Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:39

Phuddle schreef:
zijn er hier ook mensen die een paardje van veulen af hebben en dus de afgelopen 2 jaar amper hebben gereden. hoe doen jullie dat? gewoon weer starten met het zadelmak maken? of op een andere manier? paardje zoeken om bij te rijden o. i. d.?

Hier nog n 11 jarige merrie staan die drachtig is (2e veulen, 1e veulen was Gentle) en nog wat beweging krijgt... dan nu dus Gentle terug op stal waar ik straks rustig mee aan de slag kan en vanaf medio mei heb ik weer n veulen in de wei dartelen <3

Mijn merrie is vrijwel heel vorig jaar geblesseerd geweest (dec '17 tot juni '18 en daarna blesseerde ze zich opnieuw in okt '18 tot febr '19), dus heel veel gereden heb ik niet maar vind dat zelf niet zo erg... Ik kan wel altijd op n paard stappen als ik perse wil rijden, heb mijn palomino ruin in okt '17 verkocht maar hij staat nog gewoon bij ons op stal en die train ik af en toe bij :D

Blijft toch leuk om zo n fokproduct te kunnen blijven volgen/begleiden

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:56

Phuddle schreef:
zijn er hier ook mensen die een paardje van veulen af hebben en dus de afgelopen 2 jaar amper hebben gereden. hoe doen jullie dat? gewoon weer starten met het zadelmak maken? of op een andere manier? paardje zoeken om bij te rijden o. i. d.?

Ja, ik! Maar ik breng haar weg voor het beleren. En zodra ze zadelmak is kunnen we het langzaam samen op gaan bouwen. :P Zoals het nu lijkt brengen we haar morgen weg. *\o/*

Isabel_k

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:11

Ik wilde eigenlijk een jong paard kopen in april / mei 2019. Nu dus. :')

Ik zocht een verzorgpaard zodat ik mijn serieuze dressuur weer een beetje op kon krikken. Mijn fjord, Rimska, is inmiddels 23 en hoewel we nog vrij serieus rijden, ben ik mij minder bewust van mijn houding et cetera. We gaan toch voornamelijk naar buiten.

In plaats van een verzorgpaard voor enkele dagen in de week kreeg ik een fulltime paard in bruikleen - waar ik ook nog niet op kon rijden. :+ Ik heb besloten hem gewoon zelf in te rijden (ik heb echt nog wel de skills) en dan later met hem te gaan lessen. :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:25

Mijn vorige paard moest ik ook zelf beleren en toen had ik ook een jaar of vier niet gereden.
En nu hetzelfde, ik heb in 2015 voor het laatst gereden.
Maar als ik erop zit lijkt het of ik de dag ervoor nog gereden heb.
Je begint met zo'n jonkie ook maar met hele kleine dingetjes dus superveel uithoudingsvermogen hoef je niet te hebben.
Van tevoren loop en fiets ik er al genoeg naast dus dan heb ik wel een basisconditie.
Ik heb ook nooit spierpijn van het rijden.

Malik is 23 februari 3 geworden, maar ik doe nog niks met hangen ed. heb nog genoeg grondwerk, in de zomer zie ik wel weer hoe het er dan voor staat.

Gentle goed gegaan en zo braaf!
Hopelijk houdt hij het de zeven weken goed vol!
Zijn moeder zorgt ervoor dat hij zich gedraagt. :')

Gelukkig weer een beetje zon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:20

Ik heb in maart vorig jaar mijn merrie in laten slapen. Daar reed ik sporadisch nog op. Paar maanden terug even op een paard van een stalgenoot gezeten. Maar toen ik de 1e keer op Joy stapte, voelde het heel vertrouwd.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:33

MirandaFuego schreef:
Je begint met zo'n jonkie ook maar met hele kleine dingetjes dus superveel uithoudingsvermogen hoef je niet te hebben.

Daarom durf ik het wel aan. Ik rij al best lang en heb als kind vrij serieus gereden. Dus een beetje stappen en draven durf ik wel aan. Als we gaan galopperen haal ik er een instructeur bij die mij bij kan staan. Ik vind dat toch wel spannend. Hij kan erg hard. :')

Ik zoek wel een instructrice die goed met mij op kan schieten. Ik ben namelijk verdomde eigenwijs en ik doe het zo veel mogelijk op mijn manier. Al helemaal met die gek van mij. *\o/* Niet omdat ik iemand wil irriteren, maar voornamelijk omdat ik Joep heel goed in kan schatten en een buitenstaander toch niet. Hij lijkt namelijk heel kalm, maar dat betekend vaak dat er in zijn kop heel veel radars aan de gang zijn. En die kunnen in een keer klappen. _O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:16

Ja Orchidee, dat lijkt mij ook. :j

Met galop wacht ik normaal gesproken ook, komt vanzelf een punt dat dat goed voelt.
En ze vallen meestal al snel weer in draf, voor mij gaat het er als eerste om dat ze het commando galop leren, niet zozeer lang doorgaan, dat komt ook pas weer later, als ze wat meer balans hebben.

Haha ja Isabel dat ken ik, niet iedereen kan mij wat leren. :=
Maar ik ben helemaal niet van plan les te nemen, denk dat ik me prima zelf kan redden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:10

Ik heb hiervoor een vrij lastig bijrijpaard gehad, dus heb ook niet heel veel gereden, maar net als wat anderen zeggen, je verleert het rijden niet en een jong paard heeft maar weinig conditie. Zolang jouw balans en houding doorgaans gewoon goed is, zou ik mij echt niet te veel zorgen maken over dat rijden op een jong paard, het begin is toch heel basis en samen bouw je dan steeds verder op.

Die van mij heb ik zadelmak gekocht, maar het inrijden is echt gaandeweg ontdekken en dat is ook niet erg. Ik heb niet het gevoel dat ik erg benadeeld ben doordat ik weinig echt intensief gereden heb in de laatste jaren.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:50

Nou dat is wel fijn om te horen, ben ik niet de enige haha

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:23

Ik ben wel blij dat ik nu af en toe gewoon kan rijden :j Zou anders het buitenrijden wel een beetje gaan missen. Rijden in de bak mis ik niet maar dat komt ook omdat ik met dit paard niet echt aan iets werk.

Momenteel les ik al twee dagen in de maand. Dat wil ik blijven doen als ze straks onder het zadel is. Ben een kritisch qua instructie omdat ik wil weten waarom ik iets moet doen, zoals ze zeggen. Wil achtergrond en niet enkel het commando opvolgen. Er zijn veel mensen die lesgeven die m.i. eigenlijk zelf de materie niet kennen.
Daarbij ben ik ook bezig met werk aan de hand ( klassieke dressuur) en instructie daarvoor is moeilijk te vinden.

Het is zo fijn dat het weer langer licht blijft. Nu kan ik uit mijn werk nog een redelijk rondje wandelen met Joya in het licht *\o/* Zo maken we per keer toch 3 a 4 kilometer.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 23:55

Ik had jullie ontstipt >;)

Anyhow, wij gaan lekkeeer!
Afbeelding
Versnellen/vertragen, stap/draf/galop en zepfs van hand veranderen! Alleen ho snapt ze nog niet. Maar dan hou ik druk tot ze stilstaat en dan direct druk eraf. Ze was zo braaf!

Daarna nog even showen in de paddock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

To be continued! *\o/*

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 06:41

Mag ik mij hier ook melden? Dit jaar wordt mijn 3 jaarse mini merrie beleerd voor de sulky!
Ze werkt enorm graag en kan nu vaak der energie niet kwijt dus ga blij zijn als die dit najaar effectief voor de koets staat!
Even korte voorstelling van haar:
Sebastopols Kadootje (Kato)
93cm, palomino merrie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:50

Die laatste foto :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:21

Fijn fransje dat je nog kilometers kan maken!
Zowel in het zadel als wandelend.

Gimme_Joy super, mooie foto's!

Leuk Luna, ik heb ook een mini en een kruising met shet!
Eén van twaalf, Zosja, die heb ik wel voor de kar beleerd maar die is er té adhd voor. :')
En de ander is bijna twee, Gimli.
De foto komt me bekend voor.. _O-

Afbeelding

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:28

Leuke foto’s!! *D

Ik heb die van mij vandaag naar haar beleer-adresje gebracht (zo raar, dat het nu zo ver is na 3 jaar).Tweede keer op de trailer, maar hartstikke braaf. :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:32

Vandaag had ik Joep even in de bak gezet met een van de andere ruinen. Zijn been is al een paar dagen niet meer dik, dus ik wilde weten hoe het zich in beweging hield. Hij heeft voornamelijk op twee benen gelopen. :')

Afbeelding

Afbeelding

Druk of niet. Als je baasje roept, dan kom je. <3
Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:03

Joosien, spannend!

Oh Isabel ik vroeg net in je eigen topic of zijn been nog dik was.. :+
Maar super dat het weer oké is!
En braaf. :j

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:57

MirandaFuego schreef:
Ooh Rivano, ik kom ook bij jullie in de opfok.. <3

Heb even rondgekeken, en ja, we hebben zo te zien nog plek. :D

Afbeelding

Is wel een stukje reizen...

Zijn 4 verschillende kuddes die geen stal hebben en altijd in 1 van de 8 (wissel)-weides staan. Niet meer dan 18 paarden per groep, want we hebben niet meer voederstands. En afgespeende veulens en jonge paarden altijd samen met oudere paarden.
Voor de oudere (dek-) hengsten zijn er nog paddocks en beschutte weides.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 00:08

Oh wat een heerlijke ruimte!

Die Joep heeft zich lekker uitgeleefd!

Spannend zeg Joosiien!! MAar wat fijn dat hij zo braaf op de trailer was.

Hier zijn we begonnen met vastzet training. Ik kon hem nergens echt veilig vastzetten, maar omdat hij keurig los bleef staan was dit met borstelen ofzo ook geen probleem. Totdat ik hem moest gaan wassen tegen luis... nou meneer was not amused! Dat deed me bedenken dat ik toch wel echt een fijne poetsplaats wilde hebben. Dus wat gratis tegels opgehaald, flink wat grond en zand geschept, 2 palen in de grond en tadaaa!!! Ben er trots op! Mattie blijft keurig staan... zolang ik bij hem blijf. Dus dat gaan we de komende tijd oefenen, want ik wil ook wel eens even weg kunnen ;)
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:19

Wat fijn dat het goed ging!

Waarom kon hij dat nog niet? Heeft hij in de opfok gestaan?

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:15

Ohhh ik moet zoveel bijlezen :+

Gisteren heeft Kamea haar eerste galop onder het zadel gewaagd. Voor een paard wat het nog nooit gedaan heeft best goed in balans, je moest haar echt zelf terugnemen. Ik denk dat dit er aardig snel in gaat zitten, en de volgende keer los proberen :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:18

Wat fijn dat ze het zo goed doet.

Joep heeft zelfs zonder zadel of mens op zijn rug nog minder balans in de galop. _O-

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:23

Isabel_k schreef:

Joep heeft zelfs zonder zadel of mens op zijn rug nog minder balans in de galop. _O-

Hahaha dat ben ik normaal ook gewend, heb ook op een vierjarige gereden dat was net een vaatdoek :')
Kamea is ook niet echt slingerig onder het zadel, valt me echt reuze mee. En galop is gewoon aanspringen en daar gaat ze, rustig galopje en omdat je normaal altijd wel van het ergste uitgaat, tijdens het longeren gaat haar kontje nog wel is de lucht in tijdens de galop :') maar nu dus helemaal niet.
En heb geluk dat mijn zusje eigenlijk alles durft, ik kan het niet maken om mijn botten te breken, heb net een nieuwe baan hahaha

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:32

Deempjexxx schreef:
Isabel_k schreef:

heb net een nieuwe baan hahaha

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:34

Knap hoor, ik ben al blij dat ik hem een paar passen in draf krijg. Ik durf er niet aan de longeerlijn op te zitten. Zo ben ik vroeger in het ziekenhuis beland en ik merk dat dat me onbedoeld toch wat spanning geeft. Dan maar liever los en er iets langer over doen.