Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:00

Leuk Deempje!

Ik zit ook liever niet aan de longe.Ga al snel los.Galop doe ik meestal pas na een week of 2 los in de baan.Eigenlijk nooit in de roundpen of ze moeten uit zichzelf gaan.
Ik krijg zo wel zin om ook met die van mij aan de slag te gaan!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:07

Ik vind het ook niet fijn om te beginnen aan de longe. Ik heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt mij lastiger (en dus gevaarlijker) dan rechtuit.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:23

Longe lijkt mij ook niet zo leuk, ik 'rij' nu ook gewoon los, al ben ik wel nog min of meer stuurloos. :') De gas en de ho werken, maar enkel op stemcommando, beenhulpen ben ik nog niet mee begonnen. Het principe van stuurhulpen lijkt Aliaa wel te snappen gelukkig. :D

Maar wat fijn dat het zo goed ging Deempjexxx! :D Aliaa bokt steeds als ik vraag om aan te springen in galop aan de longe, hopelijk doet ze dat onder het zadel niet. :') Maar zover zijn wij nog niet. :P

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:27

Hier ook nooit er op aan de longe met beleren, wel iemand die langs me loopt en/of vasthoudt, maar als ie de loop op gaat in een cirkel denk ik altijd dat hij wanneer ik val gewoon in een cirkel over me heen blijft lopen :+

Als hij rechtuit gaat lopen en ik val er langs, dan lig ik tenminste buiten schot (normaal gezien dan toch haha)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 16:40

Ik heb geen idee hoe we het gaan doen. Denk eerst in de roundpen en daarna los. Maar nog nooit gedaan, dus we zullen zien.

Volgende week in het weekend voor het eerst longeren met zadel! *\o/*

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:52

Rivano schreef:
MirandaFuego schreef:
Ooh Rivano, ik kom ook bij jullie in de opfok.. <3

Heb even rondgekeken, en ja, we hebben zo te zien nog plek. :D

[ [url=m/wyhzOX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is wel een stukje reizen...

Zijn 4 verschillende kuddes die geen stal hebben en altijd in 1 van de 8 (wissel)-weides staan. Niet meer dan 18 paarden per groep, want we hebben niet meer voederstands. En afgespeende veulens en jonge paarden altijd samen met oudere paarden.
Voor de oudere (dek-) hengsten zijn er nog paddocks en beschutte weides.

Het ziet er heerlijk uit!
Maaja, ik mag ook niet klagen, zo de beestjes aan huis, en een mooi gebied om te rijden/wandelen.
Alleen het weer is niet zo.. :')

Sumic, hier hetzelfde, Malik zet ik ook niet zo vaak vast, dus ik ben dat ook weer wat vaker aan het doen. :j

Kijk Kamea eens gaan! *\o/*
Enneh, handig zo'n zus! :D

Ik ga ook niet longeren en erop zitten tegelijk, lukt niet zo goed in je eentje. :P
Als de stemcommando's erop zitten lukt het zo wel. :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:08

Wij doen wel vaak aan de longe in het begin, is toch een extra steunpunt voor het paard.

Vandaag bij mijn trainingspaardje gaan hangen. Ze is een enorme binnenvetter, maar wel heel explosief. Geen goeie combi :+ Op het klapperen met de beugels, druk zetten op het zadel, druk op de beugels, ernaast springen, etc. kwam echt 0 reactie, niet eens gespannen staan ofzo, maar gewoon kroelen met mijn helper. Maar ik weet dat ze heel explosief kan reageren, dus ben ik gewoon gaan hangen. En inderdaad, daar kwam de explosie :+ Het bokken en rondrennen wat ik eigenlijk had verwacht met het zadel opdoen kwam nu eindelijk. Toen ze klaar was nog even verder gelongeerd en weer stilgezet en nog een keer gaan hangen. Nu begon ze weer te bokken, maar was veel sneller weer rustig. Derde keer bleef ze wel stilstaan, maar wel met spanning. Beloond, afgezadeld en weer op stal gezet.

Klinkt misschien gek, maar ik ben enorm blij met de reactie die ze gaf. Want met die reactie kan ik iets. Zolang ze niet reageert kan ik wel alles herhalen tot ik een ons weeg, maar dat heeft dan vrij weinig nut. Maar nu kan ik eraan werken dat die reactie steeds minder wordt. Ik wist dat er een keer een heftige reactie ging komen bij haar, de vraag was alleen wanneer. Maar ik ben dus helemaal tevreden :)

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:24

We rijden ook al gewoon los hoor, maar gewoon voor het gevoel aan de longe. Dan heb je toch nog iemand die controle over het lijntje heeft :o

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:22

goldenarrow schreef:
Wij doen wel vaak aan de longe in het begin, is toch een extra steunpunt voor het paard.

Vandaag bij mijn trainingspaardje gaan hangen. Ze is een enorme binnenvetter, maar wel heel explosief. Geen goeie combi :+ Op het klapperen met de beugels, druk zetten op het zadel, druk op de beugels, ernaast springen, etc. kwam echt 0 reactie, niet eens gespannen staan ofzo, maar gewoon kroelen met mijn helper. Maar ik weet dat ze heel explosief kan reageren, dus ben ik gewoon gaan hangen. En inderdaad, daar kwam de explosie :+ Het bokken en rondrennen wat ik eigenlijk had verwacht met het zadel opdoen kwam nu eindelijk. Toen ze klaar was nog even verder gelongeerd en weer stilgezet en nog een keer gaan hangen. Nu begon ze weer te bokken, maar was veel sneller weer rustig. Derde keer bleef ze wel stilstaan, maar wel met spanning. Beloond, afgezadeld en weer op stal gezet.

Klinkt misschien gek, maar ik ben enorm blij met de reactie die ze gaf. Want met die reactie kan ik iets. Zolang ze niet reageert kan ik wel alles herhalen tot ik een ons weeg, maar dat heeft dan vrij weinig nut. Maar nu kan ik eraan werken dat die reactie steeds minder wordt. Ik wist dat er een keer een heftige reactie ging komen bij haar, de vraag was alleen wanneer. Maar ik ben dus helemaal tevreden :)

Die van mij zal volgend jaar ook wel zo zijn denk ik.
Ik heb ook liever een reactie dan heel lang niets en ineens ontploffen. Want vaak zijn de paarden die wat springen aan de longe daarna er wel oké mee. Terwijl als ze te rustig zijn je kan uit tellen dat ze nog een keer gaan. En dan zit je er vaak al (bijna) op. Hangt niet zo lekker xD

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 05:47

Mijn merrie is zo’n introvert dier.Voelde enorm veel spanning maar heeft heel lang geduurd voor er wat kwam.
Geen bokker maar een steigeraar.Ze bouwt nog steeds snel spanning op maar ik heb haar geleerd dat ze dan altijd naar voren mag.Enorm heet paard onder het zadel en dat zie je aan de hand ook niet terug.

Gelukkig is mijn Lolli een open boek!

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 07:26

Ik heb een driejarige waar we mee begonnen zijn. Eerste keer bitje in. Altijd bijzonder hoe snel een puppy uit de opfok paard wordt. Manen getoiletteerd en hoofdstel om. <3
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 08:52

Ik vind het ook fijn als ze een reactie geven. Dan weet ik waar ik aan toe ben. Joep is ook vrij introvert, maar ik kan hem gelukkig steeds beter lezen. :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:13

Foto's kan ik nu niet zijn.. Bokt heeft Wat problemen -O-

Filmpje wel, ziet er goed uit! Doet ze netjes hoor!

Een reactie is wel fijn inderdaad, dan weet je waar je aan moet werken. Binnenvetters die ogenschijnlijk rustig zijn maar dan op een onverwacht moment ontploffen zijn link.

Mijn paard interesseert het hangen enzo echt niet. Zadel er op was alleen even draaien en kijken. Singel vast vind ze wel stom, ze gaat bijten in de singelstoten.. Krijg dus wel reactie maar geen explosie en meer irritatie dan angst.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:43

Singel vond de mijne ook stom, net zoals het zadel opleggen (iets met een heel gevoelig velletje :D). Nu is Aliaa heel makkelijk omkoopbaar met stukjes wortel, elke keer het zadel erop gaat of aangesingeld wordt, krijgt ze een stukje wortel en dan is ze tevreden. :') Ze blijft netjes stilstaan als ik haar (los) opzadel.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:49

Dat dachten we bij het paard van mijn vriend ook, wanneer ontploft die nu?!
Longeren, zadel er op, hangen, zitten en paardlief heeft nooit nog maar een oog geknipperd. We zijn nu 3 jaar later en nog steeds geen ontploffing gezien :+ dat paard blijft me een raadsel maar ze is zo lief <3

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:38

En we zien weer foto's! :D
Wat een mooi hoofdje heeft die zeg, voyou! <3

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:24

Granoek schreef:
Dat dachten we bij het paard van mijn vriend ook, wanneer ontploft die nu?!
Longeren, zadel er op, hangen, zitten en paardlief heeft nooit nog maar een oog geknipperd. We zijn nu 3 jaar later en nog steeds geen ontploffing gezien :+ dat paard blijft me een raadsel maar ze is zo lief <3

Dat is ook fijn, maar ik weet bij deze merrie dat het geen gevalletje 'zadelmak geboren' is :') De eerste keer bijgezet (enorm los) vond ze ook echt NOT amusing. Inmiddels ontspant ze daar heerlijk in en gaat ze ook echt heel mooi over de rug, maar je weet gewoon dat die reactie er wel in zit, maar alleen niet wanneer die komt. 1 van onze andere merries is heel extravert en explosief, maar dat is dan wel makkelijker, want dan kan ik gewoon alles rustig stapje voor stapje doen en zie ik ook wel iets gebeuren bij haar. Maar dat introverte is toch wel lastig soms :+

voyou schreef:
Ik heb een driejarige waar we mee begonnen zijn. Eerste keer bitje in. Altijd bijzonder hoe snel een puppy uit de opfok paard wordt. Manen getoiletteerd en hoofdstel om. <3
[ [url=m/8TZpem.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een ontzettend mooi paard en een mooie foto!

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:47

Wij hebben vandaag ook weer een mooie stap gezet! Ze was tot nu toe 2x mee het bos in geweest, ook de twee eerste keren dat ze überhaupt iemand op haar rug heeft gehad.
Één keer met barebackpad, een keer zonder zadel.

Vandaag hebben we er een zadel opgelegd, is Daphne opgestapt en hup! Gingen we weer.

Als ze maar gekriebeld wordt..
Afbeelding

En erop.
Afbeelding

Ennnn op stap!
Afbeelding

Dit zadel past haar het beste van al de zadels die hier liggen. Hij ligt niet 100% lekker, maar voor die ritjes van max 10 minuten moet het nog kunnen.
Als we in Nederland zijn krijgt ze een goede.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:27

Voyou, lekker bakkie heeft dat paard! :wow:

Wat goed Danauh! Ziet er relaxed uit! Ze is ook stoer zeg en mooi breed!

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:13

fransje23 schreef:
Voyou, lekker bakkie heeft dat paard! :wow:

Wat goed Danauh! Ziet er relaxed uit! Ze is ook stoer zeg en mooi breed!

Ik wilde graag een mooie, ouderwets gebouwde Tinker. Goed gelukt! En het erge: ipv één staan er nu 3 :'). Dus over 3/4 jaar praat ik weer mee in zo’n topic.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:51

Zo dan. Dat is een toffe tinker!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:52

Toppunt van zelfbeheersing is maar één paard hebben :j

:+ :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:19

fransje23 schreef:
Toppunt van zelfbeheersing is maar één paard hebben :j

:+ :D

:')

Bij mij is het mislukt. _O-

Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:26

Hier staan er momenteel 11 :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:30

Ik heb mijn zelfbeheersing na een onbezonnen periode met twee paarden weer in het gareel O:)

:D