Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:47

Ja je hebt zelfs weanling classes. Maar dan is het nog niet zo ingewikkeld haha!

Is inderdaad een leuke afwisseling. We doen ook in hand trail, met balkjes en een brug ed. alleen ik ben te lui om op te bouwen, dus dat doen we niet vaak :=

Oh hoe gaat hst bij jullie Granoek?

Klinkt op zich best heel positief Vientje! Kleine stapjes, dan komen jullie er wel!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:29

Oh oliebol, loop ik achter -O-

Leuk filmpje, GJ! Jij is er geconcentreerd , Leuk om te zien :j

Gelukkig vandaag weer gewoon, Vientje! Is toch beter voor je hart en het vertrouwen.

Ben toch maar niet ober het terrein gereden maar in de binnenbak. Wilde sturen oefenen met pionnen en die liggen in de binnenbak. Had op de middenlijn een soort slalom gezet met drie pionnen.
Toen ik net opgestapt was, ze parkeert nu keurig in trouwens *\o/*, liep ze meteen op de eerste pion af. Ik kiet haar gaan omdat ik benieuwd was wat ze zou gaan doen. Aangekomen bij de pion r deed ze een echte Joya-actie.. Ze beet erin een schopte de pion omver. :roll:
Daarna wilde ze door voor de tweede maar dat mocht niet van mij. Vond ze stom en oneerlijk..natuurlijk.

Verder ging het prima. Slalom gedaan met veel afwijking links en rechts maar we moeten ergens mee beginnen.
Lukt inmiddels ook best om egeen been-, zit- en teugelhulp te geven. Enige wat ik van mijn instructeur mag doen is zitten , meeliften, en de hulpen geven met de dressuurzweep zoals we ook vanaf de grond doen.
Heel soms betrap ik mij wel op een beenhulp in de bochten. Maar goed, als het besef er is ben je op de goede weg (denk ik).

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 22:30

Gimme_Joy schreef:
Ja je hebt zelfs weanling classes. Maar dan is het nog niet zo ingewikkeld haha!

Is inderdaad een leuke afwisseling. We doen ook in hand trail, met balkjes en een brug ed. alleen ik ben te lui om op te bouwen, dus dat doen we niet vaak :=

Oh hoe gaat hst bij jullie Granoek?

Klinkt op zich best heel positief Vientje! Kleine stapjes, dan komen jullie er wel!

Bij ons is dit vierkant

Afbeelding

Afbeelding
Duke kan het iets charmanter dan Dexter :+

Edit: oké die foto van Dexter is eigenlijk een heel slecht voorbeeld zie ik nu, hij is niet zo elegant aangelegd haha

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:40

Haha Fransje, dat had Joy kunnen zijn... Ik word regelmatig horendol dat ze overal aan moet zitten. Helemaal als ze stil moet staan buiten de bak om haar hoeven schoon te maken... ik sta daar 5 min. te klooien omdat ze alle kanten op gaat >;) := :')

Schattig he, dat geconcentreerde koppie <3

Grappig Granoek! Bij ons is vierkant dus écht vierkant. Bijna tot op de millimeter. Zo moet dat eruit zien:

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:41

Vientje, gelukkig was Pinda weer gewoon haarzelf. <3

Gimme_Joy, ziet er netjes uit hoor!
Maar ik heb er alleen geen hol verstand van. _O-
Wat me opvalt is dat je haar zo kort vasthebt, terwijl met rijden het juist veel langer is met western.

Granoek, is dat niet opstellen?
Dan hebben ze de benen juist zoals jij laat zien.
Met dressuur is vierkant iig ook gelijke stand op vier benen.

Malik was knettertje en het waaide ook enorm dus die is lekker fftjes uit zijn dak gegaan. :):)
Daarna moest hij weer terug langs de weg maar toen heeft hij zich netjes gedragen. +:)+

Afbeelding

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:48

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:50

Fijn dat jullie allemaal lekker bezig kunnen blijven met jullie kanjers!

Zag al verschillende varianten van vierkant :P voorbij komen, arme Koda met een enerverende verhuizing en er wordt al goed ingeparkeerd :D

Ik heb vandaag mijn hoofd leeg gelopen met Feyre. En niet alleen met Feyre... mijn grote jachtpaard ging ook mee :D Superleuk, want die twee moeten als Feytje straks onder het zadel is ook veel samen op pad. Ze stappen in ieder geval op elkaars tempo, dat is mooi. En aangezien Feyre onverschrokken is en Sil nog wel eens overal kabouters ziet kunnen ze elkaar wat dat betreft ook mooi helpen. Zó leuk om zo samen op pad te kunnen.

Verder een beetje een algeheel meh gevoel. Stal is gelukkig nog open, maar wel met strenge regels en een beperkt aantal mensen per keer. Dus vooraf moet je bedenken wat en wanneer je iets gaat doen, dat levert een hoop gepland en gedoe op. Nou ja, het is voor een goed doel en we mogen gelukkig nog wat met de paarden doen. Maar ik hoop dat alles snel weer normaal is :=

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 20:28

MirandaFuego schreef:
Vientje, gelukkig was Pinda weer gewoon haarzelf. <3

Gimme_Joy, ziet er netjes uit hoor!
Maar ik heb er alleen geen hol verstand van. _O-
Wat me opvalt is dat je haar zo kort vasthebt, terwijl met rijden het juist veel langer is met western.

Granoek, is dat niet opstellen?
Dan hebben ze de benen juist zoals jij laat zien.
Met dressuur is vierkant iig ook gelijke stand op vier benen.

Malik was knettertje en het waaide ook enorm dus die is lekker fftjes uit zijn dak gegaan. :):)
Daarna moest hij weer terug langs de weg maar toen heeft hij zich netjes gedragen. +:)+

[ [url=m/U2ZUNN.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zYjpRn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh geen flauw idee haha, heb nooit dressuurwedstrijden gedaan en als ze bij de trekpaardenkeuring zeggen van ze vierkant te zetten bedoelen ze dit dus dat is gewoon blijven hangen :P

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:07

Mooi dat Pinda nu braaf was Vientje! Het is in deze fase ook echt nog even aftasten wat voor trucjes ze onder het zadel (kunnen) hebben hè, haha. :=

Dat windje was inderdaad wel aanwezig vandaag Miranda. Gelukkig wordt het (na) dit weekend lente-weer met temperaturen rond de 20 graden! *\%/*

Hoop ik ook Berdien, maar ben wel blij dat we dit nog kunnen met onze sport! En lekker in de buitenlucht (na toch veel binnen zitten).

Verder leuke foto’s voorbij zien komen!
Laatst bijgewerkt door Joosiien op 07-07-24 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:16

Malik even uitgeraasd! Prachtige manen heeft hij!

Gelukkig dat we inderdaad gewoon nog naar de paarden mogen! :j Bij ons ook wat extra regels en een beetje plannen maar dan is het ook goed te doen. Vanavond was ik alleen dus dan hoef je om minder dingen te denken. Vond het een goed moment om haar staart te wassen. Stond nu niemand in de weg.
Ze is ontzettend hengstig.. net als de rest van de merries.. Staart plakte helemaal :r

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:20

Oh Joy ook! Ondanks de monnikspeper haha! Naja het werkt allemaal, daar ben ik blij om *\o/* (wil er toch een keer een veulie uit <3 )

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:28

Gimme_Joy schreef:
Whoop whoop Malik je haar danst! :):)

https://westerntoday.nl/westernrijden/d ... owmanship/

Het is dus echt de bedoeling dat je je als combinatie zo goed mogelijk presenteerd. En dat kan nou eenmaal niet aan een lange lijn (vanaf de grond) :D

Toch is het tegenstrijdig vind ik, en ik vind het ook niet bij western passen, het ziet er best stijf uit!
Niks naar jou persoonlijk natuurlijk, het zijn eenmaal de regels, maar ik hou sowieso meer van het vrije, het liefst los! :D
Afstandsbestuurbaar is het coolst. :))

Berdien wat leuk, neem je ze dan in je eentje allebei mee?
Ik deed dat met mijn vorige paard en de shet ook wel maar mijn armen zijn daar een stuk langer door geworden. :+

Granoek, dat zeggen ze gewoon verkeerd! :P
Bij arabierenshows heb je het opstellen ook, dan moeten ze zo wijd mogelijk staan en zo'n lang zwanenekkie. :')

Ziet er goed uit Joosiien, fijn dat het ondanks de wind goed ging!
Malik is met wind niet perse heel druk, maar nu was er bij de wei een golfplaat die heel hard klepperde, daar werd hij toch wel wat hupsig van. :=

Fransje, zijn manen zijn wel mooi lang nu, zeker vergeleken met toen hij twee jaar geleden bij me kwam.
Maar ze zijn niet superdik, (past ook wel bij een arab) maar op de foto lijken ze wel wat dikker. :=

Zo waren ze 1 jaar terug en twee jaar terug..

Afbeelding

De rust op stal is best prettig denk ik zo!
Pff ja die hengstigheid bij merries ... :')
Doe mij maar jongenspaarden! :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:33

Ze zijn nu echt prachtig die manen! Echte arabierenmanen :j
Twee jaar terug had hij een beetje coupe de rafel :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:48

fransje23 schreef:
Ze zijn nu echt prachtig die manen! Echte arabierenmanen :j
Twee jaar terug had hij een beetje coupe de rafel :D

Toen hij anderhalf was nog bij de fokker had hij besloten om in één dag alles eraf te schuren, bijna alles was eraf. :=
Gelukkig heeft hij wel aanleg voor lang haar.
Mijn vorige rarebier had een enorme bos toen ik hem kreeg, maar werd later wat jeukerig dus bleef er niet zoveel over.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:03

Haha grappig MF, want dat "vrije" wat jij beschrijft is best een grote misvatting van de western. Het zit er heel "vrij" uit (los teuheltje etc), maar daar komt heel veel discipline bij kijken. En dit is inderdaad best "stijf" omdat ze hier puur keuren op houding. Bij de halter is dat ook.

Maar ook pleasure is een heel "stijf" onderdeel eigenlijk. Je paard o deze manier laten lopen vergt heel veel. Ondanks dat het er dus relaxed uit ziet.

Ik vind dit bizar hoor. Het paard moet een natural gate laten zien. Ik vind dit verre van, maar in Amerika schieten ze door :+

Maar ik dwaal af :D

Ik kwam net een uit discussie topic tegen over beleren van een jaar geleden. Onze "methode" wordt daar echt met de grond gelijk gemaakt :') . Levensgevaarlijk, veel beginnersfouten, zoals het niet dragen van handschoenen, uberhaupt aan een longeerlijn, de lijn aan 1 bitring vast, en hoe durf je los in zo'n gevaarlijke bak te stappen waar de trekker in de hoek geparkeerd staat! :oo

Dat ik nog leef na een jaar beleren en doorrijden is een Godswonder }:0

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:02

Pleasure zoals in de USA vind ik gewoon naar om te zien..

Die discussie ga ik eens opzoeken :Y)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:16

Ik vind de western echt een prachtig onderdeel van de sport maar die extreme pleasure.. :n :n Net als die haast mismaakt gefokte halter-paarden.

MirandaFuego: nee zeker niet allebei in mijn eentje :)) Een vriendin van mij rijdt 2x per week op Sil, zij had Sil mee.

Wel grappig, pas aan het einde van onze wandeling viel het me op dat Feyre het hele rondje links van me had gelopen. Nemen jullie dat ook mee in de training, dat paarden aan beide kanten goed mee kunnen lopen?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:10

fransje23 schreef:

Ik heb ook een linkje voor je hoor :o

Ja die halterpaarden zijn echt zielig :n

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 09:16

Mirandafuego 10000% akkoord met dat laatste, hier ook veel hengstig merries en ben ZO BLIJ met mijn mannen _/-\o_

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 09:17

Gimme_Joy schreef:
fransje23 schreef:

Ik heb ook een linkje voor je hoor :o

Ja die halterpaarden zijn echt zielig :n

Ik zit daar totaal niet in dus ben wel benieuwd naar het filmpje? Hoe kun je zo veel mis doen aan de hand dan?
Oh sorry ik zie nu dat het niet aan de hand is oepsie

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:24

Joya eet pionnen :)) Wat een goede oefening dat slalommen!

Ik ken idd alleen het vierkant staan in de dressuur, en de warmbloed-wijze van opstellen. Leuk om zo de verschillen qua ras/discipline te zien :j

Blije Malik met wilde bos manen 8-) Die zijn mooi bijgetrokken inderdaad!

Wat stoer Berdien, met beide wandelen! Super dat dat zo goed gaat, mooi voor later inderdaad :)

Jullie passen mooi Joossien! En ondanks de wind braaf, fijn :)

Dat deel van western snap ik ook niet. Maar dat heb ik sowieso met alles wat té ver doorslaat, ook bij bijv. dressuur.

Haha, hier is ook alles knetterhengstig. Behalve Pinda, merries eromheen staan te vlooien met "haar" vriend en te gillen enzo, en madam Pinda doet niks anders dan :o? snappurnixfan :o? :+

Ik pak dat zeker mee, aan beide kanten begeleiden :j Zeker buiten, als er iets spannend is is het fijn als ze gewend zijn dat je ook aan de andere kant loopt zodat je aan de "enge" kant kunt gaan lopen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:25

Ja ik weet wel dat het met langere teugel rijden meer discipline vergt, daarom wil ik dat ook zien met de andere onderdelen!
~~}>
Hoe dat in Amerika gaat vind ik echt niks, gewoon een beetje doorgeslagen zoals eigenlijk alles die kant op gaat in de paardensport, het moet steeds gekker ten koste van de beweging. 8)7

Berdien, dat is wel makkelijk dat je dan zo samen weg kan!
Met Malik loop ik ook regelmatig rechts, vooral omdat het makkelijker is als ik van de wei terug loop, dan loop ik aan de kant van de auto's.

Granoek merries zijn gewoon lastige beesten! :j :P :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:25

Berdien schreef:
Wel grappig, pas aan het einde van onze wandeling viel het me op dat Feyre het hele rondje links van me had gelopen. Nemen jullie dat ook mee in de training, dat paarden aan beide kanten goed mee kunnen lopen?

Ja, eigenlijk probeer ik alles aan beide kanten te doen.
Ook opstappen, zadel er op leggen etc.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:04

Leuk dat je hebt kunnen rijden Geryon! Fijn dat je bent blijven zitten :Y)

Snap dat Pinda het niet fijn vindt als de hogedruk tegelijk gebruikt wordt... Verder is ze best stoer toch?

Fransje klinkt een beetje zoals het bij mij ook ging voor de verhuizing, twee keer per week 15 min en sturen werkt nog niet altijd even goed :') Alhoewel ik één lesje heb gehad en het daarna een stuk beter ging. Nu doe ik even rustig tot het helemaal gesetteld is.

Leuk met Joy al die afwisseling!

Blije Malik *\o/* Oh ik vind die foto van Malik twee jaar terug echt héél leuk, wat een dotje is het daar!! <3

Lekker dat je met Feyre en ander paard samen hebt kunnen wandelen, ideaal dat ze ongeveer hetzelfde tempo hebben :j Ik wissel Koda bewust regelmatig van kant tijdens wandeling :) Hij loopt zelf het liefst links van mij, maar ik loop dan weer liever links van hem :') En verder ook als we enge dingen tegenkomen onderweg dan is het afhankelijk van zijn stresslevel of hij tussen mij en het enge in moet of dat ik tussen hem en het enge in gaan :P Hij verstopt zich namelijk graag achter mij als hij iets spannend vindt, en dat is opzich niet erg maar als ik er straks op zit kan dat niet meer dus hij moet ook leren om er op andere manieren mee te dealen.

Hier niet zo veel regels, maar ook heel weinig mensen dus kom ook vaak genoeg niemand tegen :) En anders kun je elkaar alsnog heel makkelijk ontlopen :P

Ik vind pleasure ook helemaal niks :=

Met Koda gaat het steeds beter, de twee kuddes zijn nu allebei heel rustig en hij slaapt heel veel :Z Elke keer als ik er nu ben en ik ben even aan het poepscheppen gaat hij platliggen, maar zal ook het zonnetje zijn :(:) Gister voor het eerst even uit de groep gehaald en naar de bak gegaan en dan merk ik wel dat hij het nog best spannend vindt allemaal. Maar dat geeft niet, komt vanzelf wel weer goed, we hebben geen haast +:)+

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 10:10

Ik ben juist uit de western gestapt omdat ik het niet eens ben met de manier van trainen, in de basis is het heel mooi, maar als je ziet hoe mensen zo snel mogelijk die resultaten willen bereiken dan keert mijn maag zich om.
Timmie wordt wat dat betreft echt heel soft opgeleid. Alles in zoveel mogelijk vrijheid. Hij weet ook dat hij fouten mag maken, en dat hij de tijd krijgt om het antwoord op de vraag te zoeken.

Zie weer knappe paarden voorbij komen! Wat tof dat alles dan toch vrij goed gaat bij iedereen!
Timmie is aan het ontdekken dat hij ook in de buitenbak zelfstandig oefeningen uit kan voeren zonder dat hij aan me vastkleeft. Zo mooi om te zien hoe dat zelfvertrouwen steeds een stapje groter wordt!