Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
littlexannie schreef:Hoe is het gegaan bij de mensen die vandaag paarden bezichtigd hebben?
xSCWx schreef:Mag ik even iemand PB sturen over mijn bezichtiging?
jansenjap schreef:Ik heb afgelopen week een bezichtiging gehad bij een hele fijne ruin, die pas een half jaar geleden gecastreerd is vanwege hengstenstreken (is nu 9). Hij kan niet bij de merries in het weiland, zou dat nog veranderen als er wat meer tijd overheen gaat na de castratie, of is hij te lang hengst geweest?
jansenjap schreef:Ik heb afgelopen week een bezichtiging gehad bij een hele fijne ruin, die pas een half jaar geleden gecastreerd is vanwege hengstenstreken (is nu 9). Hij kan niet bij de merries in het weiland, zou dat nog veranderen als er wat meer tijd overheen gaat na de castratie, of is hij te lang hengst geweest?
MyWishMax schreef:Maar hoe zie jij dekken in een groep, dus in vrijheid, als gebrek aan opvoeding? Wat wil je daaraan doen?
Als het ohz of in de hand ook problemen oplevert, ja helemaal mee eens. Maar alleen in de groep, nee.
Mijne had dan nooit bij andere hengsten gestaan die dekte. Gewoon opfok met ruinen en hengsten, maar deed het toch. Terwijl degene daarvoor wel gedekt had en 0 pogingen deed als ruin, terwijl die ook langer hengst was geweest. Maar aan de andere kant denk ik wel dat ze het kunnen leren van elkaar als het er al inzit
Maar goed, wij hebben merrie groepen waar ook in gedekt wordt
c_alsemgeest schreef:Ligt inderdaad aan het karakter, hoeveel testosteron een ruin eventueel nog maakt,en hoe je groep is.
Ik ken een hengst die je met een klein stroomdraadje er tussen zo naast hengstige merries kan zetten.
Maar mijn eigen ruin, die kon dan weer niet bij merries want die dekte wel en hij was heel jong gecastreerd.
Hij bleek wel wat hormoon producerend weefsel te hebben (na check of het geen klophengst was, ivm gedrag naar merries en hengsten).
Lieser schreef:littlexannie schreef:Hoe is het gegaan bij de mensen die vandaag paarden bezichtigd hebben?
Voor ons was het een moeilijke beslissing. Het paard was fantastisch. Lief, mooi, braaf, verkeersmak, reed lekker, sprong fijn. En er zat zo'n leuk koppie op!
Maar dressuurmatig rijden vond hij echt helemaal niet leuk. Je kon aan alles merken dat de fut er dan uit ging. En hoewel we 's zomers veel met hem zouden kunnen springen en buitenritten maken, zijn we 's winters toch wel meer met baklessen en techniek bezig. En daar doen we hem geen plezier mee.
Maar wat een schat van een paard.
Charmaine schreef:Maar is dit dan nu een definitieve nee? Het klinkt nl alsof jullie er wel echt weg van zijn en het goed matcht. Tuurlijk is het dressuurgedeelte ook belangrijk, maar is hij daar dan echt zo dramatisch in dat het een nee wordt?
Lieser schreef:Charmaine schreef:Maar is dit dan nu een definitieve nee? Het klinkt nl alsof jullie er wel echt weg van zijn en het goed matcht. Tuurlijk is het dressuurgedeelte ook belangrijk, maar is hij daar dan echt zo dramatisch in dat het een nee wordt?
Goede vraag. Gisteravond wist ik zeker dat het een nee moest zijn. Maar hij is al de hele dag in mijn gedachten en ik heb me al drie keer afgevraagd of ik de verkoper niet opnieuw zal contacten ...
Al zou dat dan zijn vanwege zijn karakter, want dressuurmatig rijden is echt niet zijn ding.
xRivaldo schreef:Dank jullie wel!![]()
Ze is vanmorgen de weide op gegaan met de andere 1, 2 en zelfs wat 3 jarige merries. Hoorde op de terugweg dat er onlangs droes is geweest in de groep en er “vast nog wat dragers tussen zitten”. Kreeg het daar toch even beroerd van..![]()
Ze doet ‘t goed. Benieuwd of ze het drinken uit de sloot snel leert. Ga morgen wel even kijken.