VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:49

Heel veel sterkte, ik denk dat je zelf heel goed het antwoord al weet. Hoe moeilijk en pijnlijk deze ook voor je is.
Je hebt d'r nog een super leventje gegeven. Ze heeft liefde en zorg gehad, iets wat ze in Spanje niet kreeg.

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 15:02

Jullie zijn zo ontzettend lief, wat een meelevende en lieve berichten <3

Heel erg fijn om te lezen, jullie steun en bevestiging wat ik inderdaad eigenlijk al weet.

De gedachte dat ditzelfde leed Nouri en Rory bespaard blijft en zij een top leven hebben troost heel erg. In Spanje hadden die twee er anders over een paar jaar hetzelfde bij gelopen als de rest van die kudde.

En zowel Nosey als Aurora blijft een hele lange lijdensweg bespaard. Uiteindelijk is dat alles waard.
Maar makkelijker wordt het er niet van.

Zaterdag en gisteren heeft ze voor 700kg metacam gekregen.
Denk dat onderstaand filmpje (van gisteren) wel zegt wat dat met haar doet...

Zo zacht staat ze te genieten, helemaal ontspannen. Zo cru dat ze dat alleen kan op zware dosis pijnstiller...
De afgelopen twee dagen geen oogwit meer gezien. Ze is heel slaperig en ontspannen, kijkt amper op als ik aankom en graast direct verder door. Heel relaxed, half dichte oogjes. Ze is veel zachter in de kudde. Op het veld mag ik haar niet meer aanraken, dit is denk ik gewoonte. Hoewel ze dit de eerste twee weken metacam wel toeliet.

Deze gedragsverandering bevestigt mijn vermoeden dat ze dus niet (of niet meer) genoeg heeft aan een normale dosering wel.

De conclusie is dat het waarschijnlijk (zeker weten doe je nooit) inderdaad het eerlijkst en prettigst is voor haar dat ze niet mee gaat naar de winterplek en de herfst in. Ze heeft nog een mooie zomer gehad met haar veulen, ze hoeft niet verder te lijden wat toch geen toekomst heeft.

Ik denk dat Rory het wel aankan, ze is inderdaad vier maanden nu ponytante. Goddank is zij juist het meest zelfstandige veulen, ze eet al voornamelijk gras en eet ook haar veulenbrokjes goed.
Aurora staat veel apart van de kudde, wat Rory saai vindt, ze zoekt dan zelf de rest op en gaat met haar IJslander vriendjes spelen. Ook zijn de twee IJslander merries ontzettend lief en zorgzaam naar haar en is zij heel close met hun, soort 2de mama's.

En ze is heel close met Nouri geworden. Ze is denk ik dus zelfstandig genoeg en heeft voldoende 'opvang' bij de kudde.

Broer en zus <3 <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben rustig bezig met wat afspenen/losweken, dat doet ze goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 15:10

:(:) agossie dat filmpje

Lastig Lyona, heel veel sterkte.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 15:17

:knuffel: ze oogt zoveel fijner met zware dosis pijnstilling, was het maar begin van de zomer. Dan kon je een tijd aankijken met zware pijnstilling, maar ja dat is het niet en een verhuizing is echt niet tof als je zo gestresst bent |(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 15:27

Sterkte meid en ik vind je heel goed bezig!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 15:27

Hoi TS, hoewel we het niet altijd eens zijn ben vind ik wel dat je nu de juiste beslissing neemt. Ik denk eigenlijk dat de vraag die je moet stellen is: als mijn paard dagelijks een overdosering pijnstilling nodig heeft zonder uitzicht op herstel, welke keuze moet ik dan maken? En niet: dit paard heeft het zo ruk gehad, ik wil dat ze nog heel lang heel gelukkig is.
Het eerste heb jij in de hand. Het tweede niet.

We (de mensen) zijn geneigd om een soort ideaalbeeld te hebben en daar naartoe te leven. En dat is heel mooi. Het is goed om een doel te hebben, en natuurlijk wil je dat dit paard het goed heeft. Wat jij daarin kunt betekenen doe je ook. Je zorgt heel goed voor haar. Maar jij bent niet verantwoordelijk voor haar welzijn -of eigenlijk het gebrek daaraan- in het verleden. Jij hoeft dat niet goed te maken. Wel ben je verantwoordelijk voor haar welzijn in het nu. Ik heb bewondering voor de dingen die je al voor haar gedaan hebt. Het moeilijkste wat je voor haar moet doen komt nu. Vertel haar dat je niet meer kunt doen dan je nu doet. Dat zij ook niet meer hoeft te doen dan ze kan. Dat je dat niet van haar mag verlangen. Want ik denk dat ze wel voelt dat je eigenlijk heel wat anders met haar wilde dan wat in de praktijk kan. Haal die druk bij haar weg zodat ze zich goed los kan maken en zich op haar eigen, laatste proces kan richten. Jij hebt ervoor gezorgd dat haar veulens op een veilige, goede plek zijn. Ik denk dat ze je wel toevertrouwt dat die het goed zullen hebben als ze daar zelf niet voor kan zorgen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 15:35

Duidelijk dat deze dosering wel helpt, maar weet wel dat je hier de nieren mee naar de knoppen helpt. Dat zou ik dus echt niet aanraden. Dan misbeter een andere pijnstiller proberen, bijvoorbeeld buut.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:05

Tinka schreef:
Duidelijk dat deze dosering wel helpt, maar weet wel dat je hier de nieren mee naar de knoppen helpt. Dat zou ik dus echt niet aanraden. Dan misbeter een andere pijnstiller proberen, bijvoorbeeld buut.

heb je het topic wel doorlezen?
De laatste pagina's gaat het er net over of het wel eerlijk is naar het paard om ze op zo een hoge dosering te halen of haar te laten hemelen. Die paar dagen of zelfs weken op een hoge dosering metacam zal dan echt geen kwaad doen hoor.

en van Buut krijgen ze maagzweren, is dat dan zoveel beter?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:08

Liefde is ook loslaten en je hebt haar zoveel liefde en aandacht gegeven, dat heeft ze nooit gekend en zou ze daar ook nooit leren kennen.
Je mag echt trots zijn op wat je bereikt hebt, maar ook op de beslissingen die je genomen hebt en nog gaat nemen.
Was er maar een wondermiddel, dan had je dat gelijk aangepakt, maar het is zoals het is.
Heel veel sterkte met je beslissing en heel veel lieve kroel en knuffelmomenten met Aurora gewenst.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:11

Sneu, maar ik zou het eerder eerder dan later doen. Loslaten. Waarom wachten tot het "moet" of dus weer minder is. Hoe lang duurt het dat de pijnstiller weer niet meer goed werkt?

Heel veel sterkte met de beslissing!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:45

Duhelo schreef:
Tinka schreef:

heb je het topic wel doorlezen?
De laatste pagina's gaat het er net over of het wel eerlijk is naar het paard om ze op zo een hoge dosering te halen of haar te laten hemelen. Die paar dagen of zelfs weken op een hoge dosering metacam zal dan echt geen kwaad doen hoor.

en van Buut krijgen ze maagzweren, is dat dan zoveel beter?

Ik heb het gelezen, van metacam kan je ook maagzweren krijgen, zeker in een overdosering, dus dat maakt niet uit. Als het voor een paar dagen is, is het geen probleem natuurlijk. Maar nierfalen is geen leuke manier om dood te gaan, en dat kan al vrij snel gaan. Dus als ze nog een paar weken wil wachten raad ik dit niet aan.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:52

Ik ga het negatieve hierboven maar even negeren.

Wat verdrietig dat Aurora zoveel pijn heeft en ze alleen kan genieten met een overdosis pijnstillers. En wat een ontzettend lastige, maar moedige keuze heb je gemaakt. Ik denk ook dat haar laten gaan de beste optie is. Achter dit schermpje zit ik al een traan weg te vegen na jullie vanaf het begin te hebben gevolgd, ik kan me niet voorstellen hoe jij je moet voelen.

Weet dat er altijd mensen kritiek op je zullen hebben, je zal het voor sommigen nooit goed kunnen doen. Maar ik ben van mening dat je het beste voor deze 4 hebt gedaan!

Ik kruip weer onder de meelees steen, veel sterkte <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 19:55

Je moet maar denken.
Hier mag ze veilig gaan.
Met een buik vol zonder honger.
Ipv wie weet hoe lange lijdensweg met zoveel ellende.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 12:01

Het gaat helaas helemaal niet goed.

Na de test met dosering voor 700kg metacam ben ik weer terug gegaan naar de 500. Kijken of ze dat kon, 700 is een flinke overdosering. Ze ging daar nog 2-3 dagen erg goed op, knuffelig, lief, heel mak. Ze stond heel zacht te genieten als ik haar kroelde, was ontspannen op de wei, leek helemaal oke.

Enige opvallende is dat ik haar de eerste twee weken op metacam overal op de wei mocht aanraken. Dat mag nu niet meer, alleen in de schuilstal.

De laatste paar dagen gaat ze weer iets achteruit. Wat meer spanning naar mij, verder niets opvallends. Het ene moment denk ik, gaat eigenlijk best goed zo, andere moment gaat het minder goed.

De afgelopen twee dagen is ze uit het niets zeer aggressief naar andere paarden. Gisteren alleen op momenten, vandaag vrijwel de hele tijd.
Uit het niets, zonder aanleiding begint ze te trappen, hard. Ze heeft geprobeerd 2 jonge kleine veulens te trappen, ze trapt de baas van de kudde, wie of waarom lijkt haar niet uit te maken. Ze zoekt ze op, als een paard op 20m afstand staat komt ze ineens achteruit aan gewaggeld en begint met meppen.

Het enige andere moment waarop ze zo deed was vorige winter, toen was ze ook heel aggressief naar paarden.

Ik weet niet of het angst is, ze zoekt ze op. Staat daarna wel te snurken en de stress giert zichtbaar door haar lijf.
Ze trapt ook Nouri, die durft niet meer dichterbij te komen.
Gisteren ging het nog wel en bleef het bij 5-6x die dag maar niets echt raak, iedereen liep met een boog om haar heen. Vandaag zodra er een paard binnen de 20m staat gaat ze op alert en komt ze met een brul in zn achteruit vol meppend aan.

Ik heb haar nu apart staan en op 700 metacam. Als ze zo door blijft gaan denk ik dat het maandag afscheid nemen wordt. Dit kan voor de kudde niet, en de ellende straalt van haar af.

Voor wat ik zie lijkt ze ook iets slechter te lopen. Wat door gezakt in haar pezen lijkt het en ze strompelt soms bijna.

Ik wilde oorspronkelijk haar de 15e laten gaan. Heel ruk, zo'n datum prikken maar leek me de beste timing, dan is Rory 4,5 maand en heeft ze daarna nog een tijd om te wennen aan het moederloze leven voordat ze naar de winterplek gaan.
Zoals het nu gaat trekt niemand dat.
Rory is de afgelopen 2 dagen ook erg gespannen, kleeft aan Aurora vast en niet happy. De enige waar ze troost aan heeft is haar broer, die zijn heel close geworden.

Afbeelding

Ik weet niet of deze agressie komt uit angst, pijn of dat ze juist pijnvrij is en ineens omhoog komt in de rang, hoewel ik denk van niet. Ze is te heftig en gedraagt zich niet oke, ook dat ze jonge veulens en de baas aanvalt is niet normaal gedrag.
Misschien doet de metacam iets raars met haar, nog nooit van gehoord dat dat zich zo uit maar het kan.

Het gaat in ieder geval niet goed.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:16

Wat rot dat het zo slecht gaat,zou je Tinka haar advies niet proberen en op buut overgaan.Toevallig zat ik ergens een stukje te lezen dat Buut beter werkt ook als metacam . Tinka is trouwens dierenarts geweest en weet wel waar ze het over heeft...Ik snap dat het een stap is maar als het voor een paar dagen nog maar is. Rot hoor...Maar je hebt toch er alles aangedaan om ze een goed leven proberen te geven.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 12:35

haha1995 schreef:
Wat rot dat het zo slecht gaat,zou je Tinka haar advies niet proberen en op buut overgaan.Toevallig zat ik ergens een stukje te lezen dat Buut beter werkt ook als metacam . Tinka is trouwens dierenarts geweest en weet wel waar ze het over heeft...Ik snap dat het een stap is maar als het voor een paar dagen nog maar is. Rot hoor...Maar je hebt toch er alles aangedaan om ze een goed leven proberen te geven.

Ik kan buut helaas niet krijgen in Zweden, metacam is de enige sterke optie. Uit een ander land halen mag niet. Vandaar dat ik alleen metacam gebruik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:36

Persoonlijk zou ik de knoop nu door hakken. Desnoods vandaag nog laten gaan.
Het blijft toch moeilijk en klote.
En dit gedrag is niet oké.
Gevaarlijk voor de anderen. En ook voor jou.
Een paard wat haar leven met andere paarden heeft gestaan. En die zich zo gedraagt daar is echt was mis mee.
Je moet er niet aan denken dat een van de andere nu een been breekt.

Je hebt alles gedaan wat kan.
En ze mag veilig met een volle buik naar de eeuwige groene weide.
Meer liefde dan ze ooit heeft gehad.

Je hebt het goed gedaan.

Sterkte :knuffel:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:40

Zou het kunnen dat ze misschien toch maagpijn krijgt van de metacam en daarom zo zuur wordt en zich als ware aan het afreageren is?

Lastige situatie hoor..ze is lichamelijk kennelijk wel in staat om zo te meppen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:55

Jeetje wat k.t. Als je haar veel eerder laat gaan heeft iedereen daar begrip voor. Wat vind ik dit sneu voor jullie allemaal. Heel erg veel sterkte.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 12:59

|( afschuwelijk wat een update. Arm dier Als het zo ellendig is zou ik ook eerder dan maandag de knoop doorhakken. Zois het geen leven voor geen enkel dier maar ook niet voor jou. :knuffel: Ze lijkt zowat aan te geven dat het klaar is -O-

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 13:13

Lyona schreef:
haha1995 schreef:

Ik kan buut helaas niet krijgen in Zweden, metacam is de enige sterke optie. Uit een ander land halen mag niet. Vandaar dat ik alleen metacam gebruik.

O dat is toch echt jammer. Dan doe je wat je kan en houd het op he...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 14:08

Arme meis, zo sneu.
Mag je naast metacam ook niet aanvullen met gabapentine, valium of butorphanol? Al deze middelen moeten de dierenartsen in Zweden hebben.
Paarden die geopereerd worden of koliek hebben behandelen ze namelijk ook niet met alleen metacam.

Zou fijn zijn als ze toch nog eventjes met Rory kon zijn, en pijnvrij genieten.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:21

Ik kreeg tranen in m'n ogen van het filmpje. Zo mooi om haar te zien genieten van alle knuffels die ze krijgt en het vertrouwen die ze in je heeft. Zeker na alle ellende die ze heeft mee gemaakt.

Tegelijkertijd ook heel verdrietig dat ze zich alleen goed voelt met een hoge dosis pijnstillers ;( En dat het nu ook weer bergaf gaat.
Je hebt zo je best gedaan voor haar en echt alles gedaan wat je maar kon doen.

Ik snap je keuze helemaal, het voelt allemaal zo oneerlijk na alle moeite die je hebt gedaan ;( maar ook voor Aurora. Nu kan je niet anders meer voor haar doen dan haar laten gaan, ze mag gaan zonder pijn en in alle rust net als Nosey.

Nouri en Rory heb je kunnen redden en gaan een mooi leven tegemoet. Dat is allemaal te danken aan jouw fantastische inzet!

Heel erg veel sterkte komende dagen! Y;(

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:33

Misschien heeft ze inderdaad nu wel last van haar maag door de metacam. Je zou kunnen kijken voor een maagbeschermer, of in ieder geval iets dat maagzweer remt bijvoorbeeld bietenpulp, bicarbonaat, lithotamnium oid.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:57

Al die opties en extra middelen...je rekt er mogelijk tijd mee maar meer niet. Hoeveel is het waard om tijd te rekken??
Fantastisch natuurlijk dat we tegenwoordig zoveel kunnen maar blijf het dierwaardig houden juist voor haar!
Ik kan goed begrijpen uit liefde voor haar dat je maandag afscheid neemt! Natuurlijk kun je medicatie middelen blijven toevoegen maar het ongemak blijft. Dan wel onderdrukt maar opgelost wordt het nooit.