Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:52

waauw in dit topic herken ik me de laatste maanden zo! heb hier ook een topic over geopend. Mijn haflinger van 4 heb ik vanaf ze 1 is. Zelf ingereden nadat ik al 3 jaar niet meer gereden had zonder begeleiding (ja mijn moeder die los zou laten als het paard iets zou doen wat 'eng' is omdat ze zelf bang van paarden is). Ik voelde me een echte held, heb vroeger (ben 20) vele paarden ingereden en inderdaad vallen, broek afkloppen en er weer op. Ik reed buiten met haar, door het dorp langs traktors enzovoort enzovoort, niets te gek voor ons!

Nu zijn er pas kinderen in de wei geweest die me haffie hebben gekogeld met hout en steen. Ook de zweep lag niet op zijn plek maar ik weet niet wat hiermee is gebeurd. Mijn haflinger is 1 bonk stress met buitenrijden en je raad het al: excuus om niet te gaan rijden of in de wei te blijven zijn hier niet gek! Me pony schrikt van alles wat klein is en opvliegt (vogels blaadjes, brievenbussen, bloemen die heen en weer waaien, plassen water, rare bomen ect.) terwijl er nooit iets aan de hand is geweest voor dit voorval met de kinderen. Ze steigerd, laat haarzelf vallen danst in plaats van loopt en gaat er vandoor. Pff... het einde van mijn heldencarriere ook IK ben sinds een paar maanden een ANGSTHAAS!! en hoe ga ik dit overwinnen? geen idee

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:51

@ Dobel; dat moet een nare ervaring voor jou en je paard zijn geweest. Ik denk dat als ze dus echt getreiterd is door die kids nu wel onzekerder is geworden. Aan jou de taak dus om haar daar ook weer bovenop te helpen, maar dan zul je zelf niet bang voor haar moeten zijn.. Lastig!
Is er niemand die je hiermee kan helpen? Een instructrice(teur)?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:08

Inoterry: ziet er goed uit!
Jenkins: Stoer, hoor! Ik wil ook graag weer naar buiten. Ik ben vaak buiten minder bang dan in een bak. Raar he?
Ella: lijkt me geweldig om een eigen paard te hebben en dan ook nog in te rijden!
Dobel: Wat naar en vervelend voor jou en je paard! Extra lastig omdat nu jij én je paard over een angst heen moeten komen. Is hij/zij ook in de wei schrikachtig? Kan je iemand (met zelf een rustige persoonlijkheid die je er wel doorheen praat) meenemen als je naar buiten gaat met een braaf en rustig paard? Ik denk dat iets van hulp van een instructeur/instructrice hierbij wel handig is.

Mijn instructrice zei: "Je hoeft geen vertrouwen te hebben in je paard (die kan altijd schrikken), maar vertrouwen krijgen in jezelf dat je de situatie aankan."

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:10

Ja er zijn wel mensen die me kunnen helpen ja, het probleem is dat ik vooral onzeker ben als ik alleen aan het rijden ben en het dan dus ook een drama is. Ik zou dus zelf met haar vertrouwen terug moeten vinden pff en inderdaad vooral eigen vertrouwen. In de wei is er niets aan de hand dus nu doe ik eerst even in de wei rijden want daar heb ik vertrouwen en ben ik zeker, dan voelt ze dat aan en met dat gevoel ga ik dan naar buiten, ook is het 'frisse' er bij haar dan al een beetje af.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:19

Gewoon doen wat goed voelt! Uit eigen ervaring weet ik dat als je vindt dat je niet bang mag zijn en dat je gewoon dingen moet doen je angst steeds erger wordt. En met kleine stapjes kom je er ook. Gewoon lekker in wei rijden (en blijven genieten van je paard!), misschien eens aan de hand uitstappen buiten? Of aan de hand buiten laten grazen?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:26

ja ik denk ok dat ik mezelf niet meer ga pushen om met knikkende knietjes op te stappen om mijn rondje maar weer gereden te hebben. Morgen ga ik lekker op en neer rijden in het doodlopende weggetje waar ze staat (waar ze ook al bang is). En zo ga ik denk ik het rondje weer uitbouwen als het goed voelt steeds een stapje verder. Ik wandel al minimaal 1x per week met haar aan de hand en dan geeft ze nergens om en is ze super relaxt. Zo jammer dat ik niet weet wat die kids gedaan hebben (pubers) en ze ook niets zeggen behalve dat ze niks hebben gedaan. Wel leuk dat hier een topic over is. Ik zie altijd veel mensen buitenrijden hier in de omgeving en alles lijkt dan zo gemoedelijk... ik voel me dan echt een prutser hhaha

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:14

Dobel, ik denk dat dat de goede aanpak is. Luister naar jezelf en naar je paard. En neem de tijd....
Ik merk zelf dat dat het beste werkt. Zaterdag les gehad, vanwege enting de dag tevoren, alleen maar stapwerk. We hebben enkele maanden met elastiek gereden omdat het voor mijn draver erg lastig was om naar beneden te komen en te blijven. Dus zaterdag voor het eerst de elastiek weer af gelaten. En na korte tijd werkelijk wow... hij was en bleef laag en was op 2 vingers te rijden. Dat hebben we zelfs met elastiek nog niet meegemaakt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:00

Dat is helemaal waardeloos Dobel, dat je paard en jij onzeker zijn omdat er een stel van die k*tkinders je paard hebben verziekt :( . En je moet jezelf ook niet pushen om meteen een hele berg te beklimmen, met kleine stapjes kom je ook boven tenslotte.
En soms maak je met zo'n klein stapje stiekem toch een grote stap, ik heb gisteren voor de 2de keer gereden, waaronder 10 minuten draf, met mijn braverd <3 . Met knikkende knieën opgestapt, maar hij was/is zo braaf dat ik gewoon meer durfde :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:24

Zoooo de resultaten van de enquête staan online!!! Ik ben er heel erg blij mee!! Allemaal heel erg bedankt voor het invullen. In totaal heb ik 40 respondenten gehad. De enquête staat nog open, maar ik verwacht geen grote verschillen meer aan te gaan treffen. Tenzij ik ineens heel veel meer respondenten krijg kan ik de resultaten nog aanpassen, maar 40 was al ruim boven mijn verwachting.

Hier de link naar de resultaten http://www.angstmetpaardrijden.nl/p/angst.html

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:59

Leuk overzichtje Mellis86!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:48

Ha luitjes.....
Ik meld me ook weer even.
Het valt me echt op dat er veel meer mensen bang zijn dan ik dacht! Aan de ene kant vindt ik het wel een prettig idee dat ik niet alleen ben maar andere kant vind ik het jammer dat zoveel mensen het ook eng vinden! ik vind het persoonlijk heel jammer dat mijn angst mijn plezier voor mijn hobby een beetje wegneemt.
Ik keek laatst naar Cesar Milan de hondenfluisteraar en hoewel het over honden ging zei hij wel iets wat ik heel wijs vind.
Hij zei dat je je moet voorstellen dat het goed gaat en juist niet wat er allemaal fout kan gaan. Paarden misschien nog wel meer dan honden voelen je emoties heel goed aan en ik heb het idee dat als een gevoelig paard voelt dat je bang bent, dat je dat over brengt. Dus als je uitstraalt dat er niets kan gebeuren dan voelt een paard dat ook.
Ik rij bijvoorbeeld op een jong nog wat onzeker paard. Ze is meestal heel lief maar kan soms toch nog hard schrikken en ervandoor gaan. Ze heeft dus echt een leider nodig die haar het idee geeft dat alles goed is. Ik heb een beetje het idee dat ik dat dus niet goed kan...ik kan haar wel inhouden en haar kalmeren als ze schrikt, maar het is altijd een beetje mosterd na de maaltijd..voordat ik ga buitenrijden ben ik altijd gespannen, echt altijd..De truc is niet dat ik goed kan rijden want dat kan ik wel na 20 jaar...de truc is dat ik de rustige ontspannen leider ben. En dat is zoooo moeilijk! Ik wil eigenlijk een paard rijden dat mij leidt maar daar leer ik weer niets van!
Overigens wel weer een week niet kunnen rijden omdat ik tijdens een buitenrit op mijn scheen ben geschopt; mijn paard schrok en kwam te dicht bij een ander paard en die haalde uit...Pfff lekker relaxed weer, moest ik naar huis rijden met maar 1 werkend been en een hysterisch paard.
Nou ja vanavond ga ik weer eens met de groep mee, eens kijken hoe dat gaat. Ik probeer trouwens de schrikreacties van mijn paard op te vangen door haar buiten dressuurmatig te rijden (dus met stelling en aan de teugel) en het lijkt wel te helpen....spannend weer!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:03

Spannend zeg en ik ben het met je eens dat een paard je (te) goed aanvoelt! Gister heb ik na weken eindelijk weer heerlijk relaxt kunnen rijden.. goed weer.. geen wind dus ik had geen excuus! Ik merk ook dat ik zonder zadel een betere zit heb (ik rijd eigenlijk altijd zonder zadel) en met zadel erg voorover kruip. Gister dus zonder zadel opgestapt met het idee.. we zien wel waar we eindigen. Het ging super dus dit moeten we even doorpakken. vandaag was wat meer wind dus 1x een schrikreactie van een bal die op haar af werd geschopt, 1x van eenden die uit de sloot vlogen en verder NIETS! Als ze schrikt spring ik er wel af en kalmeer haar, dit is nog even wennen omdat ik eerst dacht dat mijn pony ht deed als aanstellerij en ik haar dus strafte wanneer ze schrikt. Ik merk door haar te kalmeren dat er al wel wat verbetering begint op te treden!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:58

Fijn Dobel! Kleine stapjes vooruit. Typisch dat je zonder zadel durft, dat durf ik echt niet!

(en voor de liefhebbers, op mijn blog staat een zeeeeer charmante hoelahoep foto... haha). Maar wat een spierpijn in mijn buik! Echt een aanrader hoor.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 23:12

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:26

Nou we hebben het weer overleefd hoor...instructeur had ons helemaal achteraan gezet omdat mijn paard nogal eens geschopt wordt door manegepaarden! Ik had haar voor het rijden al even losgezet omdat ik lekker vroeg was dus ze had al even kunnen "spelen" (bokken...hollen etc..)
Ze was heel lief en relaxed...ze moest nog redelijk hard werken omdat de manegepaarden flink doorlopen haha. Ze is wel weer geschopt helaas waardoor ze benauwd was voor het paard naast haar. Gelukkig zat mijn scheen er niet tussen!!
Dat schoppen is trouwens wel vervelend...zal wel komen omdat ze zo jong is helemaal onderaan de rangorde zit en ze ook helemaal nooit terug schopt..
Nou vanavond weer naar buiten maar dan met 1 ander paard...hoop dat het weer een beetje meezit...is nogal wat regen en onweer voorspelt. Elke dag weer een uitdaging hier...kan niet wachten tot het gewoon is een paar weken achter elkaar lekker weer is!! Zonder wind!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:14

Fijn dat je les goed is gegaan. :) balen van dat schoppen zeg, dat zou ik echt niet tof vinden maarja..

Ik wil vanavond gaan rijden dus hoop dat het dan droog is.

Heb van t weekend nog buitengereden. :) dat ging werf goed ondanks dat meneer zich bij een stukje groot maakte. Komt door dat hoge onkruid dan denkt hij dat daar monsters in zitten ofzo. :+

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:14

dat hoge kruid denk ik ook dat dr monsters zitten.. teminste dat vind die van mij ook.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:26

Dobel: knap zonder zadel. Dat zou ik niet durven.

Ik heb gisteren ook weer in de les gereden en het ging echt lekker. Nog niet gegaloppeerd, maar wel gedraafd toen de groep aan het galopperen was (normaal zou ik dan stil gaan staan in het midden). Dus toch een stapje vooruit. En ik heb echt heel relaxed gereden, ik ben haast niet bang geweest. :)

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:07

Kaartje dat is toch ook een mooie stap vooruit. Probeer als je de volgende keer op het paard stapt dat positieve gevoel op te roepen. Ik doe dat zelf ook en merk dat het werkt.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:18

Haha ja dat fluitekruid...gelukkig probeert ze het alleen maar op te eten. Niet normaal zo hoog als het staat!
Was niet zo lekker weer gister maar toch met wat andere paarden naar buiten geweest...was koud en veel wind maar ging best goed. Er was 1 momentje van spanning tijdens het rijden waarvan ik heel even in de stress schoot maar dat kon ik laten afvloeien door diep te zitten, rustig adem te halen en lekker te gaan draven. Ze was wel erg alert maar dat zal ook een beetje door het weer zijn geweest. Veel ruisende bomen, opvliegende duiven, klapperende vlaggen, onweersgerommel...nou ja, na het galopperen was ik eigenlijk weer helemaal gerust gesteld. Gelukkig is ze en fries en kan ik haar redelijk rustig krijgen door haar moe te maken :)

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:33

nou nog 1
heb nooit echt een angst gehad,
maar since gisteren is het gekomen,
was alleen daar en reedt in de bak, en was al een beetje bang dat er misschien wat zou gebeuren
ze schrok ineens, en toen schrok ik daar ook heel erg van, ben wel doorgereden,
later ging het wel weer redelijk goed, gisteren was het natuurlijk wel erg winderig en alles maakte geluid,

het is ook een pony die nog niet zo heel lang onder et zadel is,
ik heb vanavond les, ene kant wil ik niet gaan want weet niet wat ze daar doet, en wat ze ervan vind,
mijn angst is dus vooral dat ze schrikt of ervandoor gaat

ik hoop dat het toch goed komt,
en ik me angst weg kan halen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:09

Fijn dat je les goed ging Kaartje23

Ja fluitekruid is het inderdaad, niet normaal he hoe hoog dat staat. :P Maarja. :P

Fijn dat je buitenritje goed ging Bethje, ondanks de 'enge' dingen. :)

Succes Ladylisa, hoop ook voor je dat je eroverheen komt. :(:)

Zo gisteren even gereden, meneer had veel last van het headshaken dus niet veel gedaan maar hij was wel ontzettend braaf. Toen kwam een stalgenootje, ik zat even snel een smsje te sturen dus ze zegt he dat mag niet he op je paard! :P Dus ik zeg ohhh dat wist ik niet. :') Ze zegt en je hebt je ding ook al niet op.. :\ poedersuiker was ik gewoon mijn cap vergeten. Nou toen heb ik nog 3 rondjes gereden ofzo en ben ik maar gestopt. :')

Vanmiddag ga ik denk ik nog een buitenritje doen en morgen ga ik met een ander paardje weer een rit maken dus daar zal vast weer een stukje rengalop bij komen. := *bibber nu al*

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:02

Oke mijn paard is echt lui. :')

Deze is van 13-05-2012
Afbeelding
en deze van vandaag 17-05-2012 :+
Afbeelding

Buitenrit van morgen gaat helaas niet door. Dus ga straks maar lekker in de bak trainen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:03

Waarom gaat de buitenrit niet door dan?

Ik ben eigenlijk van plan dit weekend weer te gaan rijden met Od op zijn nieuwe plek, zit nu al in de zenuwen :o

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:05

Vriendin haar paadje is kreupel. :(:)

Komt goed Ilonka! :D