slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:38

Nessah, nee bedankt, ik ben niet bij dat slachthuis geweest. Heb wel jarenlang in Hilversum de 'sfeer' mogen proeven en vooral ruiken van het slachthuis destijds. Inmiddels is die tent afgebroken en staat er nu een woonwijk op. Clown

Ik heb dat topic wel een beetje gevolgd, dat filmpje gezien en sorry, maar ik vind het doden van dieren vreselijk. Ik moet er niet aan denken dat Sam er zo bij staat ooit. Respecteer mijn gevoel daarover alsjeblieft. Dat anderen hier wel voor kiezen, moeten ze zelf weten, hoor. Ik dus niet voor mijn eigen paard tegen die tijd.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:40

Jouw paard is toch nog jong Nadya ? 1 nare ervaring in de trailer is dan toch niet doorslaggevend voor de rest van zijn leven ? Ik zou toch maar wat gaan oefenen met de trailer zodat hij daar tegen kan. Wie weet i.p.v. naar de slacht is zo'n reisje ooit noodzakelijk om zijn leven te redden....
Wij nemen ons trekpaardveulen ook zomaar af en toe mee in de trailer naar de manege bijvoorbeeld of een bos en gaan daar wandelen. Hij gaat er probleemloos in, is toch altijd handig al gaat ook hij nooit naar de slacht..

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:47

Afbeelding
echt een woowie Haha! Nadya!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:48

Perrokai schreef:
Jouw paard is toch nog jong Nadya ? 1 nare ervaring in de trailer is dan toch niet doorslaggevend voor de rest van zijn leven ? Ik zou toch maar wat gaan oefenen met de trailer zodat hij daar tegen kan. Wie weet i.p.v. naar de slacht is zo'n reisje ooit noodzakelijk om zijn leven te redden....
Wij nemen ons trekpaardveulen ook zomaar af en toe mee in de trailer naar de manege bijvoorbeeld of een bos en gaan daar wandelen. Hij gaat er probleemloos in, is toch altijd handig al gaat ook hij nooit naar de slacht..

Ja, mijn paard is nog erg jong, dat klopt. En hij gaat echt nog wel een trailer in, hoor, zo erg is het niet. Maar ik wil hem de stress van zo'n reisje niet aan doen op het laatst van zijn leven. Maar straks lekker naar het strand samen is een heel ander verhaal (het bos en de hei zijn hier vlakbij Knipoog ).

Nogmaals, er zijn meerdere persoonlijke redenen dat ik het niet wil. Maar ik ga dat hier niet neerzetten, want ik weet precies hoe het gaat hier Clown . Mijn paardenvriendinnen die me ook in het echt kennen, weten de redenen wel en hebben er alle begrip voor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:51

Dank je, Vickyyy!!! Hij is mijn schatje, mijn maatje, een paard met een karakter waar ik jarenlang van gedroomd heb dat ik die ooit nog een keer tegen zou komen in mijn leven..... (ik heb eerder zo'n enorme klik gehad jaaaaaaaaren terug met mijn verzorgpony vroeger). Sam gaat nooit naar de slacht en wordt niet door anderen opgegeten. Ik hoop dat ik tegen die tijd genoeg geld heb voor zijn crematie, want dat heb ik absoluut voor deze schat over. Niet dat anderen dat niet over hebben voor hun paard, hoor, daar zeg ik niets over. Maar zo voel ik het bij mijn eigen lieffie. Lovers

Ik ga slapen.... Doei!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 00:08

Hoe het gaat hier, valt best mee hoor. Zolang er maar geen onzin word geroepen over sielug etc. valt het allemaal best mee denk ik.
Je hoeft je ook niet te verantwoorden voor je keuze en ik denk dat ik dezelfde redenen heb als jij die hebt op 1 ding na dan en ook daar is niets mis mee. En ik denk ook dat je de enige niet bent die zo over zijn/haar droompaardje denkt. Jouw Sam is jouw droompaard en mijn Sam de mijne en zo zijn er nog veel meer Sammen ea. Ik wil mijn Sam nooit eten en nooit laten eten.
Maar de manier waarop hij aan zijn einde komt, spuitje of schieten ben ik nog niet uit. Schieten gaat wel heeeeel erg snel.

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 00:11

Perrokai: Over het schieten heb je wel gelijk, zover ik weet. Maar het is wel een paardje die voor je gewerkt heeft en waarvan je houd. Ik zou mijn schat nooit en te minner willen laten slachten. Dat heeft hij niet verdient, om zo aan zijn einde te komen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 00:22

Vickyyy schreef:
Perrokai: Over het schieten heb je wel gelijk, zover ik weet. Maar het is wel een paardje die voor je gewerkt heeft en waarvan je houd. Ik zou mijn schat nooit en te minner willen laten slachten. Dat heeft hij niet verdient, om zo aan zijn einde te komen.

Dat bedoel ik ook, dat schieten merkt hij misschien wel minder van dan van een spuitje, althans die indruk heb ik gekregen inmiddels. Maar slachten en opeten of op laten eten druist in tegen mijn gevoel nog steeds. Gelukkig kun je die keuze ook maken, wel laten schieten en niet slachten.
Maar ik weet het nog niet, ligt geheel aan de situatie te zijner tijd. Maar er nu alvast over nadenken is alleen maar goed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:08

Vickyyy schreef:

wat vind ik dit een rotopmerking van jou,dat jij je paard niet naar de slager zou brengen is uiteraard jouw keuze,maar iemand die daar wel voor kiest houdt net zo veel van zijn paard als jij en waar slaat het op dat je zegt: dit heeft hij niet verdiend?
heb je wel enig idee dat je met zulke ongenuanceerde praat anderen erg pijn kan doen Boos!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:12

Snoevie schreef:
Vickyyy schreef:

wat vind ik dit een rotopmerking van jou,dat jij je paard niet naar de slager zou brengen is uiteraard jouw keuze,maar iemand die daar wel voor kiest houdt net zo veel van zijn paard als jij en waar slaat het op dat je zegt: dit heeft hij niet verdiend?
heb je wel enig idee dat je met zulke ongenuanceerde praat anderen erg pijn kan doen Boos!

He rustig, dat is een mening van haar. Zij vind dat haar pony dat niet verdient heeft,
ze zegt niet die andere die hun paarden wel laten slachten er niet omgeven.
zý vind dat ze zo laat zien dat ze om haar paard gaf

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:17

ze spreekt er nogal een oordeel mee uit, en dat kan kwetsend zijn, als je je dat zou willen aantrekken. Maar ik ben deze repeterende discussie en de steeds weer terugkerende broodjes aap aardig beu. Ik wil alleen nog even ingaan op degene die zei dat vechten tegen een spuit een teken is van een slechte DA, dat is dus onzin. Het hangt vooral af van het karakter van je paard en zijn conditie, ik heb ons paard (30, en tot op het laatst een echte leider) zich zien verzetten tegen het omvallen en dat was echt volgens de regelen der kunst gebeurd. Ik zeg dus niet dat ieder paard dat zal doen, maar beweren dat het nooit gebeurt als de DA zijn werk goed doet is dus nonsens.

En verder ga ik mijn tijd weer aan nuttige discussies besteden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:19

ja Lielle ik ben het met je eens,ik ga me idd maar eens in wat nuttiger discussies mengen waarin mensen wel respectvol met elkaars mening kunnen omgaan en niet zo te pas en te onpas allerlei dingen gaan roepen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:52

Als zij zo denkt waarom mag dat dan niet gezegd worden in een topic met de vraag hoe denken jullie erover?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:02

Volgens mij is de titel alleen slachten?? Verward Tong uitsteken

Van mij mag ze, niet dat ik er iets over te zeggen heb trouwens. Maar met dit soort ongefundeerde reacties vind ik de discussie mijn energie niet meer waard, en aan een dergelijke mening hecht ik ook erg weinig waarde. Het voegt niets toe, en zo sla je een discussie dood.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-05-07 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:06

Nadya schreef:
Nessah, nee bedankt, ik ben niet bij dat slachthuis geweest. Heb wel jarenlang in Hilversum de 'sfeer' mogen proeven en vooral ruiken van het slachthuis destijds. Inmiddels is die tent afgebroken en staat er nu een woonwijk op. Clown

Ik heb dat topic wel een beetje gevolgd, dat filmpje gezien en sorry, maar ik vind het doden van dieren vreselijk. Ik moet er niet aan denken dat Sam er zo bij staat ooit. Respecteer mijn gevoel daarover alsjeblieft. Dat anderen hier wel voor kiezen, moeten ze zelf weten, hoor. Ik dus niet voor mijn eigen paard tegen die tijd.

Het doden van dieren vreselijk? Soms wilde ik dat mensen het zo makkelijk hadden.. Wij hebben vaak een jaren lange ziekte bed.. Vol pijn en een langzame dood.. Dieren blijft dit gespaard..
Mijn tante heeft bijvoorbeeld 9 jaar met kanker gezeten.. Het laatste jaar kon zij niks meer, alleen heel veel pijn.. Héél veel pijn.. Maar zij mocht niet voor eutenasie ( sorry, hoe schrijf je dat) kiezen. Dat vond zijn vreselijk..

Ik ben blij dat ik mijn pony uit zijn lijden heb kunnen verlossen.. Toen zij werd dood gemaakt ( om het maar even hard te zeggen) was het voor mij een grote opluchting, mijn schatje had geen pijn meer..

De Belg in het slachthuis is gered van een erg pijnlijke dood.. Zijn darmen waren dusdanig slecht dat toen de slachter het aanraakte, het uit 1 klapte.. Dit was dus over uiterlijk een maand sowieso gebeurd.. Alleen dan had hij een erge pijnlijke dood gehad.. Nu heeft hij er niks van mee gekregen.

Daarnaast wordt de "slachtplek" voor ieder paard netjes schoon gemaakt.. Niks te ruiken, niks te zien.. En nogmaals, ik heb beide gevallen gezien.. Ik vind dat ik dus echt kan oordelen.. Jij gaat uit van verhalen..

Er was hier een shet van een jaar of 20 die had een hele slechte knie en op een gegeven moment kon hij niet meer goed lopen en had veel pijn.. De da zei dat het nu echt over was.. Die shet was echter zeeeer bang voor de trailer, hij werd helemaal gek. Hij is op stal ingeslapen.. Voor dit paardje was inslapen een veel betere manier..

Mijn paard loopt met een los touwtje achter me aan in de trailer, dan vind ik het weer wat anders.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:07

Lielle schreef:
Staat toch nergens in de titel Verward Tong uitsteken

Van mij mag ze, niet dat ik er iets over te zeggen heb. Maar met dit soort ongefundeerde reacties vind ik de discussie mijn energie niet meer waard, en aan een dergelijke mening hecht ik ook erg weinig waarde. Het voegt niets toe, en zo sla je een discussie dood.

Vind ik ook.. Ik zeg mijn mening ook duidelijk.. Maar probeer niet het inslapen "zwart" te maken.. Ik toon respect voor de mensen die er voor kiezen om hun paardje in te laten slapen..
Zij plaatste een vrij botte opmerking.. teminste hij kan bot overkomen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:10

Vickyyy schreef:

Hoezo, verdient hij het niet om snel en pijnloos aan zijn einde te komen?

Wat een paard verdient, is dat hij aan zijn einde komt op een manier die bij hem past, en dat hoeft niet altijd de manier te zijn waar de eigenaar zich prettig bij voelt. Wat voor het paard alleen ter zake doet is wat er gebeurt tot zijn dood. De rest, wordt ie al dan niet opgegeten, in de hakselaar gegooid en verbrand of meteen verbrand, dat is alleen maar voor de eigenaar, daar heeft het paard niks mee te maken.
Laatst bijgewerkt door Ellebel op 02-05-07 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:26

Vickyyy schreef:

Misschien moet je wat meer respect tonen voor mensen die hun paard naar de slager brengen omdat ze er van overtuigd zijn dat dat op het moment beter is dan een spuitje! Je zegt met dit bericht namelijk dat mijn paard geen waardig bestaan heeft gehad! Boos!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:12

opaal schreef:
Vickyyy schreef:

Misschien moet je wat meer respect tonen voor mensen die hun paard naar de slager brengen omdat ze er van overtuigd zijn dat dat op het moment beter is dan een spuitje! Je zegt met dit bericht namelijk dat mijn paard geen waardig bestaan heeft gehad! Boos!

Ook ik voel me gekwetst door de opmerking dat "ie dat niet verdiend heeft"....

Ik had hier nog een heel verhaal onder geschreven, maar heb het maar weer weggehaald. Laat maar. Als mensen schijnbaar niet de moeite nemen dit topic door te lezen of om even na te denken wat ze schrijven, neem ik maar niet de moeite om er serieus op in te gaan.......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:26

Nessah schreef:
Nadya schreef:

Het doden van dieren vreselijk? Soms wilde ik dat mensen het zo makkelijk hadden.. Wij hebben vaak een jaren lange ziekte bed.. Vol pijn en een langzame dood.. Dieren blijft dit gespaard..
Mijn tante heeft bijvoorbeeld 9 jaar met kanker gezeten.. Het laatste jaar kon zij niks meer, alleen heel veel pijn.. Héél veel pijn.. Maar zij mocht niet voor eutenasie ( sorry, hoe schrijf je dat) kiezen. Dat vond zijn vreselijk..

Ik ben blij dat ik mijn pony uit zijn lijden heb kunnen verlossen.. Toen zij werd dood gemaakt ( om het maar even hard te zeggen) was het voor mij een grote opluchting, mijn schatje had geen pijn meer..

De Belg in het slachthuis is gered van een erg pijnlijke dood.. Zijn darmen waren dusdanig slecht dat toen de slachter het aanraakte, het uit 1 klapte.. Dit was dus over uiterlijk een maand sowieso gebeurd.. Alleen dan had hij een erge pijnlijke dood gehad.. Nu heeft hij er niks van mee gekregen.

Daarnaast wordt de "slachtplek" voor ieder paard netjes schoon gemaakt.. Niks te ruiken, niks te zien.. En nogmaals, ik heb beide gevallen gezien.. Ik vind dat ik dus echt kan oordelen.. Jij gaat uit van verhalen..

Er was hier een shet van een jaar of 20 die had een hele slechte knie en op een gegeven moment kon hij niet meer goed lopen en had veel pijn.. De da zei dat het nu echt over was.. Die shet was echter zeeeer bang voor de trailer, hij werd helemaal gek. Hij is op stal ingeslapen.. Voor dit paardje was inslapen een veel betere manier..

Mijn paard loopt met een los touwtje achter me aan in de trailer, dan vind ik het weer wat anders.

Weet je, ik ga mijn energie ook liever besteden aan andere discussies. Fijn voor je dat je naar dat slachthuis gezien hebt en dat je overtuigd bent hoe netjes het allemaal gaat. Ik denk er anders over, heb er andere gevoelens bij. Respecteer dat gewoon, net als dat ik respecteer dat jij hiervoor kiest. Is dat nou zo moeilijk?
Ik heb het recht om er anders over te denken, me er anders over te voelen. Vele gezonde paarden verdwijnen ook naar het slachthuis trouwens. Daar heb ik het over als ik zeg dat ik het doden van dieren vreselijk vindt. Een ziek dier wat lijdt is een ander verhaal. Jij doet net alsof ik mijn paard wil laten lijden ofzo. Wat denk je wel niet???
Ik zou mijn paard het liefst thuis laten schieten, maar ik geloof dat dat vrijwel niet mogelijk is. Dus we gaan voor een narcose en dan het spuitje, ALS het al nodig mocht zijn. Ik ken gelukkig ook paarden die heel oud geworden zijn en die een natuurlijke dood zijn gestorven, zonder nare ziektes. Je weet nooit hoe het verloopt.

En wat je tante betreft, afschuwelijk. Ik heb meerdere mensen van dichtbij verloren aan euthanasie (zo schrijf je dat), ben er zelfs bij geweest bij o.a. mijn geliefde oma en een goede vriendin. Gelukkig hadden zij die keuze en hoefden ze niet verder te lijden aan hun vreselijke pijn.

Mijn paard loopt ook zo achter me aan, maar het gaat er om wat er in die trailer met hem gebeurt onder het rijden. Jij weet daar helemaal niets van en ik wil het mijn paard gewoon niet aandoen op het eind van zijn leven. Punt uit. Mijn paard, mijn gevoel, mijn keuze. En wat jij doet moet je vooral zelf weten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:44

Om het hier maar weer on topic te brengen, dit oeverloos op-en-neer roepen dat je elkaars mening moet respecteren levert ook weinig op.

Nadya, ik heb geinformeerd over thuis laten slachten. Het schijnt te mogen, maar je moet dus ook je paard laten verbloeden na het schot, en dat was voor ons de reden om het niet zo te laten gebeuren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:58

@Lielle: ik denk dat je mij bedoelde ivm het vechten tegen de spuit en de rol van de DA (alhoewel ik nergens over een slechte DA heb gesproken, hoor). Er zijn verschillende manier om een paard in te laten slapen en dat kan zeker veel verschil maken. Vroeger werd meestal direct T61 ingespoten, wat accuut het centrale zenwustelsel uitschakelt. Of dit wel zo accuut was, waren de meningen over verdeeld en daarom wordt er tegenwoordig vaak gekozen voor een lichte narcose waarna de T61 wordt ingespoten. En ik blijft er bij: hoe de DA je paard benadert, maakt heel veel verschil.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:02

Dat zul jij idd zijn geweest. Onze DA heeft echt heel erg rustig en vriendelijk gehandeld, we hebben haar ook speciaal gevraagd om te komen. Trammelant heeft eerst een roesje gekregen, daarna het narcosemiddel en dan de laatste spuit, en desondanks heeft hij zich toch verzet tegen het omvallen na de narcosespuit.

Nikki15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:04

hallo wij hebben daar ook onder geleden.. wij moesten ook kiezen slachten of laten inslapen.. wij hebben het paard laten inslapen.. omdat wij juist de slachters niet vertrouwen.. en we hebben hem aan de weg gelegd voor de rendac en toen was die wegg.. maar het paard was in 10 minuten weg.. wij moesten dat doen omdat die als die 3 was kon je er niet op want hij had wat met zijn spieren (hij was een keer over de kop gevlogen) dat kwam omdat die te snel is gegroeid voor een veulen..

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:08

He rustig, dat is een mening van haar. Zij vind dat haar pony dat niet verdient heeft,
ze zegt niet die andere die hun paarden wel laten slachten er niet omgeven.
zý vind dat ze zo laat zien dat ze om haar paard gaf

Dat bedoel ik maar.. ik geef om hem.. en ik zeg helemaal niet dat mensen die hun paard of pony laten slachten niet om hem geven.. maar ik laat zo zien.. dat mijn schatje dat niet verdient.. ik zou het niet over mijn hart verkrijgen en dat is mijn mening.. en het was niet kwetsend bedoeld.. sorry daarvoor.. ik vind dat mensen het zelf moeten weten dat ze hun pony/paard laten slachten of in laten slapen..