Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:06

Mwha, het is wel ietjes beter, maar ze maakt nog geen deel uit van de kudde. Ze staat eigenlijk het merendeel van de tijd alleen en wordt vaak weggejaagd. Ze was vandaag ook zo moe.. Denk dat als je bij een paard wallen kan zien, ze op haar knieën hingen.

Soms staat ze wel samen met een van de paarden. Vanavond kreeg ik ook een berichtje van een stalgenoot dat ze nu wel bij de kudde stond, maar ze mocht nog niet van ze eten. Er wordt gelukkig ook goed op gelet door anderen, dat geeft wel een geruststellend gevoel. Waar ik me nu het meeste zorgen over maak is dat ze steeds weggejaagd wordt bij de hooiplekken. Ze is al tenger van zichzelf en er mag eerder 100 kg bij dan een grammetje af.

We zijn nu een week verder en voor mijn gevoel duurt het allemaal te lang :Y) maar moet het van mezelf 2-3 weken aanzien. Als ze tegen die tijd nog steeds niet gewoon bij het eten mag van de andere paardjes dan wordt het wel problematisch. Maar daar gaan we niet vanuit.

@Nobel: wat goed dat je gereden hebt! Eerste stapjes zijn voor jou nu ook echt gezet dus.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:54

@Liiesjjj met het eten komt vast wel goed. Wellicht om extra in haar stal te geven voor nu?
@Nobel wat goed zeg.

Wij zijn donderdag voor 2e keer het bos in gegaan. Alano heeft 3 dagen stilgestaan vanwege het weer. Het was wat ongeduldig en onrustig op de poetsplaats. Ik kan dan merken aan hem dat 3 dagen vrij achter elkaar niks voor hem is :'). Maar het was echt opstappen en wegrijden. Hij was mega braaf en had er enorm zin in. Hij echt een heel mooi tempo. Hij nam ook mooi de leiding door hele stukken voorop te lopen en te draven. Je kan merken dat hij mentaal alles steeds beter kan verwerken en aan kan. Voorheen deed ik naast het rijden ook nog grondwerk maar ik merkte aan hem dat het hem allemaal te veel werd en hij tijdens het rijden kleine signalen gaf dat het hem teveel werd. Doordat ik vorige week eigenlijk maar 2x heb gereden (donderdag bos en gisteren in de bak) merkte ik aan hem dat dit voor nu meer dan voldoende is. Hij was gisteren zo fijn aan het been en liet zich mooi sturen met twee handen en had een mooi voorwaarts tempo en liet al mooie ontspannen stukken zien. Voor nu heb ik besloten om alles naast het rijden even te laten vallen en de focus te leggen op alleen rijden en wandelen.

Qimm

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:57

Wat fijn dat jullie elkaar zo goed kunnen begrijpen, gaat echt goed he?

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:04

Qimm schreef:
Wat fijn dat jullie elkaar zo goed kunnen begrijpen, gaat echt goed he?

Ja echt heel goed. We vertrouwen elkaar ook gewoon. Heel apart is dat en om heel eerlijk te zijn had ik dit echt niet verwacht. Vooral omdat ik er eigenlijk helemaal uit was. Had al een tijdje geen paarden meer ingereden of echt gereden. En was ook best wel bang op een of andere manier :'). Maar omdat hij mij zo'n vertrouwt gevoel geef kan ik alles loslaten. Zijn wij binnen nog geen maand denk ik enorm gegroeid. Zondag onze eerste les onder het zadel *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:06

Klinkt superfijn!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:55

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:49

Bij mij komt morgen de zadelmaker langs met allerlei tweedehands zadels.
Kan niet proefrijden maar hopelijk zit er iets tussen wat goed op M ligt en qua zit een beetje overheen komt met mijn vorige zadel.

Vrijdag was de trainster er voor de derde keer. Begon weer even met wat verzet omdat ze hem op kleine volte inbuigt om binnen achterbeen onder te laten treden en dat vindt hij moeilijk ( wegspringen en wat omhoog komen). Daarna viel het kwartje en ging het goed. Ze heeft ook met haar vlaggetje die aan haar zweep zit overal gewapperd en dat vond hij nog wel spannend boven zijn rug. Mijn grote vlag vindt hij niet eng, maar die pakte ik er gister even weer bij en toen waaide het best wel en toen vond hij dat ook wel spannend.
Paraplu ook gelijk voor het eerst er bijgepakt maar hij kwam er zo bij onder staan haha.
Ze liet hem ook wegstappen op druk bij de singel, was hier ook iemand die dat een tijdje geleden moest doen geloof ik?
Morgen komt ze weer, zo leuk om te zien allemaal en fijn dat ze zijn uitspattingen gewoon negeert en de vraag blijft aanhouden tot hij het goede antwoord geeft, in plaats van te straffen ofzo.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:11

Grappig om te lezen hoe verschillend de paarden hun grens aan geven. Die van mij laat het alleen aan z'n ogen zien en als het een veeel te grote vraag is dan laat ie iets meer reactie zien maar nog weinig.

Gister met het grote scheerapparaat geoefend. Deed 'm weinig en bleef braaf staan *D

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:35

-

Abcdperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:02

Hoi Hoi,

meld mij hier ook even! Altijd een stille meelezer geweest maar wilde toch even reageren. :j

Heb nu net een barock pinto staan. Zo een schatje, heeft ook een heel cool karakter. Hij is pas 2,5 dus ik wacht nog even. :o Maar ik begin al wel met het longeren en schriktrainingen etc. Er is sws al wat met hem gedaan bij de vorige eigenaar. :) We gaan er vooral voor zorgen dat het opstappen en weg rijden geen probleem wordt <3 Vaak dingen herhalen en hem rustig laten wennen is mijn plan! _/-\o_ Hier ook even een klein overzicht van een plannetje:

Eerste halfjaar (2,5 - 3 jaar): Wat wandelen, schriktraining (een hele hoop), longeren en de meest gekke dingen doen

Tweede halfjaar (3 - 3,5 jaar): Wat wandelen, schriktraining (een hele hoop), longeren en de meest gekke dingen doen, longeren met een singeltje en dekje, het liefst ook met bbp of zadel longeren, eventueel met singel en dekje wandelen

Derde halfjaar (3,5 - 4 jaar): Veel met zadel doen en longeren. Wat gaan hangen en erop gaan zitten.

Hieruit lekker langzaam opbouwen tot meerdere dingen doen. *Kan sneller of langzamer ligt eraan of Nochi het allemaal toelaat*. Vooral snel laten wennen aan heel veel leuks en alles met plezier en geduld doen!!

Hebben jullie nog eventuele tips voor mij en Nochi? Wij kijken er naar uit! ;) :D :o

Groetjes van ons :j
Laatst bijgewerkt door Abcdperer op 12-04-21 20:14, in het totaal 4 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:03

Welkom! Heb je een foto? Ik had hiervoor ook een BP dus heb er een zwak voor :D

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:32

Nobel01 schreef:
Blaze1994 schreef:
Grappig om te lezen hoe verschillend de paarden hun grens aan geven. Die van mij laat het alleen aan z'n ogen zien en als het een veeel te grote vraag is dan laat ie iets meer reactie zien maar nog weinig.

Gister met het grote scheerapparaat geoefend. Deed 'm weinig en bleef braaf staan *D

Altijd makkelijk voor scheren in de toekomst.

Unique was geschoren( helemaal, inclusief binnenkant oren, wat eigenlijk niet mag) bij de verkoper onder verdoving.
Thuis heb ik haar benen geschoren toen ze allemaal open wonden had, en daar gaf ze totaal niet om.
In de toekomst zal ik haar ook niet meer helemaal scheren als dat niet nodig is, dat heeft ook niet mijn voorkeur nou ze permanent buiten staat.

Ja die van mij was ook geschoren met verdoving door de vorige eigenaar. Ze kunnen hier toch een slechte herinnering aan over houden heb ik begrepen maar zoals met alles was het oké voor hem. Hij mag volgende winter (verwacht ik) z'n vachtje houden maar als ie het alvast kent is het altijd makkelijk

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:43

Afbeelding

Die van mij ook meteen aan een scheermachine laten wennen, voor nu de kleine tondeuse en dat was eerst heel eng maar na 5 minuten keek hij er al niet meer naar om! En tijdens de verdoving van de tandarts even z'n oren en derde oor gedaan

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:53

Ik scheer nooit, alleen bij paarden die dik in de vacht zitten zoals onze pony of die 24/7 buiten lopen maar in een binnenbak getraind worden ofzo.
En dan is in principe alleen de halve hals scheren ( en een hartje op de kont voor de kinderen <3 ) voldoende.
Staat wat minder mooi maar de rest van de vacht behoudt zijn functie.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:00

Iemand vroeg hoevaak ik nu ongeveer gereden heb? Dat is 8x ongeveer. Ik probeer 2x in de week er op te gaan zitten. Maar ik ben echt een mooi weer rijder, dus bij regen ga ik niet rijden.

Welkom romy, waar ik het meeste plezier aan heb gehad is om mijn paard te leren naar een krukje toe te draaien. Kwa training is dit heel simpel maar mijn paard blijft beter staan en het is makkelijk als je ergens anders op moet stappen ookal vind je paard het spannend, want hij snapt wat je van hem wil.

De gene die ik nu zadelmak heb gemaakt is niet geschoren en heeft nog echt mega veel haar. Wat ik er volgendjaar mee ga doen weer ik niet.
Mijn eigen paard heb ik dit jaar geschoren met allemaal sterren op zijn lijf omdat ik dit grappig vond. Maar die sterren blijven wel lang zitten..... Dan heb ik nog een paard, en zijn lijf scheren gaat heel makkelijk maar het getril op zijn benen vind hij echt helemaal niks. Dit jaar is die niet geschoren, omdat ik zelf er toch niet op kon rijden in de winter. volgendjaar zal er wel een deel vacht af gaan maar ik denk dat zijn benen lekker behaard mogen blijven uit praktische overweging.

Abcdperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:15

[quote="nicky_rilana"]
Mijn eigen paard heb ik dit jaar geschoren met allemaal sterren op zijn lijf omdat ik dit grappig vond. Maar die sterren blijven wel lang zitten..... Dan heb ik nog een paard, en zijn lijf scheren gaat heel makkelijk maar het getril op zijn benen vind hij echt helemaal niks. Dit jaar is die niet geschoren, omdat ik zelf er toch niet op kon rijden in de winter. volgendjaar zal er wel een deel vacht af gaan maar ik denk dat zijn benen lekker behaard mogen blijven uit praktische overweging.

Misschien kan je een stil scheermes lenen van iemand of zelf kopen :j
Die van mij heeft sokjes en als we echt aan het werk gaan wil ik die er misschien afscheren. Dus heb ik alvast een stil scheermes gekocht. Vind ie veel fijner dan eentje die geluid maakt en veel trilt :o
Hij staat nu altijd lekker stil tijdens het scheren, vind ik ook heel fijn *\o/*

ps: Sorry ik weet niet hoe ik dat witte kan krijgen op erop te antwoorden _/-\o_

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:19

Jaaaa ik heb een zadel *\o/*
Het is een Anatomica geworden.
Iets aan de lange kant eigenlijk voor M maar een kleinere inch pas ik niet in, we gaan straks eerst eens kijken hoe hij het hier onder doet.
Was helaas natuurlijk de duurste die er bij zat, pech voor mij :7

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Smiddags kwam de trainster nog, ze heeft vandaag geoefend met ontspannen bij enge dingen.

Afbeelding

Stalgenootje appte net dat hij gewoon moe op stal stond net hahaha. Veel prikkels vandaag.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:22

-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:25

Fijn!
Hier komt de fysio volgende week weer, benieuwd hoe ze hem dan vindt.

Abcdperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:02

Wat fijn dat je een een zadel hebt! Snel uitproberen! *\o/*

Heb jij een zadelmaker laten komen of gewoon eentje gekocht? Ben even benieuwd, omdat ik ook een keertje een zadel zal moeten kopen. *D

Nobel, fijn dat ze weer beter loopt en staat! Ziet er stukken beter uit :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:42

Een tweedehands zadels verkoper in combinatie met een zadelmaker, die werken op aanvraag samen. De zadelmaker verkoopt geen zadels namelijk. Zelf kopen zou ik niet doen tenzij je vergelijkingsmateriaal hebt liggen en het zadel goed aan te passen is. We hebben ongeveer 10 zadels gepast en 8 lagen niet goed qua pasvorm.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:02

Ik vind dat met jonge paarden een beetje kip-ei probleem.. Die hier zijn veelste vet, daar heeft het gewoonweg geen zin om er serieus naar te laten kijken, aangezien ze nu in rap tempo afvallen en spieren krijgen. Wel hebben we keus uit 6 verschillende zadels, dus evt. met bontje zit er wel iets passends tussen.

Gisteren is er iemand langsgekomen en heeft voor het eerst op de 4 jarige gezeten. Ik vind het toch fijner als iemand anders de eerste paar keer erop gaat. Paard was super braaf, dus zaterdag gaan we voor deel 2, voor het eerst in de bak. Ik ben benieuwd!

Om voor mezelf weer het rijden op te pakken ben ik begonnen met de fokmerrie, die is al zadelmak, maar staat al een jaar of 3 stil. Toch fijn om het gevoel met rijden weer te krijgen voordat ik op een jonkie stap...
Ik dacht dat ik het niet gemist had, het rijden, maar ik vind het echt heerlijk om nu weer op een paardenrug te zitten. Ik word er zelf helemaal ontspannen van. :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:03

Romy; hij reageert al panisch op een vlieg op zijn been(mannen he). het is ook niet het geluid wat eng is maar echt de trilling... Dus dat wordt gewoon trainen. Of niet scheren. En met een klein mesje 4 benen gaan scheren duurt wel heel lang.

Opisop_shop;fijn dat je een zadel hebt.

Nobel01: fijn dat het vooruit gaat

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:50

Vandaag voor het eerst een zadel opgehad *\o/* zadel van mijn overleden haflinger lijkt toch beter te passen dan ik had gedacht, alleen zijn singelgroeve ligt een stuk verder naar voren waardoor de huigige singel het zadel naar voren trekt. Dus nu opzoek naar een andere singel.

Afbeelding

Afbeelding

Abcdperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:00

Wat fijn! *\o/* Het is echt een knapperd :j
Ben er pas net, dus ik weet het niet, maar heb je er al op gezetten? :D Even benieuwd!
Zo ja, hoe heb jij dit aangepakt :o