Mijn verstand weet ook wel dat het goed komt, maar mijn gevoel zit nog steeds niet op 1 lijn met mijn verstand . Heb vandaag al wel de buitenbak aan de hand verkend. Het eerste rondje vond hij spannend, 2de was hij weer braaf. Alleen loopt er een wandelpad achter de buitenbak en daar zitten nog bosjes tussen...............
Even een update-je hier; Heb les gehad van iemand die helpt bij angstige ruiters 3 weken terug. Het was verschrikkelijk weer, stromde en regende maar goed wij toch naar buiten. Wel even met een halstertouwtje voor de zekerheid maar het ging erg goed gelukkig! Veel tips gekregen, merendeel ken ik wel, maar toch fijn nog even een herhaling en dat er iemand bij is die begrijpt hoe je je voelt etc.
Dus daar ben ik mee aan de slag gegaan, de eerste 2 keer alleen nog op zondag buiten gereden omdat er dan gelukkig zelden groot verkeer rijdt. Gisteren naar een transportbedrijf in de buurt gereden waar mijn man werkt. Daar op het terrein lekker zo maar geoefende met draaiende vrachtwagens, af en toe reed er eens 1 voorbij en vooral dat ge'tsssssssst' paar keer laten horen. Ging boven mijn verwachting erg goed. Maar ja, ze reden natuurlijk niet hard en merendeel stond stil.... Maar het is weer een begin voor je eigen zelfvertrouwen!
Gister heerlijk buitenritje gemaakt met 2 andere paarden, maatjes van mijn paard. Heel rustig aan maar ook een hele snelle galop gedaan. Ze was zo ontspannen en ze had er echt zin in! Ging keurig recht (ze wil nog wel eens van het pad springen...)Durfde zelfs even in verlichte zit te gaan. Ze had er echt lol in Wel aangevallen door hordes rupsen brrrrr.... Morgen wordt het lekker warm! Persoonlijk zit ik dan al veel relaxter op mijn paard. Maar voor iedereen die gaat rijden morgen...veel plezier!
leuk die vooruitgangen te horen zeg bij mij gaat het standaard rondje nu ook steeds beter. Met wind wat minder dan als het windstil is maar et vertrouwen komt wederzijds terug en dat is fijn!
Jullie gaan allemaal goed zeg! Straks blijf ik als enigste angsthaas over
Met grondwerk en longeren en in omgang vertrouw ik mn paardje wel weer steeds meer. Blijf nu ook sneller koel als er wat engs is, en dan is hij ook minder snel van zn stuk. Vandaag was hij ook weer zo heerlijk braaf
Helaas mag ik nog steeds niet rijden, Rot arm!
nathalie2302
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-12 21:22
Wauw...wat goed iedereen...misschien dat het mooie weer dan toch meehelpt?
@Romanoff - jij bent toch ook goed bezig...."sneller koel blijven" is toch juist al een hele stap voorwaarts...bovendien heb jij nog steeds een heel geldig excuus (let wel...ik schrijf ook 'excuus' en niet 'smoesje' )
Romanoff
Geplaatst: 19-05-12 15:05
Haha. ik heb inderdaad een geldig excuus. Al zou ik zo opstappen hoor! Alleen heb ik niet veel in te brengen met mn rechterhand. Als meneer er wel even tussenuit piept heb ik maar 1 arm mwhaha!
Het mooie weer helpt wel mee ja, op een of andere manier ben je dan toch relaxter ofzo. Harde wind e.d. raak ik zelf gespannen van, terwijl paardlief daar eigenlijk geen f*ck om geeft...
Mijn instructrice raad het me ook af om te proberen. Straks val je alsnog een keer erop, en wat gebeurd er dan..
de mijne is altijd lekker rustig met weinig wind en een zonnetje dus heb weer een rondje buiten gereden en wat stukken gedraafd! ging best goed Alleen het aan de hand stappen met mijn 2 jarige paardje vind ik nog steeds super eng.. vandaag kwam ze voor het eerst een fietser tegen en ze stond al met 2 benen omhoog en spurtte weg ... hoe gaat dat straks met een auto of nog erger een tractor!!
Mijn angst komt met de dag dichterbij de Eper paarden4daagse. Vandaag ging een nieuw iemand op stal mennen en ik dacht Yes gaan paard en ik kijken, nou hij vond het best eng en was zeer onrustig dus ik had meteen zoiets van nou dat was de Eper 4 daagse maar ineens zei een stalgenoot, jij moet je ook niet aanstellen dus ik met paard de bak in, wel eerst gevraagd of het ok was, en achter de wagen aangelopen en al snel vond hij het prima en toen ze ging draven hem mee laten draven aan de longe, hopelijk gaat ze binnenkort nog een aantal keer mennen kan ik er ook op om hem eraan te laten wennen want al die aanspanningen zijn mijn grootste ANGST tijdens de 4 daagse en ja ik weet ik heb mezelf aangemeld en ingeschreven enz. maar toch is het reuze spannend. Iemand nog tips???
Leuk topic Ook heel herkenbaar .Ik ben opzoek naar een nieuw paard heb mijn paard na 14 jaar inmoeten laten slapen.Die was ook echt niet heel makkelijk maar zo vertrouwd ik deed er alles mee.Maar je kent ze ook door en door.Nu ben ik dus opzoek naar wat anders,maar ik durf niet.Bij de eigenaar durf ik erop doe ik alles ,maar om dan de beslissing tenemen die wil ik durf ik niet.Allemaal vreemde gedachtens waar die allemaal van kan gaan schrikken wind auto s regen .En dan bel ik het weer maar af met een of andere rare smoes.Ik word zo moe van mezelf er is nog nooit iets bijzonders gebeurd van iets breken oid,ik word oud Maar intussen is mijn stal al 2 jaar leeg
@ Rumay; wat ga je doen op de 4-daagse dan? Met je paard achter de menners aanrijden? Of heb ik het even gemist?
Ik meld me ook weer, vanmiddag heb ik weer wedstrijd en zit me nu natuurlijk al weer druk te maken. Het is de eerste outdoor wedstrijd weer en het waait! Bah!!! Ik had zo gehoopt op stralend weer en nu voorspelt buienradar ook nog precies rond mijn starttijd regen. Ondanks dat ik niet ga afmelden, spookt dat natuurlijk wel weer direct door mijn hoofd. En dat terwijl ik mij juist had voorgenomen om vandaag te rijden alsof het trainen op vreemd terrein is. Goed losrijden, been eraan en ook in de proef blijven rijden ipv meehobbelen, niet focussen op de wedstrijd maar op het blijven rijden. Maar nu zakt de moed me alweer in de schoenen met dit weerbericht. Pffff... peptalk please! haha.
Steppe
Geplaatst: 20-05-12 21:55
De Eper 4daagse is een soort van Nijmeegse vierdaagse alleen te paard of aangespannen en er zijn volgens de lijst zo'n 180 aanspanningen en in totaal 500 ruiters en menners. Dus best heel druk denk ik zo. En aangezien de menners dus ook van achter komen als ze sneller gaan dan ik vind ik dat best spannend vooral omdat we die hier in de buurt niet veel hebben en ik ze dus nooit tegenkom. En ik niet precies weet wat mijn paard ervan vindt als ze van achter komen helaas geen angst smiley
Hier ook weer even een berichtje van deze angsthaas. Meneer had het eergisteren bij mijn jongste dochter weer: er werd gewerkt met een loader in een aangrenzende tuin. Dochterlief is meer dan 10 minuten bezig geweest om hem er langs te krijgen. Voor mij een goede les om te zien dat doorzetten helpt en dat hij geen rare dingen doet behalve net haar voeten van de grond tillen. Je kunt het geen steigeren noemen. Ik ben vrijdag nog naar de weg en terug met hem geweest. Er werd gevoetbald en toen er vlak bij ons tegen de bal werd getrapt voelde ik hem zijn spieren spannen, maar gebeurde er verder niks. En ik spande zelf niet extra aan....
he Rumay, dat klinkt leuk zeg die 4-daagse! Hmmm tips...ik moet zeggen dat mijn paard en eigenlijk de meeste paarden wel een beetje opgewonden kunnen raken van andere paarden, van snel dravende koetsjes etc. Hier op het strand hebben we vaak dravers van Duindigt en als die vanachter komen in een snelle draf nou dan reageren eigenlijk alle paarden ook die relaxte van mij. Op zich niet op een vervelende manier hoor...de meeste paarden willen gewoon graag mee en zijn uiteindelijk wel goed in te houden. En het went uiteindelijk ook wel weer. Mijn paard reageerde enorm op andere paarden en het geluid (hoefjes) van andere paarden maar hoe vaker ze het hoorde en ook weer hoe relaxter/moeier ze was, hoe minder ze reageerde. Heb je misschien de mogelijkheid om nog meer te oefenen met een paard voor een koets? Ergens bij jou in buurt waar je je op je gemak voelt? Dan weet je namelijk als ze reageert, hoe ze reageert en dan weet je meteen hoe je ermee om moet gaan. Ik kan me voorstellen dat na de eerste dag vierdaagse je paard toch echt wel een stuk relaxter zal zijn hoor, het eerste half uur kan spannend zijn maar daarna zal het heus wel wennen. Wat voor type paard heb je? Als het een beetje een relaxt type is dan went het snel genoeg hoor... Lijkt me super leuk! Zou voor die van mij nog een beetje heavy zijn maar ze zou het super leuk vinden!
Inoterry
Geplaatst: 21-05-12 11:41
Rumay, ik denk ook dat oefenen een goede remedie is , mits je de mogelijkheid hebt.
Zaterdag ben ik tegen mijn eigen verwachting in door blijven rijden, ondanks dat hij zich ontzettend aan liep te stellen op elk paard wat hij zag. En dat zijn er daar nogal wat, er staan er 40 en achter de bak is ook nog eens een wandel/ruiterpad. Hij heeft niks gedaan waardoor ik het gevoel had dat ik zou kunnen vallen, maar wat maakte hij zichzelf steeds groot . Gisteren heb ik helemaal niet meer gereden, hij was met alles heel vervelend. Het lijkt wel alsof hij nu pas beseft dat hij is verhuisd. Vanmiddag les, ben benieuwd.
Ik heb zaterdag een oefenwedstrijd gehad. Wat een paar weken geleden onmogelijk leek is toch gebeurt We hebben prima gereden. Nette 4e plaats met 187 punten. Ben onwijs tevreden
Ben je ook echt al 2 jaar actief op zoek Jessie? Is het niet mogelijk om een paard op proef te nemen wat je aanstaat? Ik weet dat dat tegenwoordig best veel gedaan wordt?
Leuk Rumay, dat lijkt mij ook nog eens wat om mee te doen aan de Eper vierdaagse maar dan moet er eerst wat conditie op (niet alleen bij Cos maar ook bij mij ).
Inoterry hoe ging je les? Goed dat je bent blijven doorrijden terwijl hij zich groot maakte, ik durf nu ook te bijven zitten als hij z'n nek spant...eerder was dat bij mij al reden om meteen voorover te gaan zitten en te twijfelen of ik niet af zou stappen....het goede weer motiveert ook echt
Inoterry
Geplaatst: 21-05-12 12:21
Hihi, ik heb pas om 2 uur les . Naast dat hij zichzelf groot maakte, ging hij ook nog eens oorverdovend lopen brullen . En dat terwijl hij al geen zin had om bestuurbaar te zijn . Het was maar goed dat we de bak alleen hadden