[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 20:57

henshem schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje met veel plezier en vind de cap/bodyprotector discussie wel een beetje lastig. Waarom? Ik rijd inmiddels zo’n 35 jaar paard en heb sinds 27 jaar eigen paarden en daarnaast soms bijrijdpaarden. In de loop van die jaren ben ik helaas toch wel een paar keer behoorlijk gevallen danwel van mijn eigen paarden danwel van paarden van derden waardoor ik behoorlijke fysieke tegenslag heb gekend. Ook in mijn omgeving meegemaakt dat een hele ervaren amazone haar rug heeft gebroken en iemand die in een rolstoel zit als gevolg van een val. Ik rijd dan ook altijd met een cap. Voor mijn man is dat ook echt een eis na wat we allemaal hebben meegemaakt, ook als ik rijd op mijn superbrave merrie. Verder gebruik ik mijn bodyprotector bij nieuwe paarden of bij een paard van een derde. Nog meer fysieke ellende zit ik echt niet op te wachten. Paardrijden is een fantastische sport of zelfs manier van leven en kent tegelijkertijd behoorlijke risico’s die niet onderschat moeten worden.

Dat is prima he. Veel van wat ik hier deel, is hoe ik dingen zie, hoe ik dingen voel en doe. Als het voor jou veiliger voelt, moet je het vooral doen :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:04

Ik heb niets tegen een cap hoor. Ik zet hem zelf ook op als ik op een jong of onbekend paard stap. Bodyprotector doe ik aan als ik cross, maar dat is simpelweg ook verplicht. Ik zet ook een cap op als het regent, omdat ik nat haar langs mijn hoofd vervelend vindt.
Een cap opzetten simpelweg omdat het gewoonte is of omdat het bij je paardrij outfit hoort, is geen enkel probleem in mijn ogen. Ik zal nooit in een gewone spijkerbroek op mijn paard stappen, simpelweg omdat ik altijd een rijbroek aanheb als ik naar de paarden ga en ik mij gewoon prettiger voel op een paard in een rijbroek. Ieder daarin zijn keuze.

Het probleem zit hem in mijn ogen in dat kinderen (en volwassenen als ik af en toe bokt zo belees) geleerd wordt dat paardrijden gevaarlijk is en ze daarom maar helemaal in bubbeltjesplastic (of nou ja, schuim) in te pakken als ze op een pony/paard gaan zitten, De schijnveiligheid. Het is in mijn ogen oneindig veel onveiliger om een onzeker kind, volledig ingepakt, te paard te hebben, die geleerd heeft dat het gevaarlijk is, als een kind zonder enige bescherming, dat onbevangen lekker gaat rijden.

Ik ben als kind en als volwassenen, zo verschrikkelijk vaak van paarden gevallen. Maar ik ben nooit bang geweest om te vallen en daarom heb ik mij nooit gespannen gehouden. En ja ook een paar keer wel dikke pech en au gehad, maar gemiddeld kan ik toch zeggen dat het meestal alleen maar ego pijn doet. Maar ik heb ook zat vriendinnen zien vallen, die misschien in hun hele leven er nog geen 10 keer naast hebben gelegen, maar dan zich zo gespannen en strak houden als ze vallen dat er altijd ellende van komt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:09

Het is redelijk idioot om je helemaal in te pakken omdat je geen werk hebt gestoken in de opleiding van je paard en jezelf. Dat is het paard achter de wagen spannen.

Je zorgt ervoor dat de omstandigheden goed zijn. Het zou niet nodig hoeven zijn. Daar begint het en hoe ver je vervolgens gaat met beschermingsmiddelen, is je eigen beslissing.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:17

ikke schreef:
Je zorgt ervoor dat de omstandigheden goed zijn. Het zou niet nodig hoeven zijn. Daar begint het en hoe ver je vervolgens gaat met beschermingsmiddelen, is je eigen beslissing.

En juist op de omstandigheden heb je niet altijd invloed. Ten minste als je niet altijd in de bak wilt rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:40

henshem schreef:
ikke schreef:

En juist op de omstandigheden heb je niet altijd invloed. Ten minste als je niet altijd in de bak wilt rijden.

Nee, en precies daar zit dus de denkfout.
Je moet juist niet denken wat er allemaal mis kan gaan maar bedenken hoe je je paard opleid zodat ie niet meer af gaat als er iets onverwachts gebeurt.

Ik was vorige week weer bij een dag terrein rijden van de Land Rover Club en daar vraagt iemand: Kan ik dat? Dus ik zeg: geen idee hoe goed je je auto beheerst, maar je auto kan het wel.
Hij heeft het geprobeerd en met succes.

DAT is waar paardenhoudend NL de mist in gaat. We leiden onze paarden wel op dat ze al die gevraagde kunstjes netjes uitvoeren (goed gereden zijn is van volstrekt andere orde) maar we leren ze niet om netjes te reageren op wapperende vlaggen, toeterende fanfares en rondraggende trekkers....
Ooit op een wedstrijd hier in de buurt zo'n stel ouders-met-kind zien worstelen met een pony omdat ie niet langs een wapperende vlag durfde. Dan heb je toch echt wat gemist in de opvoeding en opleiding van zowel kind als pony!

Amable

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:47

Weet ik wat ik nou altijd zo grappig vind? Op een foto zoals deze krijg ik vrijwel standaard ergens wel een reactie "waar is je cap?" en meestal krijg ik die reacties behoorlijk veel :+

Afbeelding

Maar op foto's zoals deze krijg ik die vraag eigenlijk helemaal nooit
Afbeelding

Afbeelding

Terwijl, de bovenste foto is thuis genomen, in rijkleding met zadel en hoofdstel. De onderste foto's zijn op een evenement genomen, heel veel mensen dus geluid, energie en onverwachte dingen, sowieso een vreemde locatie en dan zit ik ook nog eens zonder hoofdstel en zadel in een wapperende jurk op het paard.

Wanneer zou het nou verstandiger zijn om een cap te dragen.....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:00

Ik heb ervaring met paarden die zich bij hun eigenaars gedroegen alsof een wapperende vlag het einde vd wereld was en bij mij werd er even argwanend gekeken, kort gedribbeld en vervolgens was er niets aan de hand. :')
Gewoon omdat ik er geen ding van maakte, wilden ze kijken dan mocht dat maar we gaan ons niet als idioten gedragen omdat er iets nieuws is.
Is het onder het zadel te spannend dan stap ik af en gaan we er samen even naartoe, desnoods stapje voor stapje.
En ik was echt geen goede ruiter ofzo, ben nooit verder gekomen dan L2 dressuur (onderling) en 80cm enkele sprong/60cm parcours, mijn balans is nooit heel goed geweest en ik zat en zit snel hoog in spanning/angsten.
Maar voor mij werkt het juist ook heel goed om de worst case scenario's af te lopen in mijn hoofd, dan kan het daarna alleen maar meevallen en ik ben erop voorbereid als ze dingen eng vinden oid, kan ze er beter doorheen helpen zegmaar.
Door mijn eigen tekortkomingen was ik me er ook al vlot van bewust dat een heter type paard mij niet past, ik koos dan ook het liefst de koudbloedige types en maakte er een uitdaging van om samen te werken aan de grens verleggen.
De ouderwetse Haflinger (lees: zo een die in Duitsland nog bomen had gesleept) die een record had van 30cm springen, waar ik uiteindelijk 35cm mee sprong bijvoorbeeld.
Stelt eigenlijk helemaal niks voor maar voor haar was het een behoorlijke prestatie.
Of bijvoorbeeld dressuurmatig werken naar net wat meer buiging in het lijf bij een paard waarvan de bouw tegenwerkt; iedere mm meer is mooi en er staat geen tijdsdruk oid op, blijkt dat het niet lukt is dat ook prima maar we gingen samen aan het werk om het lijf soepeler te krijgen of te houden.

Ik reed vrijwel altijd met cap, ook omdat ik niet anders gewend was.
De keren dat ik zonder reed voelde het nogal bloot. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:00

Zullen we weer terug gaan naar "ons" madammeke en haar mens Ava"?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:03

Ja, maar, Amable, jouw paard.....

}>

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:22

Een auto of een fiets is iets anders dan een paard. Mijn paarden zouden heel erg beledigd zijn als ik ze vergelijk met een ding. En gelukkig ben ik niet bang of angstig en beschik ik wel over realiteitszin. Dus rijd ik lekker met cap. Al jaren niet nodig gehad die cap maar je weet maar nooit wat voor een gek we tegen komen bijv op buitenrit.
Ook wat mij betreft terug naar Ava en Madammeke en hun avontuur.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 22:26

Het paard van Amable lijkt wel wat op jouw Ava, ikke (see what I did there? :')

"Jullie" Madammeke staat op dit moment overigens te genieten van een bak slobber :j

Ook zo leuk om nu een paard te hebben dat dol is op slobber, kan je nog eens wat lekkers maken. Slobber is echt de oliebol hier :+:

Zo onhandig alleen in je zakken :+

Maar wat ikke zegt, daar gaat het mij dus om. We draaien de volgorde om. Eerst opleiden, en daarmee risico beperken en dan pas bezig met veiligheids maatregelen. Maar blijf nadenken alsjeblieft :)

Hensheim: ik geloof niet dat iemand hier een paard vergelijkt met een ding :) we vergelijken gevaar met gevaar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 22:29

Laatste wat ik erover kwijt wil :)

henshem schreef:

Maar moet je wel buiten de bak gaan rijden dan? Is geen oordeel, he, is een nadenkertje. Als je je niet veilig voelt in de bak, is het dan wijs om buiten de bak te gaan rijden?

oji schreef:
Het probleem zit hem in mijn ogen in dat kinderen (en volwassenen als ik af en toe bokt zo belees) geleerd wordt dat paardrijden gevaarlijk is en ze daarom maar helemaal in bubbeltjesplastic (of nou ja, schuim) in te pakken als ze op een pony/paard gaan zitten, De schijnveiligheid. Het is in mijn ogen oneindig veel onveiliger om een onzeker kind, volledig ingepakt, te paard te hebben, die geleerd heeft dat het gevaarlijk is, als een kind zonder enige bescherming, dat onbevangen lekker gaat rijden.

Het is dit idd. De schijnveiligheid. En ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat.
Het kind dat vertrouwd is met paarden, het kind dat ook elke dag die paarden voert, ze buiten zet, ermee wandelt en speelt, is namelijk oneindig veel beter ingespeeld op dat paard (en het paard op dat kind, want het paard zal ook op het kind passen) dan kind en paard die elkaar eigenlijk totaal niet kennen, en angst hebben voor elkaar.

ikke schreef:
Het is redelijk idioot om je helemaal in te pakken omdat je geen werk hebt gestoken in de opleiding van je paard en jezelf. Dat is het paard achter de wagen spannen.

Eens. Maar je begint het de opleiding. Je begint met je eigen psychologie.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:31

Wat ik zo grappig vind aan dit topic, is dat jij @TS zo blaakt van het zelfvertrouwen over je trainingsmethode en hem hier vol overtuiging aan de man brengt in een traditionele omgeving.

Terwijl ik met exact dezelfde trainingsmethode mezelf al jarenlang een wappie voel binnen de paardenwereld en er dus het liefst over zwijg, tenzij ik mede-clickeraars tref.

Wat kan ik hiervan leren :+

Toevoeging: ik voel mij ook op regelmatige basis serieus gediscrimineerd door paardenmensen als ze erachter komen dat ik o.a. met r+ werk. Ze vinden mij dan een beetje dommig ofzo. Terwijl ik ze stuk voor stuk inhoudelijk onder tafel zou l*llen als het om trainingsargumenten zou gaan, ik weet zeker dat ik meer heb nagedacht over het hoe en waarom dan het gros van die mensen ^) .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:46

VogeltjeM schreef:
Wat ik zo grappig vind aan dit topic, is dat jij @TS zo blaakt van het zelfvertrouwen over je trainingsmethode en hem hier vol overtuiging aan de man brengt in een traditionele omgeving.

Terwijl ik met exact dezelfde trainingsmethode mezelf al jarenlang een wappie voel binnen de paardenwereld en er dus het liefst over zwijg, tenzij ik mede-clickeraars tref.

Wat kan ik hiervan leren :+

Toevoeging: ik voel mij ook op regelmatige basis serieus gediscrimineerd door paardenmensen als ze erachter komen dat ik o.a. met r+ werk. Ze vinden mij dan een beetje dommig ofzo. Terwijl ik ze stuk voor stuk inhoudelijk onder tafel zou l*llen als het om trainingsargumenten zou gaan, ik weet zeker dat ik meer heb nagedacht over het hoe en waarom dan het gros van die mensen ^) .

Je bent de juiste mensen (nog) niet tegen gekomen.

Ik kwam 30 jaar geleden een paar van die "malloten" tegen die mij de vraag stelden: waarom? in plaats van iets te vinden van wat ik deed. Die heb ik de tegenvraag gesteld: hoezo dan? en daar ging het toen mis. Is nooit meer goed gekomen :D

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:49

Avalanche schreef:
Laatste wat ik erover kwijt wil :)

henshem schreef:

Maar moet je wel buiten de bak gaan rijden dan? Is geen oordeel, he, is een nadenkertje. Als je je niet veilig voelt in de bak, is het dan wijs om buiten de bak te gaan rijden?

Waarom is het zo lastig om te geloven dat ik nergens bang ben op mijn paarden buiten of in de bak. Alleen omdat ik een cap wil dragen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 23:00

Ik heb enigzins het voordeel dat ik de effectiviteit ervan bewezen heb. Maar ik ben sowieso niet een heel onzeker persoon. Ik heb ADHD en ben altijd al een beetje weird, en ik heb het geaccepteerd voor wat het is.

Het grappigste is dat ik facebook groepen als "denken over paarden" en "dressuur natuurlijk" uitgeknikkerd ben, want ik ben ook niet iemand die alle traditie aan de kant schuift. Ik denk dat we fantastische tradities hebben, dat zowel klassieke als moderne inzichten veel waarde hebben. Ik denk tegelijk dat we nu meer over paarden psychologie weten dan ooit, en dat we die dingen ook moeten gebruiken.

Een aantal dingen pak ik met Madame best traditioneel aan. Het longeren, werk aan de hand (héél klassiek, die laatste, ik ben alleen zo'n flikker die rustig daar ook wat LDR bij ingooit), het hangen, al die dingen zijn best traditioneel. Wat dan niet traditioneel is is het deel van zo min mogelijk druk en positieve bekrachtiging, en je ziet een paard wat het bijzonder leuk vindt om ingereden te worden :D

Want ze vindt het echt geweldig. Hoofdstel om is nu niet meer hoofdstel, maar ook werken en werken is tof, dus ik kom nu niet meer weg met alleen hoofdstel om, er moet en zal gewerkt worden :D en je ziet haar groeien in zelfvertrouwen gewoon :D ze is nu zo van haar eigen kunnen overtuigd, en dat is echt fantastisch om te zien.

Waarmee jullie ook de laatste update van de dag krijgen.

Het Madammeke is nog even buiten geweest (stiekem mag dat af en toe, 's avonds) en heeft lopen gillen en miepen met andere paarden, gekeken naar auto's in het donker, een beetje geschrokken van een scooter, en zelf een paar vrijheidsdressuur oefeningen bedacht, en ik kreeg nog een duwtje, of ik wel even wilde kijken hoe goed ze het deed :j

Het grappige is dat wat ze bedacht heeft, een soort begin van de buiging is, en ik wil haar eigenlijk ook nog het compliment aanleren. Nu ben ik, zoals eerder gezegd, geen expert in vrijheidsdressuur, wel in leuke dingen doen met paarden :D dus Amable maar eens aan de jas trekken. Steigeren moet ze ook nog leren. Dat kan ze wel heel goed, maar niet op commando :+

Ze deed het wel om andere redenen, maar het zou zonde zijn iets waar ze zo goed in is, niet te gebruiken.

Terug naar traditioneel versus modern versus what the fiets doe ik eigenlijk: rijtechnisch ga ik straks niet heel nieuwe dingen doen, mijn manier van aanleren is anders, maar correct rijden is gewoon correct rijden. Alleen heb ik paarden die het belachelijk leuk vinden om wat te mogen doen :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:29

Ik ken iemand die altijd zegt dat dat mensen die zonder cap rijden waarschijnlijk niet zoveel hebben om te beschermen. Daar kan ik mij wel in vinden.
Ook in de bak kan je paard een misstap maken waardoor jij met je hoofd ergens tegen aan komt.
Dat heeft niets met opleiding van je paard te maken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 23:32

Ik heb niet zoveel met dat soort denigrerende taal. Ik wil over van alles discussiëren, en ik heb er geen probleem mee als je het met me oneens bent, maar wel respectvol blijven graag.

Bedankt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:39

fransje23 schreef:
Ik ken iemand die altijd zegt dat dat mensen die zonder cap rijden waarschijnlijk niet zoveel hebben om te beschermen. Daar kan ik mij wel in vinden.
Ook in de bak kan je paard een misstap maken waardoor jij met je hoofd ergens tegen aan komt.
Dat heeft niets met opleiding van je paard te maken.

Weet jij wanneer de eerste echt zinvolle caps op de markt kwamen? Juist ja......

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:40

Excuses als die opmerking je zo raakt. Maar het komt waarschijnlijk doordat ik twee mensen ken met zware hersenschuddingen opgelopen met een cap op. Zonder cap was het letsel erger geweest. Dat kwam net door slecht opgeleide paarden die niets gewend waren maar door een struikelpartij. Wil je eigenlijk voor dat soort leed behoeden. :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 23:46

Dat snap ik. En ik snap de bezwaren ook echt, tegen geen cap dragen.

Mijn punt was vooral dat je het imo niet moet doen omdat je dan opeens dingen wel durft die je anders niet zou doen, want schijnveiligheid maakt de sport gevaarlijker :)

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:56

Avalanche schreef:
Ik heb niet zoveel met dat soort denigrerende taal. Ik wil over van alles discussiëren, en ik heb er geen probleem mee als je het met me oneens bent, maar wel respectvol blijven graag.

Bedankt.

Hoezo is deze post denigrerend of respectloos?

Ergens ben ik het er wel mee eens. Ik ben een meer dan ervaren bestuurder, jarenlang internationaal chauffeur geweest. Ik ben een veilige rijder en beheers mijn voertuig voor 100%. Toch draag ik een gordel. Niet omdat ik mezelf, mijn kunnen of mijn voertuig niet vertrouw. Maar om de invloeden van buitenaf, waar ik geen invloed op heb.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:57

Als ik terugdenk aan alle mensen die mij ooit hebben verteld dat ze vroeger paard hebben gereden, maar gestopt zijn (verbazingwekkend hoeveel mensen dat vertellen als ze horen dat ik een paard heb) is de meerderheid gestopt omdat ze op de manege moesten rijden op een paard of pony waar ze niet oké mee waren, meestal omdat ze die eng vonden.
Hoe instructeurs daar vervolgens mee om gingen is zeggen dat ze dat best konden en dat ze die nu eenmaal moesten rijden. Iemand zat de hele les met stress op dat paard, leraar zei aan het einde dat het toch goed ging en na een x aantal keer is men het plezier kwijt en stopt.
Net zoals dat een paard geen barst leert als hij bang is, denk ik dat een mens daar ook niets van leert.
Een hulpmiddel zoals een bodyprotector kan best helpen bij angst, als je die met de juiste redenen draagt en daarnaast ook aan je angst werkt. Tijdelijke hulp om de cirkel te doorbreken, zodat er ruimte is om te groeien.

Voor een groot deel eigen ervaring hoor, ik heb met heel veel angst op het paard gezeten. Waarom ging ik door? Omdat ik van voor mijn angst ook wist hoe gaaf paardrijden is en dat wilde ik niet kwijt. Wat mij het meest geholpen heeft is geen eisen aan mezelf te stellen, mijn merrie te leren kennen (de angst is van mijn vorige paard) en een band met haar op te bouwen. In mijn eigen tempo dingen te proberen en zelf te ervaren dat het oké was. En ja, dat begon met een bodyprotector aan een touwtje rijden, want dat gaf mij rust.
Die rust heb ik ingezet om mijn comfort zone te vergroten, wat elkaar weer versterkte. Een stoerdere ruiter was vast sneller gegaan, maar we zijn er alsnog gekomen en hebben ontzettend veel geleerd onderweg, prima.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 00:09

Iemand die ik ken is ook bang maar heeft desondanks paarden. Al jaaaaren.
Ik kwam haar ooit tegen op een weekend. Daar was ook een bokker bij (Bokt bestond nog helemaal niet!) en die vrouw vond het ergste dat ze aangaf dingen eng te vinden; anderen zegden toe daar rekening mee te houden maar als het puntje bij paaltje komt, wilde men daar toch geen rekening mee houden.

Zegt die ander Bokker: dan gaan wij vanmiddag een buitenrit maken. Ik houdt me aan ALLE afspraken!
We zijn toen met z'n drieën en haar man erbij, paard aan een touwtje, een buitenrit gaan maken van helemaal 1800mtr! Maar we hebben precies zo gereden zoals zij het graag wilde en ze drufde het aan om zonder touwtje terug te komen!

Een held te paard zal ze nooit worden, maar ik mag graag met haar gaan rijden. Leuke, gezellige vrouw en omdat ze het vertrouwen heeft dat ik niks vraag wat ze niet durft, durft ze ook langere ritten aan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 00:13

@ Roulette: Tijdelijke hulp om een cirkel te doorbreken is super. En ik denk dat je dit heel goed voor jezelf hebt opgelost :)

@ ikke: Amable heeft online een video die gaat over anderen helpen met angst :) en vaak doen mensen dat met de beste bedoelingen he, maar heel vaak werkt het veel beter om idd echt te luisteren naar wat iemand aangeeft :)