Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nieky1993 schreef:ik heb mijn paard ook moeten afgeven, ik had haar naar een kliniek gebracht 2 dagen later belde ze dat ik afscheid moest gaan nemen. toen hebben ze haar een spuitje gegeven zodat ze zou ophouden met rollen en rustig zou worden en toen ben ik weggegaan ik wou haar niet dood zien en ook niet zien afmaken dat beeld wou ik niet in mijn kop hebben, ik wou haar herinneren zoals ze was niet zo als ze daar zou liggen. ik kies er liever voor dat het paard eerst iets krijgt om rustig te worden en daarna de fatale spuit.
_Nicky schreef:Ik eet zelf ook geen vlees, nog nooit op zelfs.
Maar ondanks mijn keuze respecteer ik het wel als iemand zijn of haar paard weg brengt, evenals iemand die vlees eet.
Snoevie schreef:ja dat is ook zo,maar veel(niet allemaal)koeien en varkens hebben het nóg slechter gehad,de meeste paarden hebben dan wel een beter leven gehad.
ik vind het niet zieliger voor een paard dan voor een koe of varken.
ik respecteer ook ieder die geen vlees eet.
zelf eet ik op zijn tijd best eens een lekker stukje vlees,alleen dan wel biologisch.
Citaat:Reken maar dat ik heb nagedacht over hoe en wat, aangezien ik een hoop verdriet heb gezien van dichtbij bij vriendinnen die hun paarden hebben moeten laten inslapen. En dat ging heel vredig, hoor, niks geen dramaverhalen van vechten tegen hun naderende dood.
Mijn vriendin's paard en tevens weidegenootje is inmiddels 35 en ik hoop dat mijn Sam die leeftijd ook haalt in volle gezondheid. We zullen zien, hij is nog erg jong en gelukkig kerngezond. En tegen die tijd ben ik ook bejaard!
Urko schreef:Mijn eigen dieren zou ik nooit laten slachten, zelfde dat ik nooit een hond zou laten inslapen omdat hij toevallig een kind bijt.
Daartegen eet ik wel paardenvlees, want die hebben vaak een beter leven gehad dan een koe of een varken.
Nadya schreef:opaal schreef:De tekst die ik schreef, is gekopieerd uit eerdere tekst die ik schreef in dit topic. Daar stond idd een regel bij waarin ik aanviel op iemand die slachten uit den boze vond. Vandaar dat ik die regel nu even weg heb gehaald want is niet aan de orde nu...
Da's heel mooi, hoor, maar ik las hem net wel en vond dat een beetje raar overkomen. Vandaar mijn reactie.![]()
Ik kies om diverse redenen voor het inslapen. Ik ga mijn paard hoe dan ook geen reisje slachthuis aan doen.
En als ik over zoveel jaar nog op bokt zit, zal ik er een speciaal topic over openen. Moet er nu niet aan denken, mijn Sam is nog veel te jong om te sterven. Die heeft nog een heel leven bij mij voor zich.
opaal schreef:Urko schreef:Mijn eigen dieren zou ik nooit laten slachten, zelfde dat ik nooit een hond zou laten inslapen omdat hij toevallig een kind bijt.
Daartegen eet ik wel paardenvlees, want die hebben vaak een beter leven gehad dan een koe of een varken.
Misschien moet je eens in Hedel op de paardenmarkt gaan kijken..... pufff
_Yolanda schreef:Ik had het er laatst ook over met mijn vader, hij vond als mijn paard een gebroken voet ofzo kreeg, beter naar de slacht kon dan een spuitje (opereren zou ook kunnen ofzo, maar we hadden het over een paard van 24, die al met pensioen is, en steeds wat slechter wordt)
Maar ik was voor een spuitje, en mijn vader voor de slacht.
Hij vind:
-Bij de slacht zijn ze ineen keer dood (bij spuitje niet)
-Het levert nog net wat op (bij spuitje moet je ervoor betalen)
-Het paard doet nog een dienst voor je (lekker als je geen paardenvlees eet)
Maar dat vind ik niet reëel.
Ik bedoel dan heeft het paard zo een mooi leven gehad, en dan moet hij dan de laatste vijf minuten van zijn leven nog doodsangsten uitstaan. Ik zou dacht echt niet kunnen maargoed
Mijn vader en ik zijn er nog niet uit over gediscusseerd...
Snoevie schreef:doodsangsten uitstaan?waar haal je dat nou vandaan
Citaat:Maar dat vind ik niet reëel.
Ik bedoel dan heeft het paard zo een mooi leven gehad, en dan moet hij dan de laatste vijf minuten van zijn leven nog doodsangsten uitstaan. Ik zou dacht echt niet kunnen maargoed
Mijn vader en ik zijn er nog niet uit over gediscusseerd...
Nessah schreef:katiavl: In gaan op iemand zijn keuze/mening heet een discussie
Nadya: Je bent negatief over slachthuizen en het slachten zelf.. Zou ik mogen vragen of je zelf wel eens bij een open slachthuis bent geweest en een slacht heb mee gemaakt? Ik ben namelijk met de bokt excursie naar een paardenslachthuis mee geweest.. En ik heb het dus met mijn eigen ogen gezien en niet gewoon via via gehoord hoe het daar gaat..
Mijn mening;
Mijn oh zo lieve Bleu Moon is op 3 jarige leeftijd ingeslapen na hevige koliek. Zij kon niet meer opstaan ( dus ik had eigenlijk geen keuze) wel was zij jong en een vechter. Dit is ook gebleken, want voordat zij overleed is ze helaas 2 keer opgestaan en gevallen voor ze is overleden.. Dit was onwerkelijk, want ze had al een tijd niet meer gestaan.
Bij het slachthuis kwam een belg naar binnen met een grote ontsteking bij zijn achterbeen. Hij kwam met zijn oren naar voren naar binnen en het was allemaal wel goed. Die "slachter" aaide het beessie op zijn hoofd en hoppa ding erin en klaar.. het paard zakte gelijk door zijn benen en was hersendood.
Hoe je het ook went of keert, een paard kan niet vechten tegen de pin.. wel tegen een spuitje. Er is namelijk nooit grondig onderzoek gedaan hoeveel welk paard moet hebben in het 1e spuitje,omdat elk paard er weer anders op reageerd.
Daarnaast hoor ik elke keer weer een argument; ik wil niet dat mijn paard in stukken wordt gesneden, of ik wil niet dat mijn paard op gegeten wordt..
Wat denk je dat er met je paard gebeurd na het inslapen? Hij wordt vermalen tot stukjes van 50 mm in een grote machine..
Ik heb trouwens liever dat mijn paard opgegeten wordt maar een dood zonder pijn en stress had, dan dat mijn paard tot zijn laatste seconde heeft moeten vechten en in een machine wordt vermaald in honderduizend stukjes en weg wordt gegooid.
Nee, ik neem nooit meer het risico tenzij ik geen keuze heb.. Nooit, maar dan ook nooit hoop ik zoiets weer mee te maken..
opaal schreef:Ik waardeer je keuze hoor maar wat is er mis met een ritje slachthuis? Mijn paard was helemaal opgetogen, dacht dat ie op wedstrijd ging! Heb aan hem echt niks gemerkt dat ie ook maar een seconde gedacht heeft van "Oh, nu ben ik op het slachthuis!"
Ik en mijn paard zijn daar beide super behandeld door de slager van daar. Ging daar verdrietig maar met een opgelucht gevoel vandaan.
Denk niet dat er een verschil is of je een paard nou oplaad om naar de slager te gaan of om hem naar de kliniek te brengen voor een spuitje. Beide tochtjes zijn voor jezelf niet super kan ik je melden.. Dan heb je nog de optie om hem een spuitje te geven in zijn eigen box maar denk ook niet dat je vrolijk wordt als je paard door een tractor aan zijn benen zijn stal uit getrokken wordt en daarna paar dagen aan de weg ligt met een zeil over zich heen..