Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:20

r.i.p nijntje sterkte

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:40

sterkte lonniejj.....

merrieveulen@ het is niet even vlug uit te leggen.
mat/afwezig spierbevangenheid achtige verschijnselen later gewricht problemen met name op de grote gewrichten,benauwdheids aanvallen een aantal paarden kunnen wat koliekerig worden,opkomende agressie [mijn paard niet] nerveus kunnen zijn oedeem enz enz enz.
het is moeilijk om het zo 123 op te schrijven,zeker omdat niet elk paard elke klacht krijgt of de klachten er tergelijkertijd zijn.
zo had mijn tinker zwellingen op zijn hoofd en kwijlde erg,bob niet.
toch eenmaal meegemaakt is zien herkennen.

merrieveulen

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:01

he lonniej wat vervelend zeg... die week rust is op zich lekker maar dan... toevallig had ik het er vandaag met de DA over, en het komt heel veel voor dat paarden na een bepaalde periode rust niet pijnlijk meer zijn en dus 'goed' lijken/ zijn, en vervolgens inderdaad als zodanig de wei opmogen. zeker met het weer van nu zijn de paarden dan koud en zijn de gewrichten/ pezen minder soepel dan na een warming up. volgens de DA komt het daardoor heel vaak voor dat paarden een terugval krijgen. hij raadde aan alleen gecontroleerd te laten bewegen, maar goed dat doe jij al...

@ mariska, ja lijkt me ook. desondanks vind ik het prettig om van zoveel mogelijk aandoeningen/ ziektes/ problemen de eerste verschijnselen (hoe vaag soms ook) te weten, des te groter de kans dat je er al snel bij kunt zijn.

nou wij hadden geluk vandaag, de DA was er dus voor een ander paard dus ik hup zneddie erbij gezet en de DA gevraagd of hij hem even wilde aanhalen en nep-onderzoeken, met het hele traumaverhaal er beknopt bij. zo gezegd zo gedaan en het ging heel goed, echte vluchtpoging heeft hij niet gedaan en ging op een gegeven moment ook maar hooi eten. dus ikke blij!

mijn hondje gaat goed, haar kop is elke dag ietsje minder dik dus het lijkt erop dat de AB aanslaat. morgen wss. ter controle naar de DA, ben benieuwd wat zij ervan vinden.

verder nog een stukje pech/ stress, de Rhino uitbraak is in de buurt van Stal Mansour, welke om die reden tijdelijk (twee weken sinds afgelopen vrijdag of zaterdag) gesloten is. a.s. vrijdag over twee weken is mijn traningsweekend daar, ik hoop dat het dan weer OK is...

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:53

Gisteren de DA maar weer eens op bezoek gehad. De shet gespoten zodat hij beter uit het haar kan komen (Catasan als ik het goed schrijf).
Gelijk ons manneke maar weer even laten zien. Hij loopt fijn, is vrolijk, kootholtes zijn heel, maar toch mijn onderbuikgevoel.........Hij zweet nl op het moment erg vlug en lijkt weer dikker te worden, terwijl hij gewoon hetzelfde voer krijgt als anders, en aangezien het NK eraan komt de laatste 3 weken zelfs iets meer traint. DA heeft bloed afgenomen voor onderzoek, hij vermoed dat ie zijn afvalstoffen onvoldoende kwijt kan en dat deze ophopen.. Dit zou ook verklaren waarom hij soms zo stijvig loopt dat ik elke keer bang ben dat ie spierbevangen raakt.(een kwaaltje waar ie mee bekend is) Vast een middel gekregen voor over zijn voer wat hem moet helpen de afvalstoffen beter kwijt te raken, iemand TIPS??????
Moeder en veulen doen het fantastisch. Elke dag weer genieten om dit van dichtbij te kunnen meemaken.
@merrieveulen: gisteren contact gehad met de KNHS, zij zijn er eigenlijk van overtuigd dat de kans op nieuwe uitbraken heel nihil is en dat na dit weekend de kans op nieuwe besmettingen door contacten ivm de 2 weken incubatietijd eigenlijk niet meer kunnen. Tenzij er deze week in ene keer weer nieuwe gevallen bijkomen, maar ik hoor op dit moment niets van verdachte stallen. Dus jouw weekendje zou gewoon door kunnen gaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:16

fieuw pak van m'n hart heb me er zo op verheugd, haha!

tips, ja heb ik. een scheutje (natuur/appel)azijn over het voer is sowieso een goeie voor het opschonen van het lijf. het is niet erg krachtig maar wel een baat het niet dan schaadt het niet middeltje, en de meeste paarden vinden het ook lekker.

verder staat het drainagecompositum van de Groene Os heel goed bekend, dit wordt ook veel gebruikt bij paarden met bijvoorbeeld IR (waarvan spierbevangenheid ook een symptoom is/kan zijn). een Groene Leem kuur kan ook, hoewel die meer op het spijsverteringskanaal werkt en de drainage geloof ik ook meer lever en nieren meepakt.

ik heb zelf ooit een tijdje rooibosthee over het voer gegeven, dit werd mij aangeraden naar aanleiding van vervuild bloed bij Faram (hij stond toen vrij veel binnen en op die stal hing nogal wat schimmel rond), járen geleden. de rooibosthee heb ik op zich weinig van gemerkt dat het echt iets deed, maar misschien kan je er iets over vinden...

ook zou ik zijn dieet nog even goed nalopen, wat krijgt hij nu aan krachtvoer? mijn dieren krijgen voer van Dodson&Horrell en healthy Herbs, die laatste is vrij van ballaststoffen en is 100% natuurlijk en zonder toevoegingen. het zijn puur kruiden e.d., gebonden door middel van plantaardige olie. mijn dieren doen het er super op, en dan hoef ik er niet eens veel van te geven.

ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt, je zou iig afwijkende leverwaarden verwachten, misschien ook afwijkende spierwaarden?...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:08

Het middeltje wat de DA voor Isa besteld heeft is Kaucabam. Waterkefir in gemagnetiseerd water.
Voor algehele weerstand, goede darmflora en extra vitamine B.
Heb het nog niet binnen. Ben benieuwd of het iets gaat doen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:48

Zo ben ik ook weer had het een beetje druk de afgelopen week :o .

Merrieveulen heerlijk dat jij op een roze wolkje zweeft en dat het goed gaat met jouw kinders. Nog even en dan ga je naar cursus, je bent de dagen aan het aftellen waarschijnlijk. :)
Hopelijk valt het mee met Fishy lees nu dat het alweer
een stuk beter met hem gaat en dat de bult minder is gelukkig *\o/* .Tjee wat een rotnieuws dat er net Rhino is in de buurt waar je op training gaat, ik hoop dat het over twee weken weer oke is en dat je gewoon erheen kunt. Ga voor je duimen iig. :j

Es fijn dat het goed gaat met moeder en veulen en nu ook weer met je shet.

lonniejj |(
Tjee wat erg dat Romy nu weer kreupel is. Ik hoop dat het mee gaat vallen wat verschrikkelijk, snap dat je er kapot van bent.Ik hoop dat de week rust haar goed doet en dat als je terugkomt uit Duitsland dat ze weer goed is. Mijn hemel de tranen staan in mijn ogen jullie gingen zo lekker vooruit. :(:)

Isa nogsteeds kan ik geen filmpjes zien maar de foto is schattig wat lief dat ze zo´n zin had om te werken die Isa. <3

Ahh Mar wat verschrikkelijk dat je nijntje hebt moeten laten inslapen. :(:) Heel veel sterkte met dit verlies. Y;(

Mariska, arme Bob hij heeft dus ook lyme, Lyme is zo erg je merkt dat ze langzaam aan achteruit gaan en tot op heden hebben ze nog niets gevonden tegen deze ziekte. Gelukkig is hij nog vrolijk en is er nog geen denken aan om hem te laten gaan. Wat verschrikkelijk dat het je tweede paard met Lyme is. |(

Mijn Flash had gelukkig net niet de ziekte van Lyme, dit omdat we er op tijd bijwaren. Ze had phyroplasmosis hier kunnen ze een terugval van krijgen maar tast niet alle organen aan. Toch blijf ik denken dat ze wel lyme had omdat het been steeds erger werd en haar weerstand steeds minder.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:04

het is een schrale troost blensink maar je weet dat als het verslechterd was bij flash door de lyme je er alsnog niets aan had kunnen veranderen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:46

Daar heb je helemaal gelijk in Marisa :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:18

@ Isa hmm... zegt mij zo niets. wat is waterkefir? nou ja doet er ook niet toe natuurlijk, als het maar gaat helpen!

ik moet zeggen dat ik dat hele lyme verhaal nogal eng vind eigenlijk. het kan dus gebeuren dat je op een dag een teek verwijdert bij je paard en dat ie daarna langzaam maar zeker doodgaat? echt verschrikkelijk gewoon...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:39

Merrieveulen, dit gebeurt al jaren bij paarden en honden etc. in zuid-Europa. Soms ook in Nederland, maar de kans is wat kleiner.
Mensen krijgen het ook.
Het duurt wel zo'n 12-14 uur voor zo'n teek er genoeg speeksel in heeft gewerkt, dus als je bv. met je hond bent gaan wandelen in dicht begroeid gebied (ze laten zich van planten op jou of je hond vallen) kun je makkelijk daarna nog even alles controleren van zowel hond als jezelf. Oren van honden vinden ze heerlijk.

Paarden geldt hetzelfde voor - je zou ze eigenlijk elke dag even volledig na moeten kijken op de plaatsen waar teken graag zitten (hoekjes en plooitjes) als je in zuid-Europa woont.

Maar ja die dingen bedenk ik nu ook alleen omdat ik dus dit soort verhalen lees, in mijn eentje had ik het nooit bedacht.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:00

Mensen kunnen ook de ziekte van lyme krijgen en vaak wordt dit ook pas (te) laat geconstateerd.

Hier even een kopie van wat ik op internet vond over Kaucabam (wordt vooral bij dieren gebruikt, in de duivensport, bij honden, maar ook bij paarden; voor mensen heb ik het nog niet kunnen vinden):

Kaucabam of geconcentreerde waterkefir is een unieke, gezondheidsbevorderende drank. Deze levende drank wordt verkregen door fermentatie van natuurlijke suikers in gemagnetiseerd water onder invloed van gunstige gisten en nuttige bacteriën. Hierbij ontstaan heilzame stoffen als rechtsdraaiend melkzuur, het zuiverende glucuronzuur en talrijke vitamines en sporenelementen.

Dagelijks KAUCABAM aan het drinkwater van uw paard toevoegen kan:
•De darmflora en de darmtransit verbeteren.
•Zorgen voor een grondige lichaamseliminatie.
•De weerstand tegen vreemde kiemen verhogen.
•De vacht weer doen glanzen.
•Het energiepeil en de conditie verbeteren.

Wat is Kaucabam?

Kaucabam is sterk geconcentreerde waterkefir, waarvan een halve liter ongeveer evenveel waardevolle stoffen bevat als 34 liter Kaukasusdrank. Kaucabam is een levende drank die ontstaat door biologische ongeraffineerde rietsuiker en biologisch vijgenextract in gemagnetiseerd water te onderwerpen aan een fermentatie door een symbiose van gunstige gisten (o.a. Saccharomyces torulopsis holmii, Kluyveromyces lactis marxianus, bulgaricus en fragilis) en nuttige bacteriën (o.a. Lactobacillus brevis, caseï, acidophylus, kefir…). Hierbij ontstaat een unieke, breed gezondheidsbevorderende drank.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:23

lyme komt zeker ook bij paarden voor.
ik hoor het zelfs al steeds vaker.

bob komt ook nog eens niet uit nederland maar is geimporteerd uit zuid amerika.
en daar zit nou net een hele gevaarlijke variant. :o

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:45

Getver, ja, daar zitten genoeg rottige teken... :(:)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:35

OK dus je kunt het wel voorkomen, als je dier is gebeten door een teek die lyme over kan geven, door ervoor te zorgen dat je eventuele teken er binnen 12 uur uit hebt? niet dat dat altijd lukt, maar dan ga ik mijn controles gewoon nog scherper maken. met name Faram heeft elk jaar wel een periode dat hij snel teken krijgt. ik probeer het te voorkomen maar vorig jaar was ik te laat met m'n frontline en dan heeft hij ze dus, m.n. rond zijn neusgaten. bij mijn pony's is het veel minder, maar die staan ook in een andere wei.

ik heb ooit gehoord dat één derde van de teken besmet is met lyme, iemand enig idee hoe dat precies zit?

@ Isa wow dat klinkt wel goed, en ook logisch. ik ben heel benieuwd of het Isa zal helpen. moet wel zeggen dat ik te weinig verstand van zaken heb om het echt 100% te vatten, kaukasusdrank? en ik weet dus nog altijd niet wat waterkefir is, haha! :')

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:53

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:46

Nou ik zou het gewoon op "zo snel mogelijk" houden maar ik meende 12-14 uur voor er echt speeksel in 't bloed werd gelaten.

Hoeveel teken ook daadwerkelijk besmet is met lyme kun je met geen mogelijkheid zeggen, immers zijn niet alle bestaande teken gevangen en getest.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:47

Heel interessant om te lezen Isapaardje. Ik leer zo iedere keer weer bij. Nu maar duimen en bidden dat het positief effect heeft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:34

@ nemurin nee lijkt mij ook niet, maar er was ooit een item op het nieuws waarbij één of ander onderzoeksbureau aangaf dat 'naar schatting' een derde van de teken dus besmet is...

@ Isa, nou dat klinkt in ieder geval wel goed. je zou het bijna zelf willen eten haha!

ik heb voor Mone en Zned een kuurtje Drainage Compositum besteld, even de boel opschonen en dan eens kijken wat we merken eraan. Mone heeft vorig jaar eea aan vage klachten gehad, waaronder afwijkende lever- en spierwaarden en jeuk. we verdenken haar van mogelijke IR maar de tijd van het jaar was niet erg gunstig om daarop te testen. Therapeut raadde aan om eens zo'n kuur te doen. het gras zal binnenkort wel gaan schieten (sterker nog, met die paar warme dagen zie je al dat de sprieten meer rechtop gaan staan), dus dat loopt dan mooi in elkaar door... hoop dat het effect heeft, en dat Zneddies manen nu niet uitvallen...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:43

Oh ja met "dingen op het nieuws" ben ik ook zo kritisch als een gek hoor... trouwens, wat zou je ermee moeten, te weten dat een derde van de teken Lyme heeft? Hopen dat jij één van die andere twee op de drie hebt?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 08:56

Nemurin schreef:
Oh ja met "dingen op het nieuws" ben ik ook zo kritisch als een gek hoor... trouwens, wat zou je ermee moeten, te weten dat een derde van de teken Lyme heeft? Hopen dat jij één van die andere twee op de drie hebt?

haha kijk JIJ begrijpt het. nee ik doe het heel anders, als ik een teek zie vraag ik hem eerst of hij besmet is of niet.

maar serieus, dat soort nieuwsberichten zijn er natuurlijk om mensen die de bossen in willen te waarschuwen vooral uit te kijken en goede maatregelen te treffen. aan de andere kant vind ik wel dat mensen hierin weleens de neiging hebben om door te slaan. veiligheid voorop en je kunt al bijna niets meer doen zonder helm op je kop, als je begrijpt wat ik bedoel. mijns inziens moeten mensen daar een beetje gewoon mee doen, de helft vergeet te leven, zo ongeveer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:16

Als je echt door de bossen bent gaan 'struinen' (dus onder lage begroeiing door en zo), dan is het wel een goed idee even te kijken of je niet een teek hebt opgelopen.
Ik heb er zelf ook ooit 2 gehad, eentje in Schotland opgelopen (knieholte), eentje in Nederland (arm).
Was er beide keren vrij snel bij. Evenals bij Isabella; teek had zich ook nog niet volgezogen.
We zitten hier in een bosrijke omgeving, maar hebben trouwens meer last van de processierupsen in het voorjaar dan van de teken.

Gisteren een wandelingetje gemaakt met Isabella !!! Was zo lekker weer een keer.
Ze mocht van mij doen wat ze wilde ... was nu echt net of ik een hond aan het uitlaten was met haar gesnuffel over de grond haha ... maar wat ouderwets gezellig ; 'samen uit' :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 00:41

Interresant dat stukje over Kaucabam :j
Ik hoop dat het gaat werken!

Het blijft mij verbazen wat voor een schade zo´n stom klein beestje kan aanrichten.
Bij Flash heb ik zelden teken gevonden, ik controleerde haar elke dag van top tot teen.
Terwijl mijn bijrijdpaard altijd helemaal vol zat en geen lyme, phyro babesia en/of iets gelijkends heeft opgelopen.
Ik blijf denken dat als de weerstand goed is van mens en dier dat het misschien minder schade aanricht.

Isapaardje heerlijk genoten van je wandeling met Isabella :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:13

Ik weet niet in hoeverre het precies met weerstand te maken moet hebben Bren maar als ik niet zo hard aan mijn scriptie zat zou ik het opzoeken of iemand dat onderzocht heeft. :')

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:31

zoo iedereen een goed weekend gehad? wij wel, in ieder geval!

@ Isa, lekker he gewoon zo even rondkuieren met z'n tweetjes... Isabella is lekker nieuwsgierig naar alles om haar heen hihi! de schoentjes zijn ook geniaal!

@ Nemurin & Blensink, ik denk dat dat wel op google te vinden moet zijn eventueel toch? persoonlijk kan ik me goed voorstellen dat het met weerstand te maken heeft. Immers is het een infectieziekte en betreft het probleem een bacterie. hoe hoger de weerstand hoe beter het lichaam tegen zo'n bacterie kan vechten, is dan mijn theorie...

Nou ik had van 't weekend drainage compositum besteld, hadden ze bij de Paardendrogist ook bucas ponydekens in de aanbieding. bucas zit Zned als gegoten dus hij heeft een fijne nieuwe deken gekregen, haha! zal eens kijken of ik er een foto van kan maken vandaag of morgen. dus als iemand nog dekens zoekt van de merken Bucas, Horseware en dergelijke, moet je nu even kijken want er zit echt flink korting op.

verder leuk weekend gehad, de helft van de zondag aan 't trainen geweest voor 't Chris Irwin weekend, nog wat puntjes op de I (soms ook tamelijk grote punten, haha!), en alles even doornemen, superleuk! Met handschoenen werken is daar verplicht dus ik ben nu druk aan 't leren met handschoenen aan te longeren enzo, ben ik helemaal niet gewend haha!
maar goed, gisteren en vandaag dus lekker aan 't werk, we gingen er voor het gemak vanuit dat zonder bericht mbt de Rhino uitbraken het gewoon zou doorgaan, kregen we helaas vandaag toch roodlicht. nu is het afwachten, even kijken wat ze doen want er zijn eigenlijk twee opties, één is dat het wel doorgaat maar met manegepaarden van daar. twee is dat het een heel ander weekend wordt. ik hoop het tweede want ik wilde dit juist met Zneddie doen. zonder hem had ik misschien überhaupt niet meegedaan. Train the Trainer kan wel zonder hem, maar de privélessen hebben dan natuurlijk geen zin.
maar goed, voordeel is dat ik nu wel kan beginnen met het drainagecompositum, ik wilde daarmee wachten tot na het Irwin weekend omdat ze er evt. niet lekker van kunnen zijn dus zodoende...