Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:45

kyrkelover schreef:
Nou heb er in de afgelopen maanden toch heel veel gezien. Denk overigens dat de meeste helemaal niet weten dat ze een volbloed rijden hoor :P
Dat is de onderliggende gedachte van mijn opmerking. :j Momenteel is de vraag naar paarden heel erg groot en willen mensen “gewoon” een paard, maar de vraag naar volbloeden specifiek niet zo - anders zouden mensen niet verzwijgen dat het om een volbloed gaat, terwijl PREs altijd wel mensen trekken. Daar zou je juist gek zijn als je het er niet bij vermeldt. :)) De mensen die gericht op zoek zijn naar een OTTB, zijn er in Nederland niet veel. Als de markt niet zo hysterisch was geweest als hij nu is, zouden er denk ik een stuk minder deze kant op komen, maar momenteel kun je volgens mij zelfs een geit verkopen als Shetland pony, zoveel vraag is er naar paarden. :')

Dilan93 schreef:
Ik snap dat niet hoor, dat ze niet vermelden dat het een volbloed is.
Of denken mensen dat een volbloed minder opbrengt dan wanneer ze m als ander ras aanbieden?
Ik denk dat ze eerder bang zijn dat ze ze aan de straatstenen niet kwijtraken. Mensen zijn toch, onterecht, vaak wat huiverig voor een volbloed.

StalNollie

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:27

Mkango ongeacht de vraag nu de import is altijd enorm geweest maar die verschuift ook. Daar waar particulieren steeds meer weet kregen van de import tinkers en de handelaren ze dus slechter kwijt konden zijn ze over gegaan op voldbloeden, maar nu met de Brexit hebben ze de route naar de Spaanse gevonden. Over een tijdje en zeg niet binnen nu en een jaar... Is er weer een andere type paard wat hierheen komt met de vracht.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:24

Zonde dat ze zo'n slechte naam hebben. :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:46

StalNollie schreef:
Mkango ongeacht de vraag nu de import is altijd enorm geweest maar die verschuift ook. Daar waar particulieren steeds meer weet kregen van de import tinkers en de handelaren ze dus slechter kwijt konden zijn ze over gegaan op voldbloeden, maar nu met de Brexit hebben ze de route naar de Spaanse gevonden. Over een tijdje en zeg niet binnen nu en een jaar... Is er weer een andere type paard wat hierheen komt met de vracht.

Teug "naar de oorsprong" met Oost-Europese paarden? }>

Maar door de bank genomen zou ik eerder voor een volbloed gaan dan een Spanjaard. Even los van het medische verhaal; rommel blijft rommel.

In GB krijg je toch wat gemakkelijker een volbloed onder je kont, zeker als je wat groter bent. Er zijn er genoeg :D Nou zijn de regels in GB wat strenger als het aankomt op paardenbedrijven maar ik heb daar nooit een volbloed gereden waar van ik dacht: phoephoe, nounou, kan dat niet een standje minder.

Wel eens een Tinker gereden in Wales, in het voorjaar, na een vrij strenge winter. Conditie was dus niet helemaal top. Omdat het terrein daar best heuvelachtig is en je dus weinig plekken hebt voor een lekker galopje, gebeurt dat meestal op dezelfde stukken. Werd ook voor gewaarschuwd. Die Tinker begon dus een partij druk te doen bij zo'n stukje en toen ik been gaf om aan te galopperen, ging ze er als een raket vandoor.... wel zes sprongen... toen was de pijp al leeg.... _O- Nu was ze ook wel een beetje lui, dat wist ik, maar ik had niet verwacht dat ze er zo snel de brui aan zou geven. Dus nog een keer en toen in een net handgalopje achter de rest aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:04

ikke schreef:
StalNollie schreef:

Teug "naar de oorsprong" met Oost-Europese paarden? }>

Maar door de bank genomen zou ik eerder voor een volbloed gaan dan een Spanjaard. Even los van het medische verhaal; rommel blijft rommel.

In GB krijg je toch wat gemakkelijker een volbloed onder je kont, zeker als je wat groter bent. Er zijn er genoeg :D Nou zijn de regels in GB wat strenger als het aankomt op paardenbedrijven maar ik heb daar nooit een volbloed gereden waar van ik dacht: phoephoe, nounou, kan dat niet een standje minder.

Wel eens een Tinker gereden in Wales, in het voorjaar, na een vrij strenge winter. Conditie was dus niet helemaal top. Omdat het terrein daar best heuvelachtig is en je dus weinig plekken hebt voor een lekker galopje, gebeurt dat meestal op dezelfde stukken. Werd ook voor gewaarschuwd. Die Tinker begon dus een partij druk te doen bij zo'n stukje en toen ik been gaf om aan te galopperen, ging ze er als een raket vandoor.... wel zes sprongen... toen was de pijp al leeg.... _O- Nu was ze ook wel een beetje lui, dat wist ik, maar ik had niet verwacht dat ze er zo snel de brui aan zou geven. Dus nog een keer en toen in een net handgalopje achter de rest aan.

Lichtelijk offtopic, maar ik wil dus dolgraag een keer op de Clydesdales van Cumbria Heavy Horses rijden. _O- Dat lijkt me zó vet!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:09

Mkango schreef:
ikke schreef:

Lichtelijk offtopic, maar ik wil dus dolgraag een keer op de Clydesdales van Cumbria Heavy Horses rijden. _O- Dat lijkt me zó vet!

Die staan hier al 10 jaar op de to-do-list.
En dan het liefst die 6-daagse tocht. OK, kost wat, maar volgens mij is dat a trip of a lifetime.
Oh, enne, ga vooral niet met ze in gesprek als je ze op de Equitana tegen komt :D
(Dan weet je wel wanneer je binnen gestapt bent maar niet wanneer je weer buiten staat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:18

Jaaaa, zeker! Cumbria is een van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben. <3 Zo'n trektocht lijkt me dus al helemaal vet, idd iets wat je nooit meer vergeet.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:23

Volgende week zondag weer een bezichtiging staan, bij een prachtige friese merrie. Heel veel zin in, aangezien ze helemaal is waar ik voor val! Jammer genoeg kan m'n vriend niet eerder, aangezien er veel kan gebeuren in een week. Maar goed, ik hou me maar een beetje vast aan het lot. ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:05

Ik ben weg van leuke ZZ paard echt te duur want paard is 12-16 jaar en dan 10-15 duizend
Mooi bericht gestuurd ik vind het dit waard 8500-9000 en dan blijkt ie kleine bemerking te hebben op beide benen cijfertje 3

En toen....... tja .......... nu vind ik mijn bod te hoog en zij acceptabel terwijl ik nu denk aan 6-7000
Helaas is het over paard staat 200km verderop dus ik ga niet ff rijden en ik vertik het om 9000€ te betalen voor “kapot” paard

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:13

Als het paard al die jaren vrolijk zonder problemen op dat niveau loopt, is ie niet stuk.
Volgens mij zag ik die advertentie ook, leek me een leuk dier.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:32

Bemerking wordt niet bekend gemaakt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:35

Dan is t een ander. Daar staat wel bij dat hij een kleine bemerking heeft. Niet, wat het is.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:41

Ik snap ook niet dat ze er dan zo’n bedrag voor durven te vragen... zeker met die leeftijd en 2x een 3.

Als mensen toch zelf laten keuren en ze zien dat hij 2x een 3 heeft blijft hij toch ook staan. Of ze moeten maar hopen op mensen die alleen klinisch keuren.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:07

Juist met die leeftijd en 3tjes zou het in een voordelige situatie geen ramp hoeven zijn...

Valt zo gewoon niks over te zeggen.
Kapot is wel erg kort door te bocht voor een 12-16 jarige ZZ paard als je niet weet wat de bemerking precies is...

Een goed bevestigd en op niveau lopend ZZ paard in die leeftijd dat klinisch goed is, aantoonbaar niks gehad heeft afgelopen jaren en stabiele 3tjes heeft op een minder risicovolle plek, kan dat geld makkelijk waard zijn als je een leuk leerpaard zoekt voor jezelf.

(Ja, jij hoeft het er niet voor over te hebben :Y) )

Het is natuurlijk een ander verhaal voor dezelfde bemerking bij een 3/4 jarige dat nog amper belast is, als het paard al jaren niet op niveau gereden is of klinisch niet goed is.

Als je over 2 jaar evt weer wil verkopen of je hecht geen waarde aan de klassering/het leermeester zijn dan snap ik ook dat de prijs te gek kan zijn

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:11

Ik weet exact wat de bemerking is.
En ze weten het zelf pas sinds november, is aan licht gekomen toen ze hem zelf op foto zette voor de verkoop

Mijn eigen ervaring is minder mijn bij rijpaard had een 2 op 7- jarig leeftijd ik reed er L mee en hij liep voor de kar.
Toen ie 14 was had ie 4-5 zware medicatie en ingeslapen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:19

Een ouder paard op die leeftijd vind ik minder spannend dan een jonger en/of minder ervaren paard. Hebben ze toevallig in voorgaande jaren foto's gemaakt? Als die 3'tjes er al jaren zitten, is het wat anders dan wanneer het paard in korte tijd achteruit is gegaan.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:28

Jeej ik ben geslaagd. Ze is glansrijk door de keuring gekomen. Behalve dat we haar even wat meer bij moesten spuiten bij de achter knieën. Röntgenplaat mocht niet in de buurt van der uier komen.(beetje preuts) Panel 6 vrij, alleen olws O/n.

Eerst nog wat weken op stal bijkomen want mevrouw is wel een beetje ontaardt. En een keertje de tandarts bellen want ze heeft een vervelend wolfskiesje.

Afbeelding
(ze staat heel overbouwd op de foto maar dat valt irl wel mee)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:30

Wat een leuke wittekop! Gefeliciteerd

Ook de andere Gefeliciteerd met hun aanwinst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:38

Gefeliciteerd, speedfiets! :D

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:42

tita schreef:
Ik ben weg van leuke ZZ paard echt te duur want paard is 12-16 jaar en dan 10-15 duizend
Mooi bericht gestuurd ik vind het dit waard 8500-9000 en dan blijkt ie kleine bemerking te hebben op beide benen cijfertje 3

En toen....... tja .......... nu vind ik mijn bod te hoog en zij acceptabel terwijl ik nu denk aan 6-7000
Helaas is het over paard staat 200km verderop dus ik ga niet ff rijden en ik vertik het om 9000€ te betalen voor “kapot” paard

Vreselijk als potentiele [niet]kopers al via mail denken te moeten schreeuwen dat het paard te duur is... en dan ook nog een stickertje willen plakken met een andere waarde.... >;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:44

tita schreef:
Ik weet exact wat de bemerking is.
En ze weten het zelf pas sinds november, is aan licht gekomen toen ze hem zelf op foto zette voor de verkoop

Mijn eigen ervaring is minder mijn bij rijpaard had een 2 op 7- jarig leeftijd ik reed er L mee en hij liep voor de kar.
Toen ie 14 was had ie 4-5 zware medicatie en ingeslapen

Ah, omdat je zei:
tita schreef:
Bemerking wordt niet bekend gemaakt

Juist die paarden die jaren lang belast zijn, nooit wat gehad hebben, bij verkoop op de foto gaan en dan toevallig iets hebben... Zo kan je misschien juist enigszins betaalbaar aan een leerpaard van dat niveau komen...
Bij sommige paarden is die degeneratie veel minder of niet aan de orde.

Maar natuurlijk blijft het een gok en is het een ieder vrij die wel of niet te maken.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:06

Na heel lang wikken en wegen dit weekend het besluit genomen dat ik dit jaar ook opzoek ga naar een nieuw paard, dus ik meld me bij deze :D
Ik heb een maand geleden mijn eerste paard verloren en ik heb op dit moment nog een super leuke fjord maar die past toch niet bij wat ik graag zou willen... (mijn fjord had ik gekocht als maatje voor mijn inmiddels overleden paard)

Ik wil pas in het voorjaar/zomer actief gaan zoeken maar ik wil me nu alvast langzaam gaan oriënteren. Ook wordt dit de eerste keer dat ik zelf echt op zoek ga naar een paard. Mijn eerste paard heb ik gekregen van mijn ouders, ik was toen twaalf jaar dus zo veel kan ik me daar niet van herinneren...
Wat ik zoek:
- Allround paard (graag wil ik uiteindelijk eventing gaan starten)
- Tussen de 4 en 10 jaar
- Schofthoogte 1.65+ (ik ben zelf 1.80)

Wat ik erg lastig vind zijn de advertenties waar bij staat: valt in de normale tot hoge prijsklasse, maar wat is tegenwoordig een lage, normale en hoge prijsklasse?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:21

Titia, een 2-tje is toch gewoon ok ?

Marieke: Titia zegt dat de bemerking in de advertentie niet benoemd werd. Ik zag Ook n ZZ Z paard te koop staan, daar stond bij, dat ie een bemerking had. Maar dat was dan een andere.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:41

Getup nee 2 was destijds niet acceptabel voor Amerika we praten wel over 1990
Nu zou dat helemaal okay zijn

JeanneV ging wel anders ik vroeg 3x om de prijs want er stond er niet bij
Ik heb helemaal geen zin om meer dan 10000€ uit tegeven
Stond in advertentie dan had ik niet gereageerd
En als men netjes de bemerking had vermeld zou ik helemaal niet reageren.
En als je naar mijn budget vraagt wil ik dat best onderbouwen

En mijn budget was okay alleen toen wist ik niet wat ie had
En misschien krijgt het paard er geen last van en misschien wel en dan ben ik boel geld kwijt want ik kan um niet verzekeren voor de dood

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:10

Ik ben ook geslaagd. Op de manier zoals het bij mij altijd gaat.
Nee ik ben nog niet op zoek maar kijk alvast wat rond.
Oh dat is een leuk ras, oh dat ook, oh dat is wel een heel leuk ras!
En dat is wel een heel leuk koppie.
Na een week elke dag de advertentie bekeken te hebben toch maar gaan kijken.
Zaterdag komt hij al *\o/* . Een Freiberger van net 2 jaar. Hij is klein, maar 1,37, maar ik ben ook niet groot.
En hij is gewoon zo leuk! <3

Afbeelding