Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:35

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MaraVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:06

opisop_shop schreef:
Tip: de gratis instapcursus jonge paarden begint bij paardnatuurlijk

Bedoel je die van dressuurnatuurlijk? ik volg hem ook. heel interessant :D

Vingino99

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:36

@blaze heel herkenbaar. Ik probeer zelf niet meer dan 2 nieuwe dingen per dag te doen. Hij pakt alles super op en ik wil hem niet over vragen. Vandaag heb ik bijvoorbeeld een singeltje om gedaan en daarna een zadeltje opgelegd. Ik ben hierna ook meteen gestopt en morgen heeft hij vrij.

Afbeelding
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:47

MaraVeer schreef:
opisop_shop schreef:
Tip: de gratis instapcursus jonge paarden begint bij paardnatuurlijk

Bedoel je die van dressuurnatuurlijk? ik volg hem ook. heel interessant :D

Ja die bedoel ik :o?

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:30

Jeeetje 3 pagina's gelezen :').

@Qimm Alano vindt auto's die achter hem vandaan komen ook nog wel spannend. Die foto als veulen met dekje en nu kan ik me nog zo goed herinneren :j.
@Fillis balen zeg!
@Nobel01 spannend!
@future_vet wauw super stoer zeg *\o/*.
@Blaze1994 gefeliciteerd!
@FleurSandro Welkom, ik volg jullie ook via insta.
@nicky_rilana Super goed zeg! Hoe vaak heb je totaal al gereden?

Het was een hoop en ik zal ongetwijfeld niet overal op gereageerd hebben maar ik lees wel mee :')

---------------------------
Alano en ik hebben niet stil gezeten en gestaan :'). Zo hebben wij vorige week ons eerste mini bosritje gemaakt *\o/* incl. rodeo :'). Dit kon ik makkelijk uitzitten trouwens en heb er wel een beetje omgelachen. Ik vind het vooral heel fijn dat ons vertrouwen in elkaar zo sterk is. Ik heb in totaal voor de bosrit misschien 4 a 5 gereden. Alleen geoefend met sturen, halthouden, wegstappen en af en toe een paar mini pashes draf. Wachten voor een stoplicht, druk verkeer, spoor over hij deed alles ontzettend braaf. We hebben ook stukjes gestapt aan een lange teugel 8-) . Hij vond het geweldig. Aan het einde was hij wel echt heel moe :').

Afgelopen week ook gereden in de bak. Dit ging ontzettend goed. Vooral geoefend met doorstappen. Zodra hij doorstapt zoekt hij ook meer de ontspanning op. Ook lekker veel overgangen gemaakt van stappen naar halthouden en weer wegstappen. Ook hebben wij een half rondje op een lekker voorwaarts tempo gedraafd.

Het filmpje van onze eerste bosrit.

Lekker oefenen in de bak.

Ik had de filmpjes op youtube gezet maar de kwaliteit was echt heel slecht. Terwijl die op mijn telefoon wel gewoon goed zijn. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:13

Jullie gaan weer als een speer :))

Hier gaat het ook goed. Laatst voor het eerst grondwerk gedaan met het zadel op, vond ze allemaal prima. Hartstikke ontspannen met haar kunnen werken. Stond ik wel echt van te kijken hoor. Heb ook het zadel naar links en rechts zitten wiebelen, ze gaf geen kik +:)+

Sinds dit weekend staat ze in een kudde in een paddock paradise. En Mascha wordt nog niet geaccepteerd :') ze word constant weggejaagd door 3 van de 5 paarden. Ze had vriendjes gemaakt met 1 paardje, maar daar ging ze al snel de baas over proberen te spelen dus dat paardje dacht ja doeeeei. Tot zover de vriendschap _O- Mas moet echt leren dat niet de hele wereld om haar draait, maar pfoe ze is boos haha! Hiervoor stond ze samen met een Friese merrie die niet heel goed haar grenzen aangaf. En Mas banjerde daar zo overheen. Maar de kudde pikt dat echt niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:54

@ activeme Leuk, zo'n eerste bosrit!
Wat was de reden van de rodeo?

@liesjj wat heeft ze toch een lief koppie.
Welke kaptoom heb je?

Hier de tweede beleersessie met M vandaag.
Vorige keer heeft ze alleen los gewerkt, daar begon ze nu even mee en daarna met touwhalster en leadrope aan de slag. Hoofd laten zakken en inbuigen op haar vraag.
Daarna op een kleine cirkel inbuigen en binnenachterbeen onder de massa plaatsen, dat vond hij vooral linksom lastig. Hij was rechtsom moeilijker, maar sinds de fysio is geweest is dat gewisseld naar links.
Daarna hetzelfde in draf. Dat vond hij moeilijk. Op gegeven moment durfde hij zelfs een keer naar haar uit te halen :wow: :o
Gelukkig net mis. Ze werd niet boos, pakte gewoon haar stick erbij voor wat meer afstand en is verder gegaan en heeft het goed afgesloten.
De allereerste keer dat ik bij M ging kijken draaide hij ook de kont naar de man toe in stal, toen dacht ik laat maar staan dat paard, die wil ik niet :') maar hij trapte niet.
Thuis ook twee grondwerklesjes gehad en ook daar draaide hij de kont naar ons toe.
Is dus wel een dingetje bij hem als hij iets spannend of moeilijk vind.
Nou ja, krijgen we er ook vast wel uit, ik heb al die maanden nog geen problemen gehad met hem dus komt vast wel goed.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:26

opisop_shop schreef:
@ activeme Leuk, zo'n eerste bosrit!
Wat was de reden van de rodeo?

@liesjj wat heeft ze toch een lief koppie.
Welke kaptoom heb je?

Hier de tweede beleersessie met M vandaag.
Vorige keer heeft ze alleen los gewerkt, daar begon ze nu even mee en daarna met touwhalster en leadrope aan de slag. Hoofd laten zakken en inbuigen op haar vraag.
Daarna op een kleine cirkel inbuigen en binnenachterbeen onder de massa plaatsen, dat vond hij vooral linksom lastig. Hij was rechtsom moeilijker, maar sinds de fysio is geweest is dat gewisseld naar links.
Daarna hetzelfde in draf. Dat vond hij moeilijk. Op gegeven moment durfde hij zelfs een keer naar haar uit te halen :wow: :o
Gelukkig net mis. Ze werd niet boos, pakte gewoon haar stick erbij voor wat meer afstand en is verder gegaan en heeft het goed afgesloten.
De allereerste keer dat ik bij M ging kijken draaide hij ook de kont naar de man toe in stal, toen dacht ik laat maar staan dat paard, die wil ik niet :') maar hij trapte niet.
Thuis ook twee grondwerklesjes gehad en ook daar draaide hij de kont naar ons toe.
Is dus wel een dingetje bij hem als hij iets spannend of moeilijk vind.
Nou ja, krijgen we er ook vast wel uit, ik heb al die maanden nog geen problemen gehad met hem dus komt vast wel goed.

Van jolligheid en vreugde. Was ons eerste bosritje en hij vind het super leuk in het bos.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:45

Dit is de Fra Barro in kleur Mokka.

Herkenbaar wel, dat expressieve als iets moeilijk is. Goed dat je instructrice niet boos is geworden, maar het anders heeft opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 22:37

Gelukkig dat hij je niet geraakt heeft opisop_shop! Is er iniedergeval eentje met karakter }>

@liiesjj: staat mascha goed dat zadeltje! Fijn dat ze er zo relaxt op reageerde! En leuk dat ze nu op een pp staat! Ze zal haar plekje wel nog even moeten leren denk ik zo!

@_activeme: gedurfd hoor om meteen een bosrit te maken zeg! Fijn dat het (op de rodeo na) verder wel goed gegaan is!

Ik ben weer even aan het balen. Lady en ik heb en een nieuw zadeltje en het trainen ging afgelopen week echt top! Ze begint ook duidelijk beter in haar vel te komen en meer energie te krijgen (die altijd zo brave en rustige Lady kan ook schrikken *\%/* yes. Ze word alert ipv zich af te sluiten). Maar Lady staat dus in Duitsland gestald omdat ik hier in het grensgebied woon. Nu heeft Duitsland besloten dat je alleen het land in mag met een negatieve coronatest van maximaal 48 uur oud. De testen van de ggd zijn niet geldig dus het moet een pcr test zijn bij een commerciële teststraat, op eigen kosten dus. Dat zou betekenen dat ik zeker 2 keer per week moet laten testen. Dat is gewoon onbetaalbaar als je dit op maandbasis uittelt ;( vandaag waren er hier in de buurt overal al controles dus het is met de dag afwachten of ik naar Lady toe kan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 06:33

Jemig, ook voor dierenverzorging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:09

opisop_shop schreef:
Jemig, ook voor dierenverzorging?

Jaa voor alles. Nergens wordt een uitzondering gemaakt. Ook Duitsers die naar Nederland gaan moeten bij het terug gaan naar Duitsland een negatieve test kunnen overleggen. Alleen kunnen zij zich 1 of 2 keer per week gratis laten testen en moeten wij er voor betalen.

Nu staat Lady in principe vol pension maar gezien haar bekkenbreuk is het juist belangrijk dat ze spieren opbouwt. En met zulk weer als vandaag kunnen ze de wei niet op dus blijven ze binnen. Dan staat Lady met dikke benen. Dus wil haar wel gewoon beweging kunnen geven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 08:40

Kan een stalgenootje je uit de brand helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:15

De meeste op die stal zijn Nederlanders en zitten met hetzelfde probleem. En de andere meiden daar die vertrouw ik Lady echt niet toe :7

Ik ga dus vanavond maar gewoon kijken of ik de grens over kom. Ik hoef echt maar 5 minuten in Duitsland op de weg te rijden dus ga het er gewoon op gokken dat ik niet gepakt word :o

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:32

vervelend Lauraaa.

Hier staat grondwerk even op een laag pitje. Door de kou enz heb ik gewoon geen zin om wat met max te gaan doen. Ik wil gewoon warmte en zon. Dan ben ik meer gemotiveerder. Ik heb dit altijd. Mijn oudere haf is natuurlijk veel verder opgeleid dus pak ik eerder even wat grondwerk in de binnebak. Dit doe ik nog niet met maximus, wel in de longeerbak want die ligt als ware in de hitactiefstal gedeelte dus dan ziet hij nog zijn kudde en heeft hij iets meer concentratie .

Als dat beter gaat wil ik uitbreiden naar de bakken.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:54

Helaas helaas helaas. Ik had gehoopt dat mijn mooie Bates zadel op mijn nieuwe haflinger zou passen.. vandaag een witte boom (extra wijd) gepast maar is ook nog te smal... voor het zadelmak maken misschien nog wel prima maar echt erop zitten daarmee durf ik het denk ik niet aan. Dan ga je al snel naar de wide modellen van Bates en wintec (of torrowgood) maar die zijn er natuurlijk weer niet in spring... dit wordt nog leuk... (ik begin niet meer aan niet-verstelbare kopijzer zadels nadat ik met mijn haf ieder jaar 3 verschillende zadels nodig had)
Iemand nog tips voor extra extra wijde springzadels voor niet de hoofdprijs? 8)7

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:33

Is je nieuwe haf zo breed dan? Heb je foto?

Heb je zelf opgemeten of door een zadelmaker. Want ik heb zelf ook keer opgemeten en toen klopte het niet.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:42

plutolover schreef:
Is je nieuwe haf zo breed dan? Heb je foto?

Heb je zelf opgemeten of door een zadelmaker. Want ik heb zelf ook keer opgemeten en toen klopte het niet.

Ik heb het witte kopijzer er los op gehad en was echt duidelijk te smal...
Veel betere foto kan ik even niet vinden maar hier zie je wel duidelijk hoe gigantisch breed hij is

Afbeelding

Ik ga wel de witte boom in het zadel zetten en even kijken, misschien valt het in z'n geheel wel mee en hij moet sws nog heel veel spek kwijtraken

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:52

Ik ben wat stil geweest. Uiteraard wel alles meegelezen.

Hier is alles even op een lager pitje komen te staan. Zondag is hier de dierenarts geweest, het vermoeden is een kieswortel ontsteking. We wachten even af wat de antibiotica doet, vrijdag komt de dierenarts weer en worden er voor de zekerheid foto’s van de kaak gemaakt.

Vorige week begon het me op te vallen dat hij wat klachten had van zijn bek. Er toen gewoon vanuit gegaan dat hij wat last had van een kies door het wisselen en een afspraak gemaakt bij de tandarts.
Maar toen werden de klachten steeds erger en kreeg hij er aardig koorts bij. Dierenarts erbij en antibiotica gekregen. Het gaat gelukkig weer wat beter al heeft hij nog steeds licht koorts /verhoging.

We moeten vrijdag even afwachten voor de verdere behandeling en prognose van herstel. Hier onder een link naar een vlog op youtube (mag dat?) Zij legt echt super duidelijk uit wat er aan de hand is, voor mij ook heel fijn en geeft op de een of andere manier ook wat rust. Ik ga er niet vanuit dat het zo erg is zoals in dit filmpje omdat de klachten nog niet zo lang aanwezig zijn en ook minder heftig dan in dit filmpje genoemd wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=iunyzpWnyU4

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:54

Och jeetje wat een ellende. Beterschap!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:06

Beterschap!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:38

Balen fleursandro dat het zadel niet past.. is ook wel een breed paard zo te zien ja. Zou het risico ook niet nemen om met een niet passend zadel erop te gaan zitten.

Heftig mooblie.. beterschap!

Hier zijn we weer wat kleine stapjes vooruit aan het zetten. Het recht de lange lijn en de bocht doorlopen zijn al meer bevestigd. Afgelopen maandag hebben we ook het activeren van het binnen achterbeen meegenomen. Dat deed ze ook heel keurig!

Merk wel dat ze alweer iets aan het invallen is.. maar ze staat nu dus zaterdag bij een nieuwe kudde, dus moet het eerst maar even aankijken. Combinatie van stres + niet veel (mogen) eten. Ze wordt nog niet helemaal geaccepteerd door de rest, hopelijk duurt dat niet nog al te lang.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:20

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:29

Wat fijn!
Dat is vast een mooi moment.
Rijd je haar gelijk met spoortje?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:54