[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:51

Jeetje, doe je voorzichtig??
Helpt het niet om hem vantevoren 10 minuutjes uit te laten razen aan de longeerlijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:59

Soms vraag ik me wel eens af, is het nog wel verantwoord of normaal hoe frum zich gedraagd? Jij bent het gewend lorette, maar is het nog wel veilig en paardwaardig?

Niet dst ik twijfel aan je inschatting en kunde, maar zelf heb il dat ook gehad met een merrie waarmee ik maar bleef springen totdat iemand me vroeg of ik het nog wel leuk vond en inzag hoeveel risico ik liep. Dat was voor mij een wake-up call om in te zien dat ik hartstikke veel risico liep en toen ben ik gestopt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:28

Ja, hoor. :j Je bent ook welkom om te kijken of het paardwaardig is. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zou zeggen dat hij nu te slecht of te gevaarlijk is. Een deel van hem is atactisch en spastisch, maar een deel is ook gewoon Jazz. Ik loop geen bijzonder risico met hem en hij is momenteel ook geen risico voor zichzelf. Hij gaat juist beter dan verwacht. Wat zou hier niet paardwaardig aan zijn?

Het is wel een vreselijk kijkerig en bodemschuw paard, maar daar ken ik er meer van. En dan is Frum daar nog de betrouwbare variant van.

Het is echt een verschrikkelijk leuk paard om te rijden en hij werkt graag. Schrikken is geen onttrekking aan het werk voor hem. Is het niet te doen voor hem, dan stop ik meteen, maar omdat hij zoveel beter is als ik wel rijd, hoop ik dat hij het zo goed blijft doen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 17-05-15 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:33

Ik zeg niet dat ik het paardonwaardig vind, want daarin kan ik niet genoeg oordelen en wat is zeg is dat ik denk dat je dat wel kunt maar soms word je blind voor de gevaren omdat je daar gewend aan raakt zeg maar. Dat bedoel ik meer.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:37

Volgens mij is rijden op Frum net zo gevaarlijk als rijden op Parzival. In elk geval niets om bezorgd over te moeten zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:56

Ik heb nog wel een filmpje van de kleine kerel!

(Ja, hij is obees. :+ En heeft Jan Vayne haar. Dan hoef ik minder knotten te maken.)

Maar KIJKKKK hoe super knap hij kan halthouden. Na het achterwaarts is dat de moeilijkste oefening voor hem. Daar kreeg ik zoveel moed van, dat ik voor het eerst een wending om de achterhand/keertwending probeerde en hij bleef zowaar overeind. Had ik een jaar geleden nog net durven hopen. Ik weet dat het raar klinkt als ik zeg dat halthouden en achterwaarts de moeilijkste oefeningen zijn voor hem, maar het is niet anders. Hoewel ik het verschrikkelijk vind om eeuwig L1 te blijven rijden, wil ik hem met spanning nog niet dwingen om achterwaarts te gaan in een proef, dus meer zit er even niet in....

Er staan sinds kort twee zeugen met biggen direct aan het smalle fietspad. De biggetjes zijn rood en reageren extra enthousiast op vossen. Soms komen ze allemaal knorrend, gillend en springend naar die kant van de omheining. Nou, dat is voor elk paard een hele happening. Voor Frum helemaal.

Aan de hand krijg ik hem er prima langs, maar de eerste dagen deed ik er ongeveer een half uur over om er rijdend langs te komen. Dat was de reden van het filmpje. Ik vroeg mijn moeder om mee te gaan en het vast te leggen, om zijn bewegingen te kunnen analyseren. Maar toen was het na 1x omdraaien klaar en was ik er alweer voorbij. Zul je altijd zien....

Eerder aan de hand:

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:55

Wat doet ie het goed! Fijn beeld om naar te kijken.
Biggetjes en varkens zijn volgens mij voor elk paard eng, die van mij vliegt er met een speer langs heen.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:52

Oooh wat kan hij stiekem al veel! Wat laat hij veel balans zien in het werk. Zelfs in de keertwending en in het beginnende appuyementje. Fantastisch! Hij blijft verbeteren <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:09

Ik ben weer blij verrast bij het zien van je filmpje! Het ziet er echt goed uit.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:26

Haha, kijkfilmpje heb ik even iets van "hmm knorren de varkens nu of snorkelt Frum?" :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 18:43

Je hoort een knor en een snurk door elkaar. Maar Frum kan harder dan de biggen _O-

Floorlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:41

Stiekeme meeleester hier! Wat heb jij al veel bereikt met Frum, van gedacht niet te kunnen naar rijden naar wedstrijdjes! Heel leuk, knap hoe je met hem doorzet!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 11:23

Een bokker had een bericht gevonden van iemand die atactische paarden zocht om te behandelen. Die mevrouw had Frum zelfs gesselecteerd, maar na het zien van de filmpjes en het horen van de voorgaande behandelingen en door wie hij behandeld was, gaf ze aan dat ze dan weinig voor hem zou kunnen betekenen. Jammer! Maar het was te proberen en ik vind het erg leuk dat er mensen zijn die zo meedenken.

Verder had ik gisteren weer pech. Eén van de zeugen met biggen deed een uitval naar Frum. Nog niet eerder meegemaakt. Blijkbaar was ze wat prikkelbaar. Frum gooide zijn hoofd omhoog en sprong opzij, waarbij hij met zijn hoofdstel vasthaakte in de bovenkant van de hekken langs de spoorlijn… Tja, het zal Frum ook weer niet zijn.

Gelukkig brak het hoofdstel direct. Liever een hoofdstel kapot dan zijn hoofd/nek. Maar toen hing er een bit met riempjes aan de omheining en ging mijn oranje terrorist in galop terug naar stal. Nogal hard, maar niet in blinde paniek. Staart over de rug en kop in de lucht.

Ik was redelijk mijn recordsnelheid rennen aan het verbeteren (op rijlaarzen), maar bij de weg stopte gelukkig een jonge moeder die riep dat ik in moest stappen. Haar kinderen vonden de achtervolging reuze spannend. Gelukkig woon ik dichtbij. De spoorwegovergang is het enige enge stukje op een doorgaande weg, de rest is bestemmingsverkeer of fietspad. Hij was al lang en breed weer terug in de wei, waar hij nog vrolijk doorging met feestvieren.

Frum heeft één hoofdstel en hij is nooit met iets anders gereden. Het is namelijk een mix van allerlei maten. Full kopstuk met pony bakstukken, full neusriem met extra full aansnoerstuk, cob sperriem, full frontriem, etc. Het duurde even voordat ik van alle hoofdstellen iets passends had geknutseld. Bruin en zwart door elkaar. Prachtige combinatie.

Hij liep nog steeds over van de adrenaline, dus eenmaal aangekomen in de bak moest ik alle zeilen bijzetten. Ik vind het wel eens vermoeiend, maar ik moet stiekem ook wel om hem lachen als hij steeds van die rare piep- en gilgeluidjes maakt. Ik had er alleen nog geen halve B-proef mee kunnen rijden.

Het was weer een enerverende dag. Hoofdstel was jammer, maar slechts materiele schade. Ik baal er wel van dat hij het hele stuk in galop over het asfalt is gegaan. Dat konden zijn hoeven eigenlijk niet lijden. Na dit weekend krijgt hij weer rust om zijn voeten wat bij te laten komen. Ijzers probeer ik zo lang mogelijk te vermijden. Ik ben nog te bang voor beschadigingen aan zijn voorbenen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 22-05-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:31

Wat een paard...wat een verhalen!

Doe maar kalm aan. Dan kan die druktemaker even bijkomen haha.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:02

Jeetje wat een verhaal weer zeg! Gelatine poeder wil voor de hoeven nog wel eens goed werken. Zoekt die persoon nog steeds atactische proef konijnen dat je weet?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:53

Wat hij ook is, saai is hij niet. Ik wens je een heel fijne, maar saaie periode met Frummel toe, waarin alles gewoon van een leien dakje gaat :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 20:26

We leven nog, maar daar houdt het dan ook wel op. Hij kreeg echt de schrik van zijn leven.

Zal even mijn FB berichtje kopieren, omdat ik te moe ben om het nogmaals te typen. :=

"Oefendressuur werd 'beproevingsdressuur'. Sorry, sorry, sorry voor de ruiters en de voorlezers naast mij, die ik omver heb gereden en waarvan ik de proef grandioos heb verpest.

Ondanks een steigerende, wegspringende en dribbelende Frum probeerden de jury's me dapper wat commentaar na te roepen. Ze zagen wel dat er geen land mee te bezeilen was. Tussendoor nog enkele redelijke stukjes, waardoor ze tot hun (en mijn) verbazing nog op 184 en 194 punten kwamen. Maar leuk rijden was het niet. De 45 minuten aan de hand terug naar huis waren ook NIET leuk.

Ergens ben ik blij dat hij niet vervoerd kan worden. Ik moet er niet aan denken om een paar keer per jaar zo op concours te moeten. Maar goed, hij is voor het eerst op een echt concours geweest. Dat is een hele prestatie voor Frum en daar moeten we maar heel blij mee zijn."

Afbeelding

Maandag officieel zal waarschijnlijk niet gaan lukken. Ik denk dat hij het al begeeft met opzadelen, zoveel stress had hij vandaag.

Ik had pech, want ik moest dwars over het concoursterrein en langs de kermis naar het terrein voor de oefendressuur. maandag officieel is in een heel rustig weiland waar ik via een andere weg kom, maar hij gaat zich nu op voorhand al druk maken.

Hij is in de tweede proef twee keer bijna gevallen. Lag niet aan zijn ataxie, de bodem was heel glad. De Fries voor mij was gevallen en de ruiter lag er onder. :(:) Ik heb nog overwogen om de proef te staken, maar ik was al bijna klaar.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:32

Ik heb enorm veel bewondering voor jullie en ben dan ook zeker een grote fan!
Het enige wat ik snap, waarom wil je persee met m starten? :o
Dat je hem wil blijven rijden omdat ie dan beter blijft snap ik heel goed maar de druk van de wedstrijden niet eerlijk gezegd.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 20:33

Ik hoef niet per se met hem te starten. Het enige wat ik graag zou willen is dat hij meer afwisseling heeft dan alleen thuis - bak. Ik ben met hem aan de hand door het bos gaan lopen, tot aan het concoursterrein. Mooie voorbereiding op buitenritten. Dat vond hij echt leuk. Vandaar dat ik een keer heb geprobeerd hoe het op concours zou zijn, maar dat is voor hem wel heel heftig. Ik kan bij geen enkel ander concoursterrein komen met hem, dus hij kan verder ook niet op concours, tenzij er een wedstrijd op eigen clubterrein wordt gehouden. Daar rijden wij namelijk altijd.

De eerste poging tot een buitenrit was de grootste mislukking ooit. We zijn niet eens bij het bos gekomen en het was levensgevaarlijk. Daarbij viel vandaag nog in het niet. En inmiddels heeft hij wel een bosrit kunnen maken. Het is dus wel te trainen. Maar ik ga geen wedstrijden 'trainen', omdat het niet belangrijk genoeg is.

Een reden om het nu te proberen is dat ik zonder wedstrijden te makkelijk word. Ik heb anders totaal geen stok achter de deur. En ik weet niet of Frum nog een maand of nog 20 jaar heeft... Als ik hem nog 15 jaar aan de gang moet houden, dan heb ik enige motivatie nodig. 1 keer per jaar de clubwedstrijd is al mooi.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:07

Zo begrijp ik het wat beter :j
Nogmaals, heb bewonderling voor je, petje af wat je allemaal met je paarden bereikt en voor ze over hebt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:29

_Lorette_ schreef:
Als ik hem nog 15 jaar aan de gang moet houden, dan heb ik enige motivatie nodig. 1 keer per jaar de clubwedstrijd is al mooi.

Is het feit dat hij ondanks al z'n handicaps er nog is geen motivatie genoeg? ;)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 23:43

Wel om hem hem het noodzakelijke werk te laten doen, niet om hem verder door te rijden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:46

_Lorette_ schreef:
Wel om hem hem het noodzakelijke werk te laten doen, niet om hem verder door te rijden.

Ik snap je punt eigenlijk wel. Niet alleen voor het paard is het voorzichtig aftasten en opbouwen van afwisseling belangrijk, maar ook voor jou zal het een goede motivatie zijn. En met alles wat er rond het terrein gebeurde vandaag was het weer een dingetje die van de lijst af kan.
Dat het teveel prikkels zouden zijn wist je vooraf, maar ik vind het toch heel stoer dat je gegaan bent!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 11:09

Ik moet toch mijn mening bijstellen. Frum was gisteravond heel chill. Keurig vaststaan. Prima te zadelen. Dus ik ben vandaag gegaan.

Perfect te zadelen. Geen spoortje spanning. Dat is normaal gesproken al anders. Heenweg helemaal blij en rustig.

Losrijden prima! Het is wel Frum, dus hij is druk, loopt opgekropt en moet overal van schrikken, maar niets meer dan wat hij thuis in de bak ook doet.

Ring kwam ik redelijk rond. Hij gleed net als zaterdag weg in de bochten en in de galop, waardoor hij wat onzeker werd, maar hij deed erg zijn best.

De jury van de tweede proef kwam speciaal zeggen dat ze zo had gelachen toen ik er bijna afviel tijdens het halsstrekken, omdat het zo'n komisch gezicht was. :Y)

Terugweg ook een normale Frum! Niets geks.

Dit was op een ander terrein, veel rustiger, maar volgens mij was hij sowieso in betere doen.

Het waren geen goede proeven, maar voor mij waren ze perfect! Hij blijft me verbazen en ik moet even goed nadenken wat ik met deze info doe. Zaterdag leek teveel van het goede, maar hij is er enorm van opgeknapt en liep vandaag als een normaal paard. Hij vond het zelfs erg leuk! Blijkbaar dus toch niet over het randje gegaan, want dan krijg ik er geen zadel meer op van de stress.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 25-05-15 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:42

Wat super fijn om te horen!
Die Frummel blijft je ook elke keer weer verbazen volgensmij hè! :D
Eigenlijk ben ik nu wel benieuwd wat er dan precies bij het halsstrekken gebeurde. :Y)