Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje_J

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:45

Skala we willen nu graag weten of je een veulen draagt of niet :+
Bente wil binnenkort veulen knuffelen _O-

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 10:52

Ik hoop ook dat we snel duidelijkheid hebben, wachten duurt lang!
En ik hoop natuurlijk ook dat er straks een veulentje is voor Bente om te knuffelen <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:53

Die buik is echt enorm :=
Of lijkt dat ook zo door de wintervacht?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:59

Kun je geen röntgenfoto van haar buik laten maken?

A. weet je dan of er een veulen in zit
en
B. weet je of er zand in zit.

:)*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:00

Mooi dat je afspraak MRI heb, maar dat duurt echt nog lang. :oo Ik hoefde maar 4 weken te wachten en die afspraak is gelijk gemaakt na gesprek reumatoloog.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:02

Swift gooit er gewoon steeds meer stro bij, je ziet ook steeds minder planken tussen de dametjes :\

Ik geloof er niet meer in.
Mijn datum is ook al voorbij -O-

Nee hoor, ik blijf er lekker bij en hoop gewoon vrolijk mee verder *\o/*

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 12:56

Haar buik is nu inderdaad eindelijk flink aan het groeien Cayenne. De wintervacht doet ook wel wat maar niet heel veel, er zit echt voelbaar veel buik onder :D

Ik heb dat inderdaad ook wel even overwogen YvonneV maar ik denk dat een tripje Wolvega ook best stressvol is en met de recente veranderingen lijkt een veulen me logischer dan zand. Ik doe nu alles wat je volgens de dierenarts kunt doen bij zand (ervaring vanuit Sterra) het enige wat er nog extra gedaan zou kunnen worden is sonderen met paraffine maar daar zie ik bij een fitte en vrolijke pony absoluut geen aanleiding toe. Mocht ze toch ziek worden handelen we daar uiteraard naar.

Ja het duurt echt lang Marcella maar ik vind het eigenlijk ook wel terrecht dat mensen die potentieel echt iets heel ergs hebben eerder aan de beurt zijn. De MRI veranderd bij mij niet heel veel, ik heb het of ik heb het niet. De onzekerheid is natuurlijk wel heel vervelend maar of ik nou wel of geen Bechterew heb veranderd ook niks aan de pijn (of de manier van pijnstilling), alleen aan de verklaring. En als er echt al schade was geweest was dat al zichtbaar geweest op de röntgenfoto's. Maar dit is natuurlijk nuchter gesteld, het emotionele stuk is er ook nog en wat dat beteft had het wel een stuk sneller mogen gaan. Gelukkig ging het bij jou wel sneller alleen wel met een rot uitkomst natuurlijk...

Ja er waren eerst zes planken zichtbaar Shirley :+ ik dacht dat dat niemand op was gevallen maar jij bent weer veel te oplettend >;)
Fijn! Wij hopen ook nog even door!
Laatst bijgewerkt door Swift op 03-02-24 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:01

Röntgenfoto gaat je niet helpen. Ik heb dat namelijk gevraagd voor mijn eigen merrie ivm eventuele tweeling. Röntgenfoto gaat niet door alle weke delen heen komen die daar zitten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:05

Swift schreef:
Ik heb dat inderdaad ook wel even overwogen YvonneV maar ik denk dat een tripje Wolvega ook best stressvol is en met de recente veranderingen lijkt een veulen me logischer dan zand. Ik doe nu alles wat je volgens de dierenarts kunt doen bij zand (ervaring vanuit Sterra) het enige wat er nog extra gedaan zou kunnen worden is sonderen met paraffine maar daar zie ik bij een fitte en vrolijke pony absoluut geen aanleiding toe. Mocht ze toch ziek worden handelen we daar uiteraard naar.

Er zijn er ook die aan huis foto's kunnen maken

https://www.artsendier.nl/paarden/diagn ... e-rontgen/

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 13:15

Bedankt voor het delen van jouw ervaring angelpam! Dan valt die optie wat betreft veulen dus definitief af maar ik had zelf inderdaad ook al besloten die hele onderneming nu niet aan te gaan, dat lijkt me op dit moment geen meerwaarde hebben.

Ja dat weet ik YvonneV maar voor zand worden foto's op de kliniek aangeraden. En ik zie er op dit moment geen meerwaarde in. Als ze vol zand had gezeten had er met deze dosis physilium toch wel zichtbaar zand af moeten komen (Sterra poepte bijna puur zand op een gegeven moment) en had ze er eigenlijk niet zo fit, vrolijk, alert en energiek bij kunnen staan. Ze heeft keurige mest en ziet er gezond uit. Ik blijf me bewust van de risico's van zand maar heb op dit moment geen hele grote zorgen daarover. Ze heeft de afgelopen drie maanden drie keer een hoog gedoseerde zandkuur gehad en eet geen zand, het is dan eigenlijk niet door zand verklaarbaar dat haar buik nu zo groei. Maar ik hou het natuurlijk wel in mijn achterhoofd en blijf er alert op.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:30

angelpam schreef:
Röntgenfoto gaat je niet helpen. Ik heb dat namelijk gevraagd voor mijn eigen merrie ivm eventuele tweeling. Röntgenfoto gaat niet door alle weke delen heen komen die daar zitten.

Bij honden en katten werkt het prima

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:36

Rivendell schreef:
Bij honden en katten werkt het prima

Honden en katten hebben geen 30 meter met gras of hooi gevulde darmen en zijn sowieso een stukje dunner.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:45

Ja, vooral omdat de bovenlijn naar mijn idee wat lijkt in te leveren maar t buikje wel echt rond is, neig ik nu toch wel meer naar drachtig. T blijft wel echt twijfelen dit topic zeg, vorige week was ik bijna zeker van niet drachtig..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:59

Kan ze niet mee met jou in de MRI ;-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:02

Hahahaha Monique.....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:08

pien_2010 schreef:
Hahahaha Monique.....

Hey die Pien! Het was maar een geintje, hè. Maar ik zag het al helemaal voor me. Komt Swift bij het ziekenhuis, met Skyla aan de lijn, ja mag mijn pony ook even mee in de scan?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:10

Monique1963 schreef:
Kan ze niet mee met jou in de MRI ;-)

Hahaha je bent me net voor, wou ik ook typen...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 15:14

Ja bij honden en katten is het inderdaad best gebruikelijk Rivendell maar ik denk inderdaad dat de lange, altijd gevulde darmen wel eens verschil zouden kunnen maken zoals Ibbel zegt.

Ja erg hè Lucia88, zo voel ik me dus al twee maanden -O- Maar de laatste tijd laat ze wel een steeds duidelijk beeld zien qua buik. Ze is gewoon veel later dan je zou verwachten met alles...

Hahaha ik zie het al voor me Monique1963 :') Ik ben al claustrofobisch dus dan wordt het helemaal erg :oo

Skyla heeft vanmiddag weer genoten van haar wandeling, zo'n heerlijke blije pony is het! Ze is nu vol aan het verharen, kwam een halve pony af :oo En nog wat buikjes foto's voor de gezelligheid:

Na het poetsen:

Afbeelding

En voor het poetsen:

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 15:57

Ik wil graag zien, (vader is de wens van de gedacht etc) dat haar kroep meer afhangt, vind je dat zelf ook?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:09

MRI geeft alleen duidelijkheid en niks meer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:19

Marcella schreef:
MRI geeft alleen duidelijkheid en niks meer.

Het was een grapje, hè Marcella. Op een MRI zou je in Skyla een tweede paardje kunnen zien zitten, maar Swift heeft al in het begin van het topic gezegd dat geen enkele vorm van scan goed voor Skyla zou zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:22

Ik blijf braaf in team veulen, ook al is mijn datum al geweest. Ik heb wel een paar keer getwijfeld hoor, maar ik vind die buik onnatuurlijk groot als hooibuik. Ze is bij de flanken, van de zijkant bekeken nog slank of opgetrokken, hoe je het ook wilt noemen, alsof de buik erg richting voorbenen gaat, op de tweede foto van 1 februari.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 17:08

Ik vind dat moeilijk te bepalen Monique1963, ik zie haar zoveel dat dat soort veranderingen moeilijker te zien zijn...

Precies Marcella, die duidelijk wil ik natuurlijk wel graag maar het wachten kan gezondheidsgewijs geen kwaad.

Volgens mij reageert Marcella op mijn eerdere bericht over de MRI Monique1963.

Goed zo Wintu :D Ja ik vind haar buik nu ook echt te groot voor hooi, vooral omdat de rest van de kudde hetzelfde hooi te eten krijgt en een stuk minder buik heeft. Skyla is op andere plekken inderdaad absoluut niet dik...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 17:21

Ze ziet er in elk geval kerngezond uit. Als zo zo'n buik door zand zou hebben zou ze niet eens meer op haar benen kunnen staan.
Het kan gewoon niet anders dan een veulentje zijn.

En wat betreft al die onderzoeken, die konden vroeger niet eens en toen werden er ook genoeg gezonde veulens geboren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 17:26

Percy schreef:
Ze ziet er in elk geval kerngezond uit. Als zo zo'n buik door zand zou hebben zou ze niet eens meer op haar benen kunnen staan.
Het kan gewoon niet anders dan een veulentje zijn.

En wat betreft al die onderzoeken, die konden vroeger niet eens en toen werden er ook genoeg gezonde veulens geboren.

Toen werd de merrie opgevoeld.
En de hengstenhouder kwam met een klein schouwhengstje aan huis om te kijken of de merrie afsloeg.