Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:22

Heel veel sterkte CL, wat een prachtig paard was dat :+:

s1993 schreef:
Leuk Dije en Feyre allebei in uitgelicht vandaag :)

Jaa leuk!! :D :):)

Hij is het niet eens met het droge weer _O- Vond de modder duidelijk veel leuker :')

Afbeelding

Afbeelding

Noisy

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:38

:')

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:07

Wahaha hij had zó een schimmel kunnen zijn met die voorliefde voor modder :)) Smeerpijp :')

Hier is het echt dik "aan" tussen Pinda en haar nieuwe maatje, alles wordt gezellig samen ondernomen <3 Samen slapies doen in de zon :Y)
Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:26

Hallo allemaal! Ik lees nog steeds mee en vind het erg leuk om iedereen te volgen!

Even een kleine update van ons:

De afgelopen twee maanden waren vol van zorgen. Vanaf begin januari liep Joy kreupel. Ze liet een heel vaag beeld zien (in het begin af en aan stokkreupel met rechtsachter, echt manken en de dag erna weer zuiver). Het niet rad lopen bestond uit het niet willen belasten van rechtsachter en daardoor "hinken" met linksachter, met name in cirkels naar links. Daarbij heel stijf op haar achterhand.

Besloten is toen om haar uit de kudde te halen en apart in een kleine paddock te zetten. Daarnaast 20 min. stappen per dag. Na 10 dagen kwam de osteo. Die kon niets geks vinden (en ze leek zuiver te lopen in de roundpen). Maar voor de zekerheid een buigproef. Die was hartstikke positief |( . Dus weer twee weken rust verlengen. Ze werd inmiddels een draak, en wilde met geen mogelijkheid meer in de paddock.

Op 4 feebruari heb ik edigit laten komen voor een sportkeuring (had ik al in mijn hoofd, dus nu naar voren gehaald). Buigproef was minder positief, maar nog steeds niet goed. Keuring zelf was goed. Een paar kleine bemerkingen, maar 1tjes en 2tjes, dus goedgekeurd voor de sport (mits klinisch goed).

Half februari ging ik op vakantie, en op dag 1 heeft de trainster haar gelongeerd. Nog steeds niet goed. Duidelijk onregelmatig op linksom. Wat een zorgen! Besloten om na mijn vakantie naar de kliniek te gaan.

28 feb. naar de kliniek gereden. Longeren op zachte en harde (Joy ging op het achte helemaal uit haar plaat := ) en buigproef. Op alle gewrichten in de buigproef positief, dus DA verwachtte dat het probleem onderin zat. (terwijl wij dachten dat het uit haar sprong/schouder zou komen)

Uitverdoven en jawel! Ze liep rad! *\%/* En wat bleek... Joy heeft rechtsachter een dunne zool. Toch ook nog even een foto maken van de voet en haar hoefbeen blijkt een lichte scheefstand te hebben. Maar dat is niet iets groots en zou met een ijzer opgelost zijn. Jeetje wat was (en ben) ik opgelucht! Ik zag onze droom al in duigen vallen en heb verschillende doem scenario's in mijn hoofd gehad, maar dat bleek dus allemaal niet van toepassing!

Inmiddels heeft Joy al ruim twee weken mooie aluminium ijzers onder en loopt ze weer al vanouds. Heb al twee keer gereden en het was opstappen en wegrijden! <3

Hier zie je het scheve hoefbeentje:
Afbeelding

Zo onhandelbaar werd ze tijdens stalrust (ook aan de hand dus.... ze kreeg tranquigel voor het stappen, anders hadden er zeker ongelukken gebeurd...)
Afbeelding

Net uit de kliniek
Afbeelding

Eindelijk weer bij haar vriendjes in de paddock!
Afbeelding

Net beslagen, ze heeft wel even moeten wennen
Afbeelding

Dit was afgelopen zondag. Ondanks 6 weken boxrust ziet ze er super uit! <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was dus eerste keer rijden weer. Ben zo blij! *\o/*

Een bizarre twee maanden dus, helemaal als je je achteraf beseft dat die boxrust nooit nodig geweest was en een simpel ijzertje haar weer loepzuiver doet lopen...

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:57

Gimme joy, achteraf kijk je een koe in de reet zoals wij hier zeggen ;-) Fijn dat het opgelost is!!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:58

Wat een rotnieuws CL! Sterkte Y;(

Brave Malik +:)+

En Koda is zo te horen ook echt een braaf paardje. :)

Leuk dat Pinda een vriendje heeft!

En die Dije! Lekker moddermonster zeg. Zo een heb ik ook haha. De trainster appte met dat slechte weer dat Guinness de enige was die buiten nog lol had. Die stond op z'n gemak in het water te spetteren, hahaha.

Goed nieuws voor jullie Gimme_joy!

Ik kreeg gisteren een filmpje dat Guinness nu eindelijk braaf rondstapt met zijn trainster. *\o/*
Gaat dus de goede kant op. Nu maar hopen dat ie straks mee naar huis kan.
Vanmorgen ben ik maar even met mijn merrie door het bos gereden. Het is af en toe zo'n kleine heks, maar het dochtertje van mijn vriendin wilde er even op zitten (die is 2) en dan is ze zoo lief <3 Ze loopt echt voetje voor voetje. En die kleine vindt het prachtig haha! Amazonetje in de dop! :j

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:25

Wat is dit weer toch genieten met de paardjes!
Vandaag op stal waren ze aan het rijden met grote tractoren, dus veilig in de binnenbak gereden.

En nog even een plaatje van m’n knappe vent vandaag <3

Afbeelding

Cl; heel veel sterkte, wat naar!

Guinness is ook heel knap!

Pfoeh joy, schrikken zeg! Gelukkig niks ernstigs en oplosbaar *\o/* wat een glimworm!

En die Dije hihi,, dat word poetsen

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:43

Wat fijn dat het zoiets goed oplosbaars bleek GimmeJoy! Zuur dat het zo'n zoektocht met zelfs boxrust heeft moeten zijn, die stress moet echt vreselijk zijn geweest...maar dat het nu opgelost is is het waard! *\o/* Lekker weer verder oppakken met rijden nu dus :)

Wat een heerlijk fluffy pak haar heeft hij Jodym <3 Mega hoge aaibaarheidsfactor!

Knappe Guiness, wat een goed nieuws! *\o/*

Onze eerste 'oortjes-foto' <3
Afbeelding

Muppet was weer braaf vanmorgen, aan de longe ging ze even finaal uit haar stekker (de gemiddelde rodeobronco is er niks bij := ) maar met rijden was ze fijn alert en heel zoet :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:49

Oortjesfotoooo!! :D :):) *\o/*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:19

Joya is vandaag jarig en ik heb haar maar even versierd. *\o/*

Afbeelding

Ze is al weer vijf!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:32

Gefeliciteerd met Joya!! *\o/*

En wat een leuke oortjesfoto <3

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:53

Leuke foto's allemaal!

En bedankt voor alle lieve reacties op mijn situatie <3

Er is weer niets uit het kreupelheidsonderzoek gekomen omdat meneer weer geen kreupelheid liet zien.. -O- de vorige keer deed hij dat ook niet. Misschien adrenaline door angst voor de arts?! Of door mijn nerveusiteit?

We zijn in ieder geval geen steek verder en hebben totaal geen idee waar we moeten zoeken. Omdat het ook zo een onduidelijke lichte kreupelheid is moet ik hem nu gewoon even trainen met behulp van pijnstilling en straks kijken of het weer slechter wordt bij het stoppen.

Iemand ervaring met pijnstilling in zulke situaties? Vandaag was dag 3 en ik merk nog geen verschil in lopen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:19

Balen Geryon, zal je altijd zien..
Heb mijn vorige paard een week Metacam gegeven toen ze kort liep om te kijken of het schil maakte. Deed het in haar geval echt niet.
Ben toen vooral veel gaan stappen en dan rechtuit. Daarna weer langzaam drafje meegepakt en uiteindelijk niets meer aan de hand.

Hoe zien zijn hoeven eruit? Geen rotstraal ofzo?
Chiropractor of osteopaat was al geweest of niet?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 01:01

Bedankt voor het meedenken! Gelukkig dat die van jou weer beter werd! Hoe lang heeft dat geduurd?
Bij de mijne duurt het al zeker 2 maanden nu en die rust heeft dus niet geholpen.

Zijn hoeven zien er goed uit, geen rotstraal.
Hij vindt zijn linkervoet wel extra lastig met hoeven uitkrabben. Dierenarts vond dat gek want als ze links kreupel zijn, zijn ze vaak juist rechts moeilijk omdat ze dan op links moeten staan.

Hij is linksvoor kreupel, alleen op de rechtervolte en dan voornamelijk op het zachte en wanneer hij naar binnen valt. Vind dat zo gek, want normaal maken ze dan juist met het binnenbeen een kortere pas.

Buigproeven waren overigens weer goed. Beide voorbenen heeft hij alle kanten op bewogen etc. en voelde daarin ook niks geen beperkingen. Hals was ook goed mobiel.

Er is een fysio die ook osteopaat is bij geweest maar daar heb ik eigenlijk niks aan gehad. :o Die had het alleen over dat hij wat vast zat in zijn rug wat gezien de omstandigheden heel logisch is zei ze.

Ik zat te denken wellicht een sportmasseur te laten komen.

Fokker (en kennis) had al aangeboden hem terug te nemen, maar wil eerst het trainen proberen. Als dat niet mag baten, dan gaat hij waarschijnlijk wel terug.. helaas heb ik nog niet van hem kunnen genieten zonder problemen :(

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 01:05

Oortjesfoto *\o/* *\o/* Gaaf!

Gefeliciteerd met Joya Fransje Y)(^) :)F

Geryon, een paard van een vriendin van mij heeft dat ook gehad. Zo'n vage onregelmatigheid/kreupelheid. Dat bleek uiteindelijk om een hele diepe hoefzweer te gaan die er aan de bovenkant uit is gekomen. Heeft lang geduurd, dat weet ik nog wel.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 01:11

He Geryon dat is echt flink balen... ik heb even wat berichten terug gelezen, maar kon nergens vinden.. zijn er foto's gemaakt? Ik ben heel blij dat ik Joy heb laten keuren en ook naar de kliniek ben geweest. Ik weet nu iets beter hoe haar benen zijn en waar ik op moet letten.

Even andere gekke vraag/opmerking, maar ik denk dat ik weet op welke stal je staat :D . Wij hebben er jaren gestaan met mijn bijrijdpaard. In de derde paardenuitloop stallen. Fijne plek, ondanks de grootte. Als je naar mijn profiel gaat en dan het laatste topic opzoekt (de in Mermoriam) herken je de bakken in de foto's wellicht :+ . En als je de "huis" smid hebt, hebben we ook dezelfde smid. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 01:36

Hoefzweer zou me echt verbazen maar dat zou fijn zijn zeg!

Voor de koop is hij rontgen gekeurd, dus benen zijn (of in ieder geval waren een aantal maanden geleden) goed op de foto.

Kliniek route zou betekenen zo een beetje alles op de foto én scan omdat we geen idee hebben waar het vandaan kan komen.
Helaas heeft hij al een aantal duizenden gekost puur aan medische kosten -O- en mocht dan blijken dat hij iets heeft, moet hij alsnog terug want ik heb al een paard op pensioen..
Ik ben nog heel erg aan het twijfelen of ik dat ga doen dus.

We hebben inderdaad op dezelfde stal gestaan! Volgens mij herken ik jouw paard zelfs! Vreselijk hoe hij is overleden :(:)

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:37

Balen Geryon! Zo’n vage kreupelheid is heel moeilijk te ontdekken waar de kreupelheid vandaan komt. Is zijn hals ook helemaal op de foto geweest? Hebben ze ook uitverdoofd om te kijken uit welk deel de kreupelheid vandaan komt? Ik denk even met je mee hoor.

Phuddle, al bevallen?

Gimme Joy, wat fijn dat ze iets kleins hebben gevonden wat makkelijk op te lossen was. Nu lekker aan de slag!

Geryon en Gimme Joy, als ik het goed onthouden heb, sta ik ook bij jullie in de regio

Fransje, nog gefeliciteerd met Joya.

Leuk om al jullie verhalen te lezen! Ben zelf niet zo’n hele actieve schrijver. Maar die van mij loopt met hoofdstelletje, singeltje en bijzet inmiddels . En doet dat supergoed!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:21

Geryon schreef:
Bedankt voor het meedenken! Gelukkig dat die van jou weer beter werd! Hoe lang heeft dat geduurd?
Bij de mijne duurt het al zeker 2 maanden nu en die rust heeft dus niet geholpen.

Ik ben al snel na de "Metacam-test " begonnen met rechtuit stappen op een niet te zware ondergrond, rechtuit. Om e dag begonnen met 15 minuten en per week opgebouwd met 5 minuten.
Daarnaast stond ze gewoon 24/7 buiten. Rust roest is een beetje mijn motto.
Dit was wel een volwassen doorgereden paard. Dan is gewoon stappen ook wat eenvoudiger dan met een jonkie.

Moet hij trouwens nogmaals geopereerd of is die ontsteking toch verdwenen?
Het is wel een pechvogel, he!

Mocht je voor een kliniek gaan ga ik persoonlijk kiezen voor SMDC in Heesch.

Even een ander idee, het komt niet vanuit rechtsachter? Dat hij door compensatie dit beeld geeft op de diagonaal?

De chiropractor die mijn paarden komt is tevens dierenarts. Vind dat een mooie combi :j Maar goed zij kunnen ook geen wonderen verrichten.

@Liaan! Jullie gaan dus ook vooruit, leuk!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:29

Ik heb 2x een paard gehad wat een lichte kreupelheid toonde. De ene heb ik een jaar op de wei gehad, daarna opgepakt en niks meer aan de hand. De andere ben ik inderdaad gaan trainen en bleek teugelkreupel (oud manegepaard..). Waren ook beide paarden waar niets bij te vinden was..
Wel heel rot dat je nog niet lekker van hem hebt kunnen genieten en dat de kosten inmiddels zo hoog oplopen.. :(:) Dat is niet hoe je het je voorstelt..

Gefeliciteerd met Joya!! :D :):)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:36

Liaan schreef:
Balen Geryon! Zo’n vage kreupelheid is heel moeilijk te ontdekken waar de kreupelheid vandaan komt. Is zijn hals ook helemaal op de foto geweest? Hebben ze ook uitverdoofd om te kijken uit welk deel de kreupelheid vandaan komt? Ik denk even met je mee hoor.

Phuddle, al bevallen?

Gimme Joy, wat fijn dat ze iets kleins hebben gevonden wat makkelijk op te lossen was. Nu lekker aan de slag!

Geryon en Gimme Joy, als ik het goed onthouden heb, sta ik ook bij jullie in de regio

Fransje, nog gefeliciteerd met Joya.

Leuk om al jullie verhalen te lezen! Ben zelf niet zo’n hele actieve schrijver. Maar die van mij loopt met hoofdstelletje, singeltje en bijzet inmiddels . En doet dat supergoed!

Hals is nog niet op de foto geweest! Uitverdoven is nog niet gelukt omdat meneer spontaan niet kreupel meer is als de veearts er is. :=
Lief dat je mee denkt!

Bijzetje maakt het altijd 'officieel' vind ik, leuk! :D

fransje23 schreef:
Geryon schreef:

Ik ben al snel na de "Metacam-test " begonnen met rechtuit stappen op een niet te zware ondergrond, rechtuit. Om e dag begonnen met 15 minuten en per week opgebouwd met 5 minuten.
Daarnaast stond ze gewoon 24/7 buiten. Rust roest is een beetje mijn motto.
Dit was wel een volwassen doorgereden paard. Dan is gewoon stappen ook wat eenvoudiger dan met een jonkie.

Moet hij trouwens nogmaals geopereerd of is die ontsteking toch verdwenen?
Het is wel een pechvogel, he!

Mocht je voor een kliniek gaan ga ik persoonlijk kiezen voor SMDC in Heesch.

Even een ander idee, het komt niet vanuit rechtsachter? Dat hij door compensatie dit beeld geeft op de diagonaal?

De chiropractor die mijn paarden komt is tevens dierenarts. Vind dat een mooie combi :j Maar goed zij kunnen ook geen wonderen verrichten.

@Liaan! Jullie gaan dus ook vooruit, leuk!

Stappen is met die van mij gelukkig wel goed te doen op het terrein, maar dat hebben we dus al heel lang gedaan, hele grote rondes zijn dat.

Na de curretage operatie lijkt het erop dat het lichaam de rest langzaamaan aan het opruimen is! Er zat namelijk verbetering in de dikte van de zaadstreng. Binnenkort wordt hij weer gecontroleerd.

Zolang het niet pust, hoeft hij sowieso niet per se de operatie. Maar als de zaadstreng dik blijft, dan is er de kans dat het ooit weer gaat onsteken dus dan is het beste om gewoon de operatie al te doen.

SMDC heb ik wel vaker over gelezen op bokt, ik ga dat zeker onthouden!

Wat je zegt over rechtsachter is een goeie! Wanneer hij linksvoor 'kreupelt', maakt rechtsachter ook een net wat kleinere pas. Zelf zie ik het niet eens. Maar linksvoor maakt hij ook maar een iets kleinere pas, je ziet het vooral aan het hele lichte knikken met zijn hoofd.

Mijn veearts (heeft trouwens veel ervaring met kreupelheden) benoemt linksvoor als het kreupele been waardoor diagonale been mee doet. Maar ik zal het zeker nog eens opgooien je weet het immers nooit! Buigproeven achter waren trouwens ook goed.

Hij is overigens ook rechtsgebogen.

xXutopiaXx schreef:
Ik heb 2x een paard gehad wat een lichte kreupelheid toonde. De ene heb ik een jaar op de wei gehad, daarna opgepakt en niks meer aan de hand. De andere ben ik inderdaad gaan trainen en bleek teugelkreupel (oud manegepaard..). Waren ook beide paarden waar niets bij te vinden was..
Wel heel rot dat je nog niet lekker van hem hebt kunnen genieten en dat de kosten inmiddels zo hoog oplopen.. :(:) Dat is niet hoe je het je voorstelt..

Gefeliciteerd met Joya!! :D :):)

Wat fijn dat je het op hebt kunnen lossen! De wei op zat ik ook te denken, maar ik vind dat wel eng zonder te weten of het goed komt gezien de kosten die er al in zitten.

Als ik niet al die kosten al had gehad met hem, dan had ik hem meteen helemaal op de foto en scan gezet, maar ergens houdt het op -O-

Mijn vorige paard heb ik ook maar een jaar van mogen genieten. Is ook heeeeeel veel aan medische kosten in gegaan en na een jaar in moeten laten slapen omdat hij toch atactisch bleek.

Ik ben dus echt een beetje bang :o

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:48

Jaa snap ik wel... waren in mijn geval 2 paarden waar de eigenaar al mee uitgedokterd was en die ik voor een mooi prijsje over kon nemen.. dus voor mij was het een goeie optie. Snap dat het voor jou wat lastiger is, om die keuze te maken... Wat gaat je volgende stap worden?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:46

Pfff wat een verhaal Greyon. En helemaal als je zo je best doet en niks lijkt te helpen :(:)

Ja die gekke Fuego. Mis hem af en toe nog steeds erg. Was echt een bijzonder paard. En dat hij zo aan zijn einde moest komen, dat had hij niet verdient. Joy heeft overigens ook een koliekoperatie moeten ondergaan. Dat was echt bizar.

Ik sta inmiddels niet meer op die stal. Dat is voor mij te ver bij huis vandaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 23:09

S1993 haha wat lenige oefeningen met jou erop!
Koda nog een beetje sckoon gekregen?
Mijn filmpje met Malik is nog veel erger, hij maakte er een totaal potje van met de snoep! _O- ~~}>

Dije houdt van modder.. :D
Malik niet, als het modderig is wil hij er liever niet eens lopen, laat staan rollen. :=

Pina helemaal gezellie met haar roomie..
Goed zeg dat ze zo braaf was, en oortjesfoto!!

Gimme_Joy ja achteraf wel jammer dat stilstaan maarja, gelukkig is alles goed. :j

Kruimellover super dat Guinness nu braaf rondstapt, straks kan hij alles!

Jodym, knapperd hoor!

Fransje, nog gefeliciteerd, vijf alweer... mooi versierd! :D

Geryon wat klote.. :(
Je zou dan denken misschien toch de hoef maar normaal gesproken gaan ze dan wel erger kreupel lopen.
Hopelijk komt het toch goed.

Liaan, dat gaat toch lekker door!

Malik was gister knetter toen we een ander paard tegen kwamen..ben wel een tijd bezig geweest om hem weer rustiger te krijgen.
Op de wei hem nog even laten lopen en hij moest het wel ff kwijt. :=
Maar vandaag ging het weer super met de harde wind.
Nu nog steeds het filmpje er niet opgezet, ga 'm nu uploaden.

Ging allemaal een beetje chaotisch maar we hebben wel gelachen. :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:30

Gefeliciteerd met Joya! Y)(^)

Wat een lastige situatie Geryon...hier was met pijnmedicatie altijd binnen een paar uur verschil te zien (moeke Miep is een kneusje, heb nogal wat ervaring met "gekke" en onherleidbare blessures :roll: ). Overigens ook een hoefzweer die zich wekenlang verstopt heeft. Zit het niet hogerop trouwens? Schouder? Hier werd toen het die diepe zweer was op een gegeven moment ook aan de schouder gedacht, dat gaf wel vergelijkbaar beeld aan wat jij beschrijft op de volte. Alleen toen de zweer verder ging groeien werd ze pas zo overduidelijk hoefzweer-kreupel, dat heeft wel even geduurd.
Overigens leek zij een paar jaar later weer kreupel op linksvoor, dat bleek toen uiteindelijk in de kliniek aan het SI-gewricht rechts achterin te liggen. Artrose daar gaf een links kreupelend en raar wisselend beeld op linksvoor. Ook het "ze is alleen kreupel als de DA niet kijkt" effect :=
Sterkte met de zoektocht :(:)

Goed bezig Liaan :)

Malik die met dat krukje gooit, hilarisch!! :)) Grapjas :D

Pinda en ik hebben gisteren voor het eerst les gehad van mijn vaste instructrice thuis, het voelt nu alsof we "echt" aan de slag kunnen :):) De conclusie was dat ik ongeveer 3m vertraging heb in mijn stuur en Pinda vervolgens 10m reactietijd heeft met haar slungelige lange stelten en grote passen, dus dat ik 15m vooruit moet gaan plannen om op tijd de bocht om te kunnen zijn :Y) Met andere woorden....er moet nog heel wat gesleuteld worden aan ons allebei := Maar ze is wel heel positief over Pinda'tje, zo leuk! As zaterdag mogen we weer *\o/*