Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:02

ikke schreef:
Overbodige zooi kan alleen maar ellende veroorzaken; het voegt immers niks toe, zoals je zelf al aangeeft.
Die topspringpaarden, daar wil jij niet eens op zitten, laat staan rijden! Bovendien gaan in dat wereldje de belangen van de sponsors boven de belangen van het paard. Al die regels rondom tuigage zijn echt niet zomaar bedacht!
Als je dan een handvat wil hebben, neem dan een simpel bokriempje aan het zadel. Voegt WEL iets toe en zit verder niet in de weg voor het paard

vind jij dat een martingaal in de weg zit dan?
ik zelf wel ook echt gaan springen dus neem zowieso een borstuig om het zadel op de juiste plek te houden voor het geval dat,
en dan kan je wel zeggen als je zadel goed is gebeurd er niets maar bij springen gaat de buik altijd iets naar binnen,
en ik had martingaal voor steigerende paarden..

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:04

@Manou: Mag ik ook een pb? :D
@Studiemiep: Aaah leuk, nieuwe spullies kopen voor je paard. Daar heb ik nou ook zin aan!
@Lioony: Jouw paardje wordt morgen gekeurd of niet?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:59

Zo daar ben ik ook weer! :P

@ ikke: Ik zeg in mijn post dat ik dat zadel al vanaf jongs aan heb voor dat paard, en dat paard is tevens de derde op rij die ik vanaf jongs af aan heb opgeleid, ook met 1 zadel. En dat zadel werd elk jaar gecontroleerd en is niks aan aangepast.. Been there, done that.................. (dat je ergens ervaring mee hebt, wil niet zeggen dat dat zo voor ieder geld natuurlijk).
Maar om terug te vallen op het onderwerp, mijn trainster rijd met hulsebos zadels, en heb er een tijdje 1 mogen lenen (nog cognacbruin ook! _/-\o_ ) en wat hier word gezegd is inderdaad waar, eenmaal een hulsebos, altijd een hulsebos! :P Dus hoop dat ik er een voor mn verjaardag krijg!

Ik heb trouwens vanalleswat dekjes, anky ligt bij mij wel goed, maar ben het meest weg van eurostar? (weet het niet meer! :+ ) Deze gebruik ik als ik les heb enzo. En heb er ook nog van scappa, niet echt stevig materiaal, maar droogt wel snel! Train trouwens over het algemeen met witte Havens dekjes, zijn chique en gratis gewonnen, haha! :D

En over dat martingaal gedoe, ik heb bij mijn merrie ook wel eens een slof gebruikt (OH!) als ik naar buiten ging o.i.d. Liever controle en een leuke ervaring dan een mega gespannen paard (en ruiter) waar je geen kant mee op kan..

Ik ben opzoek naar nieuwe laarzen,heb nu de deniro ottoviano (zie profiel) met bruine hak, wil deze voor de trainingen thuis houden en voor wedsrrijd nieuwe, zit tre denken aan hele donkerbruine met zo'n koperglans van deniro, kan alleen geen foto vinden! Heeft iemand hier nog apparte laarzen die matchen bij een zwart paard en zwart wedstrijd tenue?

En ik heb dekens ook vanvanalles wat, weatherbeta,HH, BR, ik koop wat ik leuk vind, en hoop dus dat dit paard ook normaal met zn dekens kan omgaan! Want anders zal ik ook over moeten op Rambo's (bij de gedachte doet mijn portemonnee al zeer :(:) )

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:01

Pf ik heb 2 paar Deniro's en vind ze zo verschillend van kwaliteit! Mijn zwarte heb ik nu 2,5 jaar en die zijn nog redelijk netjes. De bruine die ik heb, heb ik 2 jaar en die zien er al niet meer uit! Beide paar zijn ook heel erg ingezakt waardoor ze nu te laag komen ,ze zijn echt zeker 3cm gezakt oid :/
Wil binnenkort de bruine afdanken, de zwarte houden voor training en dan nieuwe wedstrijdlaarzen, wil er graag met een lak afwerking :)

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:03

JulieDR schreef:
Pf ik heb 2 paar Deniro's en vind ze zo verschillend van kwaliteit! Mijn zwarte heb ik nu 2,5 jaar en die zijn nog redelijk netjes. De bruine die ik heb, heb ik 2 jaar en die zien er al niet meer uit!
Wil binnenkort de bruine afdanken, de zwarte houden voor training en dan nieuwe wedstrijdlaarzen, wil er graag met een lak afwerking :)

Ow echt waar! Dit zijn mijn eerste paar deniro's, dus heb er niet echt ervaring mee! Ik vind het leer erg fijn zitten, kan er mee slapen! :P Maar ik wil ook een soort laklaars, maar dan met iets 'apparts'!
heb jij al een idee welke laars je zou willen?

ik zou zoiets willen:
De bovenste rechts maar dan met iets van lak! (donkerbruine)
http://www.drunensruiterhuis.nl/denirob ... arzen.html

Mallootje

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:07

Ik hou ook meer van bruin maar wij moeten op de LRV-wedstrijden (das een vereniging) nog met zwarte uniformen starten.. Dus ik ga denk ik op zoek naar een zwarte laars met een lakneusje en een lakrandje oid.. Weet alleen nog niet welk merk!

Ze zitten idd wel lekker die Deniro's, maar door de zachtheid zijn ze dus echt enooorm gaan zakken wat wel jammer is, nu heb ik 2 paar te korte laarsjes :D

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:19

JulieDR schreef:
Ik hou ook meer van bruin maar wij moeten op de LRV-wedstrijden (das een vereniging) nog met zwarte uniformen starten.. Dus ik ga denk ik op zoek naar een zwarte laars met een lakneusje en een lakrandje oid.. Weet alleen nog niet welk merk!

Ze zitten idd wel lekker die Deniro's, maar door de zachtheid zijn ze dus echt enooorm gaan zakken wat wel jammer is, nu heb ik 2 paar te korte laarsjes :D

Ow oke! Bij ons op de vereniging mag je het zelf weten, maar is een ander soort vereniging denk ik! Mijn deniro's zijn helemaal niet gaan zakken, maar dat komt misschien omdat ik van die korte pootjes heb haha!! Als ik ze oppoets lijken ze nog als nieuw! maar heb er al 3x een nieuwe rits in laten zetten en het is wel tijd voor nieuwe!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:24

Twilight1 schreef:
ikke schreef:
Overbodige zooi kan alleen maar ellende veroorzaken; het voegt immers niks toe, zoals je zelf al aangeeft.
Die topspringpaarden, daar wil jij niet eens op zitten, laat staan rijden! Bovendien gaan in dat wereldje de belangen van de sponsors boven de belangen van het paard. Al die regels rondom tuigage zijn echt niet zomaar bedacht!
Als je dan een handvat wil hebben, neem dan een simpel bokriempje aan het zadel. Voegt WEL iets toe en zit verder niet in de weg voor het paard

vind jij dat een martingaal in de weg zit dan?
ik zelf wel ook echt gaan springen dus neem zowieso een borstuig om het zadel op de juiste plek te houden voor het geval dat,
en dan kan je wel zeggen als je zadel goed is gebeurd er niets maar bij springen gaat de buik altijd iets naar binnen,
en ik had martingaal voor steigerende paarden..

Iets wat geen toegevoegde waarde heeft, zit in de weg, punt.
Een goed zadel blijft gewoon liggen. Waar het aan ligt, weet ik niet, maar toen ik vroeger op de manege nog parcours bouwde tijdens de (grote) wedstrijden, reed er af en toe eens iemand met borsttuig of martingaal. Zelfs de 1,30m parcoursen werden probleemloos rondgesprongen. ik begrijp dus niet zo goed waarom dat 20 jaar geleden probleemloos kon en nu opeens niet meer?
Sterker nog: een goede ruiter op een goed paard met een goed passend zadel heeft niet eens een singel nodig!! Ook dat is gedemonstreerd!
Steigerende paarden hebben twee opties: ermee ophouden of de worst in; voorop gesteld dat de oorzaak niet bij de ruiter en diens onkunde ligt.
Kaitlin schreef:

@ ikke: Ik zeg in mijn post dat ik dat zadel al vanaf jongs aan heb voor dat paard, en dat paard is tevens de derde op rij die ik vanaf jongs af aan heb opgeleid, ook met 1 zadel. En dat zadel werd elk jaar gecontroleerd en is niks aan aangepast.. Been there, done that.................. (dat je ergens ervaring mee hebt, wil niet zeggen dat dat zo voor ieder geld natuurlijk).
Maar om terug te vallen op het onderwerp, mijn trainster rijd met hulsebos zadels, en heb er een tijdje 1 mogen lenen (nog cognacbruin ook! _/-\o_ ) en wat hier word gezegd is inderdaad waar, eenmaal een hulsebos, altijd een hulsebos! :P Dus hoop dat ik er een voor mn verjaardag krijg!

Uitzonderingen bevestigen de regel. Ik ken diverse opgroeiende paarden van dichtbij die die zodanig veranderden dat zadels niet meer pas te maken waren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:30

ikke schreef:
Steigerende paarden hebben twee opties: ermee ophouden of de worst in; voorop gesteld dat de oorzaak niet bij de ruiter en diens onkunde ligt.

Leg ze dat maar eens uit :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:36

JulieDR schreef:
ikke schreef:

Leg ze dat maar eens uit :D

De clou zit in het tweede deel..........

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:48

Inderdaad, als je je eigen onkune niet onderkend, kan je dus ook niet zien dat het paard misschien niet geschikt is voor je.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 14:49

Dat is waar.. Maar toegeven dat het je met dat paard niet lukt is voor velen een brug te ver!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:04

ikke schreef:
ksb schreef:

Uitzonderingen bevestigen de regel. Ik ken diverse opgroeiende paarden van dichtbij die die zodanig veranderden dat zadels niet meer pas te maken waren.

Prima!

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:29

Heb net op een 3-jarig ruintje van 1.52m gereden. Leuk beestje! Alles moest hard maar meneer was heel goed terug te rijden. Heel vriendelijk ook met poetsen en opzadelen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:53

bit schreef:
Heb net op een 3-jarig ruintje van 1.52m gereden. Leuk beestje! Alles moest hard maar meneer was heel goed terug te rijden. Heel vriendelijk ook met poetsen en opzadelen.

Klinkt goed! persoonlijk heb ik de voorkeur voor eentje waarbij je moet terugrijden dan voor 1 die je vooruit moet schoppen! :P
Maar je klinkt niet mega enthousiast? twijfels?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:32

@ Lauste
Al uitgebrakt? :P
Nee wordt niet morgen gekeurd, wel in de loop van de week! :)

@ zadels
Als het zadel verder goed ligt, maar wat schuift is een borsttuig toch gewoon een goede optie. Zie het probleem er niet zo van in. (Vind het nog mooi ook, springset compleet :D ) Als er hier ooit nog een springcarriere komt, komt er een mooie bruine springset met borsttuig en véél bont :D Ook al is het niet persé nodig, kan toch niet veel kwaad doen.

Ik neem gewoon Petries denk ik, bij ons heeft zo ongeveer iedereen die wel. Maar iets met lak erop lijkt me ook wel gaaf..

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:32

Kaitlin schreef:
bit schreef:

Klinkt goed! persoonlijk heb ik de voorkeur voor eentje waarbij je moet terugrijden dan voor 1 die je vooruit moet schoppen! :P
Maar je klinkt niet mega enthousiast? twijfels?

Zelfde hier! En was er een klik? :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:35

Lioony schreef:
@ alice
Had jij 'm nog niet gezien dan? :P

NEEEEEEEEEEEE

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:35

hahaha ga ik je even pb'tje sturen! :D

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:12

ik ga voor de lipica rijlaars, omdat ik er alleen wedstrijden mee ga rijden en je er van alles op en aan kan zetten.
en omdat ik later wil gaan springen en ik dan idd zoals tootje(lioony) een donkerbruin tuig wil en dus ook donkerbruine rijlaarzen/zadel/hoofdstel/borsttuig/martingaal/peesbeschermers/cap :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:18

even offtopic, wij zijn net met 10 stalgenoten naar penny's shadow geweest :D (ik was met 23 jaar de jongste, whaha) . De 'shadow'hengst al een kur op muziek zien doen bij 'paarden vd zon', prachtige lippi. Had ik ook zo wel mee willen nemen. Wel grappig dat er 4 shadow stand-in's zijn, waarvan 1 een merrie en de ander een fries zonder sokken }:0

Ik had weer een leuke 7-jarige ruin gezien, een prachtige bouw en plaatje om te zien. Maar die loopt voor onregelmatig :(. Zo frustrerend! De ruiter reed m erg strak in de mond en hij liep erg kort, toen hij los liep zag het er al stukken beter uit. Maar daarvoor ga ik niet eerst 3 uur in de auto zitten, iets wat je eruit moet krijgen is naar mijn mening moeilijker dan een paard iets nieuws aanleren. -:(-

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:21

Ik denk dat ik liever cognac heb :P Staat denk ik beter op paard. (Kleur komt terug in z'n neus). Achja, eerst maar eens kijken of we ooit over een hindernis komen _O- Heb vandaag zelf even gesprongen met bijrijdpaard, allemaal huppeltjes, moet eerst aan m'n rytme gaan werken, daarna pas wat hoger. Maar ja hoor, ik lag er weer bijna naast _O- 2 weken geleden lag ik er echt naast en nu zat ik op haar nek voor m'n zadel _O-

Haha slim die stand ins die er dus toch niet goed genoeg op lijken :P
En dat was het verkoopfilmpje wat ze je lieten zien? Tactisch! :j :=

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:31

@Lioony: de pennymeisjes zien het verschil vast niet ;).

Ja, zonde van zo'n goed paard. Echt een geweldige bouw, die zou super moeten lopen en die is al zo verpest. Ik denk dat de verkoper het niet eens door heeft.. maarja met een mooie 'krul' in de nek zag, mooie bandages om de benen en de mensen die er geen verstand van hebben kopen m zo. Zooo zonde van een goed paard om dat zo te verpesten :(

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:19

@jotoma, dat is idd zonde en tsja met zo'n aankoop word je niet blij...
en ik wil ook naar penny shadow (kheb meegedaan met de audities :P )
@tootje, hoogstwaarscheinlijk word het bij mij een zwart paard of donkerbruin, dus dressuurtuig word zwart en springtuig donkerbruin al moet dat wel even wachten helaas :P kost genoeg

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:28

haha allemaal all- rounders hier! Nou ikke niet hoor! :P Gewoon lekker int zwart met veel bling, hihi! ben en blijf een dressuurmuts :P Maar voor mn laarzen wil ik iets apparts, weet nogsteeds niet wat..