Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:23

Zo kan kamperen in Nedersaksen net zo spannend worden als een safari in Afrika

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:23

Mist schreef:
n Frankrijk dit weekend zijn ze gewoon een schuur binnengedrongen om schapen te vermoorden...

Mag ik daar een link van? Franse tekst is geen probleem!

Ik lees nl over verschillende attacks in de wei afgelopen weekend, die al erg genoeg zijn, maar van een aanval in een schuur vind ik niets in de gewone Franse nieuwsgeving .
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-05-21 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:26

Mist schreef:
Zo kan kamperen in Nedersaksen net zo spannend worden als een safari in Afrika

:))
Kamperen op de Veluwe is al best wel spannend, met al die zwijnen en een paar wolvenroedels :P

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:43

Mensen zijn in elk geval een makkelijker prooi dan wat ze nu vangen.
En er lopen er zat rond in de bossen, met en zonder hond, en vooral de hardlopers zijn erg interessant.
Maar ik zou in veel bossen nu niet meer lopen met hond of kind.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:12

Vorige week op zo'n 300 meter van ons, schapen en konijnen.
Nog niet bevestigd middels DNA.
Ik twijfel erg aan ophokken, al vinden de paarden dat vreselijk..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:15

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:40

Omdat die een fanclub hebben die verl subsidie krijgen

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:43

Coloured schreef:
Er zijn volgens mij gevallen bekend uit de 19 eeuw dat wolven in Nederland inderdaad mensen/kinderen aanvielen. Helaas lijken de mensen achter het bureau niet te leren van het verleden.
.

dat komt denk ik omdat heren achter een bureau het beter weten, dit gaat helemaal uit de hand lopen vrees ik

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:53

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:16

gezellig lijstje van die schuwe wolf.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:26

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:30

Ja precies. Dat Is het verschil. Woonwijk of buitengebied.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:53

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:56

DubbelFun schreef:

Als zoiets nu hier gebeurd, gaat er misschien bij meer mensen een lichtje branden. Al zal het waarschijnlijk eerst vaker moeten gebeuren omdat je dan eerst krijgt te horen dat diegene het wel zal hebben uitgelokt of zo.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 23:40

In Wippingen (Emsland Duitsland) vlak bij de oost-groningse grens zijn twee wolven gefilmd op klaarlichte dag in een paardenweiland. Ook is er een aangevreten koe gevonden. DNA moet uitwijzen of het een wolf was.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:34

Vermoed dat we vannacht bezoek hebben gehad, paarden over de zeik, wilden vanochtend niet eens komen eten. En dat wil wat zeggen! Dus ik kijk eens rond, bovenste stroomdraad 1.30m, midden in de paddock, de rantsoenpalen (die ik had gebruikt om vaste palen op te hogen) afgebroken.
Paarden staan inmiddels hooi te eten maar kijken voortdurend naar het bos...

Hoe zit het ook al weer met een aardedraad? Ik heb geplastificeerd gaashek (te laag) met daarbuiten vijf stroomdraden tot 1.50 ongeveer. Maar begreep dat er nog een gewone draad tussen moet? Ook op isolatoren? Of kan ik die door het het gaashek heen vlechten en dan hier en daar aarde laten maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:41

Schrikken!!
Als je op/in een gazenhek een stroomdraad gaat vlechten komt je hele hek onder stroom te staan en dat gaat je -buiten veel stroom- ook weinig kracht opleveren. Dus je zult altijd met isolatoren moeten werken die NIET het hek raken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:52

Ah, okay, ik dacht dat er een draad tussen moet die niet onder stroom staat maar contact met met de bodem maakt. Of zo....Heb zo weinig verstand van elektriciteit.;)

Zit nog te twijfelen of ik ze vannacht ophok (vinden ze vreselijk) of dat ik nog een tweede afrastering op een meter buiten de eerste zet. Probleem is een walletje vlak achter de omheining. Als ik halverwege dat walletje, dus ongeveer een meter van de bestaande afrastering een paar extra draden span (onder stroom), kunnen ze niet afzetten, lijkt me.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:09

DubbelFun schreef:
Schrikken!!
Als je op/in een gazenhek een stroomdraad gaat vlechten komt je hele hek onder stroom te staan en dat gaat je -buiten veel stroom- ook weinig kracht opleveren. Dus je zult altijd met isolatoren moeten werken die NIET het hek raken.

Mooi sht wanneer er een wolf je wei in is gesprongen :(
Kan het geen ree zijn die daarna in paniek is geraakt en de wei niet meer snel uitkwam? Hier wordt de omheining regelmatig kapot gesprongen door een ree.

Of de aarde-draad op eigen ijzeren paaltjes zetten. De truuk is, denk ik, dat wanneer de wolf springt hij tegelijkertijd de stroomdraad en de aardedraad raakt zodat hij de stroom voelt. Je kunt alleen de stroom voelen wanneer je tegelijkertijd een stroomdraad aanraakt en contact met de grond hebt (aarde maakt). Als de wolf springt en dan een stroomdraad raakt voelt hij de stroom dus niet (vogeltjes op een stroomdraad voelen die ook niet). Een geplastificeerd gaas werkt niet omdat kunststof geen stroom geleid. Als je metaalgaas zonder plastic hebt zou je de aardedraad daar wel op kunnen zetten maar zou ik wel zorgen voor een goede geleider (koperdraad) van gaas naar aardepin, zoals je ook nodig hebt voor het stroomapparaat (mag dezelfde zijn). De stroomdraad mag trouwens nergens de aardedraad raken (alleen met wolf ertussen natuurlijk wel }> )

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:10

mysa schreef:
Ah, okay, ik dacht dat er een draad tussen moet die niet onder stroom staat maar contact met met de bodem maakt. Of zo....Heb zo weinig verstand van elektriciteit.;)

Zit nog te twijfelen of ik ze vannacht ophok (vinden ze vreselijk) of dat ik nog een tweede afrastering op een meter buiten de eerste zet. Probleem is een walletje vlak achter de omheining. Als ik halverwege dat walletje, dus ongeveer een meter van de bestaande afrastering een paar extra draden span (onder stroom), kunnen ze niet afzetten, lijkt me.

kun je misschien een paar foto's maken ? dan kunnen we meedenken. ken je iemand die een wildcamera heeft ? dan zou ik die ook maar eens lenen, dan weet je meer.
Sterkte trouwens want dat moet heel slecht voelen :(:)

edit; Is je stroom apparaat krachtig genoeg ? want 1.5joule houdt geen wolf tegen helaas, mocht je ooit een goede willen bestellen kijk zeker op amazon.de daar zijn ze veel goedkoper dan in NL (ik heb er een van 6joule gekocht voor 109euro)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:17

@Irmaz: ree of hert kan ook, dat die in paniek erin gesprongen is. Heb hier al 45 jaar paarden en nooit eerder gebeurd maar het zou kunnen. Misschien inderdaad op eigen pootjes, die aardedraad.

@Mist:

Afbeelding
Afbeelding

Zal straks nog even wat betere foto's maken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:21

die boomstronk is ook een probleem....heb je nog naar sporen gezocht ? of niet te doen met alle bladeren. Wacht even andere foto's af, zal Erna ook inseinen, die heeft meer ervaring.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:36

Binnen de paddock geen sporen gevonden. Er buiten is inderdaad niet te doen. Zag wel vaag wat platliggende begroeiing maar dat kan van elk dier zijn. We hebben hier reeën, herten, vossen, dassen etc etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:09

Misschien zitten er aan het kapotte deel wat haren ??

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:13

Ik denk toch dat ik ging kijken naar een wildcamera, als er een wolf in de buurt zit zal hij vast vaker langs lopen.
En dan nu toch 's nachts op stal, zou niet meer slapen tot ik zeker wist wat het is geweest.