Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:09

Alja schreef:
Ik vind het ook altijd apart dat zoiets overlegd moet worden en dat het dan niet doorgaat omdat de partner het niet goed vindt.
Gunt hij het je dan niet of hoe zit dat?

Als je samenleeft in een huishouden is het best wel netjes om bij levensveranderende en dure aankopen even te polsen hoe de rest van het huishouden ertegenover staat, niet?

Spaansepony, knap dier! Bijna jammer dat het geen merrie is. :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:15

Vind ik ook heel normaal als je samenleeft :j

Hier ga ik als het meezit in najaar weer opzoek naar rijpaard. Dus lees voornamelijk mee :D
Heb 7 jaar geleden mijn Paint verkocht(aan mijn moeder dus rijd er nog weleens mee) en heb zelf nog mini's waar ik mee men maar ik mis het rijden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:17

Alja schreef:
Ik vind het ook altijd apart dat zoiets overlegd moet worden en dat het dan niet doorgaat omdat de partner het niet goed vindt.

Ik zou eerst overleggen en dan gaan zoeken als ik het in overleg zou moeten doen.

Hier zijn de paarden mijn hobby en vind mijn vriend het prima wat ik met mijn geld doe.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:27

Gini schreef:
Alja schreef:

Als je samenleeft in een huishouden is het best wel netjes om bij levensveranderende en dure aankopen even te polsen hoe de rest van het huishouden ertegenover staat, niet?

Spaansepony, knap dier! Bijna jammer dat het geen merrie is. :D

Eens, je woont niet voor niets samen. De aanschaf van een paard is vaak niet niks en kan een behoorlijke aanslag zijn op je huishoudpotje.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:57

Zamora, was jij niet de bokker die de moeder van mijn overleden paard een tijd heeft gehad? Je naam komt me zo bekend voor.
Altijd handig, een paard verkopen aan een bekende of familielid. Zo woont mijn haflinger nu bij mijn beste vriendin. Mocht zij om wat voor reden dan ook niet meer voor hem kunnen zorgen, komt hij weer terug naar mij. Pluspuntje daarvan: ik hoef niet meer opzoek naar een ander paard. Minpunt: hij kan absoluut niet 24/7 op het gras en ook niet 24/7 in de kudde, dus dan zouden we hier de boel flink moeten aanpassen.

Wat betreft de markt. Ik vind paarden momenteel erg duur, maar toen ik in 2008 opzoek was naar mijn eerste eigen paard waren de prijzen ook zo'n beetje zoals nu. Ik denk dat er wellicht tijdelijk meer paarden zullen worden aangeboden door mensen die door corona in de financiële problemen komen, maar door de kleinere hoeveelheid veulens zal er op de langere termijn denk ik niet heel veel aan de prijs veranderen.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 25-04-20 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:58

Ik denk dat de hele markt niet zozeer gaat instorten hoor. Het vraag en aanbod is gewoon groot en de veewagens voor import en export komt ook weer opgang hoor ik van handelaren. Dus er is nog steeds volop vraag naar de dieren.

Ik overleg nooit of ik een dier koop wat in stal kan, dat ziet mijn man altijd later pas. Zolang het niet in huis komt vind hij het snel best en zolang hij er niks aan hoeft te doen. Ohja en zolang hij het niet hoeft te betalen haha! Hij schrok alleen wel een keer toen hij iets hoorde balken en ik had hem het goede nieuws nog niet verteld :+

Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:23

Hahaha oh wat leuk die ezel! Jullie hebben het aan huis?

Delaja dat klopt! Dat het alweer 1.5 jaar geleden is zeg. Al zal dat voor jou niet zo voelen. Vanou was echt prachtig, precies Janou.
Snap dat je voor Dravers blijft vallen. Ze spreken mij ook heel erg aan nog.

Mijn moeder doet helaas niks met de Paint en wil hem verkopen. Heb afgelopen jaren meerdere malen hem terug willen kopen maar dan wilde ze hem toch houden :') nu wil ze definitief stoppen dus enige twijfel zit er wel om hem terug te kopen. :=

Vind de prijzen met wat ik gewend ben van "vroegah" wel flink gestegen. Al is het bij de minipaarden juist andersom want die markt is onwijs verziekt helaas.

Zou me eerder zorgen maken om alle dieren die nu massaal uit de asiels gehaald worden als het "normale" leven weer opgang komt...

Autumnn

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:16

Net gemaild dat we graag willen komen kijken. Spannend *\o/*

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:30

Super!! *\o/*

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:42

Oh die ezel <3

Ik heb het idee dat de prijzen op mp en sporthorses ook weer aan het stijgen zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:52

Goede paarden zijn altijd duur geweest. Ik denk niet dat door de coronacrisis de paarden die in Nederland verhandeld worden in prijs gaan dalen.

De handel richting bv de VS gaat nu wel veel moeilijker. Niet om het vervoer maar vooral om het feit dat paarden niet op wedstrijden verschijnen en ze dat daar heel belangrijk vinden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:59

Maar ook niet "goede" paarden zijn duur momenteel :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:01

MISTRAL94 schreef:

Dat zit natuurlijk een beetje in wat je duur vind. Ik denk dat wanneer je een gezond, braaf, fijn gereden paard zoekt onder de 10k je bedrogen uitkomt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:06

Ja vind ik fantasieprijzen. Voor een doorsnee ruiter niet te betalen om je hobby uit te oefenen. Maar die kant zal het wel op gaan. Dat het straks weer een elite sport is. De andere kant als ik foto's voorbij zie komen van meer dan 5 paar leren rijlaarzen, of een enorme stapel ps of sweden dekjes dan zit er genoeg geld in de paardenwereld. Dan doe ik gewoon iets fout in het leven :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:11

PSvanLot schreef:
MISTRAL94 schreef:

Dat zit natuurlijk een beetje in wat je duur vind. Ik denk dat wanneer je een gezond, braaf, fijn gereden paard zoekt onder de 10k je bedrogen uitkomt.

Dat zegt dan meer over jouw beperkte visie op de markt dan de werkelijke prijzen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:14

ikke schreef:
PSvanLot schreef:

Dat zegt dan meer over jouw beperkte visie op de markt dan de werkelijke prijzen.

Ik koop en verkoop al ruim 15 jaar paarden en ik heb echt geen beperkte visie van de markt. Maar mensen willen echt voor 6k een paard wat top foto's heeft, braaf en goed afgericht is en dan ook nog een beetje beter kan lopen dan een gemiddeld paard.
Een paard voor 6k kopen kan prima, maar dan moet je wel ergens op in willen leveren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:15

MISTRAL94 schreef:
Ja vind ik fantasieprijzen. Voor een doorsnee ruiter niet te betalen om je hobby uit te oefenen. Maar die kant zal het wel op gaan. Dat het straks weer een elite sport is. De andere kant als ik foto's voorbij zie komen van meer dan 5 paar leren rijlaarzen, of een enorme stapel ps of sweden dekjes dan zit er genoeg geld in de paardenwereld. Dan doe ik gewoon iets fout in het leven :+

Ik vind het zelf ook echt een bak geld hoor! Dat geld geef ik er zelf eigenlijk ook nooit aan uit. Maar voor mij mag het gelukkig ook gerust een rauwe driejarige zijn die recht uit de opfok komt. Mits de foto's in orde zijn en het lopen ergens op lijkt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:22

Ik verwacht echt geen Totilas hoor. Maar voor 6000 wil ik zeker een leuk basispaard hebben. Die toch op zijn minst een L proefje moet kunnen lopen. Laten we eerlijk zijn dat is nog steeds een niveau van niets. En inderdaad voor zover het kan wel gezond. Maar het paard hoeft echt geen spectaculaire afstamming en beweging te hebben.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:34

Vraagje, mijn vorige merrie kende ik al zo’n 8 jaar voor ik haar kocht, maar dit paard ken ik niet. Stel je bent daar, paard is zadelmak dus kan gereden worden, wat doe je dan :+ en hoevaak ga je kijken? Paard staat wel 2 uur rijden van mij vandaan.
Vraag je of de verkoper eerst wil rijden of ga je er gelijk op? Paard heeft wel een gebruiksaanwijzing dus ik neig ernaar om te vragen of zij eerst kan rijden. En qua keuring? Paard is een jaar geleden volledig op de foto gezet, maar ik wil nog wel klinisch keuren. Doe je dat bij hun DA of door een ander?
Sorry voor de vragen maar ik vind het erg spannend :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:37

Ik laat altijd voor rijden en zelfs dan kom je nog voor verrassingen te staan :+ Als je in deze gespannen markt de tijd krijgt zou ik in ieder geval 2 keer gaan kijken. Maar dat is in deze tijd heel lastig..

Mijn 28 jarige merrie heb ik 18 jaar geleden laten keuren door een dierenarts waarvan ik van de koper het telefoonnummer gekregen heb. Die kwam daar dus op stal maar stond op dat moment er wel voor mij en keurde haar in eerste instantie af ivm ernstige mok. Was mijn eerste eigen paard deed dit niet handig maar pakte gelukkig goed uit.
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 25-04-20 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:38

MISTRAL94 schreef:
Ik verwacht echt geen Totilas hoor. Maar voor 6000 wil ik zeker een leuk basispaard hebben. Die toch op zijn minst een L proefje moet kunnen lopen. Laten we eerlijk zijn dat is nog steeds een niveau van niets. En inderdaad voor zover het kan wel gezond. Maar het paard hoeft echt geen spectaculaire afstamming en beweging te hebben.

Dat moet inderdaad voor een 6 moeten lukken, dan ben je al heel behoorlijk in je eisen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:40

Autumnn schreef:
Vraagje, mijn vorige merrie kende ik al zo’n 8 jaar voor ik haar kocht, maar dit paard ken ik niet. Stel je bent daar, paard is zadelmak dus kan gereden worden, wat doe je dan :+ en hoevaak ga je kijken? Paard staat wel 2 uur rijden van mij vandaan.
Vraag je of de verkoper eerst wil rijden of ga je er gelijk op? Paard heeft wel een gebruiksaanwijzing dus ik neig ernaar om te vragen of zij eerst kan rijden. En qua keuring? Paard is een jaar geleden volledig op de foto gezet, maar ik wil nog wel klinisch keuren. Doe je dat bij hun DA of door een ander?
Sorry voor de vragen maar ik vind het erg spannend :D

Altijd eerst eigen ruiter er op zodat je kunt zien wat het paard doet. Heb je meteen een duidelijk beeld.

Ik zou qua keuren de foto's opvragen en aan je eigen veearts laten zien ter beoordeling. Wil je verzekeren dan zul je nieuwe foto's nodig hebben waarschijnlijk. Klinisch keuren zou ik gewoon door een praktijk in de buurt laten doen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:41

PSvanLot schreef:
MISTRAL94 schreef:

Dat moet inderdaad voor een 6 moeten lukken, dan ben je al heel behoorlijk in je eisen.

Was ook mijn idee maar tot nu toe valt dat tegen :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:43

Eigenlijk zijn ze wanneer ze op sporthorses komen etc al aan de dure kant. Het koopt het makkelijkste via via, maar dan moet je wel een netwerk hebben natuurlijk.

En een beetje geduld, al is dat moeilijk zoekt iedereen een beetje hetzelfde paard.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:51

Ik koop en verkoop ook al heel wat jaren paarden en pony’s, dit jaar wat minder maar zeker nog wel wat dieren. Met en zonder papier.

Waar ik vorig jaar nog kwpn ers kocht met papieren tussen de 1500/2000 inkoop lukt dat nu echt niet meer hoor. Zijn dan wel de onbeleerde versies, maar na 2 maanden training gingen ze er gewoon uit tussen de 3000 en 3500 hoor.
En heel eerlijk ik koop ze zelfs voor mezelf niet eens zo duur in, kan wel wat beters met mijn centjes doen hoor, paarden zijn leuk maar onderhoud, lessen, wedstrijden.

Voor de handel koop ik ze nooit meer als 2 in, en vaak hele leuke dieren. En ja soms moet er wat aan gesleuteld worden rijtechnisch, sommige moeten wat opgelapt worden omdat ze schraal zijn oid. Maar 9 vd 10 paarden die gekeurd worden bij aankoop en op foto’s gaan zijn vaak geheel oké. 1 keer een paard met een chipje gehad. En 1 keer een totale miskoop maar dat los ik wel weer op met naar de slager.

Zeker voor de basis ruiter is 3500 Max een mooie prijs. Waar dat tot vorig jaar nog kun lukt dat niet meer.
En vanaf 6/7 verwacht ik paarden met intressante bloedlijnen die op dit moment hip en gewild zijn.

Helaas op dit moment veel Spaanse dieren te koop. Dat vind ik jammer, vind het hele fijne dieren om mee te werken maar niet voor iedereen weg gelegd.

Ik heb mijn “Gerrit” even 20 minuutjes gereden, en tot nu toe word ik steeds vrolijker van hem.

Afbeelding