Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:54

Nou, ik inmiddels weer een paar dagen terug van m'n stage, ben helemaal gebroken. Hartstikke moe, vandaar dat ik nu pas weer een berichtje plaats!

Heb vandaag mezelf bij elkaar geschraapt en ben naar stal geweest, helaas loopt Rooms nog steeds onregelmatig. Ik kan wel voorzichtig zeggen dat ze al iets minder slecht loopt dan vorige week. Een kleine opluchting. Goed is het zeker niet en we zijn zéker een heel eind terug gezakt. Helaas.. -O-

En nog vervelender is die Rhino-uitbraak. Op stal zijn er maatregelen genomen dat we niet meer van het erf af mogen. Ik kan dus met Romy niet gaan wandelen of wat dan ook, erg vervelend! Dat zal weer voor vertraging gaan zorgen.

Zo, nu ga ik weer lekker even uitrusten. Voel me echt belabberd, ongelofelijk!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:12

merrieveulen schreef:
@ Nemurin & Blensink, ik denk dat dat wel op google te vinden moet zijn eventueel toch? persoonlijk kan ik me goed voorstellen dat het met weerstand te maken heeft. Immers is het een infectieziekte en betreft het probleem een bacterie. hoe hoger de weerstand hoe beter het lichaam tegen zo'n bacterie kan vechten, is dan mijn theorie...

ik denk wel dat het meespeelt....
de tinker had een zware vorm van ZE en stond hiervoor op de pretnisolon [breekt weerstand af]
juist hij had met mindere waarde veel sterkere klachten.

van bob weet ik dat als hij medicatie nodig heeft we ALTIJD een soort moeten kiezen die zijn weerstand niet aantast.
zo schoon en zuiver mogelijk volgens mijn DA.

het zit je niet mee lonniejj.
jij zelf ook beterschap.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:55

precies, en ZE is een allergie, wat óók te maken heeft met de afweer van het lichaam. allergie is immers een overreactie van het immuunssteem. en zo hebben een heleboel ziektes en afwijkingen volgens mij in basis, al dan niet direct/ indirect, te maken met het feit dat het lichaam niet 100% presteert.
in het ZE topic kwam laatst ook een boeiend artikel langs over onder andere peptiden, en wat voor invloed die hebben op het lichaam. zo is inmiddels aangetoond dat een negatieve emotionele toestand direct van invloed is op o.a. het immuunsysteem en de darmen. een paard dat niet happy is heeft dus meer kans op problemen in o.a. die gebieden. dit was voor het eerst dat ik zo'n artikel onder ogen kreeg, in de zin van wetenschappelijk aangetoond en geschreven door een arts. tot op heden kwam je dit soort dingen meer tegen in de alternatieve richtingen.

maar goed, persoonlijk geloofde ik daar altijd al heilig in, en daarom vind ik het ook zo van belang hoe er met een dier (of mens) wordt omgegaan. ik heb in mijn omgeving diverse paarden meegemaakt die het slecht hadden gehad, en die ook met vage lichamelijke problemen kampten. overigens andersom ook wel, het één sluit het ander niet uit. ik ken dus ook genoeg paarden met vage klachten, en ik denk dat Isabella daar een goed rolmodel voor is, die fysiek het nodige mankeren maar die in het koppie wél lekker zijn. overigens denk ik ook, dat als bijv. Isabella NIET happy zou zijn, ze allang ingeslapen had moeten worden.

zo denk ik ook dat een hoop toevoegingen in paardenvoer en medicijnen meer kwaad kunnen dan wordt gedacht. mijn beessies zijn over het geheel genomen qua voer prima gezond, hebben geen allergieën oid. toch voer ik ze met speciaal voer, waarin geen extra toevoegingen zitten en geen onnatuurlijke extra's. mijn voer bestaat puur uit biologische kruidensoorten die een paard in de natuur ook tegen kan komen, en hooi. van kuil ben ik, wegens de fermentatieprocessen, ook geen fan.

maar goed voor het weer een enorme pagina vol wordt...

*geeft lonniejj aai over de bol* je kunt niet anders dan het nu tijd geven denk ik. die Rhino is echt zwaar klote en ik hoop dat alle concoursen en dergelijke worden afgelast de komende tijd. ik moet er niet aan denken dat het bij ons op stal terecht komt. voor Rooms is het natuurlijk ook vervelend, maar misschien doet het haar goed?
nou, eerst even zelf lekker bijkomen en dan ziet alles er alweer heel wat beter uit!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:09

toen bob hier aankwam was het een zielig hoopje ellende.
onzeker mat slaafs en erg op zichzelf,in zich zelf gekeerd....
hij is erg veranderd en zit ondanks zijn ziekte veel beter in zijn vel,in zijn koppie zit het nu goed en ik weet dat dat ook de rede is waarom hij er nog staat.
het geestelijke stuk is zo belangerijk.

over het voer ga ik ook met je mee.
hier geef ik goede kwaliteit hooi,swinters wat lucerne wortels en pure zwarte haver.
muslie heb ik vervangen voor haver op aanraden van een slager die het resultaat van voer terug zag tijdens de slacht.
de lever liet zien welk voer er gegeven werd.
maar het belangerijkste is [mee begonnen afgelopen najaar] ik zie verschil!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:21

Zeker weten dat het geestelijke een heel belangrijke rol speelt. Toen we al een tijd terug manilla redden was ze echt een zielig hoopje ellende. uren heeft mijn dochter bij haar gezeten, tegen har gepraat, een boek gelezen bij haar in de stal etc etc. de pony had totaal geen levenslust meer en veel mensen hebben me gevraagd waarom we toch zoveel energie in dat scharminkel stopten maar door het erbij zijn veranderde ze enorm, de apathie verdween en langzaam keerde de nieuwsgierigheid en ook zorgzaamheid terug.
goed voer doet ook heel veel. Bij ons mannetje lijkt het of nu alle vuiligheid van de afgelopen jaren uit zijn lijf komt.
En juist het zien van het verschil geeft een enorme boost positieve energie om het vol te houden!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:55

Het zal wel op Google te vinden zijn, maar ik vind Google geen betrouwbare wetenschappelijke bron en ik heb toegang tot betere... ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:57

Nemurin schreef:
Het zal wel op Google te vinden zijn, maar ik vind Google geen betrouwbare wetenschappelijke bron en ik heb toegang tot betere... ;)

haha ja inderdaad!! MAAR als ik iets opzoek op google mbt informatie voor mijn dieren, over ziekten of bijvoorbeeld voeding, dan kijk ik naar de bronnen. via google kan je namelijk ook heel gemakkelijk bij officiële onderzoekspublicaties, en dat zijn dan weer artikelen van het soort waaruit ik weleens het nodige wil onthouden ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:25

Ja Google Scholar enzo. :j

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 01:39

Merrieveulen lekker genoten van je weekend en je al helemaal aan het voorbereiden op volgende week. Poeh met handschoenen longeren lijkt mij ook niet makkelijk. Ik blijf voor je duimen dat het gewoon door kan gaan want je hebt je er zo op verheugt. Als het niet doorgaat word er dan wel een andere datum geprikt?

Arme lonniejj hard gewerkt op je stage, hopelijk ben je snel weer wat uitgerust. :(:) Gelukkig loopt Romy alweer wat beter ondaks dat jullie weer van voor af aan moeten beginnen. Wat een ellende is dat toch ik weet wat het is. Heb ook erg met je te doen je laatste berichten waren zo heerlijk dat het zo goed met haar ging. Ik blijf hopen dat ze snel weer opknapt en inderdaad erg ook dat nu net die Rhino uitbraak er is en je niet met Romy kunt gaan stappen. Een dikke knuffel voor jullie beide. :* :*

Inderdaad goed voer en een goed afweersysteem is mooi en ik geloof ook zeker dat het zo tijd kan rekken en dat ze nog vrolijk doorwandelen ondanks dat ze best erg ziek zijn. Zo zie ik het inderdaad ook bij Isabella. :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:48

ik weet het niet. het gaat sowieso niet door met eigen paarden, dus mijn privélessen zijn wat mij betreft van de baan, die gingen me namelijk echt om mij en Znedje, dus dat hoef ik niet met een ander paard. dat is namelijk een mogelijkheid, dat ze het door laten gaan, maar dan met manegepaardjes van daar.
Ik heb per les 185 Euro betaald en dat met de bedoeling om het met Zneddie zelf te doen, voor ons allebei.

de Train the Trainer is sowieso al met allerlei paarden (ze rouleren dan normaal de paarden van de deelnemers binnen de groepjes), dat gaat immers om je persoonlijke vaardigheden als trainer. dat zou ik zonder Zneddie dan misschien nog wel doen. Aan de andere kant weet ik niet of ik daar überhaupt wel naartoe wil, want stél dat ik het daar weet op te pikken en dan meebreng naar onze eigen stal... dat vind ik ook een risico, je zult net zien dat er ééntje tegen je kop briest en een stuk besmet snot meelift achter je oor... :7

eigenlijk hoop ik dus dat het gewoon in het geheel een andere datum krijgt. zoals mijn instructrice al zei: 'des te meer tijd heb je om te trainen dus ben je nog beter tegen de tijd dat je wel gaat'. bovendien moet ik nog meer oefenen met vreemde paarden en andere materialen, hoewel je wel je eigen spullen meeneemt kwam ik erachter dat mijn standaard longeerspul niet voor alle paarden handig is, mijn lijntje is nl. vrij dun en kort...

maar goed, gisteren ook een druk dagje gehad, weide maar eens van een lading kalkkorrels voorzien, eens kijken of ik er nu wat beter paardenvoer op kan laten groeien... grond was sowieso veel te zuur en met de kalk kan je de PH waarde omlaag halen. bovendien breng ik nu extra mineralen de grond in (o.a. Mg), wat ook terug gaat komen in het gras. even afwachten wat het doet, misschien moet er wel meer op maar dat kan altijd nog. ponies vonden het maar raar die bolletjes, uitgebreid alles afgesnuffeld en ze hebben ook maar even erin gerold voor de zekerheid. je weet maar nooit waar het goed voor kan zijn he.
hierna wil ik er frugifer op gaan gooien, da's een speciale mest voor paardenweides. maw, er is nog genoeg te doen hihi!

zal eens kijken of ik jullie een keer kan verblijden met leuke fotootjes, bijv. de beloofde foto van het schofttuig (wat ik inmiddels aan mijn zadelmaakster heb laten zien/ voelen), in plaats van altijd maar dit geneuzel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:10

Jammer dat mijn camera niet echt snel is met opnames maken; vandaar erg bewogen, maar wel grappig.
Beiden hadden het even op hun heupen vanmiddag :D

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:26

haha wat een schattige foto! mijn foto's maken vandaag is helaas mislukt, stalhouder is jarig dus we moesten even een pop maken voor in de tuin (hij is 75 geworden) en taart eten (ja echt heel vervelend). daarna kwam de hoefsmid die nogal wat ruimte in beslag nam op de deel dus dacht ik 'komt wel een andere keer'. voor buitenfoto's was het weer te slecht dus tjaaaa....

overigens gaat 't trainingsweekend door naar het weekend van 21 april. hoop van harte dat het rhino gedoe dan voorbij is...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:35

Jammer van die camera, weet het van dat ding en had hem ook alleen meegenomen om wat stilstaande foto's te maken van het hoefschoenen passen van Yoob ... gaan ze beiden rennen (en het begon te regenen).
Deze is ook wel leuk, al is hij dan wazig ... alle bewegingsfoto's van Isa zijn in mijn ogen geweldig natuurlijk :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DJOCBWTH.jpg

Yoob is voor de maffe foto's ... even wat rek en strek oefeningen doen met een rijf in de hand:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4OQNJME.jpg

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:51

ja echt heuuuuuuuuuul vervelend...taart eten. :Y)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 00:42

merrieveulen druk bezig geweest in de wei, snap dat je pony´s die bolletjes raar vonden whahh hoe je dat schrijft ze hebben er ook nog even in gerold voor de zekerheid. :D
Ben benieuwd naar je foto´s vooral dat schofttuig inderdaad is het helemaal af?
Echt erg taart eten, gezellig dagje gehad.
Super dat het trainingsweekend verhuist is nu inderdaad hopen dat het rhino gedoe over is.

Whahhah Isa wat een lol hadden jouw ponys.
Isa ging echt uit haar dak en wat kan Yoob jolig kijken. :+

Nu heb ik trek in taart je word bedankt merrie :(

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:22

ik krijg straks vast en zeker nog een stuk <<) , het zal nog niet op zijn haha!

ik zal eens even echt mijn best doen om die beloofde foto van mijn tuig te maken, het is idd (allang :o ) helemaal af en ik heb het ook al een aantal keer gebruikt. Zned vindt het wel fijn zitten, zadelmaakster vond het 'gaaf'... :+

ik hoop dat mijn bolletjes lekker uit elkaar gevallen zijn met de regen van afgelopen nacht en avond, ben benieuwd! en dan moeten ze nog gaan werken he...

@ Isa wat een lieve foto's, inderdaad jammer van de kwaliteit. stomme beesten, kunnen ze niet even stilstaan ofzo?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:46

er is nu ook bij ons in de buurt rhino uitgebroken. :(
het zit duidelijk echt door het hele land.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 12:30

Tjeetje wat erg Mariska. ;(
Verschrikkelijk te horen dat de besmetting in heel Nederland is.

Merrieveulen, mazzelaar lekker taart eten.
Ik hoop ook dat je bolletjes uit elkaar gevallen zijn vannacht, nu hebben jullie zon dus het kan goed zijn werk doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:42

Mariska, waar zit jij precies?

hihi ja ik heb wéér lekker taart gegeten, en ik denk dat er morgen óók nog wel wat is haha! de bolletjes zijn voor 50% opgelost, de meeste zijn nu witte vlekjes op de grond. Flicka liet witgestippelde hoefafdrukjes achter... gaat dus goed.

nou en bij deze dan EINDELIJK de beloofde foto's!

eerst moest ik ze zien te vangen, wat op zich al een uitdaging is want ze zijn LEVENSgevaarlijk, zoals je hier goed kunt zien:

Afbeelding

Afbeelding

in de binnenstalletjes, gekke bekken trekken. echt ze wilden niet normaal op de foto. óf heen en weer lopen, of slaperig kijken, óf dus dit...

Afbeelding

en nu vragen jullie je af hoe het kan dat Flicka van 1,01 meter op stal even groot is als Zned van 1,25... zo dus.
kan ze mooi over het wandje kijken.

Afbeelding

met héél veel smeken en geduld wilde Zneddie dan wel even een mooie sexy pose aannemen om zijn nieuwe deken te showen, een Bucas Freedom Medium kleur Mocca (jaja het is een hele mond vol...):

Afbeelding

en tenslotte een paar van het schofttuig op de Zned:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zo. eindelijk gelukt. ben benieuwd wat jullie ervan vinden... schofttuig staat op longeerstand, daarom ook de extra ringen halverwege. voor het mennen zitten die er dus niet aan en vormt dat bandje dmv een brancardbeugel systeem het lichtoog voor het lamoen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:46

Dat schofttuig zit precies goed! Je hebt duidelijk goed uitgezocht hoe je de maat moet nemen etc. :) Vind het prachtig!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:54

dank je voor het compliment, ben er ook best wel trots op en blij mee!

hier nog een paar van vlak voor het klaar was, kan je de vulling ook goed zien:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Prolite met schapenvacht heb ik gebruikt, het is dan ook écht megazacht en veerkrachtig. schoft blijft wel goed vrij en het schuift niet. buiten de kussens heb ik schuimvulling gebruikt, alsook in de singel.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:56

Vet netjes. :)
Er zijn ook bontjes te koop die je er nog omheen kunt doen met klittenband, dat hebben wij op de faculteit tenminste op onze mentuigen zitten, beschermt het leer ook een beetje tegen het zweet van het paard.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:31

Mooi gemaakt dat tuigje. Ook knappe pony trouwens :D

Isa heeft deze keer gelukkig geen naweeën van het rennen van gisteren (zoals de vorige keer toen ze ook zo bezig was en 's avonds koliek had).
Ik ga het nog niet op het drankje Kaukabam leggen; dat krijgt ze nu pas 4 dagen. Dat kan nooit zo snel werken denk ik zo, hoewel ik volgens de DA toch wel na een week resultaat zou kunnen zien.

Yoob is sowieso een maf paard. Als hij iets onbekends ziet, meet hij volgens mij met zijn oren hoe breed het voorwerp is, zoals hier duidelijk te zien is:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IXEYTHIV.jpg

Hij deed het vandaag buiten ook een keer. Eerst spitsen en dan gaan ze uit elkaar en lijkt het of hij ieder oor op een uiteinde van het voorwerp/ding richt. :+

En schooien kan hij ook heel goed:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RRGZ8ICQ.jpg

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:05

Ooooh dat koppie... <3

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:27

haha danku!

@ Nemurin ik ken ze ja... punt is alleen dat als ik hier nu iets diks onder ga doen, de pasvorm ook beïnvloed wordt. ik wil er dus niets of zo weinig mogelijk onder (dit doe ik bij m'n zadel overigens ook, zo dun mogelijk. momenteel alleen een matje). een vriendin van me maakt er een onderleggertje in knalblauw voor op maat. bovenkant knalblauw en onderkant zwart katoen voor het beschermen van de leren kussens. maar dat wordt dus een heel dun dingetje...

die bontjes gebruikte ik eerder wel, met zijn oude schofttuig. die kussens waren zo hard en zo dun dat dat wel echt nodig was. vwb het op maat maken, als je het vanaf een kale boom kunt opbouwen is dat wel ideaal, ik heb namelijk eerst de boom kunnen passen, en als die goed is ben je al een heel eind. zijn oude boom was te smal geworden.

@ Isa bedankt, hihi! ik kan het niet laten:

Afbeelding
Afbeelding

maarre, de Yoob mag er ook wezen met zijn puppy dog eyes hoor, haha! het is ook gewoon vet lief en altijd zó onweerstaanbaar dat je ze ook gewoon íéts moet geven, of het nou iets lekkers is of een knuffel...

en dat met die oren, inderdaad ja Flicka en Mone doen dat ook! volgens mij is dat ook een schattigheids-iets. op die manier proberen ze je in te pakken, en het erge is, je kunt er ook geen weerstand aan bieden toch?