Een nieuw paard kopen Deel IX

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:46

besita schreef:
eens _/-\o_
op een goed paard leer je ook goed rijden :)

Precies.

Dat is ook gelijk de reden waarom ik niet snap dat hier steeds weer herhaald wordt dat mindere ruiters geen betere paarden moeten kopen. Heel apart. Dan blijf je dus ook altijd een mindere ruiter.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:48

Belsje schreef:
Want op zo'n manier kan je ook zo'n paard gewoon naar de ****¨rijden als je daar geen begeleiding bij hebt ;).

Je vat gelijk de koe bij de horens ;)

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:51

Ik heb Helaas gemerkt dat er bij sommige de selectie criteria nog al apart zijn.
Ze kopen liever een slechter gereden donker bruine dan een keurig opgeleide vos.
Ook zitten er aan de beter opgeleide paarden ook wel een ander prijskaartje. En dat is ook niet voor iedereen weg gelegd.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:54

Aimee schreef:
Belsje schreef:
Want op zo'n manier kan je ook zo'n paard gewoon naar de ****¨rijden als je daar geen begeleiding bij hebt ;).

Je vat gelijk de koe bij de horens ;)

Maar ik ken genoeg mensen die dat dus echt NIET doen ... Ik denk dat ik met dat paard gewoon verongelukt zou zijn en dat meen ik als daar niemand naast stond op de grond. Terwijl dat dus wel een braaf paard was! Die had echt niks slecht in, maar als jij hulpen voor 7 oefeningen tegelijk geeft, ja dan raakt zelfs de meest brave juul van slag :D

Veel mensen denken dat ze zo'n "automaat" kunnen kopen en dan wedstrijdjes rijden ... Zo werkt het natuurlijk echt niet, ok misschien hier en daar wel eens eentje :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:03

sassie81 schreef:
Ik heb Helaas gemerkt dat er bij sommige de selectie criteria nog al apart zijn.
Ze kopen liever een slechter gereden donker bruine dan een keurig opgeleide vos.
Ook zitten er aan de beter opgeleide paarden ook wel een ander prijskaartje. En dat is ook niet voor iedereen weg gelegd.

Eens :j

Aan de beter opgeleide kwaliteitspaarden zit inderdaad een ander prijskaartje. Er zijn ook genoeg mensen die dat kunnen betalen. Ik kan dat alleen maar toejuichen. Die cathegorie heeft meestal ook de mogelijkheid om de juiste begeleiding erbij te halen en hebben vaak al de juiste begeleiding bij de aankoop.
GOEDE aankoopbegeleiding voor 'normale' ruiters is in mijn ogen echt een groot gemis.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:06

sassie81 schreef:

ja of degene waar de lesgever of kennis etc het meeste op verdiend ..helaas ook realiteit

sassie81

Re: Een nieuw paard kopen Deel IX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:17

Zeker realiteit! Jammer he. Er worden daardoor zoveel miskopen gedaan.
Ook blijft gezondheid een ding. Ze willen een ultra gezond paard waar niets aan mag mankeren.
Maar echt goede (aankoop) begeleiding is niet nodig? Naar mijn mening kun je een ultra gezond paard net zo goed stuk rijden. En daar helpen al die fysiotherapeuten niet meer voor!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:30

Sassie je predikt wel voor eigen parochie jij hebt een paard te koop met een bemerking.
Ik vind het niet raar dat mensen daarop afhaken. Was het paard nu ouder en had een flink pak werk gehad op behoorlijk niveau waardoor je redelijkerwijs aan kan nemen dat de kans dat dat opspeelt veel kleiner is dan is het een ander verhaal. Maar het blijft bij een bemerking altijd een gok wat er gebeurt als het paard door ouder worden en training flink aan de bak moet.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:35

Sythaa schreef:
Sassie je predikt wel voor eigen parochie jij hebt een paard te koop met een bemerking.
Ik vind het niet raar dat mensen daarop afhaken. Was het paard nu ouder en had een flink pak werk gehad op behoorlijk niveau waardoor je redelijkerwijs aan kan nemen dat de kans dat dat opspeelt veel kleiner is dan is het een ander verhaal. Maar het blijft bij een bemerking altijd een gok wat er gebeurt als het paard door ouder worden en training flink aan de bak moet.

Oh zo is het echt niet bedoelt hoor.
Maar vind het soms jammer. Omdat een bemerking echt niet altijd alles zegt. Soms worden dingen ook wat spannender gemaakt dan dat ze zijn. Je moet dan vooral ook kijken naar wat je ermee wilt en kunt.
En ik vind het niet erg hoor dat ie nog niet weg is. Geen probleem ik leid hem gewoon goed op richting de Z2. Ik durf dat wel aan met zijn 'bemerking'

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:39

Aimee schreef:
ikke schreef:
Ik heb ooit een heel netjes gereden Lichte Tour paard onder me gehad en dat was heel erg opletten (en het bracht enkele van mijn tekortkomingen pijnlijk aan het licht).Dergelijke paarden vindt je inderdaad zelden, maar de mensen die dergelijke paarden ook op niveau kunnen houden zijn al even zeldzaam! Degenen die ik ken die daartoe in staat zijn, zeggen allemaal: ik koop ze groen en doe de opleiding zelf wel, of ze krijgen paarden te rijden in opdracht.........

Is het zo'n drama om dat zelf niet (direct) na te kunnen rijden?
Als iemand het geld heeft om zo'n paard te kunnen kopen en de bijbehorende begeleiding te betalen, dan is dat dé manier om fijn(er) te leren rijden.

Inderdaad, waarom zou zo'n paard perse op nivo moeten blijven? Als ik het geld had om zo'n schoolmaster te kopen dan zou ik vooral fijn op het paard willen rijden, er veel plezier van willen hebben en er veel van willen leren.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:41

Een jong paard dat nog niet in de sport loopt, met bemerking op rug, of benen laat ik liever staan.
Een > 7 jarige met een 3 opt straalbeen dat als Z of hoger loopt, dat gokje durf ik nog te nemen :)
Tis maar net wat de bemerking is en waar rn wat het voor het dier zou kunnen doen.

Ik weet niet of een hoog opgeleid paard geschikt is voor de beginner.
Zitten zoveel kunstjes op waar n beginner geen flauw benul vn heeft.
Doe dan een wat ouder paard wat bomproof is en ern leuk M proefje kan lopen en waarbij debasis goed bevestigd is.
Als je al stuk verder bent en weet wat de basis is en leuk m proefjes kan rijden, dan lijkt zo'n hoigopgeleid paard mij zeker een aanwinst :)
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 05-09-12 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:44

Wat voor bemerking heeft die van Sassie dan?

Als ik dat mag vragen eh

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:48

Ienimienie chipje op de kogel. En is klinisch gewoon goed. Is nu 4 jr loopt l/m nivo.
Er is mij geadviseerd om het gewoon te laten zitten. omdat de kans dat hij er last van krijgt minimaal is. Nou ja misschien dat het geen grand prix paard kan worden ;-)
Een bemerking op het straalbeen vind ik risicovoller.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:48

Tja.... ook wat betreft gezondheid geldt wat mij betreft dat goede begeleiding doorslaggevend zou moeten zijn.
Je hoeft niet zelf door schade en schande wijs te worden. Je kunt ook begeleiding halen bij iemand die je voor is gegaan.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:28

sassie81 schreef:
Ienimienie chipje op de kogel. En is klinisch gewoon goed. Is nu 4 jr loopt l/m nivo.
Er is mij geadviseerd om het gewoon te laten zitten. omdat de kans dat hij er last van krijgt minimaal is. Nou ja misschien dat het geen grand prix paard kan worden ;-)
Een bemerking op het straalbeen vind ik risicovoller.

is ook zo ..en imo valt over een chipje in de kogel altijd te praten ..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:29

KarinvdM schreef:
Inderdaad, waarom zou zo'n paard perse op nivo moeten blijven? Als ik het geld had om zo'n schoolmaster te kopen dan zou ik vooral fijn op het paard willen rijden, er veel plezier van willen hebben en er veel van willen leren.

da&t vind ik dus ook en bovendien gaat men er hier -wederom- vanuit dat een goed opgeleide leermeester een lastpak is ..of bij elke verkeerde hulp ervandoor gaat

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:38

besita schreef:
KarinvdM schreef:

da&t vind ik dus ook en bovendien gaat men er hier -wederom- vanuit dat een goed opgeleide leermeester een lastpak is ..of bij elke verkeerde hulp ervandoor gaat

Nouja er is wel een kans dat de leermeester een hoop doet, behalve wat je eigenlijk wil, omdat je zelf geen goede hulpen geeft. Ik viel elke dag van mijn leerpony af, want te hard been of een te harde ophouding werd afgestraft, we deden travers ipv aangaloperen, wijken ipv appuyeren. Maar van die pony heb ik wel redelijk leren rijden.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:07

Het is toch wel logisch dat mensen een paard met een bemerking laten staan? Vooral mensen met een geschiedenis laten die paarden staan. Zelf kijk ik ook gelijk verder als ik weet dat een paard een bemerking heeft, maakt mij weinig uit wat die bemerking is. Hij zit er en er is een extra risico. Natuurlijk blijf je altijd risico's houden, maar ik maak ze het liefst zo klein mogelijk. Nou is het verschil misschien dat ik een paard zoek voor de eventingsport, dat is wel anders als dat je een paard zoekt voor de dressuur.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:09

Ik heb er na die van mij ook liever een zonder .... tenzij dat echt onderbouwd kan worden dat het echt geen kwaad zou kunnen. Ik heb geen psg als doel, dus dan is perfectie misschien niet nodig ;).
Maar gezien ik liever een zesjarige koop, lijkt me dan een bemerking wel een probleem. Een paard dat op zijn 14e nog steeds loopt, daar zou ik eerder geneigd zijn te zeggen dat het echt wel safe is ...

Maar goed hoeveel paarden zijn echt 100% correct ... Je zal maar net die malafide DA treffen ook -:(-

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:16

ligt ook aan de bemerking, denk ik

vwb DA en manier van keuren staan genoeg cases op internet.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:20

Toen ik opzoek was naar een nieuw paardje (andere laten inslapen door hoefgewrichtsontsteking en niet ront laten keuren bij aankoop) wilde ik zeker weten dat mijn nieuwe paardje goed zou zijn op iniedergeval dat deel (straalbeen etc)

Denk dat het toch ook een beetje voor je eigen gevoel is, als er andere bemerkingen uit waren gekomen bij het keuren (en dit zou niet heel erg zijn) zou ik er denk ik nog wel over hebben nagedacht en niet gelijk van de koop hebben afgezien, maar gelukkig was ze helemaal goed :)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:31

Na de pony's was mijn eerste paard ook een schoolmaster :)) en ben mijn ouders daar zeer dankbaar voor geweest.
Daar heb ik zoveel van geleerd, maar paard had al wel alles gezien en meegemaakt dus ook vertrouwen heb ik geleerd op dat dier.
En nu 3 paarden verder maakte het mij niet zoveel uit of het een jonkie of ouder paard zou zijn. Alleen zit ik met maat! Dus ik moet echt opzoek naar een beul van een beest :+ En die lopen er dan weer niet zo snel gezond rond....

En ja ook hier budget boven de 15000.00 maar ook dan is t niet makkelijk.
En dan vindt je wat en moeten ze hem/haar ook nog willen verkopen :')

O en Dees idd het DB X Don shufro veulie :))
Maar ja die moet eerst nog maar eens geboren worden.

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:34

ben benieuwd of mijn nieuwe de kleur paars goed staat haha, strax ff testen, ook ff foto maken, zal die dan hier neer zetten als jullie dat leuk vinden, van mijn en mijn nieuwe topper?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:52

Ik heb nog wel een fijn leerpaard te koop. Heeft internationaal gelopen in de aangepaste sport. Helaas moet zijn amazone er noodgedwongen mee stoppen en nu staat hij hier weer thuis. Het is een Friese hengst, 16 jaar, veel behang en enorm braaf! Is alleen te laden en fijn te rijden. Maar, hij kan nooit met andere paarden op de wei. Daar moet wel rekening mee gehouden worden.

Hij heeft in de reguliere sport Z1 met winstpunten gelopen en in de aangepaste sport liep hij in Grade II (de Grade is afhankelijk van de handicap van de ruiter) en scoorde hij zo ruim 70%.

Geïnteresseerden mogen mij een PB sturen :)

Afbeelding

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:08

over budget soms is het met een minder budget soms lastiger om een leuk paard te vinden hoor!

steinstein paard uit de advertentie vind ik te ver achter de loodlijn gereden, leuk diertje maar lijkt met een te strakke hand gereden te worden.

oeh paard met ambitie tot hogere sport kan zich echt wel vervelen in een L parcoursje hoor!
Verkijk je daar absoluut niet op, wij hebben toch wel redelijk wat paarden voor het hogere niveau gehad die na verloop van tijd stierlijk vervelend werden op het basis niveau, kan jaren goed gaan maar geheid dat het toch een keer mis gaat.

puin ruimen bij paarden dat kan bij de best afgerichte paarden nog voorkomen.
rijstijlen lopen zo ontzettend uit een dat het paard bij de een echt "perfect" loopt en bij de ander echt beroerd.
Wanneer moet je puinruimen bij een paard?
Inderdaad om puinruimen te voorkomen moet je een groen paard kopen, kan je naar je eigen hand zetten en zit je niet te kl*ten met andere rijstijlen
Tja zelfde als met een goed paard, wat voor de een een goed paard is wil niet zeggen dat het voor de ander ook een goed paard is.

Bemerking zegt absoluut niet alles, wil ze de kost niet geven die echt in de top mee lopen en een bemerking hebben.
Hangt echt van de bemerking af, * even afkloppen* in principe kopen wij geen paarden met een bemerking, echter nu hebben we een staan die verkopen we voor de fokker en ja OCD in de knie, wel zo ingekapseld dat het paard er "nooit" (zeg nooit nooit) last van zal krijgen. In principe goed gekeurd voor de sport, maar toch laten mensen haar staan. Zijn helemaal lyrisch van het paard tot ze horen van de bemerking.

Mensen verkijken zich er in deze tijd op dat ook nu een goed paard nog geld kost.
De prijzen van de "huis tuin en keuken paarden" zijn gedaald, maar hebben die paarden dat beetje extra? 8 van de 10 keer dus niet.
Maar omdat die paarden aanzienlijk goedkoper zijn geworden denken mensen dat ze met een goed paard ook met een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten. Erg jammer zo krijgen de basis sporters geen kans om echt goede paarden onder de kont te krijgen want het is te duur, maar helaas niet verder kijken als hun neus lang is want de andere paarden zijn toch ook goedkoper geworden?