[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:06

Avalanche schreef:
Ja voor jou wel, maar je wilt niet weten hoeveel paarden er heel alleen in een paddockje worden gezet, en dan zijn mensen stomverbaasd dat dat paard gefrustreerd is en de wereld aan negatieve energie heeft, want hij staat echt úúúren buiten........ :roll:

Uiteindelijk is het een totaalplaatje wat moet passen.

Feitelijk gaat het mis doordat we niet meer naar een individueel plaatje kunnen kijken van wat dit paard nodig heeft (stalmanagement), welke kwaliteiten je als ruiter aan de dag moet kunnen leggen en hoe je dat totaalplaatje passend krijgt.

Zoals mijn juf dan zegt: it all depends.. en dan bedoelt ze met name dat je naar elk individueel paard moet kijken wat daarbij past en dan het totale plaatje van stalmanagement, ruiterkwaliteiten, training en alle andere futiliteiten die een rol spelen.

Wat we kwijt geraakt zijn is dat je dat plaatje voor elk paard opnieuw in moet vullen, elke keer weer.

Laat ik bewust allerlei menselijke belangen en driedubbele agenda's achterwege....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:33

Citaat:
Citaat:
Bodyprotectors doe ik niet aan, die zitten me in de weg en dat vind ik niet veilig. Mijn cap voel ik niet eens, en afentoe komt een tak langs en ben ik er blij mee :)

Mijn ervaring is dat het toch bij veel ruiters, ook al denken ze zelf dat het 0 effect heeft, dat niet zo werkt. Vaak zie je toch een lichte verandering in ademhaling en spanning in het lichaam. Dingen die het paard feilloos oppakt.

Dat zou een mooie zijn :+ En dan helemaal in onze discipline.
wij zijn verplicht dat ding te dragen. Anders kom je niet eens het terrein op (SGW). Ik heb dus geen enkele lading bij die middelen. Gewoon iets wat ik aantrek. Net zoals schoenen. Die trek ik ook niet aan met een angst gevoel om mijn tenen te verliezen (al predik ik dat hier wel in de zomer, als kindjes op teenslippers bij de paarden willen......)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:45

oji schreef:
Is toch niet mijn beleving eigenlijk. Mensen vinden paarden wel sneller lastig als vroeger, heb ik het idee.

Het bloed van jouw madammeke kun je gewoon niet vergelijken met een Gelder, nu niet maar ook 20 jaar geleden niet. De hedendaagse Gelder is nog steeds een betrouwbaar en bewerkbaar paard. Je huidige paard heeft veel meer bloed en ook 20-30 jaar geleden waren de paarden met meer bloed sensibeler.

Ik zit niet zo in de dressuurpaarden scene, maar Jazz is al zo'n 30 jaar oud en staat bekend als niet makkelijk. Ferro idem dito.

Als ik kijk naar de springpaarden dan vind ik dat er juist steeds meer gefokt wordt op bewerkbare karakters en had je van oudsher toch echt ook veel hengsten die niet de makkelijkste gaven. Ik kan me van vroeger toch ook echt wel niet zo makkelijke springpaarden herinneren.

Als ik dan kijk op maneges, daar vind ik het gemiddelde manege paard dat nu rondloopt echt überbraaf vergeleken met de paarden die wij vroeger op de manege hadden waar toch regelmatig iemand van in het zand belandde. Heeft allemaal ook te maken dat manege eigenaren ook hun vingers niet meer willen branden aan ongelukken en mogelijke rechtszaken die daaruit volgen.

Maar mensen willen gewoon veel meer als vroeger brave paarden, als dan het paardenbestand vergelijkbaar blijft dan wordt de spoeling van de echt brave gewoon heel dun en lijkt het alsof er veel meer "niet brave" rondlopen.

Over het algemeen genomen wel ja. Ik heb een merrie gehad 60% volbloed. Alles en iedereen kon je erop zetten geen enkel probleem. Nu een 20 jarige Gelderse ruin. No way dat ik daar iedereen op zet. Is ie braaf ja, maar niet geschikt voor Jan en alleman. Je kunt met hem door 1 deur of absoluut niet. Tussenweg bestaat er amper.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:07

Ik heb het hier al eerder gezegd..Zelf denk ik dat het ook te maken heeft met hoogsensitiviteit. Heb me daar het laatste jaar erg in verdiept, wetenschappelijk onderzoek, lessen gevolgd en ben nu met een onderzoek bezig. Ongeveer 20% van de mensen is hoogsensitief (en de meeste weten het niet eens (komen er pas achter als ze vastlopen in het leven). Maar ook 20% van de dieren blijkt hoogsensitief. Hoogsensitieve mensen en dieren kunnen tot boven gemiddelde prestaties komen, mits ze in een veilige omgeving opgroeien/verblijven en begrepen worden. Hoogsensitieve personen hebben een gevoeliger zenuwstelsel en een complexer werkend brein. Ze zijn gevoelig voor sferen, energieën van anderen en nemen meer waar via hun zintuigen. Ze zijn ook gevoeliger om een trauma op te lopen en dit langer vast te houden...Zelf ben ik hoogsensitief en er inderdaad pas achter gekomen nadat ik vastliep met een burn-out. Ook al mijn dieren zijn hoogsensitief ben ik nu achter. Ze zijn overal gevoeliger, kunnen er niet tegen onderdruk gezet te worden en zijn erg intelligent. Het is bekend dat hoogsensitieven heftiger reageren op negativiteit maar ook heftiger op positiviteit....en daarom is positieve training met veel belonen ook erg belangrijk bij deze paarden. Als hoogsensitief persoon met een hoogsensitief paard kan je op een niveau communiceren die echt enorm bijzonder is...

Ik herken veel in jouw verhaal met Madammeke en ik denk dan ook dat jullie allebei hoogsensitief zijn :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 17:38

Ik heb dat vermoeden ook bij Madammeke. Haar extreme reacties als ze niet begrepen wordt onderstrepen dat ook. Ik vermoed dat dat onbewust een reden was om te besluiten dat ze bleef.

Ik merk ook dat ze nu thuis is :+:
Ze voelt zich veilig en fijn op deze stal. We snappen haar. En ik ben me er van bewust dat er nogal wat voorwaarden zijn om een paard als Madammeke op een manier te houden dat ze gelukkig is en zich veilig voelt.

Dat gezegd hebbende, de paarden staan weer binnen. Madammeke heb ik tussen de middag even apart gezet om haar slobber te voeren. Ik ben maar de ouderwetse route gaan volgens van bietenpulp en ben dan wel zo modern om fibrebeet te gaan voeren. Gemixt met FiberForce en wat olie. Ze eet het goed.

Vanavond nog SP en over de hele dag hooi. Als ze nu niet aankomt weet ik het ook niet meer. Bloedonderzoek was prima, tanden gedaan, lever en nierwaarden ok. Toen ze kwam leek ze wat last te hebben van haar maag (veel paarden hebben maagzweren) maar met voldoende vezelrijke voeding is dat nu eigenlijk weg. Ze heeft ook veel meer rust in haar lijf en vooral in haar hoofd. Ik vermoed dat ze gewoon enorm gevoelig is voor stress. Heb ik ook, manubres, denk dat je een punt hebt :j

Wat grappig is, is dat ze in het begin niet heel graag naar buiten wilde, ze deed het wel, maar vooral omdat het moest. Nu staat ze 's ochtends te roepen, en moet je echt al vroeg voeren want ze moet en zal. Storm: naar buiten. Regen: naar buiten. Combinatie ervan: naar buiten.

Alleen het vriesweer was ze niet gek op. Maar de bodem was bevroren, en haar voeten zijn echt goed aan het herstellen, maar ze is nog steeds gevoelig op onregelmatige grond. Maar op het harde loopt ze al lang niet meer op eieren, dus gaat de goede kant op. Ik denk dat ze ijzervrij kan blijven :j zou wel mijn voorkeur hebben. Ik ben niet anti ijzers, ik heb namelijk helemaal geen principes, is alleen maar lastig, maar zonder is gewoon beter voor het hoefmechanisme.

Oh, nog even een hilarisch verhaal.
We hebben een plas in de paddock. Die plas was vanmorgen aanleiding voor een spel, waarbij je er langzaam heenloopt, er aan ruikt en dan een meter hoog in de lucht springt. Inclusief gil. Waar dat voor nodig is was mij een raadsel, maar ze vermaakten zich ermee.

Toen was dat niet meer leuk, en inmiddels hebben wij een vijver :+

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 08:22

Update: de vijver is er nog, en erg leuk :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:44

Haha, zo kan ze wel alvast lekker wennen in en aan het water. Het regelmatig naar buiten gaan zou ze niet gewend zijn geweest? Zonder ijzers is zeker beter voor het hoefmechanisme..als het zonder kan zou ik het ook zo laten.

Ja Manubres, ik ken ook wel wat paarden die zeker te weten hoog sensitief zijn/ waren. Sowieso zijn paarden gevoeliger dan mensen en veel meer bewust van energie en intenties. Maar eentje spande echt de kroon..dat was zo belangrijk om je bewust te zijn van je eigen energie en vooral het congruent (overeenstemming tussen denken, voelen en handelen) zijn. In het hier en nu en dan kon je er op gedachtekracht zo wat alles mee. Was je dat niet..dan werd ze gevaarlijk. (uiteraard was dit ook een projectpaard)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:03

:') Congruent.......help, zoeen heb ik er ook. Al gebruik ik niet echt termen als hoogsensitief.
Doe ik voor het oog op een hindernis alles goed, komen netjes uit. Weigert het beest.
Instructeur tast in het duister.... Ik weet het wel............... Want ik dacht 'oh oh', en dat beest lijkt met een bleutooth verbinding aangesloten op mijn hersenpan op dat soort momenten. Dus als ik het niet zeker weet, weet hij het al he-le-maal niet.
De samenvatting: ik ben opgehouden met springen met dat paard. Dat lukt mij als amateur echt niet -O-
Ik kan in die discipline beter overweg met aan paard die denkt: 'mij niet te veel lastig vallen, dan breng ik ons naar de overkant'.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:19

pol013 schreef:
en dat beest lijkt met een bleutooth verbinding aangesloten op mijn hersenpan op dat soort momenten.

Daar heb je geen sensitieve voor nodig hoor, de meeste paarden hebben bluetooth :+
Het is alleen net wat ze er mee doen, de ene zegt "jij bent onzeker, dan zullen we het maar niet doen", de ander zegt "jij bent onzeker, geeft niet, ik sleep ons er wel doorheen".

Beetje zoals Sintara over Mel schreef een paar dagen geleden, prachtig voorbeeldje was dat.
Sintara schreef:
.. Ze kijkt heel lief achterom en zucht diep om mij gerust te stellen :+ 'rustig maar baasje wij kunnen dit wel, ik ben er toch bij?'.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 10:31

Elisa2 schreef:
Haha, zo kan ze wel alvast lekker wennen in en aan het water. Het regelmatig naar buiten gaan zou ze niet gewend zijn geweest? Zonder ijzers is zeker beter voor het hoefmechanisme..als het zonder kan zou ik het ook zo laten.

Ja Manubres, ik ken ook wel wat paarden die zeker te weten hoog sensitief zijn/ waren. Sowieso zijn paarden gevoeliger dan mensen en veel meer bewust van energie en intenties. Maar eentje spande echt de kroon..dat was zo belangrijk om je bewust te zijn van je eigen energie en vooral het congruent (overeenstemming tussen denken, voelen en handelen) zijn. In het hier en nu en dan kon je er op gedachtekracht zo wat alles mee. Was je dat niet..dan werd ze gevaarlijk. (uiteraard was dit ook een projectpaard)

Zo een is Madammeke ook :j die zal ook wel nooit simpel worden. Zo is ze gewoon.

Afgezien van dat er nu gestampt moet worden in het water...... wat een bende mensen, werkelijk. Maar de stal is netjes en Ava houdt van een nette stal.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:36

Eigenlijk vraagt dat natuurlijk wel even om een stamp video ava :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:02

Avalanche schreef:
Dit...... en dat begrijp ik idd ook niet. Cap opzetten om valgevaar: begrijpelijk, maar doe dan ook iets aan dat valgevaar. Maar dan moet je dat in de stad ook doen.
Ik schijt bagger in de stad te fietsen, ik vind dat serieus doodeng. Ik doe het dus liever helemaal niet :') maar ik ben nooit een city girl geweest, ik word er doodongelukkig van. Ik wil groen, bomen, weilanden, bos......

Ik fiets niet maar vind fietsen zonder helm ook niet verantwoord eerlijk gezegd, zeker kleine kinderen
het valgevaar verschil in paarden zit 'm imo wel in het feit dat een paard in staat is tot eigen beslissingen (die niet altijd even verstandig zijn.)

Ik word niet gespannen of bang als ik mijn cap op zet maar ben wél al een paar keer blij geweest dat ik hem op had. Zoals die keer dat Sam in galop struikelde en we samen vielen waardoor ik geen kant op kon om "door te rollen" (want hij lag deels op me.). Klapte behoorlijk hard op de grond met mijn hoofd daardoor en was toen toch blij dat dat mét cap was.

Citaat:
Dit vind ik dus echt heel kwalijk.
Die kinders zitten zo gespannen op die paarden, beginnen al te huilen als pony even het hoofd naar beneden doet, of een stapje opzij zet, en het probleem is dat die angst blijft. En die kids beginnen al met angst zonder val trauma. Ouders die geen ervaring hebben met paarden en zelf in de broek schijten....... en rijden leren ze niet, en zitten al zeker niet. Ik maak me serieus weleens zorgen om de toekomst van de sport, maar ook om die ruiters zelf. En ze zitten met zoveel spanning op het paard, zijn zo bang voor ook maar een stapje wat ze niet verwachten, en dat paard wordt vreselijk onzeker want weet totaal niet waar het aan toe is.
Toegegeven, ik heb zitlessen aan de longe gehad met enkel een dekje en een singel om dekje op de plek te houden en red je maar :') of dat zo veilig was :=

dat ligt imo ook aan de mentaliteit. Bodyprotector vind ik een van de slechtere uitvindingen tenzij je echt eventing gaat doen. Voor eventing begrijp ik het ivm vaste hindernissen waar je lelijk op kan vallen maar voor gewoon een rondje in de bak... Ik denk dat vallessen normaliseren dan een veel betere veiligheidsmaatregel zou zijn.
Ik denk dat wij wel eens samen in een topic gezeten hebben over wat een "braaf" paard is. Daar zag je al wat de mentaliteit was IMO.... dat ligt echt niet aan cap of geen cap maar gewoon aan het feit dat mensen eigenlijk niet meer willen leren rijden.

Avalanche schreef:
Dat kan hoor, maar ook dan is het denk ik goed om je af te vragen waarom dat zo is. Want ergens hang je dan imo toch een emotionele lading aan dat ding.

er zijn er echt waarbij dat ding niks doet met mindset. Vorige week had ik mijn muts op en kwam ik er pas na het rijden (toen ik mijn cap wilde af zetten) achter dat ik geen cap op had. :+ En toch probeer ik plichtsbewust dat ding op te zetten. Gewoon omdat het mij niet beperkt en ik geen reden zie om zonder te rijden (behalve gatenkaas als geheugen hebben. := :=)
Zo heb ik ook standaard handschoenen aan als ik met ze over de straat loop, banger word ik daar echt niet van, maar moest er eentje schrikken heb ik wel nog huid op mijn handpalmen. :+

pien_2010 schreef:
Te mooi uitgelegd vind ik Ava (cap verhaal). Nog nooit zonder cap gereden. Altijd grote zeer brave fijne vrienden gehad die goed op mij pastten en toch in 20 jaar eigen paarden hebben 2x gehad dat de cap mijn leven redde.
Ik vind het onverstandig zonder cap maar voilà je bent volwassen.

eens.

Citaat:
Ik heb niets tegen een cap :) zet hem vooral op als je dat goed vindt, ik zal er niemand op afbranden :) probeer ik sowieso niet te doen trouwens :o

Maar enig bewustzijn van het gebruik van dat soort zaken, en dat ze niet neutraal zijn, maar er een zekere emotionele lading aanhangt en wat die lading voor effect kan hebben op je paard, lijkt me een goed ding.

Hier kan ik het dus niet mee eens zijn. :) Neen, er hoeft geen emotionele lading aan te hangen.
Net als Sintara is het hier meestal pure gewoonte net als gordel idd. :+

De ruiters die "veranderen" stappen ongeacht die cap met een veranderde ademhaling op het paard, het gaat nl niet om dat ding dat ze opzetten maar om het feit dat ze op dat dier gaan zitten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:13

Elisa2 schreef:

Hoogsensitiviteit is aangeboren bij zowel 20% van de mensen als dieren. Je hebt deze persoonseigenschap of niet, dat raak je niet meer kwijt. Als een dier of mens met deze eigenschap in een fijne omgeving opgroeit en verblijft dan hoeft persoon en paard er geen (grote) last van te ervaren. Mens en of dier kan wel overgevoelig worden...overgevoeligheid is niet aangeboren maar verworven, meestal door trauma.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:11

Deze was zeker getraumatiseerd en niet in de goede omgeving terecht gekomen als jong paard, maar zeker ook bijzonder sensitief. Ken er wel meer die erg sensitief zijn of waren maar bij deze was het echt een energie en gedachte kwestie als je er mee wilde werken. Dit was voor mij het paard waar ik op energie en gedachte kracht etc. het meest van geleerd heb. En ik had er daarvoor echt al een heleboel in handen gehad. (ook andere meer sensistieve dieren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:42

Wij hadden in onze jonge jaren Amor }>
Zou nu redelijk handelbaar zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:47

Daar heb ik ook leuke verhalen over gehoord van de zoon van de HH waar hij stond.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 22-02-22 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 15:55

Morganlefay schreef:
Wij hadden in onze jonge jaren Amor }>
Zou nu redelijk handelbaar zijn.

Ja die zouden idd heel handelbaar zijn nu :j al vind ik heel veel paarden prima te doen die anderen drama vinden.

Ik denk dat ik een ander idee van lief heb. Ik heb Ferro kinders ook altijd geweldig gevonden. Wat langzaam in het achterbeen, maar oh zo goed te motiveren. En lief vond ik ze. Nog.

De dochters van Jazz vind ik persoonlijk echt fantastisch. Zo zeldzaam lief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:11

Maar een combi Jazz X Cocktail is toch wel een beetje veel van het goede

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:13

Langzaam? hihi...of bedoel je gewoon dat je ze wat scherper moest maken in het geheel? want zo ken ik ze wel soms. (en lomp) Maar niet moeilijk inderdaad.

Een paard moet je ook liggen denk ik qua karakter en temperament..wat de een fijn vind is voor de ander een drama. De meest extreme gevallen komen meestal niet zo goed terecht.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 16:54

Wat scherper idd. Maar ik hou van elektrisch op het been :')

Morganlefay schreef:

Ja maar wel leuk :)) beetje pittig wel :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:05

Morganlefay schreef:

Nee, dat is voor een selectere groep mensen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:10

Morganlefay schreef:

Dat is inderdaad behoorlijk lijnenteelt. Om het woord inteelt maar even te vermijden.
De reputatie van Jazz schijnt trouwens bij zijn moeder vandaan te komen, ik heb wel eens gelezen dat die merrie behoorlijk losse hoefjes kon hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:20

Of die is toevallig heel braaf...op afstamming is niet altijd te voorspellen hoe het paard is.

Klopt Rex Rolfo, de moeder was een Ulster...Ulster is ook afgekeurd als hengst wegens het karakter van zijn nakomelingen. Gaf wel een enorm drafmechanisme mee.

Ik reed onderstaande merrie als jong paard, deze kreeg eerst muisjes tijdens de lunch om haar rustiger te maken. Dan moest ze gelongeerd worden, in de buitenbak kon niet. En dan was het zitten en stilzitten maar..1x buitenbeen iets te ver naar achteren om een wisseltje te springen was al zandhappen. Als ik de pedigree bekijken dan zou ik dat niet verwacht hebben op het eerste gezicht, maar wellicht dat de scherpe volbloedgenen hier naar boven kwamen.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... ma-jackson

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 17:23

Ja dat heeft Madammeke ook.

En toch is daar ook wel goed mee te werken, want de losse hoefjes zijn een probleem als ze stress heeft of vindt dat ze niet begrepen wordt. Als je haar respecteert zo ze is, en vooral niet met haar gaat knokken, maar kalmpjes uitlegt wat je dan wel wilt, en een beetje rekening houdt met haar valt het echt wel mee.
En dat lijkt dan een waslijst aan voorwaarden, maar in de praktijk is het vooral vaste volgorde en tijden aanhouden, belonen voor wat goed is, en op sommige dagen even je voelhoorns uitsteken, en dan gewoon even niet. Dan gaat het best.
Een hoop liefde, geduld, en regelmaat, en dan kom je er wel. Het ligt niet aan het paard. Paard wil wel. Mens moet leren luisteren.

Iedereen is altijd idolaat van paardenfluisteraars, maar gewoon luisteren doet veel meer.
En er zijn paarden die ik een skup onder de kont geef hoor. Er zijn er ook bij wie ik dat niet doe, en waar ik gewoon bij ga zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:09

Elisa2 schreef:
Of die is toevallig heel braaf...op afstamming is niet altijd te voorspellen hoe het paard is.

Klopt Rex Rolfo, de moeder was een Ulster...Ulster is ook afgekeurd als hengst wegens het karakter van zijn nakomelingen. Gaf wel een enorm drafmechanisme mee.

Ik reed onderstaande merrie als jong paard, deze kreeg eerst muisjes tijdens de lunch om haar rustiger te maken. Dan moest ze gelongeerd worden, in de buitenbak kon niet. En dan was het zitten en stilzitten maar..1x buitenbeen iets te ver naar achteren om een wisseltje te springen was al zandhappen. Als ik de pedigree bekijken dan zou ik dat niet verwacht hebben op het eerste gezicht, maar wellicht dat de scherpe volbloedgenen hier naar boven kwamen.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... ma-jackson

Ja Ulft en Ferro }> in je afstamming

Een vriendin heeft er een uit een Oldenburger lijn die wat sensibel is en die flikte afgelopen week het volgende kunstje.
Wordt binnengehaald en gezien zijn grootte redelijk wat ruwvoer verdeeld over verschillende plaatsen in stal.
Loopt rechtstreeks richting voer wat in een groot voernet zou zitten.
Constateert dat voernet leeg is en draait op een duppie om met in het achterhoofd hebbende "als ik opnieuw binnenkom zit dat net vol met eten" :7