En weet je als je hetzelfde kan doen wat ik deed mijn mijn bolle bonte
Lange teugels en er echt kort achter lopen en dan de vraag krijgen "ben je niet bang dat ze slaat"
Nee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens, een goede verstandhouding hebben is zo belangrijk en werken vanuit een vertrouwensbasis. Uiteraard wel altijd rekening houden met het wezen paard en dat het een vluchtdier is en ook zo reageert.
Elisa2 schreef:Leuke foto's! ze ziet er super rustig en relaxed uit.
Rohesia schreef:Wat een mooi paard en wat een fijne manier van werken/denken heb je.
Ik ga dit topic ook meevolgen, ben heel benieuwd waar het jou allemaal gaat brengen en vind het heel interessant om te lezen.
Avalanche schreef:Ik heb ook een lichte ergernis over het feit dat in de paardenwereld alles lijkt te draaien om bezig zijn met alles wat fout kan gaan. Het beïnvloedt je mindset op een negatieve manier.
Je bent zo bezig met alles wat onveilig kan zijn, alle mogelijke manieren waarop het paard je kan bezeren dat we vergeten dat als we vriendjes worden met datzelfde paard, dat paard je helemaal niet meer wíl bezeren, en als je het werk leuk maakt voor je paard, en je samen leuke dingen doet, dat rijden ineens een stuk veiliger wordt.
Veiligheid zit niet in je cap en je body protector, het zit tussen je oren, in de manier waarop je met je paard omgaat.
fransje23 schreef:Maar niet alles is te voorkomen en te voorzien. Een schrikreactie en daardoor uitglijden is geen opzet van je paard maar je wel gezamenlijk op de grond belanden.
Voor die momenten is je cap en /of bodyprotector.
Avalanche schreef:Punt is ook, dat al die veiligheidsmaatregelen iets doen met je mindset.
oji schreef:Eens hoor. Heb al vaker in de vele "Cap" topics aangegeven dat ik het bizar vind dat mensen enorm "af" gaan op het feit als iemand zonder cap rijdt (worden zelfs verwensingen gedaan dat mensen zonder een cap maar eens hersenletsel op moeten lopen om te leren ). Maar diezelfde mensen zetten geen helm op op de fiets, en dat vind ik dan inconsequent. Kennelijk voelen zij zich op een paard dan zo onveilig en niet "in control" terwijl die fiets in de stad veel gevaarlijker is.
oji schreef:ik kan me groen en geel ergeren aan kinderen die blij willen paardrijden en die al door hun ouders ingepakt worden in een bodyprotector (vaak op de groei gekocht en in de praktijk dus onveiliger dn zonder) en daarmee van kind af aan leren dat paardrijden gevaarlijk is waar je je voor moet beschermen. Leer kinderen dat vallen niet eng is en leer ze onbevangen met een paard/pony omgaan. Zo jammer. Maar daardoor ontstaan er steeds meer mensen die bang zijn. Zelf heb ik eerlijk gezegd nooit begrepen waarom paardrijden leuk zou zijn als je structureel bang en bewust van risico's bent. Tuurlijk, een cross dat je bij het crosslopen even slikt en denk, waarom doe ik dit ook alweer, een springparcours waarbij je denkt...hmmm de parcoursbouwer is dit keer wel een beetje uit zijn slof geschoten. Maar dat zijn uitdagingen om te overwinnen en leveren extra voldoening als je het toch gedaan hebt. Maar structureel bang en je structureel bewust van risico's, dat heb ik nooit begrepen dat je paardrijden dan nog leuk vindt.
Rex_Rolfo schreef:Avalanche schreef:Punt is ook, dat al die veiligheidsmaatregelen iets doen met je mindset.
Dat kan natuurlijk ook de andere kant op: dat een ruiter ontspant want cap en bp.
pien_2010 schreef:Te mooi uitgelegd vind ik Ava (cap verhaal). Nog nooit zonder cap gereden. Altijd grote zeer brave fijne vrienden gehad die goed op mij pastten en toch in 20 jaar eigen paarden hebben 2x gehad dat de cap mijn leven redde.
Ik vind het onverstandig zonder cap maar voilà je bent volwassen.
pien_2010 schreef:Enne, ik ben niet bang om paard te rijden. Ook op mijn fiets draag ik een helm en ik kan heel goed (en hard fietsen). Ik ben gewoon super zuinig op mijn hoofd want een ongelukje zit in een klein hoekje.
Sintara schreef:Nou ikzelf doe niet om die reden mijn cap op hoor. Het is een gewoonte, net als het omdoen van een gordel in de auto of dat ik de leuning van de trap vasthoud.
Is iets dat gedachteloos normaal is geworden en geen kwaad kan.
Bodyprotectors doe ik niet aan, die zitten me in de weg en dat vind ik niet veilig. Mijn cap voel ik niet eens, en afentoe komt een tak langs en ben ik er blij mee