Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:00

de paardensport is weer lekker bezig zeg..

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:15

Ik ben het ook eens met Lusitano. Ik zie zelf trouwens niet op de basiswedstrijden (en ik rijd wel eens wedstrijden) dat iemand Anky probeert na te doen, heb het echt nooit gezien daar. (Wel in de subtop.) Je ziet wel eens een gefrustreerd kind iets onverantwoords doen, maar dat was 20 jaar geleden voordat Anky clinics gaf ook al het geval. Mijn ervaring is dat als je kinderen meeneemt naar een clinic van Anky ze toch alleen met haar op de foto willen en een handtekening, de rest gaat langs ze heen. Dus ik denk, uitzonderingen nagelaten, dat we het effect op de basissport niet moeten overdrijven.

Volwassenen zouden in staat mogen worden geacht om de complete boodschap mee te krijgen, en die is idd, dat LDR niet bij jongere, niet ver doorgetrainde paarden toegepast mag worden.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:18

Citaat:
Hey pro Anky's wat kinderachtig dat mensen die kritiek hebben op LDR en tegen de houding van het paard op de foto's zijn elders voor debiel uitgemaakt worden en wat sneu dat jullie samenklitten om je meningen te fnderen, erg zielig!

Detour: ik dacht dat jij je had voorgenomen wat volwassener te reageren. Ik zie dat hier nog niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:21

Is dit niet beetje off topic Anneve?...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:27

Ik denk dat Anneve je stemmingmakerij niet zo op prijs stelde. De discussie liep eigenlijk verder wel goed nl.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:29

Dat is maar wat je goed vindt, Anoukie, ik denk dat stoken geen toegevoegde waarde heeft nl. Beetje zielig.

Wat vond jij dan goed gaan aan de discussie? Misschien kan ik wat van je leren deze keer! Knipoog

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:31

Moet je de laatste pagina's eens lezen. Gezien je toonzetting ben je er niet op uit om te leren, dus ik ga er zeker geen energie in steken Knipoog.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:32

Citaat:
Anoukie, ik denk dat stoken geen toegevoegde waarde heeft nl. Beetje zielig

Precies Detour, hou er dan ook mee op.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:33

Dat heb je bij deze al gedaan dame!

Succes verder met je onderbouwde argumenten! Sterkte ermee! Doei, doei

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:47

Citaat:
Is dit niet beetje off topic Anneve?...

Het is een uitspraak van jouzelf Detour van gisteren, dus dan ben jij degene die off-topic gegaan is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:52

Wat is dit nou voor onzin? Detour wijst erop dat sommige mensen in een ander topic over dit topic roddelen. Dat mag simpelweg niet en daar mag je best op wijzen. De mensen over wie het gaat, moeten niet met stomme smoesjes komen dat het off-topic is, het zou ze sieren als ze gewoon toegeven dat ze inderdaad stom bezig zijn geweest en hun excuses aanbieden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:01

Ik moet steeds harder lachen hier Nagelbijten / Gniffelen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:02

??? Dit ontgaat mij, welk ander topic bedoel je? Zie ook niet dat Detour daar op wijst? Wie bedoel je met ze?

Lees even alles door, detour heeft mij gisteren beloofd zich voortaan volwassen te gedragen. Heb haar daar aan herinnert. Ze stort nu bagger over me heen in een pb. Ik ga daar niet aan mee doen.
Anyhow, dit afdwalen heeft geen nut. Dus begin weer waar we gebleven waren:

Citaat:
Ik ben het ook eens met Lusitano. Ik zie zelf trouwens niet op de basiswedstrijden (en ik rijd wel eens wedstrijden) dat iemand Anky probeert na te doen, heb het echt nooit gezien daar. (Wel in de subtop.) Je ziet wel eens een gefrustreerd kind iets onverantwoords doen, maar dat was 20 jaar geleden voordat Anky clinics gaf ook al het geval. Mijn ervaring is dat als je kinderen meeneemt naar een clinic van Anky ze toch alleen met haar op de foto willen en een handtekening, de rest gaat langs ze heen. Dus ik denk, uitzonderingen nagelaten, dat we het effect op de basissport niet moeten overdrijven.

Volwassenen zouden in staat mogen worden geacht om de complete boodschap mee te krijgen, en die is idd, dat LDR niet bij jongere, niet ver doorgetrainde paarden toegepast mag worden.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:14

Citaat:
Anoukie schreef:
Eens Anneve, dat vind ik zelf ook een heel fijn en belangrijk aspect van deze methode. Niet het Duitse drijven bij elke pas .

Een hulp geven in tijd is niet uitvinding van Sjef of Anky of 'deze methode'.
Het is basis van de Franse methode (Baucher) .
Hand zonder been en been zonder hand.
In zijn eerste periode gebruikte Baucher als basis de gedwonnen buigingen, maar deze methode heeft hij daarna afgeworpen als foutte .
In deze filmpje kun je zien dat deze australische ruiter de gedwonnen buigingen gebruikt als een los-makende oefening. (hier een stressgevoelig volbloed colt)
http://www.youtube.com/watch?v=D5Xv2O5C3l4&sdig=1
Echter hier is het gebruikt in stilstaan, niet bij gedwonne beweging. En er zijn veel ontspan-momenten. En buigingen zijn gemaakt niet met beide teugels tegelijk.
Let ook op hoe veel rustmomenten er tussen zitten!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:20

Ik word helemaal gek als ik naar dat filmpje kijk... ik kan er niets van zien zo snel als dat afgespeeld wordt.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:29

Jirina, ik vind dit ook niet super prettig om te zien eigenlijk ...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:33

Jirina,
nee natuurlijk is dat niet de uitvinden van Anky en Sjef, dat claimen ze ook niet, maar ikzelf was door de klassieke halve ophouding wel een beetje op het verkeerde spoor gezet. En ik zie in de basis dat ik niet de enige was. Er wordt dan wel niet diep gereden (wordt nl. ook genadeloos afgestraft in de wedstrijdring), er wordt wel veel been en hand tegelijk gebruikt. Wat nieuw is, is dat ze het duidelijker uitgelegd hebben, aan mij althans. Ze halen het hand en been in tijd verder uit elkaar, ze laten het paard tussendoor wachten: dus een beetje terugzitten (en indien nodig, wat hand en stem erbij) ontspannen, dan mag het paard pas harder als het weer been krijgt, afhankelijk van het paard, wacht je met je been. In de klassieke dresuur is nooit zo de nadruk op deze "pauze"tussen hand en been gelegd.
Heb het filmpje nog niet bekeken, sorry.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:40

Anoukie schreef:

[/quote]
Hi,hi, dan kijk naar de foto's op de 1e pagina van deze topic ..

Citaat:
Wat nieuw is, is dat ze het duidelijker uitgelegd hebben, aan mij althans. Ze halen het hand en been in tijd verder uit elkaar, ze laten het paard tussendoor wachten: dus een beetje terugzitten (en indien nodig, wat hand en stem erbij) ontspannen, dan mag het paard pas harder als het weer been krijgt, afhankelijk van het paard, wacht je met je been. In de klassieke dresuur is nooit zo de nadruk op deze "pauze"tussen hand en been gelegd.

Ja dat begrijp ik, en ben met je eens.
Ook in de classieke methodes zijn verschillende stromingen.
1e: ontspanning door de beweging
en
2e: 1e ontspanning dan beweging

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:58

Anoukie schreef:

Citaat:
Citaat Jirina: Hi,hi, dan kijk naar de foto's op de 1e pagina van deze topic ..

Jirina: leg mij dan eens uit hoe jij vanaf dit filmpje (wat 10x zo snel als werkelijke snelheid wordt afgespeeld) ook maar IETS kan beoordelen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:13

Anneve, de link van het desbetreffende topic had je kunnen krijgen als je ernaar gevraagd had.

Ik denk dat als je filmpjes van Anky 10 x sneller afspeelt ook rare beelden krijgt, geeft zo wel vage indruk eerlijk gezegd, al ziet het er wel raar uit.

Arno8, thanks, vind ik ook dat ik daar op mocht wijzen, het heeft idd niks met offtopic te maken!!

Volgens mij zal er een tweedeling blijven hier mbt de foto's van Anky.
Ik vraag me af of de KNHS kan ingrijpen voor de Olympische Spelen; Anky werkt er al een tijd naartoe en ik vraag me af dat als deze methode door de mand valt, er pas bijgeschaaft mag worden er na.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:19

detour schreef:
Ik vraag me af of de KNHS kan ingrijpen voor de Olympische Spelen; Anky werkt er al een tijd naartoe en ik vraag me af dat als deze methode door de mand valt, er pas bijgeschaaft mag worden er na.

Natuurlijk niet, kom op zeg... Is toch ook niet reeel?

KNHS is bekend met de "methode" hoor. Dan zou de hele dressuurtop ineens van trainingswijze moeten gaan wisselen, dat gaat heus niet gebeuren. Daarvoor is het te succesvol en passen teveel ruiters het toe.

Ik vind het argument wat op de vorige pagina is besproken zinvoller: het uit de basissport te weren. Daar hoort het nl. niet thuis.

Ik pleit liever voor goede begeleiding voor amateurs (just in case, daar bedoel ik mezelf dus ook mee Knipoog).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:21

Dat is dus ook wat ik jammer vind; wat mij betreft mgoen de mensen (ongeacht nivo) die deze vorm van rijden hanteren allemaal aangepakt worden in die zin dat er sancties volgens of er mensen uitgesloten worden voor deelname.
Ongeacht nivo, naam of faam.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:25

Lusitano schreef:
Als ik zo de discussie volg kunnen we toch stellen dat we het over veel dingen gewoon eens zijn als pro en con LDR. Don´t try this at home!
De vraag is wat het KNHS gaat doen aan het feit dat de topsport afwrijft op de basissport en dat mensen hun paard dus toch op de kop trekken thuis.
Of dat de verantwoordelijkheid van Anky is? Nee, dat denk ik niet. Meer die van het KNHS en de verantwoordelijke jury´s in de basissport. En niet te vergeten de instructeurs en ruiters zelf!
Voorlichting!!!! Dat lijkt me een goede start. En dat is dan weer iets dat het KNHS zou moeten oppakken.

(wat ik over de manier van rijden vindt staat daar los van, ik zou geen topsport willen bedrijven als dat de enige manier is om mee te komen)

OK dan! Amen. Hier kan ik me helemaal in vinden Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:26

.. Zolang Anky en Sjef maar ontzien worden...

Klopt dat, MissJ?...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:28

Anoukie schreef:
Ik vind het argument wat op de vorige pagina is besproken zinvoller: het uit de basissport te weren. Daar hoort het nl. niet thuis.

Ik pleit liever voor goede begeleiding voor amateurs (just in case, daar bedoel ik mezelf dus ook mee Knipoog).

Hierin ben ik het dus helemaal met je eens maar hoe ga je om met die amateurs die niet openstaan voor deze begeleiding en hoe ga je om met juryleden die dit toch punten. Voor dat je een ruiter of jury kunt aanpakken zal je toch eerst moeten waarschuwen, 2e waarschuwing etc en dan ben je een hele tijd verder voor iemand een startverbod krijgt of van de jurylijst wordt verwijderd. Waarnemers op een wedstrijd is een optie maar denk ik meoilijk waar te maken gezien de vele wedstrijden ieder weekend.