De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:16

Azmay: ik vind haar er ook alweer wat beter uitzien! Nee lijkt heel normaal, als het me goed is uitgelegd is de grote aan de rechtkant al een permanente tand en diegene ernaast nog een melktand en zit de permanente tand er al boven. Zo te zien loopt ze idd ook wat achter.... Whinny bij de tandarts ging goed, ze is wel al van te voren verdoofd, denk dat is gewoon het rustigst.. achteraf ook maargoed, scheelde behoorlijk wat tijd ivm al dat tanden en kiezen trekken

No_No; zit mooi in het velletje zeg!

Lindamusters: wat stoer al op je eigen paard :)

Bontesok: haha lekker nuchter plaatje zo!

PinkPrincess: heb ze weggegooid, vind dat toch echt een beetje vies :')

Art_Ificious

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:38

Azmay dat gebit ziet er voor mij nog vreemder uit dan harley zijn gebit.
Harley is tevens ook sinds gisteren 2jaar en 8 maanden :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:21

Mijne is van begin april en blijft nog zeker tot het najaar in de opfok. Misschien zelfs nog wel een jaartje langer.
Als ik met 3 al start dan is het sowieso nog bijna niets en heel spelenderwijs.
Ze heeft als veulen een goede opvoeding van me gehad en veel gezien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:51

Art_Ificious schreef:
Azmay dat gebit ziet er voor mij nog vreemder uit dan harley zijn gebit.
Harley is tevens ook sinds gisteren 2jaar en 8 maanden :)

Ik vind het ook apart, de ene tand heeft wijkend tandvlees en de andere een missend hoekje, maar ach het zal wel goed komen :j

Vandaag Diva "krukjesmak" gemaakt :+
Weidegenootje zetten een krukje op haar onbeleerde 5 jarige die hem er woest af bokte. Diva kreeg hem op haar rug, stapte aan en toen hij er af gleed keek ze er eens naar. Spannend hoor :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:13

dapper hoor dat dat gaat. Gebit ziet er vooral leeg uit. Alsof de tanden verder uit elkaar staan dan normaal. En idd tandvlees lijkt een stuk weg. Gebit hier ziet er hetzelfde uit als bij oude tinker alleen dan met deels melktanden deels volwassen tanden.

Vandaag heeft meneer zijn enting weer gehad. Door een communicatie foutje was de dierenarts er eerder. Die heeft dus woeste man ahum geent zonder enig probleem. Enige was dat ie de naald wilde vastpakken met zijn tanden en daarna de pen en het papier. :D hij is erg creatief met zijn mond als echte jonge man. Al eerder geprobeert walkie talkie en pistool van een agent los te peuteren. Agent was paarden gewend gelukkig en die raadde hem af om pistool te pakken. Omdat hij hem toch niet kon afschieten met zijn hoef. _O-

Vandaag ook lol gehad met een lege hennep verpakking. Tsja je zal er maar lol mee hebben. Had pak opgemaakt en plastic tussen de spijlen gepropt. Maar de twee mannen vonden het veel leuker dat eruit te purken en er mee te gaan slepen. :+ ok dan maar andere dingen mee doen. Eerst oude hoofd erin gedaan met hulp van kleine man. Daarna omgekeerd ook, dat was even spannend maar daarna leuk. Zak op de rug gelegd, over zijn hoofd getrokken, tussen zijn oren gelegd. Allemaal even spannend maar oude deed netjes alles voor. En dat helpt heel erg. Als Connor het niet eng vindt vindt Dinky dat ook niet. :))

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:29

Leuk dat Dinky zo aan Connor kan optrekken!

Merk nu dat Whinny echt weer wat bij begint te trekken, wordt wat voller, dus ikke is blij :D Ze staat nu 3 weken op de nieuwe stalling.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:01

Diva krukjesmak, is al een goed begin :) Alleen moet ze nu dus leren om mooi naast het krukje halt te houden voor als jij er later op wil stappen :P

Karuna, Harley is ook vooral met zijn mond bezig. Gisteren had ik een sjaal om en dat had hij meteen gezien. Was de stal nog maar 1 seconde binnen en hij had mijn sjaal al vast. Hij mag van mij echter niet aan mijn kleding trekken of bijten dus elke keer hij aanstalten maakte om het vast te pakken stak ik mijn vinger naar hem uit. Dan stapt hij achteruit. Pakt hij het toch bijna vast zeg ik hard NEE en kijkt hij van me weg met een heel onschuldige blik.
Ik moest gisteren de stal uitmesten maar omdat het hagelde heb ik Harley in de stal gelaten. Doe ik wel vaker bij erg slecht weer. Hij is totaal niet bang als ik met een schop over de vloer schraap wat toch erg veel kabaal maakt, niet bang van de kiepwagen en het liefst van al gaat hij mij gewoon pesten door tegen de kiepwagen te duwen of ervoor te gaan staan zodat ik er niets in kan gooien.

Hij maakt ook altijd een smeerboel van zijn stal. Heb gisteren gezien: hij was zijn hooi aan het eten en ineens spreid hij zijn benen. Ja hoor hij plast gewoon waar hij staat. Hij gaat dus niet even ergens anders staan.
De stallen zijn 3x3m of 2,5x3,5 (de gang waar ook een drachtige merrie staat) en zelfs het grootste paard op stal (1m75) mest netjes aan 1 rand van de stal. Maar Harley mest gewoon hier en daar en verspreid het dan met zijn hooi en stro.
Want ja zijn hooi verspreid hij ook over de hele stal waardoor hij een deel dus niet meer opeet door erover te mesten en plassen. Ik denk aan een hooinet maar dat neemt ook weer plaats in beslag.

Ik ben dus benieuwd hoe ik het namiddag zal aantreffen.
Gisteren toen ik klaar was heb ik het eens anders gedaan: Een gedeelte niet opgestrooid maar open gelaten. Misschien dat hij daar dan gaat mesten.
Hier zie je het een beetje. En waar hij geplast heeft heb ik ook open gemaakt.
Afbeelding

Zijn vacht die verhaart:
Afbeelding

En net als vorig jaar wordt hij donker op de schouders en rug. Ik ben benieuwd of hij nu ook donker blijft in de zomervacht of dat het toch weer wegtrekt zoals vorig jaar. Op andere plaatsen in de vacht heeft hij geen zwarte kleur als je tegen de haar in wrijft maar echt alleen roodbruin.
Hij heeft op die plaats wel weer roos, maar minder dan begin januari. Toen had ik er babyolie op gedaan om de huid te verzachten.
Afbeelding

En de hoogte van zijn kont tov de muur. Ik schat het op 1m42 hoog zo'n blok is 19cm hoog en de cementvoeg ertussen is ongeveer 1cm. Dan +-2 cm aftrekken van wat over de kont uitkomt.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 09-03-16 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:17

Diva begint nu pas de eerste haren los te laten.

Naast het krukje staan hoeft zo over een jaar pas aan te denken schat ik zo. Ze is wel zadelmak geboren maar ze mag lekker kind zijn voorlopig ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:22

Harley laat ik ook staan wat zadelmak maken betreft. Ik ben dressuurlessen aan het nemen sinds vorige zaterdag.
Het zadel dat ik voor Harley had (barefoot london) staat ook te koop want neemt toch te veel plaats in en kan er niks mee doen gedurende 6 à 7 maanden.
Kan zelfs zijn dat ik Harley pas in 2017 ga berijden. Tegen dan heb ik veel meer lessen genomen en in Juni of Juli ga ik het rijden met de witte pony Dante ook weer opnemen. Dan heb ik al 13 lessen gehad en in stap en draf doe ik het al goed volgens de lesgeefster.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:34

Ik heb ze gisteren in de hagel buiten gezet... ze vonden me niet meer zo lief :')

Wel handig, krukjesmak :D

De weersvoorspelling geeft de komende tijd weinig regen aan. Hopelijk droogt mijn bak en kan ik eindelijk Maggie en Iris eens aan een touwtje rondslingeren..

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:58

Ik heb er vanochtend voor de tweede keer opgezeten, zo maar 10 minuutjes. Hij zit als een prins! Ook reageert hij al goed op het been. Vanmiddag wordt hij gecastereerd en zn wolfstandje getrokken, arme arme vent

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:41

Afbeelding
Rocco kreeg complimenten over zijn mooie gebit :') Castratie ging vlot, na verdoving ging hij wel in een hele rare positie liggen, is geen klein paard dus was een hele klus om hem goed te leggen. Elke dag minima half uur beweging en afspuiten, en liefst proberen geen zand in de wond te krijgen. Hij heeft het niet via de lies gedaan en dus ook niet gehecht maar lekker open gelaten, daarom hoeft ie niet op rust te staan maar juist lekker blijven bewegen. Hopen op een voorspoedig herstel!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:43

Kijk, een paar tanden en ballen armer en hopelijk wat verstand rijker :7

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:45

Harley is staand gecastreerd in de wei. Mocht ook gewoon op de wei blijven staan. Is bij hem ook niet via de lies gebeurd want de wonde begon te ontsteken dus moest ik het geregeld schoonmaken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:01

Ach gossie los ballos. Arm ding, gelukkig de komende dagen mooi droog weer dat is ook weer beter voor de genezing.

Jonge man zowaar gecastreerd gekocht met 1,5. Dat scheelde weer. :j Oude man is met ruim 3 gecastreerd. Op tafel in de kliniek tijdends de mkz crisis. We hadden geen keuze omdat leek alsof hij een klophengst was. Maar bleek uiteindelijk volgens de dierenarts een fophengst te zijn. :+ hij zou bij aankoop balloos gemaakt worden maar eenmaal onder zeil konnde dierenarts geen ballen vinden. Ok kennelijk al zonder weten in Engeland alles kwijt geraakt. Dus mannetje als 1,5 jarige tussen de dames gezet. Die wel lelijk tegen hem deden. Maar ja dat deden ze tegen alle kerels dus niks geks. Tot een paar maanden later er opeens iets tussen zijn benen zat en weer weg was. En er weer zat en weer weg enz :'). Meneertje was dus gewoon nog hengst alleen met bijna continue ingetrokken ballen bij gebrek aan ruimte buitenboord. Grote ballen smal tinkertje. _O- Niks aan gemerkt trouwens.

Maar na de castratie op tafel gewoon de wei op verplicht, wel even in zijn eentje en niet zij zijn collega hengstje voor een paar weken, boel open gelaten, mochten we niks aan doen behalve ab spuiten. Boel is netjes geheeld ook zonder problemen.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:10

Elke keer als ik de stal binnenloop gaat hij zielig hinniken, maar ik mag m geen aai geven, hij denkt foei vrouwtje wat heb je me nu weer aangedaan O:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:34

Beul :+ gelijk heeft ie. Arm ding, zal zich wel ellendig vinden.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:39

Is ook wel sneu hoor mn knappe vent, en ja ik hielp de dierenarts lekker mee met het straktrekken en heb zn ballen lekker in de mesthoop gedeponeerd, ben er niet vies van! Ach hij staat al weer hooi te knabbelen dus zal wel goed zijn

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:45

Gisteravond weer even bij Eston geweest, alleen even geborsteld en met het hoofdstel geoefend.

Afbeelding

Uiteraard ook even bijgelezen.

Pagina 58:
LiindseyV: Mooi halster heb je gekocht :) Voor een HK oogt hij nog wat puppy, lijkt me inderdaad goed een jaar nog te wachten, extra ontwikkeling kan nooit kwaad.

urosa: Zo wat een collectie aan tanden is daar uit gekomen zeg!

Pagina 59:
Azmay: Mooie lange en volle staart wel al :)

PinkPrincess: Hij is super knap! Nu zie ik het alleen niet meer goed, dacht dat het een donkere vos was maar is hij bruin?

bontesok: Dat is nog eens schriktraining, braaf hoor! Was bij Eston al blij dat ik het dekje helemaal bovenaan de hals kon leggen zonder reactie, dit wordt nog even oefenen :=

lindamusters: Braaf hoor!

Nies_: Ook al zo braaf, stofzuigen zie ik hier nog niet gebeuren, bij geen 1 van de 4 :+

Art_Ificious: Over tanden kan ik niks nuttigs zeggen.

karuna: Hier doe ik ook nog niet heel veel, x een hoofdstel aan, x een zadel opgelegd, x een longeersingel. Maar hij pakt alles zo rustig op dat ik alleen het hoofdstel nog wel eens oefen. De rest van het beleren zal eerder richting september gebeuren. Even de ontwikkeling afwachten.

No_No: Shympie is zo knap ook <3 Mooi koppie.

Azmay: Mooie kleur bruin heeft ze :) Nog lekker wat spieren en maat erbij, dan komt dat beleren wel.

_Sabrinaa: Heb je foto's van het losspringen?

Pagina 60:

Azmay: Dat is wel braaf, aanslag van een krukje :+

karuna: Fijn dat hij zo braaf was bij de dierenarts.

Art_Ificious: Leuk altijd die toverballen, Eston is gewoon het jaar door zwart. Soms wat verkleurd door de zon maar dat valt eigenlijk ook nog mee.

lindamusters: Arme vent, de ballen kwijt. Wel fijn dat hij het rijden zo braaf oppakt :j

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:17

Er wordt lekker door gekletst hier zie ik.
Ik lees wel mee, maar kom niet altijd aan reageren toe, helemaal omdat ik meestal via de telefoon lees...

Grappig om te zien hoe iedereen zn eigen pad bewandeld, de een zit er al ruimschoots op en de ander is nog maar net aan borstelen toe. Erg fijn om te merken dat er dus steeds meer oog is voor het paard zelf, of ie er aan toe is of niet.

Hier is de planning om morgen weer even op Selenya te stappen, deze keer met teugels. En voor Faithje wil ik morgen voor t eerst een keertje zadel en singeltje doen. Puur voor het gevoel. Die gaat ergens in april/mei vermoedelijk voor de wagen. Maar ook dan is het wel handig als ze singel etc vast kent.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:56

Harley is idd een toverbal, heb vandaag wel weer naast de bles en onder de manen ook zwarte vacht gezien. Maar zoals ik al zei had hij het vorige zomer niet gehouden en werd terug roodbruin.

Heb mijn klein ventje op een weide gezet. De zon schijnt dus buiten met die pony :')
Straks om 17u ga ik hem terug binnen halen. Dan heeft hij toch 6 uur buiten gestaan. En zo blijft de stal ook langer mestvrij :P
Hij mest in het midden van de stal, en af en toe een hoopje tegen de rand Niet erg handig dus om hem te leren op 1 plaats te mesten.

@Wenk. Als het aan mij lag ging ik er ook op van zodra hij 3 is (Juli) maar ik moet eerst aan mijn eigen rijkunsten werken en dan pas kan ik Harley op een goede manier opleren. Hij zal het alvast niet erg vinden en ik denk dat het alleen maar beter is omdat hij tegen het najaar of 2017 meer uitgezwaard zal zijn.

Harley tijdens het verharen lente 2015
Hier zie je dat zwarte op de schouders ook
Afbeelding

En zomer 2015: Niks meer te zien van zwart op de schouders
Afbeelding
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:22

Hee wenk wist niet dat jij jonkies had staan. En je zit er al op ook. Singel oefenen is wel handig dat ze dat snappen.

Artificious je moet je eigen rijkunsten niet overschatten met het beleren en inrijden van jonkies. Je moet rustig, evenwichtig en stabiel kunnen zitten voor het ruitermak maken. Daarna moet je de kennis hebben om een dier te leren wat hij wanneer moet doen. Dat doe je niet zomaar en de basis moet er gewoon goed en zonder fouten ingaan. Als je in die periode fouten maakt kun je daar een heel paardenleven last van hebben.

Heb er aardig wat zadelmak gemaakt en ingereden en dat vergt toch best veel ervaring. De ervaring is er hier nog wel, de stabiliteit ben ik kwijt helaas dankzij een weigerend lijf, daarom laat ik dat dit keer over aan een professional. Maak daar liever geen fouten in.

Nessie oefen je hoofdstel met bit in? Jij doet het dus ook rustig aan.

Vandaag dankzij mooi zonnig weer lekker bezig geweest. Eerst oude aan de hand laten grazen. Dinky stond braaf in zijn uppie te wachten in zijn box. Daarna hem voor de allereerste keer met longeerlijn gelongeerd 5 minuten stap en rustig draf. En in zijn eentje meteen ook nog noodgedwongen. Los heeft hij een paar keer wel,gedaan. En hij heeft zonder enige druk of dwang mogen mee freewheelen bij los longeren van de oude man. Die het op zijn beurt weer heeft geleerd zo door mee te doen met los longeren van Karuna daarvoor weer. :D zo handig gebruik maken van ervaren oudjes. *\o/*

Connor kon alleen niet meedoen, die is herstellende van een naar virus en het stukje dat ik had afgezet is te klein voor zijn artrose lijf. Maar lijn eraan even meegelopen en met de zweep netjes hem rond kunnen sturen in stap linksom (zijn lastige kant) rechtsom in stap en draf. Daarna linksom nog even twee rondjes draven en klaar weer. Linksom weer was even ieks help ik wil niet maar met iets duidelijkere zweephulp en gaan draven was hij daar ook zo weer doorheen. Heel braaf geweest dus. Daarna nog dekentje geoefend dicht dit keer ook onder de buik. Oude stond heel blij erbij te kijken. Die kan echt een heel goed zo hoofd trekken. _O- knap dier weer vandaag. :j

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:35

Klopt Karuna, Selenya is een dochter van Lis, mijn oude merrie. Haar vader is King. Faithje heb ik vorig jaar gekocht, das een rudolph-dochter. Op Selenya heb ik nu 1 keer gezeten (week of 2/3 geleden) en op Faithje nog niet. Selenya wordt in april 3, Faithje pas in juli. Doe met allebei lekker rustig aan hoor. Sowieso komende winter lekker richten op grondwerk weer en vooral lekker spelen in de paddock. Deze zomer dus Selenya wel licht beleren onder het zadel (zo dat we een kort rondje bos kunnen rijden achter haar moeder aan) en Faithje voor de wagen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:39

Karuna, zadelmak maken/inrijden ga ik ook niet in mijn eentje doen ;).
En juist omdat mijn Basis en balans/stabiliteit in het zadel niet goed is neem ik lessen.

Heb om 17u Harley terug binnen gezet. Hij niet snel genoeg zijn stal binnen gaan duwde mij als het ware tegen de deurwand dus heb hem achterwaarts terug de stal uit laten gaan en pas als hij rustig bleef staan mocht hij terug erin.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:02

Nessie schreef:
Nies_: Ook al zo braaf, stofzuigen zie ik hier nog niet gebeuren, bij geen 1 van de 4 :+

Wat dat betreft hebben ze het slecht bij mij; ze hebben het maar gewoon te doen.

Fijn dat het goed gaat bij iedereen!