Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Promisse schreef:hoezo amerikaanse proeven Zuchini? Dressuur?

Ze heeft er vaak wel een handje van om wat achter de teugel te kruipen, maar kon nu zien dat ze toch wel beter over de rug gaat lopen voor de sulky.
het losrijden ging heerlijk, ze gaf me echt een enorm goed gevoel! In de proef werd ik iets te fanatiek en overmoedig, waardoor ze haar achterhand er zeker fijn bij had, maar van voren soms wat wringerig werd of juist te diep kwam. Wat ik vooral jammer vind, is dat ik het op dat moment gewoon niet voel. Daar loop ik al een tijd tegenaan: het vóélt alsof ze lekker haar neusje naar voren brengt, maar als ik het terugkijk op foto of film, lijkt het echt niet op het gevoel. In de les gelukkig veel mee bezig en de komende periode weer terug naar contactteugel en lengte, lengte, lengte.

Onwijs bedankt voor je heldere uitleg. Het is zo logisch ja, maar toch moet ik het echt 100x op verschillende manieren horen om het kwartje te laten vallen. Dit is wel echt precies hoe mijn instructrice het ook aan me vertelt tijdens het rijden: eerst los en over de rug, dat dan aanvullen met been, zonder té los te laten, maar ook zonder te strak te worden in je hand. En handen naar vóren, dat is echt mijn grootste punt. In de training gaat dat steeds beter en heb/neem ik echt de tijd om alleen daarop te focussen. In de ring verval ik dan toch in oude patronen. It takes time..
) Ik merk nu dat het kwartje steeds vaker valt om in die split second júist been te geven. 
Het blijft toch een WIP dus niet te streng zijn voor jezelf. Hilary schreef:Ik ben wel benieuwd naar die proeven
Ik krijg er gewoon geen linkergalop en amper rechtergalop uit. Dierenarts en osteo hebben haar "goedgekeurd", ze is alleen wat strak in de lendenen maar daarvoor wordt ze regelmatig behandeld. Ook in vrijheid heb ik haar nog maar 1 keertje linkergalop zien doen. Trainen aan de longeerlijn is ook geen optie, want ze kan geen bochten maken in galop zonder in (hele lelijke
) telgang te knallen. En van al dat in galop "jagen" wordt ze ook alleen maar gespannen en dan zijn we nog verder van huis. Ook leuk om te weten: stellingen, buigingen, bochten, cirkels, rechtdoor lijken allemaal niet uit te maken. En mijn instructrice weet het ook niet meer
Dus nu vraag ik me af hoe jullie dit zouden oplossen? Ik probeer nu op tijdelijk op buitenrit gewoon laaaaange rustige stukken te galoperen zodat ze ontspant, want ze vindt galop ook écht gewoon moeilijk. En dan -een beetje tegen mijn principes- mag dat ook in kruisgalop zijn en ga ik wel in verlichte zit. Wanneer ze daarin wat ontspant neem ik terug naar draf of tolt en probeer ik weer ontspannen aan te springen zodat ze wel de "aanspringspieren" ontwikkelt.
onder het zadel stopt hij braaf, maar accepteert dan geen contact meer aan de teugel en kan dan niet langer dan 1 seconde stil blijven staan. Hupje links gewicht naar rechts pasje erbij, pasje achterwaarts...pffff. maar als ik af moet stappen kan hij rotsvast stilstaan en net zo lang als ik wil. Wel hoofd omhoog....