Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:48

Pletje123 schreef:
Als koper zijnde kan je het best iemand vragen met verstand van zaken, als je zelf niks van fokkerij weet. Bepaalde lijntjes zorgen voor juist een prettig of moeilijk karakter. Jazz is daar een goed voorbeeld van. Het is belangrijk je daarin te verdiepen of advies te vragen, vind ik. Al kan je op het papier niet rijden, een gewaarschuwd mens telt voor 2 ;)

Wij hebben ook gekeken naar de afstamming van onze Rhodesian Ridgeback. Dat was veel minder makkelijk dan bij de paarden, maar we hebben nu wel een hond uit een goede lijn. En we gaan er niet mee fokken, hij dient als erf- en gezinshond :)

Wat leuk! Ik heb ook een Rhodesian Ridgeback (ff lekker off topic; kan het niet laten.) Zijn zulke geweldige honden. Jamilli is inmiddels de 3e ridgeback (teefje), De vorige twee zijn 14 en 11 geworden.

Babootje

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:55

Over prijzen en zo. Ik vind het altijd vervelend als er geheimzinnig wordt gedaan over VP-en. Ik haak als potentiele koper dus af als er "hogere prijsklasse" staat (ik denk dan altijd aan bedragen als > 20.000) en dat valt niet binnen mijn budget. Maar dat blijkt soms mee te vallen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:56

Dees schreef:
Leuk dat jullie er grapjes over maken... maar door een opsomming van de uitzonderingen wordt de regel nog niet ongeldig hoor :D
Kijk in de spiegel en je ziet of je moeder, of je vader.
Natuurlijk kun je van beiden de minder positieve trekjes hebben overgenomen, maar je hebt je trekjes niet van een vreemd en daarom is het weldegelijk van belang om de genen van je paard te kennen.

Alleen worden wij iets langer opgevoed door onze ouders dan het gemiddelde paard....
Imo niet meer dan logisch dat je dan ook meer trekjes overneemt.
Ligt dus niet zozeer aan de ouders, maar aan de opvoeders. Hebben genen dan weer niet zoveel mee te maken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:06

Sorry Needje, maar hoe je eruit ziet, dat komt echt bij je ouders en voorouders vandaan hoor. Net als échte diepgewortelde karaktertrekjes (zowel positief als negatief).
De normen, waarden en andere regeltjes zijn je aangeleerd, maar wie je in je kern bent en hoe je er uit ziet zonder make-up (en/of chirurgie oid), is genetisch. Je kunt er je hele leven over doen om te ontkennen dat je een product van je bloedlijnen bent, maar in de kern ben je niets anders dan dat.

Het is te simpel om te stellen dat een paard heel anders zal zijn dan zijn ouders of voorouders.
Zelfs bij mensen kun je generaties lang een uiterlijke kenmerk terug zien komen. Net als 'trekjes'. Dus waarom bij een paard niet?

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:17

diega schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee en vind soms wel dat er flinke eisen gesteld worden aan een paard wat betreft de kwaliteit: hoogte, beweging, front, geklasseerd etc terwijl je voor het budget wat dan genoemd wordt alleen maar een heel gewoon paard aangeschaft kan worden, of een paard met wel die kwaliteiten maar die dan niet gezond is.

Hier voel ik me wel een beetje op aangesproken, en dan bedoel ik dat niet aanvallend :D Ik heb best hoge eisen voor het budget wat ik heb. Echter is mijn ervaring dat datgene ik zoek, ik niet zal vinden en datgene ik niet zoek zal vinden :) Daarnaast vind ik dat ook voor een lager budget ( en sorry maar ik vind mijn 3500euro geen echt laag bedrag, maar gewoon een normale prijs :o ) je gewoon een leuk allround paard moet kunnen vinden dat er dan niet uitziet als de eerste de beste boerenknol die net uit een weiland geplukt is. Van afstamming heb ik geen kaas gegeten en daar gaat het mij ook niet om, dus daar zal ik ook nooit voor betalen, leuk als het erbij zit, maar op een papiertje kani k niet rijden ...

Overigens zit ik een beetje rond te speuren op SH en ik verbaas mij er dus echt enorm over dat er zoveel paarden die net (of nog niet) zadelmak zijn worden aangeboden voor 6000euro! Zijn dit dan de zogenaamde 'gekmakertjes' of wordt die prijs er ook echt voor betaald? En slaan jullie zon paard dan over, of ga je kijken en kijken of je de prijs dus dik 2000euro (of als het beest nog niet zadelmak is mss nog wel meer) naar beneden kunt krijgen.
*Ik vind 4000euro voor een paard dat nog niet beleerd is zelfs nog veel := *

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:27

Emm_ schreef:
....

Overigens zit ik een beetje rond te speuren op SH en ik verbaas mij er dus echt enorm over dat er zoveel paarden die net (of nog niet) zadelmak zijn worden aangeboden voor 6000euro! Zijn dit dan de zogenaamde 'gekmakertjes' of wordt die prijs er ook echt voor betaald? En slaan jullie zon paard dan over, of ga je kijken en kijken of je de prijs dus dik 2000euro (of als het beest nog niet zadelmak is mss nog wel meer) naar beneden kunt krijgen.

Tja dat hangt er helemaal vanaf wat voor een paard dat is. Een "gewoon" paard zonder bijzonder papier etc. Ja dan ben ik het er mee eens en dan vind ik dat ook veel geld. Maar dan vind ik dat zadelmak ook veel geld ;-)
Maar heb je écht een goed dier dan hoeft het niet per definitie teveel geld te zijn. Zadelmak maken hoeft niet veel geld te kosten ;-) Dus hoeveel meer mag je daarvoor betalen als hetzelfde dier net wel zadelmak is?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:46

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:54

Emm_ schreef:
diega schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee en vind soms wel dat er flinke eisen gesteld worden aan een paard wat betreft de kwaliteit: hoogte, beweging, front, geklasseerd etc terwijl je voor het budget wat dan genoemd wordt alleen maar een heel gewoon paard aangeschaft kan worden, of een paard met wel die kwaliteiten maar die dan niet gezond is.

Hier voel ik me wel een beetje op aangesproken, en dan bedoel ik dat niet aanvallend :D Ik heb best hoge eisen voor het budget wat ik heb. Echter is mijn ervaring dat datgene ik zoek, ik niet zal vinden en datgene ik niet zoek zal vinden :) Daarnaast vind ik dat ook voor een lager budget ( en sorry maar ik vind mijn 3500euro geen echt laag bedrag, maar gewoon een normale prijs :o ) je gewoon een leuk allround paard moet kunnen vinden dat er dan niet uitziet als de eerste de beste boerenknol die net uit een weiland geplukt is. Van afstamming heb ik geen kaas gegeten en daar gaat het mij ook niet om, dus daar zal ik ook nooit voor betalen, leuk als het erbij zit, maar op een papiertje kani k niet rijden ...

Niet voor het een of ander. Ik kan niet in je portemonnee kijken en daar gaat het ook niet om. Ik denk dat je niet echt beseft wat uberhaupt een veulen kost en daar de opfok van. Als je dat een keertje gedaan hebt dan praat je wel anders :o Maar goed, als je veulen de opfokperiode overleeft en zonder teveel dierenartskosten overleeft ben je (incl zaadje van de hengst, opvoelen, voeren etc €4000 kwijt en dan heb je alleen een ruwe 3jarige diamant. Dan moet hij/zij op de foto en ook nog goed zijn anders heb je een rotte bok. OOK leuk bewegen én nog knap zijn. En dan maar €4000 betalen. Nou nee, daar verlaten ze hier het erf niet voor hoor.
Het is mijn hobby maar wegggeven ga ik niet doen. En ik ga me altijd afvragen als iemand zo'n prijs vraagt voor een knap paard. WAT IS ER MIS MEE?!
Laatst bijgewerkt door Ramzi op 07-08-12 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:56

Om even terug te komen op de vraagprijzen en fokkerij.

http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... kid/930696

Is een ruin van Jazz. Toch maar een lage vraagprijs. Komt het omdat het een ruin is?
Staat verder niet bij dat er lichamelijk een probleem is en het filmpje ziet er ook goed uit. Wat maakt het, volgens jullie dan dat de vraagprijs laag is.
Het is helaas niet zo dat ik belangstelling heb, maar ik zie er niets verkeerds aan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:00

Al 12... dat is te oud voor de meeste... en dan nog maar L2 (terwijl hij veel op wedstrijd is geweest) en Jazz (dus is hij wel echt makkelijk als hij aan het werk moet)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:26

Emm_ schreef:

Een fokkersperspectief:
Het hebben van een merrie voor de fokkerij kost zo'n 100 euro in de maand.
Het drachtig laten worden van die merrie kost rond de 1.000 euro bij een goedkopere hengst. Voordat er dus een veulentje geboren is, heeft het al 2.000 euro gekost. Dan wordt het veulentje geboren en dan begint het grote voeren. De zogende fokmerrie kost gedurende 5 maanden wel ongeveer 200 euro per maand ivm meerkosten voer. Dus dan is het veulentje ongeveer 5 maanden oud en heeft het al 3.000 euro gekost.
Vervolgens zal het eerst 3 jaar oud moeten worden voordat mensen die geen interesse hebben in fokkerij, uberhaupt bij het paard willen gaan kijken. 2,5 jaar opfok kost 1.000 euro in het jaar. Tegen de tijd dat het paard 3 jaar oud is en nog onbeleerd (en ongekeurd!) heeft het de fokker dus al 5.500 euro gekost. Dan heeft de fokker nog niets verdient en verkoopt ie onder die prijs, legt de fokker dus geld toe.

Imo mag je dus voor 3.500 euro absoluut niet veel noten op je zang hebben. dat is een budget waar je rontgenologisch afgekeurde paarden voor zult kunnen kopen. Maar een goedgekeurde, nette youngster die ook nog netjes beleerd is... echt niet.

Als je het wel normaal vindt om 1.000 euro voor een Batavus-fiets te betalen 'omdat die dat nu eenmaal kost', waarom dan in verhouding maar 400 euro voor het paard willen betalen?

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:32

Dees schreef:
Emm_ schreef:

Een fokkersperspectief:
Het hebben van een merrie voor de fokkerij kost zo'n 100 euro in de maand.
Het drachtig laten worden van die merrie kost rond de 1.000 euro bij een goedkopere hengst. Voordat er dus een veulentje geboren is, heeft het al 2.000 euro gekost. Dan wordt het veulentje geboren en dan begint het grote voeren. De zogende fokmerrie kost gedurende 5 maanden wel ongeveer 200 euro per maand ivm meerkosten voer. Dus dan is het veulentje ongeveer 5 maanden oud en heeft het al 3.000 euro gekost.
Vervolgens zal het eerst 3 jaar oud moeten worden voordat mensen die geen interesse hebben in fokkerij, uberhaupt bij het paard willen gaan kijken. 2,5 jaar opfok kost 1.000 euro in het jaar. Tegen de tijd dat het paard 3 jaar oud is en nog onbeleerd (en ongekeurd!) heeft het de fokker dus al 5.500 euro gekost. Dan heeft de fokker nog niets verdient en verkoopt ie onder die prijs, legt de fokker dus geld toe.

Imo mag je dus voor 3.500 euro absoluut niet veel noten op je zang hebben. dat is een budget waar je rontgenologisch afgekeurde paarden voor zult kunnen kopen. Maar een goedgekeurde, nette youngster die ook nog netjes beleerd is... echt niet.

Als je het wel normaal vindt om 1.000 euro voor een Batavus-fiets te betalen 'omdat die dat nu eenmaal kost', waarom dan in verhouding maar 400 euro voor het paard willen betalen?

Dit vind ik wel heel kort door de bocht. Ik had m'n oog laten vallen op een GOEDGEKEURDE hengst van Carambole van 3 jaar die net 2 maanden onder het zadel was en alles zeer braaf en werkwillig oppakte. Enorm braaf dier, was nergens van onder de indruk en had geen hengsten streken. Vraagprijs was 3750 en er was nog ruimte voor onderhandeling.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:35

Dan kun je eigenlijk maar 1 conclusie trekken: iemand verkoopt ver onder zijn kostprijs.

Hoe perfect is het dier? De concessie hoeft natuurlijk niet in de gezondheid te zitten := Kan ook zitten in maat, aftekening, exterieur-schooonheidsgebreken, bewegingsvorm, aanleg, karakter...
Zo zijn paarden van 1.60m. met een dikke ramsneus vrijwel altijd goedkoper dan paarden van 1.68m. met een deftig snuitje ;)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:36

Misschien kost carambole niet zoveel aan dekgeld :+

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:37

Neem aan dat niet alle paarden van 3500 euro rontgenologisch afgekeurd zijn...
En budget is een beetje een referentiekader. Wat voor jouw weinig is kan voor mij wel heel veel zijn. Helaas is niet iedereen financieel in staat om een duur paard te kopen. En daarnaast hebben veel mensen het geld er niet voor over. Ik word al voor gek verklaard dat ik een paard wil kopen van rond de 3500 euro omdat ik ook een heleboel andere leuke dingen met dat geld had kunnen doen. Een ander wordt voor gek verklaard als hij met een paard van 3500 aankomt omdat het prut is...

Dees

600 euro zal het vast geweest zijn :D
+ veterinaire begeleiding, toch ook gauw 150 euro.

Marion71

xalm schreef:
Dit vind ik wel heel kort door de bocht. Ik had m'n oog laten vallen op een GOEDGEKEURDE hengst van Carambole van 3 jaar die net 2 maanden onder het zadel was en alles zeer braaf en werkwillig oppakte. Enorm braaf dier, was nergens van onder de indruk en had geen hengsten streken. Vraagprijs was 3750 en er was nog ruimte voor onderhandeling.

Goedgekeurd waarvoor? De dekdienst, klinisch, rontgenlogisch voor de sport/recreatie? Ook bepaalt de maat, kleur en beweging/kwaliteit de prijs. Een goed bewegend kwaliteitsvol paard met een mooie maat en ro ggk voor de sport koop je niet makkelijk voor dat geld. Logisch, want dat dier is het waard om de kosten die inmiddels gemaakt zijn terug te verdienen.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:38

Ik begrijp zeker wat je bedoelt hoor, ik wil zeker niet zeggen dat er geen kern van waarheid in zit. Maar ik vond de onderstaande zin: "Imo mag je dus voor 3.500 euro absoluut niet veel noten op je zang hebben. dat is een budget waar je rontgenologisch afgekeurde paarden voor zult kunnen kopen. Maar een goedgekeurde, nette youngster die ook nog netjes beleerd is... echt niet."

Wel erg kort door de bocht, vandaar mijn voorbeeld die het tegendeel bewijst. Het was een geweldig mooi dier, al aardig gespierd, mooie hals aanzet en een sierlijk hoofd. De reden dat ik hem niet heb gekocht (ik wou hem absoluut hebben) is omdat hij is ingeslapen voordat ik de kans had om hem te kopen vanwege een ernstige zakbreuk..

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:38

Ik vind dat er soms ook overdreven kan worden hier.. Zo van, onder de 4000 euro kan je geen goed paard kopen.. :=
Dat vind ik echt onzin...

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:39

Mijn jonge paard is volledig klinisch en uitgebreid röntgenologisch goedgekeurd. Dus ik ben het niet met je eens dat je voor dat bedrag automatisch een afgekeurd paard koopt, Dees. Wel is mijn paard aan de kleine kant, dat heeft de prijs aardig gedrukt :D Als jouw verhaal over de voorouders klopt, mag mijn paard nog wel een stukje groeien, trouwens := Op haar papier komen toch duidelijk alleen maar paarden voor met wat meer maat :D

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:39

Marion71 schreef:
xalm schreef:

Goedgekeurd waarvoor? De dekdienst, klinisch, rontgenlogisch voor de sport/recreatie? Ook bepaalt de maat, kleur en beweging/kwaliteit de prijs. Een goed bewegend kwaliteitsvol paard met een mooie maat en ro ggk voor de sport koop je niet makkelijk voor dat geld. Logisch, want dat dier is het waard om de kosten die inmiddels gemaakt zijn terug te verdienen.

Hij was goedgekeurd voor de sport (niet voor gebracht voor dekdienst). Hij was 169 en nog volop in de groei. Dier maakte los een goede spring en had prima bewegingen.

Nogmaals ik probeer niet te zeggen dat jullie beweringen niet waar zijn, ik probeer alleen aan te geven dat het ook niet onmogelijk is. Je zal misschien iets moeten inleveren of een langere zoektocht doorstaan maar het is wel degelijk mogelijk daar heb ik zelf twee voorbeelden van.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:40

Alle kosten vn een paard krijg je er niet altijd uit. Dan zou dievn mij nu ook 8000 waard zijn ivm da kosten, doorrijden, zadels ed.
Maar vind ind wel dat dekkosten, opfok en evt beleren oud best bij de prijs in mag.

Mijn nu 4 jarige, toen 3 jaar en 3 mnd ohz heb ik ook niet gekocht voor <4000 euro.
Maar die was wel rontgen gekeurd recent + ik heb zelf nig klinisch laten keuren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:41

_Lorette_

Nee, het betekent niet dat alles wat goedkoper is, slecht is. Maar ik ben het helemaal eens met Dees. Zo gek zijn die prijzen niet. Alles wat een onbeleerde 3-jarige minder opbrengt, is verlies. Of je hebt ze als fokker HEEL goedkoop kunnen houden...

Dees

3.500 euro is heus een boel geld.
Maar voor een paard is het niet zo veel.
Bijvoorbeeld: Je koopt ook geen huis voor 95.000 euro. Het kán wel, en het kán ook nog best een leuk huis zijn, maar toch... het is gezien de waar die je wilt kopen toch een beperkt budget.

Over de hoogtegroei en genetica: niet álles van de voorouders hoeft terug te komen in de nakomeling.
Maar omdat er iemand is diens paard toevallig niet de maat van de voorouders heeft bereikt, daarom de genetica maar voor waardeloos aan te zien... kom even!