Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:00

Ik wil ook PB :D

Ben weer terug en heb flinke inkoopjes gedaan (dik 300 euro uitgegeven....OEPS) :Y)

Marvel

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:01

@studiemiep: grrr ik ben een beetje jaloers. Als gister alles was goed gegaan had ik nu ook kunnen gaan winkelen :(

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:04

studiemiep schreef:

Ben weer terug en heb flinke inkoopjes gedaan (dik 300 euro uitgegeven....OEPS) :Y)

Oww dat is het lekkerste wat er is!!
Wat heb je allemaal gekocht??
Ik heb al alles... zou zo graag nieuwe setjes kopen haha! maar heb zoveel liggen..... :P
Ben nu voor nieuwe laarzen aant sparen, weer DeNiro's! 8-)

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:11

studiemiep schreef:

haha! heerlijk inkopen doen! ik kan niet wachten.

Mag ik vragen wat je gekocht hebt?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:22

Jahoor! (ik moet nog wel wat dingen kopen en hopelijk is dat GEEN nieuw zadel.... hoop echt dat mijn Stubben Scandica DL past) maar ik heb geen flauw idee hoe ik kan zien of een zadel past :o .? jullie?? (de verkoper kijkt ook wel mee maar of die echt verstand heeft..., rug van mijn paard moet namelijk lang mee en wil geen blessures)

-buitendeken/regendeken met fleece vulling
-korte dames knopsporen (heb ze nog niet nodig maar heb geen zin om weer naar EJ te rijden voor de dames versie..hier in de buurt alleen unisex verkrijgbaar)
-zweetdeken
-hoofdstel
-dubbelgebroken aurigaan watertrens
-dressuursingel
-dressuurzweep
-verschillende soorten borstels + hoevenkrabber
-snoepjes, moet mijn schatje toch lekker verwennen :Y)
-martingaal (voor als ik buitenritten ga maken/poging tot springen) :D ;) :Y) (moet je nagaan dat mijn goal ooit een SGW wedstrijd rijden is.....
- hamanol (wat voor een spul gebruiken jullie om zadel lekker soepel te houden?)
- halster +touw + vliegen ding om eraan te maken

PS ik moet nog een zadeldek hebben. Wat zijn nu echt fijne (ik bedoel dan echt een paard vriendelijke)?
Ook moet ik nog bescherming kopen (heb wel peesbeschermers van eskadron) maar ik zie ook vaak die 3 in 1 dingen (maar ik hoor zovaak dat je een paard geen bescherming om moet doen als hij het niet nodig heeft...maar ja ik wil ook geen risico lopen). Wat is jullie mening? en wat doen jullie je paard "aan"?

Ik moet ook nog een "poetskoffer "hebben. Maar volgens mij is een gereedschapskist vbij de gamma oid kopen flink goedkomen

En voor de winter dan moet ik ook wer dekens hebben. Wat zijn fijne/goede? Mijn paard komt namelijk ook iedere dag buiten te staan in een grote wei met een groepjes paarden dus moet wel stevig zijn.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:24

JEE wat gaat dit topic hard zeg! Ik kan jullie absoluut niet meer volgen. Lioony mocht je een paardje gevonden hebben zou ik het super leuk vinden als je me op de hoogte brengt! Misschien als we allemaal voorzien zijn toch eens die meeting organiseren?!:D

Ik hoorde van de eigenaresse van dit leuke paardje dat ze nog niet verkocht was. Een van de paardjes bij wie ik zou gaan kijken maar ik vond mijn Diana net wat eerder. Toch wil ik voor de zoekende jullie toch nog even wijzen op dit topic [EA-TK-PP] 3jarige kleinere KWPN merrie voor de ambitieuse ruiter .
Iedereen succes met jullie zoektocht.
Mocht iemand een goed western paard zoeken of een leuke 5 jarige dressuurgefokte merrie (met de zelfde soort afstamming als de mijne, denk ik) doe me dan een bptje ik kan jullie in contact brengen met de eigenaren.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:25

@ studiemiep : ik doe geen bescherming aan als het niet nodig is. Als hun beenstand ok is in principe niet nodig. Tenzij met springen ofzo.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:35

@studiemiep: voor het leer maak ik elke naar het rijden alles schoon met sponsje en zadelzeep spray, één keer in de maand doe ik alles met ledervet (zwart) tot alles goed soepel is (nieuw is allemaal stug, dus lekker smeren) daarna houd ik bij met hamanol lederdressage..

Zadeldek vind ik van EJ huismerk prima te doen, na het wassen krimpt het niet en ze blijven mooi (waren laatst in aanbieding voor 20eu per stuk, allemaal hippe kleuren).

Voor de voorbenen gebruik ik BR Promax, zijn erg makkelijk te onderhouden, maar kosten wel iets meer dan peesbeschermers. Of gewone peesbeschermers van BR, vind ik voor maat full het beste passen.
Achterbenen gebruik ik strijklappen.

In de zomer rijd ik zonder bescherming, dan vind ik het echt te warm.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:42

@ Jotoma bedankt voor de reactie (rij liever niet nog een x naar EJ, wel een leuke winkels trouwens maar benzine is zo duur). Ik kom namelijk iedere dag langs Divoza Heteren.

Hoe zijn trouwens die Anky pads (is dat wat? behalve die "fraaie" prijs) of is het eigenlijk best wel warm voor het paard? (in mijn tijd waren er nog geen dikke pads te koop?, althans je zag er niemand mee rijden)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:45

Oh nog even voor de gene die ook zo gek zijn van het rongenaaide lak hoofdstel van hypostar (er is hier al een heel topic over) maar mocht je hem hebben gekocht ben ik heel benieuwd hoe hij nu eigenlijk echt valt qua maat. Ik wil het hoofdstel al heel lang maar vind het heel eng om via internet een hoofdstel te kopen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:51

studiemiep schreef:
Jahoor! (ik moet nog wel wat dingen kopen en hopelijk is dat GEEN nieuw zadel.... hoop echt dat mijn Stubben Scandica DL past) maar ik heb geen flauw idee hoe ik kan zien of een zadel past :o .? jullie?? (de verkoper kijkt ook wel mee maar of die echt verstand heeft..., rug van mijn paard moet namelijk lang mee en wil geen blessures)

Dan laat je John Kool van Best Fit even langskomen.
En mocht je zadel toch niet passen, dan heeft John ook goede tweedehands zadels.
Zo'n Stubben Scandia is een prima zadel, totdat je je achterwerk in een Hulsebos parkeert.........
studiemiep schreef:
-buitendeken/regendeken met fleece vulling
-korte dames knopsporen (heb ze nog niet nodig maar heb geen zin om weer naar EJ te rijden voor de dames versie..hier in de buurt alleen unisex verkrijgbaar)
-zweetdeken
-hoofdstel
-dubbelgebroken aurigaan watertrens
-dressuursingel
-dressuurzweep
-verschillende soorten borstels + hoevenkrabber
-snoepjes, moet mijn schatje toch lekker verwennen :Y)
-martingaal (voor als ik buitenritten ga maken/poging tot springen) :D ;) :Y) (moet je nagaan dat mijn goal ooit een SGW wedstrijd rijden is.....
- hamanol (wat voor een spul gebruiken jullie om zadel lekker soepel te houden?)
- halster +touw + vliegen ding om eraan te maken

PS ik moet nog een zadeldek hebben. Wat zijn nu echt fijne (ik bedoel dan echt een paard vriendelijke)?
Ook moet ik nog bescherming kopen (heb wel peesbeschermers van eskadron) maar ik zie ook vaak die 3 in 1 dingen (maar ik hoor zovaak dat je een paard geen bescherming om moet doen als hij het niet nodig heeft...maar ja ik wil ook geen risico lopen). Wat is jullie mening? en wat doen jullie je paard "aan"?

Ik moet ook nog een "poetskoffer "hebben. Maar volgens mij is een gereedschapskist vbij de gamma oid kopen flink goedkomen

En voor de winter dan moet ik ook wer dekens hebben. Wat zijn fijne/goede? Mijn paard komt namelijk ook iedere dag buiten te staan in een grote wei met een groepjes paarden dus moet wel stevig zijn.

Peesbescherming en aanverwante zaken doe ik niet aan. Bij springen, zeker de hogere hindernissen, dan heeft het nog wel zin, maar voor de rest is het flauwekul. Kwestie van je paard fatsoenlijk rijden.... Als je geen risico's wil, moet je geen paard kopen; moeilijker is dat niet.

Voor poetsspullen gebruik in ook zo'n gereedschapbakje (krijgertje van een leverancier), werkt prima.

Rambo dekens zijn goed. die kunnen meestal wel tegen paardentandengeweld.
Maar geen dekens? Hoe zeker ben jij ervan dat je nieuwe paard daadwerkelijk een deken nodig heeft?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:01

Bedankt voor de reactie's tot nu toe

Uhm ik ben wel van plan om actief wedstrijd te gaan rijden en dan is een ijslander vacht niet fijn lijkt mij en ik wil toch dat mevrouw buiten komt dus dan lijkt mij een deken s winters wel handig ;). (ik scheer overigens niet) ook geen ijzers (misschien ooit maar mijn pony liep prima in het Z2 zonder ijzers...uiteraard had de nieuwe eigenaar hem meteen 4 -kant beslagen :D ;) )

Uhm een hulsebos, laat ik haar daar nu net mee hebben gereden tijdens het proefrijden! Idd heerlijk (maar ik kan mijn "eigen"zadel niet meer herinneren hoe die zat... :Y). Pfff zoveel geld een zadel :(:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:14

studiemiep schreef:
Bedankt voor de reactie's tot nu toe

Uhm ik ben wel van plan om actief wedstrijd te gaan rijden en dan is een ijslander vacht niet fijn lijkt mij en ik wil toch dat mevrouw buiten komt dus dan lijkt mij een deken s winters wel handig ;). (ik scheer overigens niet) ook geen ijzers (misschien ooit maar mijn pony liep prima in het Z2 zonder ijzers...uiteraard had de nieuwe eigenaar hem meteen 4 -kant beslagen :D ;) )

Uhm een hulsebos, laat ik haar daar nu net mee hebben gereden tijdens het proefrijden! Idd heerlijk (maar ik kan mijn "eigen"zadel niet meer herinneren hoe die zat... :Y). Pfff zoveel geld een zadel :(:)

Dat teken ik even voor je uit: Een Stubben Scandica zit prima, totdat je een Hulsebos tegenkomt. Yep, ervaringsdeskundige, ik heb ze beide........
Oh, en bedenk: het is een drie-jarige! Die gaat nog zeker vier zadels "verslijten" voordat je er iets definitiefs op kunt gaan leggen. Been there, done that!

Je kunt Z-dressuur rijden met zo'n teddybeer, geen enkel probleem. het is een illusie dat je een vacht met dekens tegen kunt houden. Leuk verzonnen l*lverhaal, maar de praktijk is weerbarstiger. Bovendien worden ze er hard van.

Oh, enne, over die martingaal: waar de kennis van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de ruitershop.......

Ik heb zo'n "sportpaard" inkl vierkant op ijzers toen ze kwam, maar ze doet het uitstekend zonder ijzers. Tja, vorige eigenaar is "opgevoed" door zo'n "wedstrijdmuts" en als dat dan je referentiekader is......
Oh en die ijzers kwamen er na vier weken al van ellende onderuit gestort. Topsmid is dat geweest (NOT). Ik heb haar nu tijdelijk weer op ijzers, maar dat ligt na zes weken nog muurvast (maar het moet er toch onderuit).

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:05

Alice13 schreef:
Oh nog even voor de gene die ook zo gek zijn van het rongenaaide lak hoofdstel van hypostar (er is hier al een heel topic over) maar mocht je hem hebben gekocht ben ik heel benieuwd hoe hij nu eigenlijk echt valt qua maat. Ik wil het hoofdstel al heel lang maar vind het heel eng om via internet een hoofdstel te kopen!

ik heb m vandaag binnengekregen! ga hem waarschijnlijk dinsdag passen, laat dan meteen weten hoe hij zit! heb trouwens een cob besteld, hij heeft een klein hoofdje!

Studiemiep: ik gebruik stuben spray voor reinigen en kiwi voor de glim van leer!
Ik rijd altijd met 4 kant peesbeschermers en op wedstrijd 3in1 wit van eskadron! (zie profiel)
En paarden staan voor altijd op ijzers, puur voor de beweging!
Ik wil ook graag een hulsebos, ben bijna jarig en hoop dat ik het rond kan krijgen!

Ikke: ik heb 1 zadel voor mijn ' volwassen' paard, en deze ligt er al heel zn leven op... dus het geld niet voor iedereen dat je voor een paard meerdere zadels verslijt! :P (Is trouwens een Bates Austrailan met cair systeem)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:22

Kaitlin schreef:
ik heb m vandaag binnengekregen! ga hem waarschijnlijk dinsdag passen, laat dan meteen weten hoe hij zit! heb trouwens een cob besteld, hij heeft een klein hoofdje!

Heel benieuwd! Zou je misschien een foto willen Spammen (mag ook via PB) iig veel plezier er van!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:28

ik heb nog geen foto!haha Maar zal dinsdag een foto plaatsen op het paardenhoofd, haha!! Ik ga nu lekker slapen, tot morgen weer! :D

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:33

ach ik reed zelfs met mijn ubermakke pony tijdens mijn buitenrit tochten/springles met martingaal. (had hij niet nodig maar het was voor "mijn gevoel" beter).

@ Ikke Ach kwa kunde..daarom rijden ook al de topspringruiters met martingaal :Y) dan vind ik dat ik als schijtluis dressuurmiep die haar paard ook veel afwisseling wil bezorgen best met een martingaal kan rijden (kan ik tenminste ook de martingaal vast houden tijdens het springen haha :D ). Je bent een dressuurmiep of je bent het niet he!

Ohhh beide zadels....moet ik maar even flink sparen dan (wat kost zo'n lekker hulsebosje?).

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:58

Ik heb leren beschermers gekocht, voor rondom. Eerst week in de wei gaan die om met springschoenen en met rijden/longeren sowieso. Springschoenen met rijden ligt er beetje aan hoe hij 't doet qua aftikken, doet ie nu niet dus hoeft waarschijnlijk niet.

Dekens komen hier alleen van Rhino en Rambo, als het goed is heb ik er straks 2 van Rhino (regendeken met 0 grams vulling en tussendeken met 200 grams vulling) en 1 van Rambo (winterdeken met 370 grams vulling). Puur om het feit dat die dingen dan gewoon 10 jaar mee kunnen. Dekens houden wel degelijk vachtvorming tegen, gaat hier altijd zo. :) Ik ga ook niet met een paard vol vacht rondrijden, droogt never nooit meer.

Paard gaat hier voor op ijzers, handig voor wedstrijd met kalkoenen. Rondom stel ik liefst zo lang mogelijk uit.

Over dat hoofdstel staan erg veel ervaringen qua meten etc in dat topic, daar kun je ook even kijken :j

Ik laat een zadel van MR aanmeten. Zadels worden op maat gemaakt en kunnen weer goed aangepast worden dus hoef dan niet weer een ander te nemen daarna.

Ik heb wel aantal soorten/merken dekjes liggen. Eskadron vind ik het fijnst. :j Zijn die bicolors, die dikke. Maar liggen echt helemaal perfect onder het zadel waar ik nu mee rijd en daar blijft weinig onder liggen, anky bijvoorbeeld niet, dat gaat ook klemmen op de schoft. Eskadron neemt ook véél meer vocht op. Ben er heel tevreden over, heeft wel wat gekost, maar goed.. ;)

@ alice
Had jij 'm nog niet gezien dan? :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:11

Ik ben ook van mening dat dekens wel degelijk helpen om een paard kort in de vacht te houden.
Martingaal werkt alleen in op het moment dat paard hoofd de lucht in gooit, bij ontspanning hangt het er gewoon. Dus als de ruiter zich veiliger en vertrouwder voelt, vind ik het zelf een goede manier om veilig naar buiten te gaan.
Als je paard strijkt vind ik bescherming zeker goed.

Maar ieder zn eigen mening :)

Ik wil ook graag de rambo dekens, onze ruinen spelen wel veel. Zeker de dekens vd onderdanige ruinen worden regelmatig kapot getrokken. Kan ik dan beter de hh dekens kopen? Goedkoper maar ook redelijke kwaliteit!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:48

Rambo gaat niet zo maar kapot, ik zou geen hh kopen. Rambo is juist zo duur omdat ze moeilijk kapot te krijgen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:00

studiemiep schreef:
ach ik reed zelfs met mijn ubermakke pony tijdens mijn buitenrit tochten/springles met martingaal. (had hij niet nodig maar het was voor "mijn gevoel" beter).

@ Ikke Ach kwa kunde..daarom rijden ook al de topspringruiters met martingaal :Y) dan vind ik dat ik als schijtluis dressuurmiep die haar paard ook veel afwisseling wil bezorgen best met een martingaal kan rijden (kan ik tenminste ook de martingaal vast houden tijdens het springen haha :D ). Je bent een dressuurmiep of je bent het niet he!

Ohhh beide zadels....moet ik maar even flink sparen dan (wat kost zo'n lekker hulsebosje?).

Overbodige zooi kan alleen maar ellende veroorzaken; het voegt immers niks toe, zoals je zelf al aangeeft.
Die topspringpaarden, daar wil jij niet eens op zitten, laat staan rijden! Bovendien gaan in dat wereldje de belangen van de sponsors boven de belangen van het paard. Al die regels rondom tuigage zijn echt niet zomaar bedacht!
Als je dan een handvat wil hebben, neem dan een simpel bokriempje aan het zadel. Voegt WEL iets toe en zit verder niet in de weg voor het paard.

Reken voor een nieuwe Hulsebos richting 2000 euri's. Met wat zoeken is er tweedehands wel aan te komen, is mij ook gelukt.

Kaitlin schreef:
Ikke: ik heb 1 zadel voor mijn ' volwassen' paard, en deze ligt er al heel zn leven op... dus het geld niet voor iedereen dat je voor een paard meerdere zadels verslijt! :P (Is trouwens een Bates Austrailan met cair systeem)

Maar een drie-jarige heeft nog zeker vier jaar te groeien. Die gebruiken rustig een zadel per jaar voordat ze uitgegroeid zijn. Been there, done that!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 12:04

Zo, flink geshopt lees ik! Altijd leuk :)

Mijn merrie is verkocht, ze gaat terug naar haar vorige baasjes. Heb moeten inboeten in de portemonnee, maar het gevoel dat ze naar een goede thuis gaat is mij ook veel waard. Vanavond wordt ze al opgehaald, dat wordt even lastig.. :(

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:12

Toch vervelend julieDR! Maar wel heel fijn dat ze goed terecht komt! :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:50

@JulieDR pfff dat is idd even moeilijk (ben trouwens op zich wel verbaasd dat er niet zoveel animo voor je paard was! lijkt mij best een leuk dier)

@ iedereen hoe gaat ie? hier gaat ie prima! lekker van het weekend aan het genieten :D

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:57

Pfft ik heb teveel genoten van het weekend denk ik. :+
Ben me toch een portie brak met énorme koppijn..

Eens even de rest bijlezen. :)