Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:28

Ja dat onderleggertje zal niet dunner zijn dan onze bontjes hoor, het zijn vrij platte bontjes. ;) Zelfde effect, maar die bedoelde ik dus inderdaad. Wat blijft Znedje toch een mooi kereltje zeg...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:54

ja ik denk dat ik weet wat je bedoelt! dat zijn van die bontjes van Acryl, heb je ook singelhoezen van en ze komen in allerlei kleuren! heb ik er ook een paar van, die dingen kan je net zo makkelijk overal even omheen of overheen trekken, hartstikke handig.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:07

Ooh, wat een boel leuke foto's komen er weer voorbij!! :D

Dat schoftje ziet er super uit, merrieveulen! Mooi gemaakt zeg! :oo

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:12

danku! als iemand van jullie nou een keer iets gerepareerd wil hebben, of er moet iets op maat gemaakt worden, geef een gil hoor!

het halster wat hij hier draagt heb ik ook helemaal zelf met de hand gemaakt (fournituren natuurlijk niet...), op maat voor Zned. het is wel een beetje goor en ik weet niet of de foto duidelijk genoeg is?

Afbeelding

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:17

Merrieveulen er zijn bij ons mensen die zich afvragen of het met de hand te stikken is, dat leer. We moeten wat van ons tuig repareren en geen van de huidige materiaalmensen in de commissie weet hoe dat moet. Maar er is wel een set om het met de hand te doen. Moeilijk/zwaar?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:19

je moet de technieken wel even oefenen ja. ik stik alles met de hand, heb geen machine. ik gebruik hand elzen om de gaten voor te prikken, heb een minder scherpe dunne els voor kleine gaten (fijn stikwerk) van bijv. hoofdstellen, en een scherpe bredere (ruitvorm) voor grover werk. de standaard stiktechniek is met twee (stompe) naalden. verder gebruik ik er ook een naaispaan bij, dat is wel zo makkelijk. je gebruikt gevlochten garen, dat is sterker en kan je om je naald heenslaan zodat het niet uit de naald kan glippen. voor fijn werk gebruik ik ook wel takelgaren uit de scheepswinkel. nadeel daarvan is dat het enorm in je vingers snijdt bij het aantrekken.

als het reparaties betreft zitten de gaten er al wel in, dan is het een kwestie van even een beetje ruimer maken zodat je vlot kunt doorwerken.
als mijn zusje een keer wil helpen kan ik misschien een filmpje maken van hoe dat moet, of een reeks foto's van de diverse stappen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:16

dat ziet er netjes uit merrieveulen,wel een hondenbaan he? ;)
de rhino is uitgebroken op walcheren,zeeland.

vandaag kreeg ik weer iets fijns te horen [ahum]
paardje van mijn buurmeisje is vorige maand naar een andere stal gegaan [weggegeven aan kennis wegens tijdgebrek]
eigenlijk een redelijk gezond paard maar sinds 1,5 jaar was er af en toe een vage kreupelheid in draf op het harde.
meerdere onderzoeken gehad en er kwam niets uit behalve ''rijtechniesch'' op te lossen,en wat koliek gevoelig/slappe mest.
daar is een andere arts erbij gehaald en er kwam een diagnose.....
ziekte van lyme. :')

het is toch niet normaal meer hoevaak je het gaat horen de laatste tijd?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:28

Wat raar Mariska!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:31

Misschien omdat DA's toch wat sneller in die richting gaan onderzoeken tegenwoordig?
Vroeger hoorde ook nooit wat over IR (insuline resistentie) en nu lijkt het wel eens of ieder paard er last van heeft (althans, de paarden die ik dan weer ken).

Net nog wat foto's van mijn telefoon gehaald.
Eentje van vanochtend vroeg, toen de zon net door kwam en deel van de uitloop nog in de schaduw lag, zag Yoob merrie Trijn uit de trailer komen ... de zon scheen net op stukje van zijn blonde manen en neus ...
En zo had ik een mooie profielfoto van 'mijn hengst' :D

Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:15

leuke foto isapaardje!

ja,ik vind het ook raar Nemurin.
we hebben toch echt allemaal andere dierenartsen dus het is echt los van elkaar.
de arts die het bij het [ex]paard van mijn buurmeisje constateerde vertelde wel dat hij het steeds vaker tegen kwam.
zelf heb ik ook het idee dat het gewoon bekender word en er dus ook eerder naar gezocht word.
als ik alleen al kijk naar de afgelopen 2 jaar op bokt zie je er meerdere voorbij komen terwijl toen mijn tinker het bleek te hebben mensen reageerde met een ''dat bestaat niet''....

toch vind ik het geen prettig idee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:45

dat is wel een héle gave foto Isa! even bijsnijden rond het gezichtje en aan de muur ermee!

@ mariska, chips dus het is nog steeds aan het doorzetten... dan hoop ik maar dat dat het laatste was anders gaat mijn weekend straks wéér niet door!

vwb de ziektes, het is sowieso een feit dat bepaalde ziekten meer voorkomen. IR is daar een voorbeeld van, denk ook bijvoorbeeld aan ZE (zomereczeem), en daaraan verwante ziektes. twintig jaar geleden was een paard met ZE een zeldzaamheid, en IR bij paarden? wat is dat? Lyme staat daar natuurlijk op zich los van, maar het is natuurlijk wel zo inderdaad dat dergelijke ziekten aan bekendheid winnen. DA's zijn eerder/ beter in staat ze te herkennen daardoor. en dat is volgens mij dan weer inherent aan het feit dat men er eerder aan denkt. ik heb ook ooit gehoord dat Lyme sowieso meer en meer gaat voorkomen, omdat een steeds groter deel van de teken besmet raakt. maar of dat waar is?

IR en ZE (en dergelijke) zijn een slag apart, net als andere 'welvaartsaandoeningen'. ik heb altijd geleerd voor paarden: 'slecht voeren is goed voeren', veel paarden krijgen teveel en te goed voer. zo kreeg ik van een Marstall vertegenwoordiger ooit het advies om Flicka een kilo >;) :wow: (!) muesli per dag te geven!!! nou sorry hoor maar dat is echt belachelijk, ze krijgt een derde tot een half schepje Healthy Herbs en ongeveer 3 kilo hooi per dag. muesli is per definitie niet geschikt omdat het erg rijk is aan suiker en zetmeel, niet bepaald een advies voor een shet kruising. zo'n pony moet juist langzaam verbrandend voer hebben, dat vezelrijk is, en juist laag in suiker. gelukkig is verder praktisch iedereen dat met me eens. én gelukkig is de bekendheid van die feiten ook lekker aan het groeien, zodat het steeds makkelijker wordt om aan geschikt voer voor sobere rassen te komen. op Bokt zie je dat ook meer en meer. ik ben nu 8 jaar actief op Bokt, en je ziet het in die korte tijd hier dus ook. véél meer topics over natuurlijk voeren en natuurlijk paarden houden, natuurvoeders worden steeds meer gebruikt en meer verkocht. er wordt gewoon op een heel andere manier naar het paard gekeken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:04

helemaal waar.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:24

Wow, die foto van Yoob, die is prachtig! :wow:

Vandaag lekker op stal getut met Rooms. Heb haar weer een beetje zomerklaar gemaakt, die overgroeide sokjes eraf, uitstekende plukken haar uit d'r oren geknipt. Haar maantjes weer op handlengte. De lange uitstekende haren op haar benen eraf, baardje eraf. En ze was weer knap :D

Heb haar héél uitgebreid gepoetst, wat kwam daar een haar vanaf! Gelukkig vond ze het heerlijk, al die kriebelharen wordt ze zo snel beu! :P

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 23:15

merrieveulen ten eerste wat een heerlijk stel die pony´s van jou <3 .
Leuke foto´s!!
Wow en die tweede serie (van jouw welshje is het denk ik) zijn prachtig wat is Zned knap.
Zo zeg prachtig gemaakt dat schoftuig, super dat je dat kan!! +:)+
Schitterende foto´s zo stuk voor stuk te zien het ziet er heel profesioneel uit.
En dat halster ziet er ook prachtig uit. <3

Whahhahhha Isa die Yoob, wat een prachtige manen en hoofdje heeft hij! <3

Inderdaad Mariska je hoort het steeds meer de ziekte van lyme zowel bij paarden als bij personen.
Arm diertje dat er gezegt werd dat het rijtechnisch wel over zou gaan. :(:)
Ik denk dat merrieveulen wel gelijk heeft inderdaad steeds meer teken en ook muggen raken besmet met het virus dus ik denk dat we in de toekomst inderdaad meer gaan horen van lyme helaas. ;(
En ook wat je zegt merrieveulen omtrent het voer enzo daar heb je wel gelijk in, er word zeker tegenwoordig anders naar een paard gekeken.

lonniejj lekker getut met Rooms vandaag, jij ook een fotootje?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:47

@ lonniejj heerlijk is dat nu he, poetsbeurten zijn zó lonend in de verhaarperiode. ik merk dat ik er ook langer mee bezig ben, ze vinden het heerlijk om ontjeukt te worden hihi! ik probeer ze ook zo vaak mogelijk even te laten rollen zonder deken, Flicka heeft natuurlijk geen deken maar Zned en Faram wel.

trouwens, bij m'n pony's aan de zijkant van de stal zit een paal met een meter breed afdakje, ik heb daar 'The Scratch-ass Corner' zitten, een hele verzameling bezemkoppen zodat ze elk jeukend plekje eens lekker langs zo'n borstel kunnen rossen (dwz, als Zned geen deken aanheeft). is altijd geinig om te zien, wanneer ik dan 's ochtends uitmest zitten er hele plukken haar in, en eromheen op de grond... dus als ik er niet ben om ze te ontjeuken komen ze zelf ook al een heel eind, hihi!

hebben jullie nog leuke plannen voor het weekend?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:54

Ik ga logeren bij medebokkers! :) Met z'n allen in 1 iemands huis, ik vind het knap dat het past! Er gaan geruchten over een villa. _O-

Ik ga nu wel eerst mijn nijn weer in haar eigen hok pleuren, kereltje heeft daar vannacht geslapen, we gaan het meemaken.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:53

Helaas geen foto van rooms gemaakt!

Ja hè, merrieveulen! Romy geniet nu eindelijk eens van een poetsbeurt, normaal is ze het vrij snel weer beu! Rollen zonder deken kan ik niet echt doen, dan moet ze in de bak of in de wei, maar dan misdraagt ze zich gruwelijk en dat helpt ook niet echt haha! :P

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 12:59

Zo dat klinkt gezellig Mar en wahhahha die konijnen hebben het lekker warm gehad vannacht.

Jammer lonniejj geen foto van knappe Romy.

merrieveulen ik ga een beetje in huis rommelen, het is weer nodig heb een berg strijk ;(

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:15

Hij was al buiten de ren gesprongen, geen idee hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen eigenlijk...
Hij leek ook wel graag het hok weer in te willen dus het was vast omdat ie ergens van geschrokken was.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 20:33

Wat raar.
En dus over een maand heb je babykonijntjes?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:03

ah baby nijnko's! wel foto's maken als ze er zijn he, wriemelende wormen...

@ nemurin wat gezellig! altijd leuk om ook eens te weten te komen wie er nu echt achter die profielen schuilgaan.

@ Lonniejj ja precies! wel jammer dat ze zo tekeer gaat..

Faram heeft van de ene op de andere dag besloten dat hij zijn jas ook uit wil en verhaarde gisteren ineens als een gek! ook had hij zijn eerste teek al te pakken welke geplet was (kont was plat/ ribbelig, als een leeggelopen ballon) maar nog wel leefde. hij was gelukkig maar klein. het plekje eromheen was wel ontstoken. heb er gelijk bacteriedodend middel op gedaan, het was behoorlijk pijnlijk voor m'n Poepsie dus even goed in de gaten houden.

@ Blensink bleh je kunt wel wat leukers bedenken... maar ja het moet nu eenmaal gebeuren he.

ik ga straks nog een middag trainen bij m'n instructrice, misschien neem ik Zned mee zodat hij de middag dan daar kan zijn zonder Flicka. eens kijken hoe hij daarmee omgaat.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:48

ik heb me ook voorgenomen om het grut vandaag met een flinke poetsbeurt te verwennen, ben benieuwd of ik een dekbed kan vullen van10 verharende ponies, mijn dochter gaat lekker rijden en een rondje springen en ik neem er een paar aan de lijn, heerlijk als de zon schijnt en de vogeltjes fluiten daar krijg je energie van!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:07

Mocht je je dekbed niet vol krijgen, heb ik hier nog wel 'wol' voor je hoor hahaha.
Kan je eventueel ook leuke trui/sjaal van breien ... tegenwoordig 3 kleur bont :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 15:29

merrievuelen hoe is het gegaan met Zned en lekker getraind?
Esje heerlijk de paarden gepoetst, hahhah handig een dekbed vullen. :D
Fijn dat het zulk lekker weer is bij jullie. *\o/*
Whahhah isa jij kunt wol verkopen ondertussen.

Ik ga jullie een geheimpje verklappen :o , vind het een beetje moeilijk om het hier neer te zetten omdat dit toch een heel klein beetje het topic van Flash is. En ik voel me een beetje schuldig ten opzichtte van haar.
Maar om jullie nou allemaal een pb te gaan sturen is ook weer zo overdreven. :=
Het is al een maandje aan het kriebelen bij me, zit weer te denken aan een paard.
Ben gestopt met roken en wil in beweging blijven en wat doen.
Zomers kan ik heerlijk naar het zwembad maar de winter doe ik helemaal niets.
Heb mezelf dus beloofd dat ik na de zomer september/oktober weer een paard ga kopen. :j
In alle topics kan ik het vol plezier vertellen maar hier schiet ik toch echt vol, sorry!!! |( ......................................................
Ook ben ik ontzettend bang dat ik weer tegen een paard met problemen aan ga lopen of dat die binnen de korste keren weer komen.
Dit zal wel normaal zijn dat had Isa ook. :(:)
Ernesto staat helemaal achter mijn beslissing en vind het een goed idee. :)
En nu weet ik even niets meer te zeggen waarschijnlijk uit schaamte.....................
Ben af en toe ook zo´n muts. :o

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:28

blensink @
van harte gefeliciteerd.
voel je niet schuldig tegenover flash,je hebt flash niet vervangen en dit nieuwe paard zal haar ook nooit vervangen maar geeft je een nieuw hoofdstuk in je leven.
een hoofdstuk die je verdient en die flash je ook zeker zou gunnen.

de angst voor een nieuw zorgenkindje snap ik maar al te goed.
maar hou goed in je achterhoofd dat durven leven ook betekend dat je risico's moet durven nemen.
zonder die risico's zou je nu al een leven achter de geraniums hebben en daar ben je veeeeeeeeel te jong voor! :D
meis,stop met je schuldig voelen en geniet er van.
je verdient het.