Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:10

mwah, foklijnen vind ik niet heel interessant omdat ik niet fok ;)
Met mijn zoektocht heb ik wel nagezocht bij sommige lijnen wat de nakomelingen doen etc kwa karakter.
De echt bloederige lijnen zijn zo ie zo niks voor mij, dus daar heb ik ook niet naar gekeken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:14

Als koper zijnde kan je het best iemand vragen met verstand van zaken, als je zelf niks van fokkerij weet. Bepaalde lijntjes zorgen voor juist een prettig of moeilijk karakter. Jazz is daar een goed voorbeeld van. Het is belangrijk je daarin te verdiepen of advies te vragen, vind ik. Al kan je op het papier niet rijden, een gewaarschuwd mens telt voor 2 ;)

Wij hebben ook gekeken naar de afstamming van onze Rhodesian Ridgeback. Dat was veel minder makkelijk dan bij de paarden, maar we hebben nu wel een hond uit een goede lijn. En we gaan er niet mee fokken, hij dient als erf- en gezinshond :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:16

Inderdaad, het is wel handig om te weten dat Numero Uno's vooral voor de (snelle) spring zijn, en dat Gribaldi's dikwijls achter wat matig zijn. En hoe je een papier moet lezen (dus niet Uphill x Oscar, of Uphill x Liesje, maar bijv Uphill x Rhodium)...

Werkelijk, als je een auto koopt, dan kijk je toch ook verder dan de kleur en de apk?
Als jij ook lijkt op je vader en je moeder (wie niet?!) dan heeft wat informatie hebben over de genen van je paard absoluut nut hoor! :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:41

Voor de rijerij vind ik papieren zoverre belangrijk dat het een verwachting geeft, een bevestiging kan geven en je kunt nazoeken wat halfbroers en zusters uit die moeder hebben gepresteerd.
Maar op de een of andere fiets moet ik dan altijd een behoorlijke research doen omdat de lijnen (nog) niet compleet zijn op bijv. horsetelex.nl en heb er al verschillende compleet gemaakt. :D
Ik kijk altijd eerst naar het paard zelf, en dan naar de papieren. Waarna vaak blijkt dat ze uit een zeer goede moederlijn komt.
Zo komt een van mijn paarden uit een zeer goede, minder bekende, duitse bloedlijn, ook omdat horsetelex andere namen aan de moederlijnen geeft dan het stamboek en/of hun fokkers hanteren, de zeer beroemde Spreen-Segelhorst-lijn.

weet enigzins de weg in de westfalen lijnen. holsteiners heb ik geen brood (of heet dat kaas?) van gegeten
Voordeel is wel met Duitse papieren dat eventuele sportprestaties van halfbroers/zusters of moeder redelijk goed terug te vinden is op internet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:53

Dees schreef:
Inderdaad, het is wel handig om te weten dat Numero Uno's vooral voor de (snelle) spring zijn, en dat Gribaldi's dikwijls achter wat matig zijn. En hoe je een papier moet lezen (dus niet Uphill x Oscar, of Uphill x Liesje, maar bijv Uphill x Rhodium)...

Werkelijk, als je een auto koopt, dan kijk je toch ook verder dan de kleur en de apk?
Als jij ook lijkt op je vader en je moeder (wie niet?!) dan heeft wat informatie hebben over de genen van je paard absoluut nut hoor! :D

Ik weet van een gezin waar een kind met veel pijn en moeite het MBO heeft gehaald, waar z'n broer vrij moeiteloos aan de universiteit is afgestudeerd. Tot zover het nut van het vergelijken in bloedlijnen........

En dan nog; het gros van de eisen is grootspraak. Ik zie van de meesten helemaal niets terug dat ook maar wijst in de richting van iets dat ergens over gaat. We zijn er ondertussen aardig in geslaagd om elkaar knettergek te maken met zaken die totaal niet relevant zijn maar heel interessant klinken maar niet veel hout snijden. Kijk niet verder dan het eerste het beste wedstrijdterrein en de tranen springen in je broek over het (gebrek aan) rijkunst. Kun je voor 20 mille+ paard onder je kont hebben, daarmee kun je nog steeds niet rijden; dat zul je gewoon moeten leren en de meesten leren dat nooit.........

Alane

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:04

ach ja, Marilyn Monroe is mijn moeder, Albert Einstein mijn vader, ik lijk op mijn vader en heb de hersens van mijn moeder :+

@ikke, papier is een verwachting, en of die verwachting uitkomt ligt aan meer factoren dan alleen de afstamming.
Als ik een braaf paard zoek en uit research blijkt dat uit die moeder of moederlijn brave paarden komen, dan verwacht ik dat dat paard ook braaf is, echter weet ik niet wat het dier meegekregen heeft in zijn rugzak.

Heb ooit een ponyhengst gekocht wiens volle broer goed presteerde, die ponyhengst, inmiddels ruin, presteerd zelfs nog beter (is niet meer in mijn bezit) en staat nu bij Rothenberger (volgens mijn laatste informatie)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:11

Alane schreef:
ach ja, Marilyn Monroe is mijn moeder, Albert Einstein mijn vader, ik lijk op mijn vader en heb de hersens van mijn moeder :+

Aha xD
Dan ga jij het heel ver schoppen :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:14

xLIESSSx schreef:
Alane schreef:

Aha xD
Dan ga jij het heel ver schoppen :+

kan nie voetballuh

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:34

Leuk dat jullie er grapjes over maken... maar door een opsomming van de uitzonderingen wordt de regel nog niet ongeldig hoor :D
Kijk in de spiegel en je ziet of je moeder, of je vader.
Natuurlijk kun je van beiden de minder positieve trekjes hebben overgenomen, maar je hebt je trekjes niet van een vreemd en daarom is het weldegelijk van belang om de genen van je paard te kennen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:53

de uitzondering bevestigd de regel, de vraag die je dan krijgt is wat is de uitzondering en wat de regel.

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:10

Ik ben opzoek naar een springpaard

Mijn eisen zijn:
- Ruin , hengst merrie maakt niet uit
- 5 tot 10 jaar
- Beleerd en L\M
- 3 (zeer) goede gangen
- Goede bloedlijnen!
- kleur niet veel geks(vos, mooi zwart, schimmel, )
- Geen gebreken of exzeem

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:15

Wat is je budget Daannn?

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:17

Citaat:
Dat is ook zoiets aparts inderdaad.. Alsof ze het daaraan aanpassen :=
Als ik een advertentie zie zonder prijs, is dat ook hetgene wat ik vraag in mijn eerste mail.. Vind het best stom om gelijk te vragen, maarja moet wel weten waar ik aan toe ben :P Anders ga ik eerst allerlei vragen stellen, wordt ik straks al helemaal verliefd, en is de vraagprijs véél te hoog voor mijn budget :P

(Even wat foto's van je gepikt hoor Nati! Hihi :D )

Haha dat mag hoor! Ik ga nu even naar hem toe om hem eventjes een kleine wasbeurd te geven :Y)

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:22

Pletje123 schreef:
Wat is je budget Daannn?

Maakt niet heel veel uit! liefst niet al te gek haha :o

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:25

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:30

Daannn schreef:
Pletje123 schreef:
Wat is je budget Daannn?

Maakt niet heel veel uit! liefst niet al te gek haha :o

Maakt niet heel veel uit? :wow: dat zou ik ook wel willen :))

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:39

Citaat:

Haha dan moet je niet denken aan 20 duizend ofzo hoor!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:40

Daannn schreef:
Citaat:

Haha dan moet je niet denken aan 20 duizend ofzo hoor!

Misschien is je budget neer zetten het handigst. Wat is je max.?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:01

Alane schreef:
@ikke, papier is een verwachting, en of die verwachting uitkomt ligt aan meer factoren dan alleen de afstamming.
Als ik een braaf paard zoek en uit research blijkt dat uit die moeder of moederlijn brave paarden komen, dan verwacht ik dat dat paard ook braaf is, echter weet ik niet wat het dier meegekregen heeft in zijn rugzak.

Mijn baas betaald mij naar de feiten die ik heb neergezet, niet naar de verwachting van wat ik zou kunnen gaan presteren als.........

Dat de paardenwereld elkaar gek maakt met verwachtingen, zegt meer over de mensen dan over de paarden..........

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:54

Ikke, je gaat even voorbij aan de emoties die bij de paardenwereld horen..;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:12

Alane schreef:
de uitzondering bevestigd de regel, de vraag die je dan krijgt is wat is de uitzondering en wat de regel.

Er is geen uitzondering op genetica.
Paarden zijn zoals ze gefokt zijn. Zelfs Totilas.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:21

Iemand ervaring met Stal Fabrie?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:22

@ Daannn als je die Chinchin bedoeld dan denk ik dat die de 20000 euro wel moet opbrengen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:32

Pletje123 schreef:
Iemand ervaring met Stal Fabrie?

Ja ik.....een slechte. Paard gekocht daar laten keuren, positief op de buigproef. Maar ik dacht het is een momentopname, laat maar bij mij op stal en dan over een week weer keuren.
Paard had de dag erop 2 dikken benen ( voor 1 en achter 1) en echt kreupel. Na een week nog niet ok dus retour. Zegt ie, we zullen hem direct even rijden want er komen zo klanten voor !
Dat was mijn laatste bezoek.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:35

Ai.. dat is niet goed idd..