Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:48

Ik snap je wel hoor Marjan.

Hoewel hier ruiters met brave paarden genoeg zijn in mijn buurt, vond ik het altijd al vervelend afhankelijk te zijn van een ander om het bos in te kunnen.

Een vriendin van me is ook altijd afhankelijk van iemand anders en ervaart dat ook als vervelend.

Gelukkig had ik het uiteindelijk voor elkaar dat we 2 paarden hadden, die beide alleen in het bos te rijden waren.
En dat voelt gewoon lekker vrij. Lekker even alleen, hoofd leeg maken in het bos.

Over eur 3500 voor een paard. Dat kan prima, zolang je niet veeleisend bent. In mijn geval zou ik ergens een concessie op moeten doen, die ik niet wil doen.
Maar voor bijvoorbeeld alleen bosritten zou ik een draver helemaal goed vinden.

Ik heb vroeger jarenlang voor een drafstal in de buurt dravers onder het zadel gereden in het bos en dat met veel plezier gedaan.
Laatst bijgewerkt door boemel op 07-07-24 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 10:55

Ik merk dat ik helemaal geen zin heb om op zoek te gaan naar een ander paard.
Waar ik eerst zoiets had van “huidige paard verkopen zodra ze weer helemaal opgeknapt is” denk ik nu “ik geniet van wat ik heb en zie wel hoe ver ik kom”.

Moet er wel bij zeggen dat ik 2x per week het paard van mijn vriend rij en 1x per week mijn bijrijdpaard.
Hoewel ik niet zo fijn rij als ik zou willen, geniet ik er wel van en vind ik het voor nu ook wel even goed

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:06

Waar kan ik tegenwoordig het beste een dressuurpaard adverteren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:23

mavantos schreef:
Cioccolato schreef:
Ze zullen er wel zijn. Projecten, andere rassen dan gemiddeld sport paard.. etc.
Ik krijg wel eens de vraag of ik iets heb tussen m'n springgefokte paarden tot een budget van 3500. Maar daar fok ik er amper 1 van. Dus nee. Maar nee is ook een antwoord.

Ik zit denk toch teveel in de sportpaarden idd. Ik vind het al moeilijk om voor een normale prijs een gezonde te vinden die ook nog eens functioneel in elkaar zit. Ze lijken allemaal wel wat te hebben

Wellicht moet je ophouden met die oogkleppen "sport".
Of niet jammeren over hoe lastig het is.

Ik heb nooit gezegd dat je ELK paard kunt vinden voor elk budget. Dat is namelijk niet zo en dat zal het ook nooit worden.

Maar het is NIET WAAR dat er geen gezonde, betrouwbare paarden te vinden zijn vanaf ca 3k, maar besef dat alles wat je meer wil dan "gezond - betrouwbaar" de prijs kan laten stijgen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:24

Cioccolato schreef:
De handel van de gezonde brave gaat ook onwijs snel. Het is ook lastig lezen want wat is braaf, wat is sensibel.. iemand zet het er neer en het schrikt jou af, terwijl jij een goed stukje kan sturen dus misschien is zon dier bij jou wel die poeppiebrave..
Je hebt toch ook wel lijntjes genoeg, niemand die iets passends voor je weet/heeft?

Alles wat ik leuk vind is giga duur, stout of niet gezond :')

Heb wel wat lijntjes uit gezet, maar idd wat jij zegt. Het is lastig uit te leggen wat nu exact het brave is wat ik bedoel. Eentje die af en toe wat kijkerig is en is een keer omdraait vind ik prima, zo lang die niet met me aan de loop gaat, zoveel spanning opbouwt dat die gaat bokken of zo kijkerig is dat die echt helemaal nooit de ring rond komt. Vaak kan ik met zulke paarden beter dan eentje die vreselijk stoïcijns is, die missen toch net een beetje dat extra dat ik toch ook wel zoek.

Als ik mensen bericht en aangeef dat ik een brave zoek vanwege mijn rugklachten en die mensen mij ook niet kennen snap ik ook wel dat ze wat terughoudender zijn. Ik geef wel aan dat ik normaal kan paardrijden, maar er niet af mag vallen. Alleen tsja, wat is normaal rijden? Ik wil ook niet doen alsof ik mega goed kan rijden, want dat is natuurlijk ook niet zo.

Ik ben natuurlijk ook wel tot op het bot verwend met de paarden die ik heb gehad. Maar ik heb geen haast. Budget heb ik wel al wat verhoogd, want in de prijsklasse waar ik eerst zocht kon ik echt niets vinden waar ik überhaupt ook maar wilde gaan kijken.

Volgende week ga ik er 4 bekijken. Zit dan ook wel weer een groene vierjarige hengst bij en dat is dan weer niet wat ik zoek _O- . Maar goed, ben er toch voor twee anderen en ze zeggen dat die heel braaf is. Kijken kan geen kwaad.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:30

ikke schreef:
[

Maar het is NIET WAAR dat er geen gezonde, betrouwbare paarden te vinden zijn vanaf ca 3k, maar besef dat alles wat je meer wil dan "gezond - betrouwbaar" de prijs kan laten stijgen.

Je fokt ze er al niet voor. Dus het is logisch gedacht.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:32

mavantos schreef:
Cioccolato schreef:
De handel van de gezonde brave gaat ook onwijs snel. Het is ook lastig lezen want wat is braaf, wat is sensibel.. iemand zet het er neer en het schrikt jou af, terwijl jij een goed stukje kan sturen dus misschien is zon dier bij jou wel die poeppiebrave..
Je hebt toch ook wel lijntjes genoeg, niemand die iets passends voor je weet/heeft?

Heb wel wat lijntjes uit gezet, maar idd wat jij zegt. Het is lastig uit te leggen wat nu exact het brave is wat ik bedoel. Eentje die af en toe wat kijkerig is en is een keer omdraait vind ik prima, zo lang die niet met me aan de loop gaat, zoveel spanning opbouwt dat die gaat bokken of zo kijkerig is dat die echt helemaal nooit de ring rond komt. Vaak kan ik met zulke paarden beter dan eentje die vreselijk stoïcijns is, die missen toch net een beetje dat extra dat ik toch ook wel zoek.

Als ik mensen bericht en aangeef dat ik een brave zoek vanwege mijn rugklachten en die mensen mij ook niet kennen snap ik ook wel dat ze wat terughoudender zijn. Ik geef wel aan dat ik normaal kan paardrijden, maar er niet af mag vallen. Alleen tsja, wat is normaal rijden? Ik wil ook niet doen alsof ik mega goed kan rijden, want dat is natuurlijk ook niet zo.

Ik ben natuurlijk ook wel tot op het bot verwend met de paarden die ik heb gehad. Maar ik heb geen haast. Budget heb ik wel al wat verhoogd, want in de prijsklasse waar ik eerst zocht kon ik echt niets vinden waar ik überhaupt ook maar wilde gaan kijken.

Volgende week ga ik er 4 bekijken. Zit dan ook wel weer een groene vierjarige hengst bij en dat is dan weer niet wat ik zoek _O- . Maar goed, ben er toch voor twee anderen en ze zeggen dat die heel braaf is. Kijken kan geen kwaad.

Lastig. Van een hengst kun je altijd de ballen er nog af halen.... dus misschien is het inderdaad nog wel wat. Positief denken :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 11:58

Cioccolato schreef:
ikke schreef:
[

Je fokt ze er al niet voor. Dus het is logisch gedacht.

Ik zie ze te koop voor die prijs, dus irrelevante opmerking! Het is niet de koper z'n probleem welke kosten jij maakt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:06

Cioccolato schreef:
mavantos schreef:

Lastig. Van een hengst kun je altijd de ballen er nog af halen.... dus misschien is het inderdaad nog wel wat. Positief denken :')

Dat zat wel moeten, want waar het paard zou gaan staan zijn geen hengsten toegestaan. Alleen dan begin je dus alweer met een operatie en kleine revalidatie :\

Het is gewoon lastig, maar zal vast wel goed komen :j

@Ikke, die opmerking slaat natuurlijk nergens op. Je hebt gewoon een kostprijs en er is geen fokker die een gezonde weg gaat geven voor 3,5k.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:27

Nou idd. Juist een relevante opmerking......
Heb je een kruising bijvoorbeeld of een fokproduct van bijvoorbeeld je eigen niet gekeurde hengst, heb je al geen 1000 euro voor sperma. Voila. Gaat je prijs mooi n eindje omlaag hé.

Dat de koper t z'n probleem niet is. Echt waar. Werkelijk. Ze denken zo ja. En die denkwijze is zo fout.. juist fokkers zijn het belangrijkste. Die bezorgen je paarden.
Soms door een schoonheids foutje voor een ander budget. Een oespje. Een bewuste kruising. Noem het maar op. Her begint bij de fokker en daar begint dus ook de prijs.
Overigens kan die ook leuk aanpassen aan privé situaties. Zwangerschap, blessure, stoppen met hobby, financiële problemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 12:31

Braaf en gezond, niet te oud voor E3500,- dan denk ik ook aan een Dravertje ofzo.

Die prijs was vroeger bij dressuur/ springpaarden al DE prijs waarop ze rontgenologisch niet goed waren en er vaak niet voor gekeurd werd. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder gezond verstaat.

Als je ze braaf kunt maken dan heb je ook wel een voordeel trouwens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:18

Elisa2 schreef:
Braaf en gezond, niet te oud voor E3500,- dan denk ik ook aan een Dravertje ofzo.

Die prijs was vroeger bij dressuur/ springpaarden al DE prijs waarop ze rontgenologisch niet goed waren en er vaak niet voor gekeurd werd. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder gezond verstaat.

Ja maar, nu voeg JIJ weer iets toe waar ik het nooit over heb gehad
Want je zal en moet gelijk hebben omdat je niet verder wenst te kijken dan je eigen kader!

Kosten zijn blijkbaar op enig moment niet meer relevant want ze staan voor die prijzen te koop.
Misschien toch eens breder kijken in plaats van krampachtig je eigen belangen proberen te verdedigen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 13:49

Ikke, je toon mag wel wat vriendelijker. Die hoofdletters en uitroeptekens voegen niets toe, en maken de discussie er niet leuker op. Persoonlijke aanvallen al helemaal niet.

Er kwamen idd ook nog andere eisen bij kijken. Aan dravers had ik niet gedacht. Ik dacht dat die doorgaans kleiner waren?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 15:15

Wow Ikke, vanwaar die felle reactie op Elisa2?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 15:21

Natuurlijk staan er paarden te koop voor 3500 euro ikke, maar mensen hebben verschillende doelen.

Grand prix rijden met een draver of wat meer waarschijnlijk is voor dat prijs, een paard die al stuk is, zal moeilijk worden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 15:30

ikke schreef:
Elisa2 schreef:

Ja maar, nu voeg JIJ weer iets toe waar ik het nooit over heb gehad
Want je zal en moet gelijk hebben omdat je niet verder wenst te kijken dan je eigen kader!

Kosten zijn blijkbaar op enig moment niet meer relevant want ze staan voor die prijzen te koop.
Misschien toch eens breder kijken in plaats van krampachtig je eigen belangen proberen te verdedigen?

Volgens mij ben jij degene die zijn eigen mening krampachtig probeert te verdedigen... Toontje lager mag wel hoor.

Het is toch logisch dat als het fokken van een paard duurder is dat de prijzen toch automatisch ook omhoog gaan? Echt niet elke euro wordt doorberekend en de meeste fokkers maken nog steeds verlies. Alleen bijvoorbeeld een driejarige heeft totdat die zo oud is zo al 10k€+ gekost. Als er dan niks mis mee is dan zullen ze ook ongeveer zoveel kosten.

Jij doet net alsof die gezonde €3,5k paarden voor het oprapen liggen. Het zal je nog verbazen hoe hard je soms belazerd wordt voor dat geld. Ze kunnen wel zeggen dat ze gezond zijn, maar misschien zijn ze tussen de oren wel helemaal gek of zit er wel iets wat op een keuring niet naar boven komt. Ik ken ook echt een aantal paarden die rond dat bedrag gekost hebben en waar die mensen bijna mee verongelukt zijn, terwijl ze volgens verkoper braaf waren (braaf totdat het paard schrok. Ze de teugels een keer aannamen en zo ermee achterover sloegen. Was stiekem toch wel wat mis met het paard dat die zo reageerde).

Mijn paard die ik heb laten inslapen kwam nog zo een klinische en röntgenologische keuring door. Het staken onder het rijden werd door twee artsen ook gewoon zijn karakter genoemd. Had hem gerust als 'project' kunnen verkopen als ik had gewild maar hij had toch echt gewoon pijn. Enige was dat, dat alleen uit de dure scintigrafie kwam die een hoop mensen al niet hadden laten doen.

Ook genoeg paarden die na een keer een gewricht inspuiten wel een keuring door komen, maar na een tijdje weer kreupel worden. Je zal 'm maar het gekocht hebben voor die €3,5k...

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:00

Zal vast al eens voorbij zijn gekomen.. maar waarom staan zoveel paarden eigenlijk zonder vraagprijs te koop?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:03

Ladyson schreef:
Zal vast al eens voorbij zijn gekomen.. maar waarom staan zoveel paarden eigenlijk zonder vraagprijs te koop?

Geen idee, ik vond het altijd erg irritant.
Lijkt mij als verkoper ook meer werk omdat je dan veel mensen hebt die de prijs vragen en het dan boven budget is.

Ik had weleens dat ik op 4 soortgelijke paarden reageerde. Qua uiterlijk, leeftijd en niveau, afstamming en rx goed. En dan kreeg ik prijzen terug tussen de 20 en 50k :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:23

Misschien omdat niet iedereen die ze kennen, hoeven te weten hoe duur t paard moet kosten?
Meer redenen kan ik eigenlijk niet bedenken waar je t niet zou geven. Makkelijker is t niet iig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 16:26

Ladyson schreef:

Omdat je dan de vraagprijs af kunt stemmen op de koper?

Of zoals een handelaar ooit zei: als ze in een nieuwe dikke BMW het erf op komen rijden, gaat er meteen 2000 bovenop.....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:25

Ik vind het gewoon stom en bovenstaande klinkt helemaal stom. Ik kom niet kijken als ik niet weet wat ie moet kosten.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:40

De discussie over kostprijs vs verkoopprijs is hier ook al vaker gevoerd. Ik ben het in zoverre eens met Ikke dat het uiteindelijk marktwerking is die de prijs bepaalt. Harstikke leuk wat ie als fokker voor jou gekost heeft, maar als ie kromme poten heeft, geen talent, de verkeerde kleur, mensen kopen minder paarden icm crisis, weet ik het, zul m je m toch onder kostprijs verkopen als dat is wat mensen willen betalen....En anders blijf je er mee zitten.
Laatst bijgewerkt door Charmaine op 07-07-24 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 17:40

MarjanB schreef:
Ach die van mij kocht ik voor minder..

Twijfel wel om haar te verkopen, ik ben eigenlijk altijd alleen en kom daardoor gewoon niet toe aan rijden in het bos wat ik juist graag wil. Denk dat als ze bij iemand staat die vaak in de groep naar het bos gaat het gewoon goed gaat. Twijfel enorm, zou dan zelf een bos paard willen en alleen buiten rijden

Bedoel je dat ze niet alleen naar t bos kan? Of dat jij t niet alleen aandurft maar alleen met een ander erbij? Dat laatste heb ik ook namelijk; mijn bijrijder gaat alleen met m’n paard naar t bos, maar ik durf t gewoon niet -O- Ik word zo onzeker dat ik dat op m’n heel nuchtere brave ruin overbreng en ik zit dan gewoon niet lekker. Vind dat ook niet fair naar m’n paard toe dus ga ik niet alleen. Ik krijg die knop niet om. Gelukkig heb ik aardig wat stalgenootjes die het reuze gezellig vinden om samen te gaan en zijn we dan als combi juist een stabiele factor voor andere combi’s.
Ga je het dressuurmatig sleutelen dan niet missen denk je? Ik rijd t liefste buiten maar merk dat ik toch ook uit de dressuurlessen toch veel voldoening haal

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:15

Pallatin schreef:
MarjanB schreef:
Ach die van mij kocht ik voor minder..

Twijfel wel om haar te verkopen, ik ben eigenlijk altijd alleen en kom daardoor gewoon niet toe aan rijden in het bos wat ik juist graag wil. Denk dat als ze bij iemand staat die vaak in de groep naar het bos gaat het gewoon goed gaat. Twijfel enorm, zou dan zelf een bos paard willen en alleen buiten rijden

Bedoel je dat ze niet alleen naar t bos kan? Of dat jij t niet alleen aandurft maar alleen met een ander erbij? Dat laatste heb ik ook namelijk; mijn bijrijder gaat alleen met m’n paard naar t bos, maar ik durf t gewoon niet -O- Ik word zo onzeker dat ik dat op m’n heel nuchtere brave ruin overbreng en ik zit dan gewoon niet lekker. Vind dat ook niet fair naar m’n paard toe dus ga ik niet alleen. Ik krijg die knop niet om. Gelukkig heb ik aardig wat stalgenootjes die het reuze gezellig vinden om samen te gaan en zijn we dan als combi juist een stabiele factor voor andere combi’s.
Ga je het dressuurmatig sleutelen dan niet missen denk je? Ik rijd t liefste buiten maar merk dat ik toch ook uit de dressuurlessen toch veel voldoening haal

Ben nu een paar keer alleen met iemand wandelend mee met haar naar het bos geweest. Ze vind het gewoon echt niet leuk. Wordt onrustig en kijkerig. Terwijl ze met andere paarden het heel leuk vond bij haar oude eigenaar. Het is niet dat ik bang ben, want langs de weg, trekkers enz, dan is ze super relaxed en is er niets aan de hand. Terwijl ik dan juist denk oh een trekker en in t bos denk ik juist heerlijk!

Ik merk dat ik met m’n werk gewoon heel veel structuur mis, daardoor kan ik de ene week wat minder vaak tijd besteden aan onze band dan de andere week. Ik merk dat ze opbloeit als ik met regelmaat met haar bezig ben. Maar nu is het op en af en daar doet ze het duidelijk minder goed op. En als ik moe ben en gehaast dan is ze ook gespannen terwijl ik dan ook juist m’n ontspanning uit de paarden wil halen. Zou dan juist ff op t paard willen klimmen en een rondje doen, of t nou thuis of in het bos is. Training heb ik ook aan zitten denken maar het gevoelige zal altijd blijven.

Begrijp met niet verkeerd, ze is super lief en braaf verder. Doe echt van alles met dr waar ze gewoon niet van op kijkt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 18:16

Charmaine schreef:
De discussie over kostprijs vs verkoopprijs is hier ook al vaker gevoerd. Ik ben het in zoverre eens met Ikke dat het uiteindelijk marktwerking is die de prijs bepaalt. Harstikke leuk wat ie als fokker voor jou gekost heeft, maar als ie kromme poten heeft, geen talent, de verkeerde kleur, mensen kopen minder paarden icm crisis, weet ik het, zul m je m toch onder kostprijs verkopen als dat is wat mensen willen betalen....En anders blijf je er mee zitten.

De lichamelijke dingen worden toch ook gewoon genoemd als prijs vermindering.
De goeie blijven gewoon tenzij de ook genoemde redenen. Denk aan financiële problemen, stoppen, blessure van ruiter etc.