de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:14

Hoe zijn jullie paarden met dit weer? Ook wat frissig en sneller naar voren schieten?

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 13:16

Nsky86: een koliekoperatie. Je krijgt dan wel een bedrag vergoed maar dat is nog geen 1/4 van het totaalbedrag dat ik moest betalen. Dan bespaar ik me liever de premie en spaar zelf wel.

Wat betreft keuren: wij hebben ooit een paard gehad wat wij nooit röntgen hebben laten keuren. Toen ie Z2 liep en we hem wilden verkopen hebben we 'm röntgen laten keuren. Bleek meerdere botsplinters te hebben op een hele vervelende plek. Paard had nog nooit kreupel gelopen. Als we als 3-jarige hadden laten röntgen hadden we dit met een eenvoudige operatie kunnen laten verhelpen. Nu is er niets meer aan te doen. Volgens meerdere dierenartsen was het verbazingwekkend dat dit paard hier geen last van heeft. Hierdoor was ze helaas wel onverkoopbaar voor de normale prijs van een goed Z2 paard. Die is dus voor veel minder verkocht. Nieuwe eigenaar is er super blij mee en heeft 'm ondanks een negatief koopadvies toch gekocht en heeft er nog nooit problemen mee gehad.

Dat is de reden waarom wij voortaan alles op 3-jarige leeftijd laten keuren...

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 13:17

Denice: de mijne is tot nu toe nog steeds super braaf. Iets vlugger maar zeker niet vervelend.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:34

Vandaag is mijn verzorgster er hard af gevallen, hij was voor het rijden niet gelongeerd. Hij begon te bokken en te rennen en nadat ze eraf lag ging hij nog even door. Denken julllie dat dit gewoon een keer joligheid kan zijn? Dit was de 7e keer dat er iemand op zit, tijdens een les.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 14:47

Dat kan zeker. De mijne is ook eigenlijk altijd braaf geweest en ging ook een keer in rodeo de bak door. Wij denken achteraf dat het er mee te maken had dat haar maatje buiten stond die normaal binnen staat als we haar rijden. Daarna heeft ze het nl. nooit meer gedaan...

Balen zeg. Is er nog wel iemand terug op gegaan?

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:50

Hoi Denice, zeker nu het een stuk kouder is zijn de jonge dieren veel frisser.
Ik heb er twee weken geleden ook al naast gelegen.
Ik longeer gewoon even zodat de gekke fratsen er af zijn.
En ook al doet ze niks dan is het toch voor mijn eigen gemoedsrust.
Vond een keer zandhappen voorlopig wel genoeg.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:54

Ik ben er *afkloppen :D* nog nooit vanaf gelazerd, maar dat zal vast nog wel een keer gaan gebeuren, haha.
En ze heeft een enorme vacht maar scheer 'm er expres niet vanaf, fris genoeg zo!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:08

Klopt hoor, maak me ook niet echt zorgen maar dit is de eerste keer dat ik er niet bij ben en dan flikt hij dit. Gelukkig rijden we alleen nog maar met begeleiding en was ze niet alleen.

Ik zie het zaterdag wel, dan kruip ik er zelf weer op, maar dan longeer ik hem wel even :+

Hoe vaak rijden jullie?

Ik span hem 1x per week in en rijd 2x per week op hem, dan nog een keer per week longeren en de rest vrij.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:36

Ik meld me hier ook, net 2 weken een jonkie op stal staan. Zadelmak 10 x gereden voordat ik hem kreeg ongeveer. 3.5 jaar uit een Wonderboy x Havidoff. Hij is wel echt toe aan werk, maar wel aangepast werk. na zo'n 30 minuten is het wel klaar en heeft hij voldoende kruit verschoten.
Ik rij hem nu ongeveer 3 x per week, ook ik laat hem nog even ongeschoren dit jaar, hij loopt hard zat ;-) De andere dagen longeer of wandel ik hem en lekker los, binnenkort verhuis ik van stal en komt hij ook in de stapmolen.

Hij is superbraaf, maar ja ze zeggen wel eens he, een jong paard wat zooo braaf is direct al gaat ontzettend puberen.... Oh jeee

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:49

Ik rij om de dag en dan kom je uit op 3 tot 4 keer per week.

Ik zit nu te mokken op de bank :(. Voordat ik er vorige week afgegaan ben ging hij echt met sprongen vooruit en nu heb ik het gevoel met letterlijk ook sprongen achteruit :(. Zaterdag redelijk goed gereden, door wat spanning van mij net niet fijn genoeg. Gister had ik al zoiets van hmm... hij wil nog niet echt lekker zakken en fijn worden in de aanleuning maar de laatste 5 minuten waren goed en vandaag (uitzondering omdat het morgen slecht weer schijnt te worden) was en de aanleuning ver te zoeken maar had hij halverwege ook nog bedacht om er een boksalvo in te gooien.. zo vanuit het niets :(.. Gelukkig ben ik blijven zitten en heb ik daarna nog fijn door kunnen rijden maar ik kan hier zo van balen.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:55

Hoort erbij _ Anneruth, komt echt helemaal goed! Keep up the spirit!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:59

Ik ga mijn best doen ;-). Thanks voor de opsteker!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:00

Het gaat altijd met pieken en dalen Anneruth! Komt wel weer goed :(:)

Ik heb er door omstandigheden (nachtdienst, manege bezet etc) al twee weken niet op gezeten, morgen maar weer eens een poging doen. Gupje is ook jolig zat met dit koude weer :+

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:44

Ik sluit me bij de andere aan, het gaat met pieken en dalen en zoals het nu klinkt gaat het al hardstikke goed!
Keep up the good work! *\o/* :D

Met dit weer lijkt ze wel frisser, maar kan ook zijn dat het komt omdat ze nu flink aan het puberen is geslagen (gaat ineneens in alles en iedereen haar tanden zetten... {:)-:( ) of omdat ze zich nu veel beter voelt nu de luchtweginfectie over is, ze los is in haar lijfje en ze nu goed op haar hoefjes staat..

http://www.youtube.com/watch?v=PRo3IFm-o-U

Pubertje moest echt eerst even haar benen strekken voor het longeren... Ze zit gelukkig wel goed in haar velletje

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 19:48

Ik geef haar 3x per week beweging. Soms 3x rijden, soms 2x rijden en 1x longeren. Afgelopen zaterdag is ze weer heerlijk mee naar de bossen geweest en was weer super braaf.

Longeren voor het rijden is tot nu toe niet nodig. Heb ik alleen de eerste maand gedaan.

Komende zondag mag ze weer mee op wedstrijd!

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:59

Ik rijd die van mij ook 3x in de week en 1x aan de longe..
Moet zeggen met dit weer is hij ook een stuk frisser! Maar gelukkig is ie wel redelijk braaf de laatste tijd.
Vrijdag hebben we oefenwedstrijd ik ben benieuwd, vind het toch spannend. Hij vind andere paarden namelijk nog een beetje eng.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:06

Ja, hoort erbij Anneruth, komt echt wel goed. :)

Jetteke is met koud weer wel iets frisser maar ze doetbgeen rare dingen. Ze snorkelt soms een beetje. Jonge KWPNers ging ik in de winter ook altijd eerst even slingeren maar dat is bij haar niet nodig, ideaal.
Ook op de wedstrijd zondag was ze fris uit de stal op vreemd terrein gewoon braaf.

Morgen moet ik voor een kijkoperatie van m'n knie naar het ziekenhuis, ik zal dus even niet kunnen rijden. Mijn fysio had het over 6 weken, maar ik hoop toch maar dat het gaat meevallen...

Spannend Maudenmarc, succes!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:32

Garola is niet frisser dan normaal, die is altijd wel lekker fris. :Y)

We hebben haar net voor een weekje weggebracht zodat ze een paar keer erop kunnen zitten, dan komt ze weer terug. Ze gedroeg haar super! Ze stapte zo op de trailer en was heel rustig onderweg. Ben zo trots. :D

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:20

Mijn puppy begint ook steeds meer streken te krijgen en echt te puberen, volgende week is hij eindelijk 3 en je merkt wel dat hij ook echt dingen wilt doen. Wil hem het liefst wel helemaal zelf beleren en doorrijden (met hulp uiteraard) maar als het te gek word breng ik hem wel weg. Heb nu net m'n schouder uit de kom gehad, moest eigenlijk ook in het gips voor 3 weken maar na een paar dagen was ik daar alweer helemaal klaar mee, maar hij is natuurlijk nog wel een stuk zwakker als m'n andere arm en je merkt ook echt dat hij het doorheeft want normaal trok hij nooit aan het touw en nu opeens probeert hij telkens weg te springen en dat soort fratsen. Wilde hem eigenlijk pas ergens in april op pakken maar als hij zoveel praatjes blijft houden toch maar wat eerder elke week een keertje.

ZiranoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:23

Ik meot zeggen dat de koliekoperatie van gently gewoon vergoed is. ok 20% moesten we zelf betalen maar de rest is gewoon vergoed hoor. Nyske ze gaat lekker los over haar rug lopen he

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:26

Guus is altijd fris maar hij blijft altijd fijn controleerbaar.

Ik heb hem niet verzekerd en nog niet gekeurd.

Ik ga hem van straks wel even laten keuren zeker in aanloop naar de stamboekkeuring in juli 2015.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:41

hmm.. Gentle reageert helemaal niet op het weer. Gewoon nul. En hij is ook nooit echt fris haha.. Nja misschien komt het nog maar vraag het me af. Schrikt nooit, rent nooit weg of iets raars.
Maarja misschien heb ik een beetje een uitzonderingsgevalletje. Hij was als jaarling al zo abnormaal braaf en relaxed

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 00:00

Gameboy is gekeurd.

Vandaag is de zadelmaker voor het eerst geweest, de Albion ligt er nu op. Erg fijn en past prima! (17 inch Albion SLK.)

Hij is ook wel erg fris, gelukkig na longeren wel gewoon normaal te rijden!

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:13

Marjan ja klopt, begint weer lekker over de rug te lopen. Op dit filmpje was ze nog aardig gespannen hoor, gebeurde ook van alles om de bak heen en volgens mij voelt ze zich sinds jou behandeling en de ijzers gewoon echt veel en veel beter!

Mavantos heerlijk dat het zadel goed past!!!! Altijd een hele zorg minder!

NatasjavE een positieve eigenschap! Helemaal als je straks de wedstrijden in wilt. heerlijk nuchter ding dus :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:51

Tjonge jonge wat een troosteloos weer.. het regent hier snoeihard met windvlagen :(. Voor vanavond staat Gideon weer op het programma, hoop maar dat het weer dan iets beter is anders geloof ik dat hij mag genieten van een extra dagje vrij.