[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 21:12

Eigenlijk nee op zich lukt het heel goed en fijn bij mijn ouders.
Ik kan goed sparen voor als ik in de toekomst toch aan een eigen stek zou denken. Al zou ik mensen om me heen dan wel missen, ik ben niet gewend alleen te zijn. En vaak ook best bang als ik alleen ben.


Even update over Limo:
Indien het gewenst is want op filmpjes heb ik ook geen reacties gehad helaas terwijl het net zo goed gaat op gebied van grondwerk.

Vandaag gelongeerd met zadel op. Deze keer touwhalster aangedaan om te longeren.
Hij deed het rustig. En omdat hij zo rustig was ben ik spontaan op idee gekomen om het hangen weer op te frissen.
Dus eerst links gaan hangen twee x achter elkaar gedaan. Geen pas fout gezet. Dan ben ik naar rechts gegaan en heb aan die kant ook gehangen. Ook hier heel braaf blijven staan. Ik heb beide kanten meerdere keren herhaald met rustpauzes ertussen.

Heleennn

Berichten: 6362
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:09

Huh ik kan echt niet meer volgen nu. Hangen?? Hij was toch al zadelmak? En werd toch enkele dagen per week getraind door een ander?

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:16

Hij heeft even pauze, om even rustig te relativeren.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 22:25

Wat Balou zegt idd. Limo heeft oa door de extreme hitte ongeveer twee weken stilgestaan.
Het lijkt me niet verstandig om gewoon weer op te stappen en weg te rijden. Ik wil rustig aan terug opfrissen wat hij al kende.

Hij is eerder al in vluchtmodus gegaan na een paar dagen rust. Vandaar de keuze om stilletjes weer op te bouwen. En feit dat hij braaf was zegt dat ik goed bezig ben op deze manier.

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:35

Is de zadelmaker al geweest dan?
Voor die tijd zou ik niet weer opstappen.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:20

Hee Art,

Heb gister dit topic doorgelezen, ik herken veel dingen aan jouw paardje. Zo heb ik een aantal jaar terug een lieve D-pony Fair gereden. Qua karakter vind ik haar heel erg op jouw Limo lijken.
Ook heb ik geen idee waar je woont, maar als je in de buurt woont zou ik het leuk vinden om eens te komen kijken, wellicht heb ik wat tips voor je, want zo achter een scherm is het toch lastig te zien haha. Ik vind wel echt dat je goede progressie maakt. Zowel met Limo als jezelf +:)+

Goed dat je hem ook pauze geeft, ik merkte aan mijn paardje destijds dat ze dat heel fijn vond. Gaf haar 1 week in de maand gewoon lekker rust. De volgende week gingen we erweer lekker tegenaan. Vooral veel afwisselende dingen doen. Een keer wandelen, dan rijden, een parcourtje aan de hand doen, een schrikparcourtje neerzetten om aan de hand te doen, longeren, een boswandeling maken, het meertje in, over hindernisjes stappen/springen. En daar hield ik uiteindelijk een superpony aan over! Totdat ik er toch wel te groot voor werd, toen vond ik het tijd voor een nieuw paardje.

Mocht je ooit een keer tips of feedback willen mag je me altijd pb'en :)
Keep up the good work!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 11:30

Thnx.
Dromenland ken ik niet :')
Ben van België herk-de-stad staat limo.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:59

Art_Ificious schreef:
Thnx.
Dromenland ken ik niet :')
Ben van België herk-de-stad staat limo.


Hahaha :')

Oh ja, was even vergeten dat je in België woonde... Helaas :(

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 14:51

Het vertrouwen is groots...
Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:13

Gaaf! Leuk om steeds die stapjes te zien! Wat doe je nu eigenlijk met hem nu het zo warm is?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 15:29

Niet veel zo af en toe wat loswerken in de piste. Maar meestal 's avonds. En 2-3x per week.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:33

Veel valt er inderdaad ook niet zoveel te doen. Misschien leuk om eens wat met water te doen? Geen idee hoe hij daarop reageert, maar mijn paarden vinden het heerlijk met deze warmte! Is een keer wat anders, en is ook goed voor het vertrouwen en de band tussen jullie :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 15:46

Pepperrr schreef:
Veel valt er inderdaad ook niet zoveel te doen. Misschien leuk om eens wat met water te doen? Geen idee hoe hij daarop reageert, maar mijn paarden vinden het heerlijk met deze warmte! Is een keer wat anders, en is ook goed voor het vertrouwen en de band tussen jullie :)

Water is geen optie. Er mag geen water verspild worden hier in België.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 21:08

Ik vind het wel érg fijn om in vrijheid met Limo te "werken". Beetje kijken of hij graag bij me is en of hij mij wil volgen los. Ik doe dit ook geregeld zonder halster om. Puur om te zien wat hij doet.
Ik verplicht hem ook nergens toe, wil hij weg van mij, dan mag hij dat. Maar de laatste tijd is hij wel graag bij me. Ook als ik de piste verlaat en hem roep komt hij (niet altijd maar tegenwoordig wel vaak) enthousiast in draf aangerend en kan ik hem zo halsteren zonder dat hij daarbij weg gaat van me.

Nu hij zo blijft staan "tuigloos" en zonder druk op het halster en ik gewoon kan opstappen ben ik aan het denken aan bitloos rijden. Kijken of dit beter gaat dan met bit. Of hij hierop beter/sneller ontspant.
Misschien dat ik ook een BBP wil aanschaffen.
De eerste stappjes bitloos en of bareback wil ik wel aan de longe doen. Zeker niet zonder extra hulp van een ander.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:21

Dat is inderdaad wel te overwegen als hij er zo fijn op reageert! Fijn dat het zo goed gaat!
En gefeliciteerd natuurlijk! Y)(^)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 13:27

Dank je voor de verjaardagswens.

Ik ga idd eens kijken naar hoofdstellen. Denk dat sidepull meest gebruikte is?

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:43

Opstappen is toch iets heel anders als rijden,sturen, remmen. Het feit dat je zonder bit op kan stappen zegt helemaal niets over voordelen voor bitloos rijden. Ik zou dit soort beslissingen met je trainster afstemmen ipv in een impuls na een keertje alleen maar opstappen nu ineens het roer weer omgooien en uitgaven te doen. Consolideer en bevestig eerst eens het bereikte voordat je weer allerlei nieuwe probeersels op hem af laat komen. Uiteraard is het wel fijn dat ie zo rustig blijft nu bij opstappen maar koester dat gewoon en ga niet aan de hand daaarvan weer van alles bedenken.

Een bbp lijkt mij echt geen goed idee voor een paard me beginnende artrose en x-ray afwijking in de rug. Teveel puntbasting en te weinig ontlasting van de wervelkolom.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:57

Over de bbp ga ik wel mee met Oji. Met rugafwijkingen zou ik toch lekker gaan rijden met een goed passend zadel ;)

Qua hoofdstel, is er niet iemand op stal die een bitloos hoofdstel heeft die je kunt lenen? Of een kennis? Scheelt een hele hoop kosten als het toch niet de juiste match blijkt te zijn :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 14:20

Joh je doet alsof die artrose een serieuze afwijking is. Wat niet zo is. Drie andere paardenartsen , waarvan ik één al jarenlang ken en zeer goed vertrouw op haar oordeel, zagen juist niks op de foto's. Dus ja wat is dan waarheid?
Limo reageert ook helemaal niet gevoelig op druk op de rug en zit nóóit geblokkeerd op die plaats waar volgens equitom artrose zit. Heb altijd meegekeken met de Osteopaat wat ze op papier neerzet van de blokkades. En T16 tm T18 worden nooit vermeld. T2/12? wel regelmatig.

Trainster heeft voorheen al een gezegd dat bitloos een optie is dat ze een of twee paarden rijd die daar beter op reageren.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:30

Niet vervelend of aanvallend bedoeld, maar artrose is iets wat zeker wel serieus genomen moet worden en regelmatig gecontroleerd moet worden. Zeker in de rug omdat dat een van de meest gevoelige delen van het paard is. Maar goed, jouw paard jouw keuzes :)

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:40

Ik denk dat het voor Limo fijn zou zijn als je iets meer doorpakt in wat hij kent.
Elke keer weer iets nieuws en nieuwe spullen op zijn hoofd of rug geeft verwarring. Paarden houden juist wel van wat voorspelbaarheid :).

Limo moet op een gegeven moment niet alleen vertrouwen in jou opbouwen, maar ook in zichzelf.
Dat hij de training kan beginnen met het idee: dit kan ik, ik weet precies wat er nu van mij verwacht wordt.

Natuurlijk kan je er niet onderuit dat hij op een gegeven moment iets nieuws moet, maar dan kan je al wel iets verder zijn zodat het rijden zelf al wat meer vertrouwd is bijvoorbeeld.

edit: ik vind artrose ook een serieus probleem, en zou als dat in de rug zit het liever bij een goedpassend zadel houden
Laatst bijgewerkt door Sintara op 06-08-18 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:42

Ik ga met pepperrr mee. Artrose is heel serieus. Genoeg paarden gezien en gehoord die zijn ingeslapen omdat ze teveel pijn hadden

Lynn_Nikita

Berichten: 25586
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:47

je kan ook bitloos hoofdstellen huren en zo kijken wat het fijnste werkt. Zadel zou ik ook kijken naar een goed passend zadel, zadelmker al geweest?

Wat mij wel verbaast is dat ik pas geleden bitloos opperde en je aangaf dat niet te willen/ durven ivm zijn onverwachte gedrag en geen rem ( en dat kan hoor, jouw keuze) , maar 1 week later zit je er zonder tuig en wat mij nog meer opviel, zonder cap op. Ben je dan niet bang op een vluchtactie als er ineens iets gebeurd? Links van je staan hindernissen, rechts een opstapblok, misschien zie ik teveel gevaar maar dit vind ik gewoon onverantwoord

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:44

Niet aanvallend bedoeld Art maar waarom verwacht je dat hij vast zou zitten op de plek waar hij pijn heeft? Wat doe je zelf als je pijn hebt? Je gaat die plek ontlasten. Heb je pijn aan je linkse knie, zet je meer op je rechterknie, heb je pijn aan je heup, dan ga je je bekken wat anders draaien etc. Niemand, mens of dier, zet gewicht op iets wat pijn doet. Daardoor ga je net andere delen vast zetten, overbelasten etc omdat je anders gaat lopen/gedragen om die pijn plek te vermijden.

En neem artrose wel serieus, vooral bij een paard dat je gaat rijden. Doe wat je kan om hem het draaglijk te maken, zodat je niet over 10 jaar zit met een paard dat op is

XladyX

Berichten: 1410
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:54

Ik ga helemaal mee met Sintara, ga alsjeblieft voor Limo's bestwil eerst bevestigen wat hij net kent wanneer je hem weer oppakt (dus rijden met bit en zadel. En dan wel een PASSEND zadel, waarom het risico nemen dat een barebackpad of zonder zadel zijn rug wél beschadigen als dit helemaal niet nodig is als je een zadel gebruikt?) voordat je dingen gaat veranderen. Limo komt mij over als een onzeker paard, en zo lang er dingen blijven veranderen zal dat ook zo blijven. Wanneer hij rust, regelmaat en zekerheid krijgt kan hij pas minder onzeker worden. Blijf alsjeblieft bij één keuze en ga daar de komende maanden mee verder.

En laat alsjeblieft je gekochte veulen meteen zadelmak maken door een proffesional tegen die tijd, voordat het weer hetzelfde riedeltje wordt. Bij Limo dacht je ook dat het wel ging lukken