Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:05

Dus wat voor incident heeft ze het zelf dan over zou je je kunnen afvragen. Ik geloof sowieso niet dat zoiets een eenmalig iets is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:10

nevica schreef:
Dus wat voor incident heeft ze het zelf dan over zou je je kunnen afvragen. Ik geloof sowieso niet dat zoiets een eenmalig iets is.

Gek. Ik herinner me mijn eigen incident nog tot in de puntjes. Wat er gebeurde enz. Waarom enz herinner me de plaats nog en welke jury er was die dag. Zelfs welk weer het was.
En het was ergens tussen 2006 en 2010… heb veel gereden op die plaats dus kan het zelfs niet op zoeken.

Nu ben ik ook iemand die consequent mishandeld?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:18

PSvanLot schreef:
MyWishMax schreef:
Dat weet je niet. Als het in het begin van het jaar was, want het lijkt alsof ze dikke jassen aanhebben, dan waren er nog maar weinig regels. Of het was ergens tussendoor dat er minder strenge regels waren. Plus dat Engeland ook andere regels had als NL.

Daarbij weet ik ook echt niet hoelang bepaalde dingen geleden zijn. Zelfs hele grote dingen zijn voor mijn gevoel 2 jaar geleden terwijl dat al 5 jaar is, of ik denk juist dat het al veel langer geleden is maar het is pas 2 jaar oid. Wensing heeft het bestand waar je de datum kan zien en hoeft dus niks uit het geheugen te doen. Het kan dus ook gewoon een verkeerde inschatting zijn qua tijd.....

Als je dit gedaan hebt als eenmalige actie, en je brengt er een statement over uit in de internationale pers, dan is het verschrikkelijk dom om niet het juiste moment te benoemen.

Want een eenmalig, ernstig, incident kun je je best goed herinneren.
4 jaar geleden was het juli 2020 en geen winter.
2,5 jaar geleden was het januari 2022 en wel winter.

Ga jij serieus iets 3 jaar en 4 maanden of 9 maanden geleden noemen? Ik noem 2020 het hele jaar 4 jaar geleden, geen 4 jaar en elke maand. En weet jij van elke gebeurtenis nog precies wanneer het was? Als je het nergens opgeschreven hebt?
Mijn agenda's van die jaren zijn weg en kan ik niet meer nakijken. Dus ja, ik maak regelmatig fouten in hoelang iets geleden is.

Daarbij vind ik het eruit zien alsof het winter is qua kleding en geen zomer. Zelfs als het zomer was, het is geen NL en ik heb dus geen idee wat de maatregelen daar waren. Wie zegt dat ze daar geen les 1 op 1 mochten krijgen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:20

Ik heb vroeger ook eens 1 keer ( ongeveer 50 jaar geleden) de longeer zweep misbruikt uit pure frustratie. Zij het in een compleet andere situatie. Het lijkt mij, dat er geprobeerd is om de passage aan te leren en dat het paard de noodzakelijke buiging niet kon. Sommige paarden hebben dat atletische en andere paarden missen dat. Het is echter zinloos om dat op de manier te willen afdwingen zoals in het filmpje. Een eenmalige sponsor les is daar niet het geëigende instrument voor. Mijn opvatting.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:27

PSvanLot schreef:
Helaas. Dit jaar nog wel…

[ [url=m/FloeEm.png]Afbeelding[/url] ]

Hindernisparcours te voet. Met stokpaardjes? :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:28

MyWishMax schreef:
PSvanLot schreef:

Als je dit gedaan hebt als eenmalige actie, en je brengt er een statement over uit in de internationale pers, dan is het verschrikkelijk dom om niet het juiste moment te benoemen.

Want een eenmalig, ernstig, incident kun je je best goed herinneren.
4 jaar geleden was het juli 2020 en geen winter.
2,5 jaar geleden was het januari 2022 en wel winter.

Ga jij serieus iets 3 jaar en 4 maanden of 9 maanden geleden noemen? Ik noem 2020 het hele jaar 4 jaar geleden, geen 4 jaar en elke maand. En weet jij van elke gebeurtenis nog precies wanneer het was? Als je het nergens opgeschreven hebt?
Mijn agenda's van die jaren zijn weg en kan ik niet meer nakijken. Dus ja, ik maak regelmatig fouten in hoelang iets geleden is.

Daarbij vind ik het eruit zien alsof het winter is qua kleding en geen zomer. Zelfs als het zomer was, het is geen NL en ik heb dus geen idee wat de maatregelen daar waren. Wie zegt dat ze daar geen les 1 op 1 mochten krijgen.

Als ik als eenmalig incident, want dat zegt ze, een paard van een lesklant zo onbeschoft afgetuigd had, dan zou ik en dat op de minuut kunnen herinneren…
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 27-07-24 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:29

Ayasha schreef:
nevica schreef:

Gek. Ik herinner me mijn eigen incident nog tot in de puntjes. Wat er gebeurde enz. Waarom enz herinner me de plaats nog en welke jury er was die dag. Zelfs welk weer het was.
En het was ergens tussen 2006 en 2010… heb veel gereden op die plaats dus kan het zelfs niet op zoeken.

Nu ben ik ook iemand die consequent mishandeld?

Ik denk dat je mijn post verkeerd begrijpt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:36

Maar is het belangrijk?? In mijn ogen totaal niet en is het spijkers op laag water zoeken wat betreft wanneer het was. Het zou belangrijk zijn als er verschil in interpretatie zou zijn over welk incident het zou gaan. Maar er is een filmpje, dus het is klip en klaar over welk incident het gaat. Of het nu 2, 3 of 4 jaar geleden is, maakt dat iets uit? Het is een aantal jaar geleden, en er is niet meteen aangifte gedaan en er is niet meteen sorry gezegd. Punt.

Iedereen gaat anders om met herinnering van datums van impactvolle gebeurtenissen. Van sommige weet ik het exact, omdat het bv tegelijk met een feestdag viel. Van andere moet ik altijd rekenen...oh dat zou dan 6 jaar geleden moeten zijn geweest, of was het 5...uuuhhhh... Zegt helemaal niets over of deze gebeurtenis wel of geen indruk op haar heeft gemaakt.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:37

Dus ze heeft misschien ook de corona regels overtreden

Ik denk dat weinig professionele ruiters na dit nog een longeerzweep erbij durven te pakken tijdens clinics, openbare lessen en bij nieuwe lesklanten. Dus dat is al een hele vooruitgang. Achter gesloten deuren zie je het niet en dan blijft het mishandeling, maar je leert het in elk geva niet aan andere.

We kunnen wel proberen om morgen het dierenwelzijnsprobleem in een keer opgelost te hebben, maar zo werkt het niet. Met dit incident leren hopelijk een hoop jeugdruiters, basissport maar ook profs dat deze manier van handelen niet wordt getolereerd. Dat is ook een stapje naar een betere wereld.

Mijn motto is momenteel: een olifant eet je ook hapje voor hapje. En dat is hier ook het geval, het gemiddelde paard heeft het echt al zoveel beter dan 25 jaar geleden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:39

Marjolein schreef:
Dus ze heeft misschien ook de corona regels overtreden

Over spijkers op laag water zoeken in insinuaties.
Nee een privé les mocht gewoon in de coronatijd. Groepslessen niet.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:49

oji schreef:
Maar is het belangrijk?? In mijn ogen totaal niet en is het spijkers op laag water zoeken wat betreft wanneer het was. Het zou belangrijk zijn als er verschil in interpretatie zou zijn over welk incident het zou gaan. Maar er is een filmpje, dus het is klip en klaar over welk incident het gaat. Of het nu 2, 3 of 4 jaar geleden is, maakt dat iets uit? Het is een aantal jaar geleden, en er is niet meteen aangifte gedaan en er is niet meteen sorry gezegd. Punt.

Iedereen gaat anders om met herinnering van datums van impactvolle gebeurtenissen. Van sommige weet ik het exact, omdat het bv tegelijk met een feestdag viel. Van andere moet ik altijd rekenen...oh dat zou dan 6 jaar geleden moeten zijn geweest, of was het 5...uuuhhhh... Zegt helemaal niets over of deze gebeurtenis wel of geen indruk op haar heeft gemaakt.

Het KAN belangrijk zijn, want het ZOU kunnen dat het TWEE verschillende incidenten zijn...

En als dat daadwerkelijk zo is, dan geeft het een heel ander zicht op het geheel.

Het statement van CD werd geplaatst een dag na het verhaal van Wensink.
Het filmpje is weer een dag later pas gedropt.

Dus is voor mij simpel de vraag : heeft CD het over hetzelfde incident of over een andere... en dan lijkt het tijdstip van 2,5 OF 4 wel een rol kunnen spelen

Bvb om aan te tonen dat het daadwerkelijk om EEN incident gaat of dat er een patroon is.
En dit heeft dan weer invloed op het verdere "afhandelen" van de gehele "zaak"

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:52

Eerst en vooral. Ik vind het filmpje van Charlotte vreselijk om te zien. Arm, arm paard.

De persoon die het filmpje heeft vrijgegeven heeft dit in mijn ogen met een verkeerde intentie gedaan. Ze vindt het niet kunnen dat Charlotte een medaille haalt. Dus als Charlotte geen kans op een olympische medaille had, dan kan het geen kwaad? Een recreatieve ruiter mag dit volgens haar gewoon doen? Want die halen geen medaille op de OS?

De manier waarop Charlotte nu publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld vind ik niet kunnen. Er gebeuren veel verkeerde dingen in de paardenwereld. Heel wat mensen behandelen hun paarden verkeerd: geen aangepast zadel (zeer pijnlijk voor de rug (zie verschillende maneges en recreatieve ruiters), zweepgebruik, meer vragen dan het paard aankan, sporen, in de mond trekken, te lang op stal zetten, te veel of te weinig eten geven. Er is heel veel mis in de paardenwereld. Dit moet opgelost worden. En dit los je niet op door 1 persoon op een dergelijke manier publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Wat zij doet gebeurt in heel veel stallen (bij bekende en minder bekende ruiters). Dit moet aangepakt worden, voor elke ruiter, ongeacht het niveau.

Charlotte heeft een positieve bijdrage geleverd aan de sport: aanmoedigen om paarden in de wei te zetten, aanmoedigen om een helm te dragen, ... Ze is niet perfect, niet onfeilbaar en dit blijkt uit dit filmpje. Dit moet worden aangepakt, wereldwijd, bij elke ruiter, op elk niveau.

Wat er gevraagd wordt in de topsport moet wat mij betreft helemaal herbekeken worden. Dressuur = bijvoorbeeld het testen hoe gehoorzaam en licht een paard op de hulpen staat. Wat mij betreft mag dit onderdeel zonder hoofdstel (of met een bitloos hoofdstel zonder heftige impact op het hoofd van het paard) (en met aangepaste en haalbare oefeningen). Ik zeg maar iets... Dan bereik je veel meer. Nu lijken de topdressuurpaarden net circuspaarden met extreme bewegingen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:54

sasja0705 schreef:
oji schreef:

Het KAN belangrijk zijn, want het ZOU kunnen dat het TWEE verschillende incidenten zijn...

En als dat daadwerkelijk zo is, dan geeft het een heel ander zicht op het geheel.

Dus is voor mij simpel de vraag : heeft CD het over hetzelfde incident of over een andere... en dan lijkt het tijdstip van 2,5 OF 4 wel een rol kunnen spelen

Ja eens. Maar dat kan je dus niet beoordelen op basis van het jaartal. En zeker niet wat bigone een aantal keer zegt over corona regels, het was en geen NL en dus andere regels. En niet iedereen is goed in zulke dingen herinneren. Dat zegt verder niks, behalve dat de ene er heel goed in is en de ander niet.

Het betekent niet meteen dat er sowieso 2 voorvallen zijn.

Riel, hoezo is bitloos beter volgens jou? Zou de keuze vrij zijn in trens, stang en trens of bitloos vind ik het anders, maar ik vind bitloos niet beter. Niet ieder paard vindt bitloos fijn, je zou moeten kunnen kiezen op basis van de voorkeur van het paard.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:56

@ MyWishMax: ik zeg niet dat het beter is... Ik zeg alleen dat wat er wordt gevraagd binnen de dressuursport helemaal moet herbekeken worden. Nu worden paarden (en ruiters) tot het uiterste gedreven.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:11

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:18

Er is toch geen enkele twijfel over welk incident, de hele wereld weet over welk incident het gaat want het staat op video. Daar is geen enkel misverstand over en wat maakt het dan nog uit of dat in 2022, 2021 of 2020 was?

Enige verschil dat het zou kunnen maken, als het idd in 2020 was, dan is de verklaring van Wensink dat zijn klant het niet kan verdragen als er op de OS medailles gewonnen zouden worden door CD een beetje raar, want waarom waren medailles in Tokyo dan wel acceptabel?
Maar de timing maakt het misdrijf niet anders en er is geen enkele discussie over welk misdrijf het gaat.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:23

l
moeten alle combinaties eerst maar eens vanuit de ZZ starten en dan de punten bijeenrijden om een hogere klasse te mogen starten en dat per half jaar, paarden wedstrijdervaring bijbrengen en de tijdgeven om te groeien naar elk niveau

pas internationaal starten als een combinatie al een jaar (min. een half jaar) een combinatie is
niet snel even klaargestoomd worden maar rustig opbouwen

moeten alle springruiters eerst een dressuurproef/winstpunt rijden met een paard voordat ze mogen starten!!
of pas als een paard onder een andere ruiter wedstrijdervaring heeft opgedaan en min. 10 jaar oud is,
voordat een paard GP mag starten

dan zal de handel naar het buitenland alleen maar toe nemen, of moet de FEI in alle landen dezelfde regels, normen en waarden hanteren
Laatst bijgewerkt door mce op 27-07-24 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:25

Ze heeft zelfs de column van Youp gehaald!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:34

sasja0705 schreef:
oji schreef:

Bvb om aan te tonen dat het daadwerkelijk om EEN incident gaat of dat er een patroon is.
En dit heeft dan weer invloed op het verdere "afhandelen" van de gehele "zaak"

Óf een van de twee zit mis kwa tijdstip hetzij de aanklager, hetzij CD. Ook een optie lijkt me?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:35

voor wie het lezen wil

Ondertussen volg ik aan dat Adriatische strandje de wereld. Zoals de zwaar gestoorde aanhang van Donald Trump, die allemaal met lapjes op hun oor lopen waarop fight staat geschreven. Maar ik merk ook dat Joe Biden opeens redelijk uit zijn woorden komt. En de Olympische Spelen zijn begonnen. Spionerende drones, een geschorste paardenmepper, een bijna 24 uur durend voetbalpotje tussen Marokko en de Argentijnen, een vieze Nederlandse Beach volleyballer die ooit aan een kind heeft gezeten en niet in het olympisch dorp slaapt. Waar wel? De ballenbak van IKEA? Kortom: misschien gaan ze ook nog sporten.

https://youp.nl/columns/kinderburgemeester

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:37

Texas02 schreef:
GabberGill schreef:
Oke maar er wordt werkelijkwaar overal besproken dat dit mishandeling is. Beelden gaan de hele wereld over. Dan zou dit toch zinder aangifte moeten kunnen

Waarom zou dit zonder aangifte moeten? Dat paard kan niet praten. Stel ze had een mens zo geslagen ipv een paard, had je dat dan ook gezegd?

Zonder aangifte moet dit bestraft kunnen worden. Ik snap niet zo goed waarom je hem hier op quote. Ik zeg juist dat dit zonder aangifte bestraft zou moeten worden. Het beeld is er

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:40

Benzz schreef:

Het zou pas interessant worden als Anky van Grunsven het in een column benoemd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:54

Ayasha schreef:
Óf een van de twee zit mis kwa tijdstip hetzij de aanklager, hetzij CD. Ook een optie lijkt me?

Snap je post niet Ayasha, natuurlijk zit er eentje mis qua tijd. Maar vraag me alleen af waarom Bokt zich zo druk maakt om het wanneer. Dat zou alleen belangrijk zijn als er een verschil van interpretatie zou zijn over welk incident het zou gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-24 11:09

Bij video opnames kun je toch gewoon zien wanneer het opgenomen is, als in, datum en tijd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:11

Kaja schreef:
Benzz schreef:

Het zou pas interessant worden als Anky van Grunsven het in een column benoemd.

Anky heeft al een reactie gegeven... Weet het alleen zo 1, 2, 3 niet te vinden.