Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:42

Romanoff schreef:
Alle kosten vn een paard krijg je er niet altijd uit. Dan zou dievn mij nu ook 8000 waard zijn ivm da kosten, doorrijden, zadels ed.
Maar vind ind wel dat dekkosten, opfok en evt beleren oud best bij de prijs in mag.

Mijn nu 4 jarige, toen 3 jaar en 3 mnd ohz heb ik ook niet gekocht voor <4000 euro.
Maar die was wel rontgen gekeurd recent + ik heb zelf nig klinisch laten keuren.

Een paard tot 3 jaar mag je best beschouwen als een geproduceerd artikel met een fabrikage-kostprijs.
Alle kosten die daarna komen, mag je rekenen tot de kosten van het vruchtgebruik.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:43

Lorette hoe gaat je verkoop?

xalm

Mijn huidige paardje heeft mij 3800 euro gekost. Een 3 jarige Democraat x Metall merrie, 3 maanden onder het zadel, heel leergierig, en een ongelofelijke knuffel op stal:D. En zij was röntgenologische goed gekeurd. Nog een voorbeeld dat het wel mogelijk is.

Yelly

Je moet mijn opmerking niet te serieus lezen, Dees ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:46

xalm schreef:
Mijn huidige paardje heeft mij 3800 euro gekost. Een 3 jarige Democraat x Metall merrie, 3 maanden onder het zadel, heel leergierig, en een ongelofelijke knuffel op stal:D. En zij was röntgenologische goed gekeurd. Nog een voorbeeld dat het wel mogelijk is.

Democraat van 1.63m.
Die twee eigenschappen drukken de prijs wel een tikkie ;)

xalm

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:48

Jaa dat ze klein is zeker. Maar wat is er mis met Democraat ? (Ben zelf niet bekend met hengsten en prestaties en dergelijke). Maar heb me door meerdere mensen die er veel verstand van hebben laten vertellen dat het fijne veelzijdige paarden zijn. En dat ze vaak beter uit de röntgenologische keuringen komen dan de Krack C en Gribaldi's maar ben hier verder een absoluut leek in.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:50

Alja schreef:
Lorette hoe gaat je verkoop?

Ik heb na 7 mensen een stop op de bezichtigingen gezet. Paard is nu een week door andere mensen gereden en is het best wel zat. Ik kreeg hem bij de laatste mensen met voorrijden ook niet meer fijn. Hij heeft er meer last van dan ik had gedacht. :(:) Wij zijn ook een paar dagen weg, dus het komt mooi uit zo. Kan hij even wat rust pakken.

Volgende week de eerste mensen die voor de 2e keer komen kijken. Ze wil alle tijd nemen (eerste paard), dus mocht ze het zo snel niet weten, dan dan ik vanaf die datum weer mensen laten komen.

Vanuit mijn club is er ook interesse, maar ik weet niet hoe fijn ik het vind om een paard dan echt steeds te zien... Is wel heel dichtbij. Maar goed, ik wacht eerst de afspraak van volgende week af. Zij is ook door onze keuring gekomen. :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:00

Evelijn schreef:
http://www.bokt.nl/markt/ad/63205/zeer-brave-4-jarige-ruin-aangeboden
Dus dit dier ... daar moet wel wat mis mee zijn is dan de conclusie?
Kom alleen niet achter wat het vaderdier is... die hengst Zip kon ik niks over vinden. Dus dekgeld zal wel mee vallen?

Waarschijnlijk wel. En als je het dan vergelijkt met deze
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... zoek/Oscar (wat ik overigens nog steeds een heel leuk dier vind)
die tussen de 3 en 4 moet gaan kosten (onderhandelbaar dus) heb je dus een recent rontgen gekeurd paard bij een goede DAP (kosten alleen al 500/600) die ook nog es heel goed kan bewegen. Ook al zadelmak is en van een bekende hengst. Dan snap ik dat die zeer-brave-4-jarige-ruin goedkoper is. Kan dan best een goed paard zijn, daar niet van.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:08

Die merrie v. Oscar spreekt mij ook wel aan :j Volgens mij werd er een tijdje terug ook al mee geadverteerd?

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:09

Die is ook leuk, staat alleen op hun eigen site dat ze in de wat hogere prijsklasse valt:S

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:16

ikke schreef:
Alane schreef:
@ikke, papier is een verwachting, en of die verwachting uitkomt ligt aan meer factoren dan alleen de afstamming.
Als ik een braaf paard zoek en uit research blijkt dat uit die moeder of moederlijn brave paarden komen, dan verwacht ik dat dat paard ook braaf is, echter weet ik niet wat het dier meegekregen heeft in zijn rugzak.

Mijn baas betaald mij naar de feiten die ik heb neergezet, niet naar de verwachting van wat ik zou kunnen gaan presteren als.........

Dat de paardenwereld elkaar gek maakt met verwachtingen, zegt meer over de mensen dan over de paarden..........

Je bent ook geen paard, daarnaast de vertaling naar mensen en werk, een baas neemt een werknemer ook in dienst op basis van verwachtingen, voorzetting van het dienstverband gebeurd op basis van resultaten en dus niet anders dan bij paarden.

Van Totilas hebben de fokkers ook hoge verwachtingen, kijk eens naar het dekgeld, dat wordt betaald puur op verwachtingen.... Niet op garanties.

Qua erfelijkheid, 1 + 1 = 2 maar 0 +2 is eveneens 2.
Ik heb er niet zo heelveel kaas van gegeten, maar goed x goed is niet altijd goed of zelfs beter. Misschien heb ik wel een paard op stal staan die beter is dan Totilas, het komt er niet uit zonder goede ruiter zonder op wedstrijden uitgebracht te worden.
Hoeveel merries worden op basis van hun papier ingezet voor de fokkerij zonder ooit op wedstrijden te zijn uitgebracht?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:26

Yelly schreef:
Die merrie v. Oscar spreekt mij ook wel aan :j Volgens mij werd er een tijdje terug ook al mee geadverteerd?

Ja dat was ik ook. Maar ik zoek op dit moment niet (2 paarden past niet in mijn portemonnee helaas). Maar ik vind deze zooo leuk <3 <3
(Je zou bijna denken dat ik de verkoper ben, maar dat ben ik niet hoor _O- _O- )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:26

Evelien_1987 schreef:
Die is ook leuk, staat alleen op hun eigen site dat ze in de wat hogere prijsklasse valt:S

Nou op sport horses niet dus. Dat bedoel ik maar....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 01:43

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 06:24

Als paarden relatief goedkoop verkocht worden, wil niet zeggen dat er wat mis mee is. Soms hebben mensen andere redenen dat ze hun paard goedkoop in de verkoop zetten. Dus de opmerkingen hierover vind ik ook erg kort door de bocht. Ik ben het er wel mee eens dat je het vaker ziet, maar dat zal iedereen weten. Daar in tegen heb ik ook vaak genoeg mensen mee gemaakt, dat ze in een duurdere catogorie een paard kochten en dat hier ook weer dingen mis mee bleken te zijn, ondanks een keuring oid.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:12

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:26

nati schreef:
Als paarden relatief goedkoop verkocht worden, wil niet zeggen dat er wat mis mee is. Soms hebben mensen andere redenen dat ze hun paard goedkoop in de verkoop zetten. Dus de opmerkingen hierover vind ik ook erg kort door de bocht. Ik ben het er wel mee eens dat je het vaker ziet, maar dat zal iedereen weten. Daar in tegen heb ik ook vaak genoeg mensen mee gemaakt, dat ze in een duurdere catogorie een paard kochten en dat hier ook weer dingen mis mee bleken te zijn, ondanks een keuring oid.

Ja inderdaad er zijn ook andere redenen. Zo zal een fokker soms gewoon moeten verkopen om ruimte te maken voor de nieuwe generatie, en daarbij zijn verlies nemen! Zo ook bij die Jazz ruin van 12 jaar een paar pagina's terug. Ik ken dat paard en de moederlijn erg goed. Is inderdaad een extreem braaf paard. Fokker moet ruimte maken. Is realistisch met de prijs (ruin, die toch al 12 is en niets heeft gepresteerd, en wie geloofd er nu werkelijk dat een Jazz braaf is ;-) ) en dan wekt dat dus direct argwaan :')
En ja dit paard had als 4-jarige misschien hogere verwachtingen die er niet uit zijn gekomen, dus is de prijs schappelijk. En wie weet komt er met een andere ruiter wel meer verwachting uit?

Over de kosten van fokken en de prijs: Fokken is gokken! Iedere fokker hoopt die topper voor de hogere prijsklasse of hoger te fokken. De gemiddelde prijs van alle fokproducten moet zorgen dat je uit de kosten komt. Dat is voor een grotere fokker (die dus ook de paarden goedkoper kan opfokken) makkelijker dan voor de hobbyfokker die slechts 1 of 2 veulen per jaar fokt. Deze fokker neemt de gok dus privé en zal soms ook onder de kostprijs moeten gaan omdat de markt nu eenmaal niet zo goed is, of simpelweg het dier niet de kwaliteiten heeft om alle gemaakten kosten er weer uit te halen...

In mijn ogen moet je de kostprijs en verkoopprijs niet per paard bekijken, maar op iets grotere schaal. Om die topper te fokken zal je eerst een heel aantal normale paarden fokken (leergeld? of gokken hoe je het wilt noemen). Deze normale paarden zullen niet altijd winst geven. En persoonlijk ben ik niet van plan voor de hobby van de fokker betalen, ik betaal voor het paard, en de eigenschappen en kwaliteiten die het paard heeft. Anders ging ik zelf wel fokken ;-)

Een product met een productie foutje of beschadiging vind je nu eenmaal ook in de winkel in de koopjeshoek... Persoonlijk vind ik matige bewegingen of mindere andere eigenschappen ook al een productie foutje ;-)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:37

xalm schreef:
Jaa dat ze klein is zeker. Maar wat is er mis met Democraat ? (Ben zelf niet bekend met hengsten en prestaties en dergelijke). Maar heb me door meerdere mensen die er veel verstand van hebben laten vertellen dat het fijne veelzijdige paarden zijn. En dat ze vaak beter uit de röntgenologische keuringen komen dan de Krack C en Gribaldi's maar ben hier verder een absoluut leek in.

Snap zelf ook niet zo goed wat mis is met democraat. Heb zelf ook een democraat en wat ik van democraten weet is dat ze sterke benen hebben. Mijn instructrice zei mij wel dat door het pionbloed democraten wel eens mieperds kunnen zijn, dat zie je ook in die van mij terug. Maargoed daar moet je dan natuurlijk ook mee om kunnen gaan natuurlijk. Verder is het een fijn paard met ruime gangen en heerlijk los in z'n lijf, een genot om te rijden!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:12

Democraat was de Jazz van een generatie eerder :D

Sprintje, je wilt niet weten hoeveel fokkers helemaal niet voor de hobby fokken maar voor de opbrengst. Kijk maar in de grote reportages in Ids, dat zijn grote fokkers met jaarlijks een heleboel veulens... dan is het geen hobby meer hoor... dan is het gewoon een bron van (neven) inkomsten.
Je hebt gelijk dat je het eigenlijk niet per veulen moet bekijken maar meer op het grotere plaatje. Waarin de paarden uit de koopjeshoek ook verrekend zitten en het paard in feite dus een hogere kostprijs zou moeten hebben dan uit mijn rekenvoorbeeld ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 10:29

Als ik zo bovenstaande reacties lees, dan zal er ook wel iets mis zijn met mijn paard :') Wij hebben in de omgeving ook rondgevraagd wat een realistische prijs zou zijn voor die friese merrie en ook daar werd gezegd: Of jullie hebben (eindelijk) eens mazzel en gunnen deze mensen jullie een goed paard, of er zit een adder onder het gras.
Tot nu toe lijkt het allemaal nog goed gelukkig, paard komt van een oud (75/80 jaar?) echtpaar die een 3 generaties in het land hadden staan waaronder ons paard nu.

Wat mij wel opvalt is dat mensen met een goede naam de prijs ook meteen stukken hoger hebben liggen.
Denk dat je moet gaan kijken naar je doel en je budget, van daaruit kun je kijken wat realistisch is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:47

Particulier met paard op pensionstal a 300 per maand, kan een hogere prijs vragen voor het paard. Echter als het paard, in deze slappe tijd, geen andere baas krijgt ben je na 10 maand 3000 euro verder.
Kun je beter het paard voor minder aanbieden. En dan hoeft het dier niets te betekenen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:47

Pletje123 schreef:
Alane schreef:
Voor de zoekende onder ons:
http://www.hofauktion-borgmann.de
Top afstamming voor wat de gek ervoor wil geven.

Lijkt wel een snoepwinkel!

Mooi spul heeft die he?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:04

gisteren even wat foto's van onze veulens gemaakt! ze worden zo snel groot.... even in hun eigen topic gezet!
halencia gaat over 3 weken al naar haar nieuwe baasje!dan is ze 5 maanden.. die heeft echt een groei spurt gemaakt laatste tijd!
halleandro nog anderhalve week en dan alweer 2 maanden!

die oscar staat al heeeeeeeel lang te koop!
dees ga je jou merrie over een tijd nog weer te koop zetten? of houd je haar nu eerst een tijd aan?
pletje nieuw paard te rijden had ik gelezen?? leuk!

zag ook veulens op sporthorses die op de prinsjesdag veiling komen! ik ben erg benieuwd hoe de prijzen zijn dit jaar...

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:11

Evelijn schreef:
Al 12... dat is te oud voor de meeste... en dan nog maar L2 (terwijl hij veel op wedstrijd is geweest) en Jazz (dus is hij wel echt makkelijk als hij aan het werk moet)

Sorry dat ik even kom binnenvallen maar ik begrijp de kleine onduidelijkheid dus ik dacht ik zal het even verduidelijken
Ik rijd Tellent, de 12-jarige jazzruin die ik een paar pagina's eerder onder de aandacht bracht, nu een klein jaartje en hij is sinds november regelmatig meegegaan op wedstrijd. Eigenlijk was het oorspronkelijke plan om hem pas per februari te starten maar hij pakte de training zo goed op dat ik in overleg met mijn instructrice hem eerder heb gestart. We zijn begonnen in de L1 en nu dus L2 + 9. Zijn vorige berijder had geen wedstrijdambities, die vond dat gewoon niet leuk om te doen. Ik wel, dus was het een logische stap dat ik met dit paard aan de slag zou gaan toen mijn vorige paardje verkocht was. Bovendien begin in in september weer met mijn studie en werk dus kan ik daarnaast geen 3 paarden trainen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:27

Lisch, ik weet nog niet wat ik kwa verkoop ga doen met die merrie. Ze gaat uiteindelijk wel een keer weg maar dat is pas over een jaar of 2 echt 'moeten'. Tot die tijd kan ik er wel leuk op rijden. Al blijft mijn oranje ruin dan staan en dat vind ik voor hem wel wat treurig... Gelukkig heb ik voor de grote fokmerrie een hele leuke verzorgster kunnen vinden, dus die heeft wat te doen de komende tijd.

De plannen met de merrie zijn nu gewoon vanaf oktober ermee starten. Eerst eind aug de ETR Appelscha rijden, we zijn al druk in training om kilometers te maken :D Ze is ondertussen heus wel te koop maar ik adverteer eigenlijk niet verder dan die advertentie op Bokt. Was het even helemaal zat deze zomer met die kijkers, vond dat nou niet echt een leuke ervaring. Wellicht volgend voorjaar weer wat actiever, dan is ze 5 en heeft hopelijk genoeg punten om L1 te kunnen starten. Dan hebben we "5 jaar, bruin, braaf, 1.70m., gezond én geklasseerd", dat moet dan toch wel te verkopen zijn. Maar het kan ook zo zijn dat ik haar dan nog een jaartje houd...