijk moet je gewoon een paard hebben dat de basis goed doet, want een beetje dressuurmatig in de bak rijden horen ze allemaal te kunnen en is toch wel het begin / de basis. Dat het geen optimale basis heeft, dat kan. Maar staken bij simpel basiswerk, nee.

Volgens de eigenaresse is alles nagekeken en is pijn uitgesloten. Ik vond hem zelf wat stijfjes lopen aan de achterkant, maar daar was bij het springen niets meer van te zien. Als hij pijn zou hebben, zou hij toch ook bij het springen moeten staken ...

En dat futloze heeft hij bij drie verschillende mensen laten zien. Bij degene die hem voor de oorspronkelijke eigenaar met veel moeite heeft getraind naar de L1, bij de eigenaresse daarna die hem 1,5 jaar heeft gehad en bij de huidige eigenaresse.

De pony die ik gekocht had liet ook netjes vanalles zien onder zadel. Die gaf geen krimp, klein beetje stijf achter is wat ik zag. Later bleek deze volledig stuk te zijn in hoofd vervorming ocupulus) , nek (wervels) , benen (spat) een cyste erbij. Paard had dus enorme pijn en deed ondanks die pijn braaf zijn ronde. Volgens die eigenaresse was pijn ook uitgesloten (maar later bleek dat ze wel een afkeuringsrapport op zak had)

Dat zegt dus niet zoveel.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:08

Fly_high schreef:
Voor mij zou het doorslaggevend zijn of die alleen futloos, traag oid is met bakwerk of daadwerkelijk in de staak gaat. Dat een gezond paard moeite heeft met flitsende overgangen of niet enthousiast wordt van dressuur kan, maar bij echt staken gaan alle alarmbellen bij mij af wat betreft pijn :n

L1 stelt nog zo weinig voor, dat moet elk paard kunnen ongeacht (gebrek aan) dressuurtalent.

En ook al train je niet wedstrijdgericht en met 100% focus op springen, tussen springlessen door moet men het paard ook fit en soepel houden en dat kan niet echt zonder dressuurwerk. Ik heb niets met dressuur maar rij in praktijk toch voornamelijk dressuurmatig :P

Dit idd. Ieder paard moet op zijn minst een L proefje kunnen lopen. Flegmatiek is wat anders dan bijvoorbeeld echt staakgedrag op een simpele vraag die gesteld wordt aan het paard. L is basis; gehoorzaam in alle drie de gangen, overgangen kunnen laten zien, pasje achterwaarts en pasje opzij voor de druk van het been. Als een paard hierop al moeilijk gedrag vertoond, dan ga je hoe dan ook in de toekomst problemen krijgen. Of je nu in de dressuur of in het springen iets meer gaat vragen van het lichaamsgebruik van het paard. Als je houdt van een project of niet bang bent om door te zetten om te zien of het paard dat accepteert, dan zou ik hem laten staan. Of je moet genoegen nemen met dit gedrag en gaan voor veilige buitenritjes die binnen de comfortzone liggen van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:13

xSCWx schreef:
Wie weet een dierenarts in Overijssel die mobiele rug röntgen heeft? (En dus ook klinisch keurt)

Ik heb je een pb gedaan :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:19

Fly_high schreef:

Dit dus! Helemaal mee eens. Niet leuk vinden kan en daardoor futloos ook, maar staken niet.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:24

Mag ik misschien iemand een pb’tje sturen met een paar foto’s?

Ik vond hem echt leuk, lief, fijn te rijden maar hij was kleiner als verwacht en in twijfel echt of hij niet te klein is…

Hij is maar 3 dus kwa bespiering zal hij nog wel wat uitzetten en misschien nog wat groeien…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:28

Jahoor tuurlijk!

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:32

Hij schijnt 2 jaar geleden röntgenologisch goed gekeurd te zijn begreep ik van mijn collega.

Huidige eigenaresse heeft hem een half jaar geleden alleen klinisch laten keuren. Daar was hij goed gekeurd al vraag ik mij wel af of hij ook voor de sport is goedgekeurd? Of als recreatie paard? Dus dan zou ik hem wel laten her keuren.

Wat ik van mijn collega begreep is dat zolang je niet te veel gaat vragen en hem geen 6 dagen per week bak werk laat doen en hem afwisseling bied het een prima paard voor mijn dochter is. Zij heeft hem zelf ook gereden voor de vorige eigenaar. Ook zij vond de vp veel te hoog.

Ik vind het wel echt een groot dilemma dit. Want hij heeft wel echt een top karakter en dat is ook wel wat waard vind ik. En dochter is er helemaal gek van. Uiteindelijk moet zij er gelukkig mee zijn.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:41

Clairetje81 schreef:
Hij schijnt 2 jaar geleden röntgenologisch goed gekeurd te zijn begreep ik van mijn collega.

Huidige eigenaresse heeft hem een half jaar geleden alleen klinisch laten keuren. Daar was hij goed gekeurd al vraag ik mij wel af of hij ook voor de sport is goedgekeurd? Of als recreatie paard? Dus dan zou ik hem wel laten her keuren.

Wat ik van mijn collega begreep is dat zolang je niet te veel gaat vragen en hem geen 6 dagen per week bak werk laat doen en hem afwisseling bied het een prima paard voor mijn dochter is. Zij heeft hem zelf ook gereden voor de vorige eigenaar. Ook zij vond de vp veel te hoog.

Ik vind het wel echt een groot dilemma dit. Want hij heeft wel echt een top karakter en dat is ook wel wat waard vind ik. En dochter is er helemaal gek van. Uiteindelijk moet zij er gelukkig mee zijn.

Dan zou ik gewoon nog een keer gaan rijden en desnoods wat meer vragen van het paard om te voelen wat zijn reactie is. Dan voelt je dochter ook of ze zoiets kan en wil oplossen of dat het paard een 'eng' gevoel geeft met dit gedrag. Het zal niet het eerste paard zijn dat geleerd heeft om bij iets meer werk te gaan staken. Als hij al meerdere eigenaren heeft gehad die het gedrag hebben toegelaten of stoppen eraan te rijden, dan werk je dergelijk gedrag natuurlijk ook in de hand. Het is alleen lastig om zoiets te kunnen bepalen met 1 of 2x proefrijden. Heb je niet iemand die met je mee kan om het paard wat meer uit te testen hierop?

Ik snap dat het een lastig besluit is, maar probeer kritisch te blijven in wat jullie zoeken. Ook al wordt dit paard via een bekende aangeboden, zou ik bij een eventuele koop het paard toch echt wel goed laten onderzoeken op onderliggende klachten wat het gedrag mogelijk kan veroorzaken. Zou hier dan wel goede afspraken over maken wie de kosten voor zijn rekening neemt (al dan niet gedeelde kosten) bij afkeuring. Zeker als je foto's laat maken.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:56

Clairetje81 schreef:

Uitgaande dat dit paard helemaal gezond is maar het bakwerk gewoon nu niet meer leuk vind.
Kinderen zijn onbevangen en als jou dochter gaat crossen, springen, buitenrijden en maar 1 x per week in de bak rijd en zo lekker aanrommelt kan dit ook positief werken op het paard.

Paard veranderd dan ook wellicht in karakter weer en als hij een tijdje niet elke dag maar dressuur heeft hoeven rijden in de bak dat hij straks wel z’n beste beentje voort zet als het wel een keer gevraagd wordt.
En gaat misschien dan het plezier weer terug vinden in de bak, misschien is het dier voor nu gewoon teveel gepusht en blokkeert het daarop.

Zeker als je dochter wel een klik heeft met dit paard en dier gezond is zou ik toch niet twijfelen. Brave/gezonde paarden zijn lastig te vinden.
En ja 8000 euro is wellicht voor je gevoel te veel maar niet als deze punt gaaf is op foto’s en keuringen en nog eens top braaf waar een kind op kan rijden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:08

Clairetje81 schreef:

Je moet geen enkel paard 6 dagen in de week bakwerk laten doen.

Ik heb mijn paarden nooit meer dan 4x per week 3 kwartier gereden. Longeren is goed, wandelen leuk, vrijheidsdressuur leuk...... zoveel meer wat je kunt doen om een paard een leuk leven te geven. Voordeel daarvan is ook nog dat ze veel gemotiveerder blijven om te werken en fris in het koppie.

En spieren hebben 48 uur nodig om te herstellen, elke dag rijden is spieren afbreken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:14

Elke dag hetzelfde rijden is spieren afbreken, juist de training aanpassen aan die hersteltijd. Hier loopt paard bijvoorbeeld wel 5 of 6 dagen over het zadel, maar geen 6 dagen hetzelfde (ja nu door revalidatie wel helaas maar dan alsnog kan je variëren waardoor het leuk blijft). 2 zwaardere trainingen per week en de rest simpel losweken of naar buiten. Of een keer werken aan de hand, maar ook dat is zwaar dus telt als zware training. Net als longeren toen we dat nog deden, ook zware training dus het vele rijden zelf zorgt niet voor spierafbraak, maar het zware trainen zonder hersteltrainingen

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:29

Spaansepony schreef:
En gaat misschien dan het plezier weer terug vinden in de bak, misschien is het dier voor nu gewoon teveel gepusht en blokkeert het daarop.

Zeker als je dochter wel een klik heeft met dit paard en dier gezond is zou ik toch niet twijfelen. Brave/gezonde paarden zijn lastig te vinden.
En ja 8000 euro is wellicht voor je gevoel te veel maar niet als deze punt gaaf is op foto’s en keuringen en nog eens top braaf waar een kind op kan rijden.

Ik zou dan weer een stakend paard niet braaf durven te noemen.

Te veel en te snel gepusht worden en daardoor blokkeren dat klinkt allemaal logisch, maar wel bij hoger dressuurwerk, en hier gaat het om nog geen L-niveau... dat is nog letterlijk basis flatwork wat ook standaard bij het springen hoort, gewoon wat eenvoudige overgangen, een keertje verruimen en paar pasjes opzij. Kijken of stuur, gas en rem het een beetje doen ;) Elk volwassen paard (ook koudbloed, draver, noem maar op) moet het kunnen. Als dit niveau voor dit paard een onmogelijke prestatie is, meerdere ruiters die het geprobeerd hebben zonder success etc. dan gok ik dat er iets meer aan de hand moet zijn dan alleen dressuur niet leuk vinden.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:48

Dat is nou net het dilemma. En de vraag gaat ze zo’n paard op de lange termijn ook nog leuk vinden. Haar ambities liggen niet bij dressuur. Kan natuurlijk dat als ze echt vertrouwen hebben in elkaar dat het mogelijk nog goed kan komen, maar dat is een gok.

En eerlijk onze pony hebben we onbeleerd gekocht zadelmak gemaakt en getraind tot M1 dressuur. Dat heeft ontzettend goed uitgepakt. Weet niet of ik zin heb in nog een projectje. Ik heb dan het liefst gewoon een lekker ongecompliceerd paard. Maar goed ik hoef er ook niet mee te rijden…

Met afwisseling zal het wel goed komen. Denk dat we nog een keer gaan rijden en dan iets meer gaan vragen kijken wat hij doet. Vind namelijk ook dat er een bepaalde basis op moet zitten wat hij gewoon moet kunnen doen. Een simpel B proefje zou hij gewoon moeten kunnen. Want inderdaad voor springen moet er ook een stukje dressuur op zitten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:08

Clairetje81 schreef:

2 jaar geleden rontgen goedgekeurd zegt niets, kan nu helemaal anders zijn. Dat de laatste eigenaar alleen klinisch heeft laten keuren is ook verdacht als het om een paard voor de sport zou gaan van, vermoedelijk 8K of meer wat ze er voor betaald zou hebben. Ik zou dan toch sterk vermoeden dat ze hem zelf voor 3-5K gekocht heeft als projectje. Als je gewoon lekker wil genieten zou ik er je handen niet aan branden. Doe je het toch dan zou ik dus wel rontgen laten keurinen, met de afspraak afkeuring is kosten verkoper. Dat kan je eisen, want voor 8K staan de kopers echt niet in de rij voor dit paard.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:14

@Eef_Bam

Weet inderdaad omdat mijn collega bevriend is met de oude eigenaar voor welk bedrag hij gekocht is. En dat is inderdaad geen 8000€ Maar dat is natuurlijk aan haar. En of ze het ervoor gaat krijgen weet ik ook niet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:36

Padoertje schreef:
Clairetje81 schreef:

Dan zou ik gewoon nog een keer gaan rijden en desnoods wat meer vragen van het paard om te voelen wat zijn reactie is. Dan voelt je dochter ook of ze zoiets kan en wil oplossen of dat het paard een 'eng' gevoel geeft met dit gedrag.

Hij zal geen 'eng' gevoel geven. Daar is hij juist te lief en braaf voor. Maar bij een gewone volte valt hij al uit de draf, en bij een volte 10 meter staat hij stil. Niet eng, niet plotseling, maar via een sukkelstapje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:38

Een gewone volte en volte 10 meter zijn niet wat meer vragen. Dat is wel echt bizar slecht als dat dus niet lukt en paard met geen mogelijkheid het wel gewoon doet. Dat moet gewoon kunnen bij elk paard. Dus een betere ruiter erop die kijkt wat er gebeurt als er wel wat gevraagd wordt, ja. Als je echt perse door wil gaan

Want sorry, ik zou echt verder kijken en deze vergeten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:49

Clairetje81 schreef:
Hij zal geen 'eng' gevoel geven. Daar is hij juist te lief en braaf voor. Maar bij een gewone volte valt hij al uit de draf, en bij een volte 10 meter staat hij stil. Niet eng, niet plotseling, maar via een sukkelstapje.

Dan is het wellicht gewoon ook niet doorgezet met rijden en vindt het paard het allemaal wel best. Ben benieuwd wat hij doet als iemand hem eens flink achter zijn broek aan zit. Desnoods iemand met een longeerzweep in de baan erbij zetten om hem voorwaarts te houden. Als alles lichamelijk is uitgesloten, kan het ook dominantie zijn. Bedenk wel dat dit soort paarden heel consequent gereden moeten worden en als je het eruit wilt krijgen, je sterk in je schoenen moet staan. Hoe lief en braaf ook, met hier doorheen rijden zijn de meeste in het begin echt heel lelijk, totdat ze weten dat hun gedrag ongewenst is. Ik zou echt iemand met lef meenemen naar een nieuwe bezichtiging.