Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:20

Charmaine schreef:
De discussie over kostprijs vs verkoopprijs is hier ook al vaker gevoerd. Ik ben het in zoverre eens met Ikke dat het uiteindelijk marktwerking is die de prijs bepaalt. Harstikke leuk wat ie als fokker voor jou gekost heeft, maar als ie kromme poten heeft, geen talent, de verkeerde kleur, mensen kopen minder paarden icm crisis, weet ik het, zul m je m toch onder kostprijs verkopen als dat is wat mensen willen betalen....En anders blijf je er mee zitten.

Ja dat, vraag en aanbod zijn de enige relevante factoren :j Als kostprijs bepalend was zouden even talentvolle jonge springpaarden van 158cm en 172cm hetzelfde kosten, gok dat iedereen weet dat het niet zo is :+

Plus veel paarden op de markt worden sowieso (door)verkocht door particulieren, geen klik en "geen klik", dan doen de historische kosten er al helemaal niet toe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:34

ikke schreef:
Elisa2 schreef:
Braaf en gezond, niet te oud voor E3500,- dan denk ik ook aan een Dravertje ofzo.

Die prijs was vroeger bij dressuur/ springpaarden al DE prijs waarop ze rontgenologisch niet goed waren en er vaak niet voor gekeurd werd. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder gezond verstaat.

Als je ze braaf kunt maken dan heb je ook wel een voordeel trouwens.

Ja maar, nu voeg JIJ weer iets toe waar ik het nooit over heb gehad
Want je zal en moet gelijk hebben omdat je niet verder wenst te kijken dan je eigen kader!

Kosten zijn blijkbaar op enig moment niet meer relevant want ze staan voor die prijzen te koop.
Misschien toch eens breder kijken in plaats van krampachtig je eigen belangen proberen te verdedigen?

Ik heb geen belangen hoor, ik fok en verkoop niet. Loop alleen wel al iets langer mee en heb ook in de handel gewerkt dus weet enigszins hoe het werkt.

Dat ze voor dat geld te koop staan bevestig ik ook. Alleen dan is er wel vaak iets mee of ze zijn ouder oid.

ruitje

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:42

@Marjan en bij de trainster neerzetten? Die kan evt. Ook nog verkopen natuurlijk.

Mja, kost wel weer wat natuurlijk

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:45

ruitje schreef:
@Marjan en bij de trainster neerzetten? Die kan evt. Ook nog verkopen natuurlijk.

Mja, kost wel weer wat natuurlijk

Ja ook nog over nagedacht.. ik weet t allemaal niet zo goed meer -O- maar dat had je laatst al door waarschijnlijk

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:51

Ze worden bij ons wel echt goed braaf hoor, veel groot verkeer op het erf en wekelijks gaan er hele groepen naar buiten naar verschillende parken. En de trainster neemt ze bijvoorbeeld mee als handpaard naar buiten, dan zelf en test daarna met pensionklanten of ze ook braaf zijn onder andere ruiters. Nouja, ze is niet de minste denk ik.

En we hebben natuurlijk ook de drafbaan en het crossbos als tussenstap.

Nouja, ik vind ook gewoon dat je een ruig paard hebt dus ik zou t zonde vinden, de andere kant is dat je ook gewoon moet verkopen als t niet matcht

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:03

Cioccolato schreef:
Misschien omdat niet iedereen die ze kennen, hoeven te weten hoe duur t paard moet kosten?
Meer redenen kan ik eigenlijk niet bedenken waar je t niet zou geven. Makkelijker is t niet iig

Ja, ik weet het ook niet zo goed. Ik vind het vervelend zoeken, en het lijkt me als verkoper ook nogal zonde van je tijd om steeds alleen berichten over de vraagprijs te moeten beantwoorden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:23

Cioccolato schreef:
ikke schreef:
Maar het is NIET WAAR dat er geen gezonde, betrouwbare paarden te vinden zijn vanaf ca 3k, maar besef dat alles wat je meer wil dan "gezond - betrouwbaar" de prijs kan laten stijgen.

Je fokt ze er al niet voor. Dus het is logisch gedacht.

ikke schreef:
Ik zie ze te koop voor die prijs, dus irrelevante opmerking! Het is niet de koper z'n probleem welke kosten jij maakt.

Je "ziet" ze te koop voor die prijs maar dat zegt toch niets over "gezond" en "betrouwbaar"?
Behalve dan dat de verkoper dat zegt? Wat meestal in die prijscategorie niet zo betrouwbaar is?

Dus nogmaals Ikke. Waar zijn al die goedkope betrouwbare en gezonde paarden dan?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:26

Babootje schreef:
Dus nogmaals Ikke. Waar zijn al die goedkope betrouwbare en gezonde paarden dan?

Die zijn er niet, ik heb marktplaats ook even gecheckt in die prijsklasse en overal is wat mee.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 19:44

Ik lees hier nu al tijden mee.
Verbaas me er over dat ikke nog een poging doet. De rest is allemaal van zijn/haar gelijk overtuigd.

De paarden zijn er echt wel voor minder geld. Wij zitten niet in de sportpaarden en kijken blijkbaar heel anders naar paarden.

Maar om dan weer met een aantal boven op haar te duiken vind ik ook niet netjes.

Andere mensen die voor dat geld en paard zoeken reageren hier niet eens want je wordt gewoon niet serieus genomen. Dat heb ik inmiddels wel door. En vind ik zeer spijtig.

Ik heb afgelopen april een andere pony gekocht en daar ook een tijdje naar gezocht en echt geen duizenden euro's voor betaald.
Maar dat heb ik hier allemaal niet gedeeld, omdat ik niet zin had in 10 antwoorden dat dat nooit gaat lukken voor dat geld.
Achteraf heb ik nog minder betaald dan dat ik gereserveerd had.

Dit forum lijkt wel voor ruim boven modaal. En dat is natuurlijk ook prima, maar er zijn echt wel paarden te koop voor weinig. Dat zijn alleen geen paarden die jullie zoeken of die jullie opvallen.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:13

Eef_Bam schreef:
Het gaat om een erkend keuringsdierenarts. Hij geeft overigens toe dat hij het gebrek gezien heeft, maar vond het klinisch niet relevant en heeft het daarom niet gemeld... de keuringsrichtlijnen zeggen wat anders. De 2 dierenartsen die ik erbij heb gehad ook... Verder kan ik er niet meer over kwijt, het ligt op dit moment bij de advocaat.

Succes! Ik ben er ook bijna een keer met open ogen ingetrapt, want er stond een stempel op : erkend FEI keuringsarts. Beste man bleek niet eens meer te zijn geregistreerd. Had hetzelfde verhaal, wel gezien maar vond het niet noemenswaardig want paard liep goed. Dus 100% gezond.. :+ Gelukkig heeft mijn eigen dierenarts meegekeken. Rare wereld soms.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:14

monsera schreef:
Verbaas me er over dat ikke nog een poging doet. De rest is allemaal van zijn/haar gelijk overtuigd.

De paarden zijn er echt wel voor minder geld. Wij zitten niet in de sportpaarden en kijken blijkbaar heel anders naar paarden.

Maar om dan weer met een aantal boven op haar te duiken vind ik ook niet netjes.

Andere mensen die voor dat geld en paard zoeken reageren hier niet eens want je wordt gewoon niet serieus genomen. Dat heb ik inmiddels wel door. En vind ik zeer spijtig.

Ik heb afgelopen april een andere pony gekocht en daar ook een tijdje naar gezocht en echt geen duizenden euro's voor betaald.
Maar dat heb ik hier allemaal niet gedeeld, omdat ik niet zin had in 10 antwoorden dat dat nooit gaat lukken voor dat geld.

Dit forum lijkt wel voor ruim boven modaal. En dat is natuurlijk ook prima, maar er zijn echt wel paarden te koop voor weinig. Dat zijn alleen geen paarden die jullie zoeken of die jullie opvallen.

Een pony is wel een heel ander verhaal dan een paard. Dat is niet te vergelijken qua prijzen.

Paarden zijn pure luxe, dus logisch dat hier veel mensen op het forum zitten die boven modaal verdienen. Ikke roept met haar reacties natuurlijk ook wel wat op zich af.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:31

monsera schreef:

Een pony is veel minder waard dan een paard, domweg omdat er veel minder potentiele kopers op passen. Dus dat je die voor weinig koopt, zal niemand verbazen. Maar ikke is nog nooit (!) met een gezond, braaf paard voor 3000 euro op de proppen gekomen, alleen met vage kreten als 'die zijn er heus wel'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:34

Ik zie wel paarden die in de prijsklasse van Ikke vallen maar dat zijn vaak niet de reguliere sportpaarden (Kwpn) en zowel dan is er vaak iets mee of zijn ze ouder.

Wil niet zeggen dat andere rassen niet goed zijn. Het ligt er alleen aan wat je zoekt en bij de meeste hier zijn dat sportpaarden. :-)

Overigens is Ikke een man.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:35

Een goede sportpony is ook duur. Het ligt er bij zowel paarden als pony’s maar net aan in welk segment je iets koopt en wat je verwachtingen en eisen zijn bij de aankoop van een paard.

Er zijn echt mensen die gewoon teveel geld vragen, die paarden staan ook lang te koop of worden gewoon niet verkocht. En vragen is ook nog wat anders dan krijgen. :j

Ik heb in ieder geval een nieuw paard op stal staan! 3 jarige springgefokte merrie, komt bij een boer vandaan. Nooit iets mee gedaan, heeft 3 jaar lang op hetzelfde stuk gelopen met soortgenoten, 24/7 buiten. Oftewel zit nog heel veel werk aan maar heeft echt een goed karakter. Niet ril oid dus dat is echt een verademing vergeleken met een van de andere jonkies die ik op stal heb. :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:42

In 2006 kocht ik een hele leuke brave gezonde 4-jarige NRPS-er van 1.65 mtr voor €3250.-. Paard, toen kon dat nog. Het was echt een geweldig dier, zo onwijs braaf, ging met plezier mee op wedstrijd, kon je achterstevoren op zitten en kon nog leuke springen ook. Helaas stortte de markt in toen ik hem in 2011 moest verkopen. Dus ik heb hem voor net zoveel verkocht als gekocht, stand M1 dressuur M springen :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:46

Gefeliciteerd Change! Foto?

Ja toen kon dat inderdaad nog Earth, andere tijd en andere markt. Maar zoals de prijzen de afgelopen jaren gestegen zijn..phew.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:51

MarjanB schreef:
Pallatin"
[quote="MarjanB schreef:
Ach die van mij kocht ik voor minder..

Twijfel wel om haar te verkopen, ik ben eigenlijk altijd alleen en kom daardoor gewoon niet toe aan rijden in het bos wat ik juist graag wil. Denk dat als ze bij iemand staat die vaak in de groep naar het bos gaat het gewoon goed gaat. Twijfel enorm, zou dan zelf een bos paard willen en alleen buiten rijden

Bedoel je dat ze niet alleen naar t bos kan? Of dat jij t niet alleen aandurft maar alleen met een ander erbij? Dat laatste heb ik ook namelijk; mijn bijrijder gaat alleen met m’n paard naar t bos, maar ik durf t gewoon niet -O- Ik word zo onzeker dat ik dat op m’n heel nuchtere brave ruin overbreng en ik zit dan gewoon niet lekker. Vind dat ook niet fair naar m’n paard toe dus ga ik niet alleen. Ik krijg die knop niet om. Gelukkig heb ik aardig wat stalgenootjes die het reuze gezellig vinden om samen te gaan en zijn we dan als combi juist een stabiele factor voor andere combi’s.
Ga je het dressuurmatig sleutelen dan niet missen denk je? Ik rijd t liefste buiten maar merk dat ik toch ook uit de dressuurlessen toch veel voldoening haal

Ben nu een paar keer alleen met iemand wandelend mee met haar naar het bos geweest. Ze vind het gewoon echt niet leuk. Wordt onrustig en kijkerig. Terwijl ze met andere paarden het heel leuk vond bij haar oude eigenaar. Het is niet dat ik bang ben, want langs de weg, trekkers enz, dan is ze super relaxed en is er niets aan de hand. Terwijl ik dan juist denk oh een trekker en in t bos denk ik juist heerlijk!

Ik merk dat ik met m’n werk gewoon heel veel structuur mis, daardoor kan ik de ene week wat minder vaak tijd besteden aan onze band dan de andere week. Ik merk dat ze opbloeit als ik met regelmaat met haar bezig ben. Maar nu is het op en af en daar doet ze het duidelijk minder goed op. En als ik moe ben en gehaast dan is ze ook gespannen terwijl ik dan ook juist m’n ontspanning uit de paarden wil halen. Zou dan juist ff op t paard willen klimmen en een rondje doen, of t nou thuis of in het bos is. Training heb ik ook aan zitten denken maar het gevoelige zal altijd blijven.

Begrijp met niet verkeerd, ze is super lief en braaf verder. Doe echt van alles met dr waar ze gewoon niet van op kijkt.[/quote]
Dit snap ik heel goed hoor Marjan, dat heb ik ook nodig qua paardrijden…het is gewoon fijn dat je op kan stappen terwijl je een keer niet zo lekker in je vel zit maar er door t paard even doorheen wordt geholpen en je er met een tevreden en rustig gevoel weer af komt. Dat je niet altijd ‘aan’ hoeft te staan. Moeilijke keuze lijkt me

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:08

Ik ben sinds kort ook begonnen met zoeken naar mijn eerste eigen paard, mag ik dat hier delen?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:13

Wat zou volgens jullie een reël budget zijn met de volgende eisen:

- Basissport dressuur, springen geen ambities maar een keer 50 cm op z'n tijd zou leuk zijn.
- 1.47 tm 1.63 hoog
- tussen de 4 en 11 jaar
- Merrie of ruin
- Geen koudbloed of Spaans/Portugees paard
- bij voorkeur geklasseerd en t liefst L1 of hoger
- mag best voorwaarts zijn maar geen bokken of steigeren.

Ben niet actief op zoek maar me wel aan t oriënteren wat reël zou zijn.

Wanneer doen jullie alleen klinisch keuren en wanneer ook RX?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:19

Century schreef:
Ik ben sinds kort ook begonnen met zoeken naar mijn eerste eigen paard, mag ik dat hier delen?

Jazeker, voel je welkom. Ook als je vragen hebt of hulp nodig hebt :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:28

Dank je! :) Het is een chaotisch proces, is tot nu toe mijn conclusie. Veel emoties ook. Er is best veel te koop, maar eigenlijk best weinig 'goeds', lijkt het. Best lastig. Ik laat alles aan mijn instructrice zien die heel kritisch is, dus alles wat niet goed gebouwd is of goed loopt wordt er al uitgefilterd. Tot nu toe heb ik nog niets concreets over... Ik heb geen haast, maar merk dat ik wel wat ongeduldig ben. Maar goed, een goede koop is het belangrijkste, dus soms gewoon even afwachten :)
Oh, en wat irritant dat mensen niet erbij zetten hoeveel het paard kost. Mag je er weer achteraan en blijkt het ver buiten je budget te zitten... :roll:

Ik zoek:

- E-pony of klein paard, ergens tussen de 150 en 165
- 5 - 12 jaar
- Niet volledig groen
- Nuchter, niet schrikkerig of ril
- Wel pit/voorwaarts
- Warmbloed
- Met name dressuurmatig geschikt, maar af en toe een sprongetje of naar buiten moet er ook in zitten
- Natuurlijk gezond / goed gebouwd

Budget max 7.5K.

Dan de minder belangrijke dingen, ik ben meer een ruinen-persoon en ik houd van vosjes. Maar dat is secondair.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:34

Iedereen roept hier dat er goedkopere paarden/pony's zijn. En dat wordt toch ook bevestigd? Het zijn alleen niet de gemiddelde warmbloed, sport gefokte paarden waar een deel van dit topic in zoekt/fokt/verkoopt. Punt.

Kostprijs maakt wel degelijk uit bij 1 van de eerste kopers. Daarna gaat opleiding, gedrag (dat is miss wel moeilijk ohz) en verdere africhting.

Voor goedkoper segment (kruisingen, koudbloeden, recreatie gereden paarden) is ook absoluut een markt.

Het potje zoekt gewoon een passende deksel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:46

monsera schreef:

We hadden het over paarden, niet over pony’s. En idd een goede sportpony is ook duur.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:51

Ik heb nog niet zoveel foto’s van mijn nieuwe, maar onderstaande geeft wel een beeld! Ze is nog heel erg bloot, maar dat mag voor een 3 jarige.
Afbeelding
Afbeelding

Er moet nog een chipje uit, dierenarts wil haar graag aankomende vrijdag al onder het mes omdat het dan weer operatie dag is, maar ik moet eerst nog een OP / narcose verzekering regelen. Geen idee hoe snel zoiets gaat. Dus anders moet het toch nog even wachten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:01

ynskek schreef:
Wat zou volgens jullie een reël budget zijn met de volgende eisen:

- Basissport dressuur, springen geen ambities maar een keer 50 cm op z'n tijd zou leuk zijn.
- 1.47 tm 1.63 hoog
- tussen de 4 en 11 jaar
- Merrie of ruin
- Geen koudbloed of Spaans/Portugees paard
- bij voorkeur geklasseerd en t liefst L1 of hoger
- mag best voorwaarts zijn maar geen bokken of steigeren.

Ben niet actief op zoek maar me wel aan t oriënteren wat reël zou zijn.

Wanneer doen jullie alleen klinisch keuren en wanneer ook RX?

Ik denk dat je zoiets wel kan vinden (gezond) tussen de €8-10k. Ik zou in die prijsklasse ook gaan voor een volledige keuring inclusief hals en rug. Als de röntgenfotos recent zijn zou je die kunnen laten controleren door je dierenarts en alleen klinisch keuren, maar ik laat ze altijd over doen.