Jazz paarden zijn nooit makkelijk geweest, en toch heb ik altijd goed overweg gekund met zijn dochters en kleindochters. Want het deel wat je nooit verteld wordt, is dat ze ook erg lief zijn, erg de clown kunnen uithangen (Madammeke kan dat alleszins, die kan echt heel grappig zijn, en ze weet het).
Mijn Gelder (mijn eerste paard, al was ze strikt genomen van mijn ouders, niet van mij) was een Orion merrie. Zij was zeer betrouwbaar, en die kon je niet gek maken. Ze was echt heel koel in het hoofd
Vi van mij was een Jazz x Ferro en die had een iets ander karakter
en toch heb ik daar ook heel veel plezier mee gehad, maar zij liet me niet opstappen als ik te gestresst was. En die kon echt in minder dan geen tijd echt ontzettend heet worden, was ook veel minder vergevingsgezind wat betreft ruiterfouten.
Ik ging er zonder pardon naast, en dan was ze boos dat ik gevallen was
verder was ze best redelijk. Van dat paard heb ik echt leren rijden, want ik kwam niet meer weg met fouten. Ergens zijn paarden ook wel weer enorm vergevingsgezind, want de volgende dag mocht ik er gewoon weer terug op, en ergens die dag werd ik ook wel weer gelanceerd, maar als je het goed deed liep ze ook fantastisch. Maar het was een muts en bleef een muts, en God wat was ik dol op haar, en wat heb ik om haar gerouwd toen ze er niet meer was.........
Springpaarden zijn zeker de laatste jaren echt wel koel idd. Heel bewerkbaar en vergevingsgezind. Ik weet idd van vroeger dat die niet zo simpel waren, ik heb eens een Indocto merrie gereden, en ze was geweldig hoor, doodzonde dat die niet voor dressuur werd ingezet, maar man man wat een karakter 
oji schreef:Als ik dan kijk op maneges, daar vind ik het gemiddelde manege paard dat nu rondloopt echt überbraaf vergeleken met de paarden die wij vroeger op de manege hadden waar toch regelmatig iemand van in het zand belandde. Heeft allemaal ook te maken dat manege eigenaren ook hun vingers niet meer willen branden aan ongelukken en mogelijke rechtszaken die daaruit volgen.
Ik ging naar de manege met onze eigen, dus heb nooit op manegepaarden gereden, moet ik heel eerlijk zeggen. Maar ze zijn nu idd wel erg braaf, en de ruiters alsnog heel bang....... moet je nagaan dat dat van de manege afkomt, de dressuur in wil en een leuk dressuurpaard koopt......
Maar Spanjaarden zijn nu de hype geloof ik, en ze zijn wel zeker braver dan Madammeke van mij, maar die kunnen toch knap sensibel zijn ook.
@Sintara: uiteraard had je vroeger ook knettergekke paarden, maar het gros was wel braver dan nu. Zeker bij dressuurpaarden moest het ook vooral groter, meer prestatie, en daar krijg je ook andere karakters bij.
Sintara schreef:Hij had er eentje zonder rem, aan het einde van het parcours zette ze strobalen neer, en dan een trailer van een vrachtwagen... Rende hij gewoon allemaal doorheen want het duurde gewoon even voor die weer terug in tempo kwam.
En een die de hoefsmid perse vastgezet wou, stond aan een stierenketting in een box maar hij trok zich zo los pakte de hoefsmid in zijn kraag en rende de wei op. Smid had gelukkig alleen een arm gebroken.
Maar dat was een springpaard dan, en die waren sowieso niet makkelijk. Google voor de gein op Hors de la Loi. Ik ga op van alles zitten, maar daar was ik ook niet zo even op gestapt.......