Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:28

Vraagje voor de mensen die een zadel hebben gekocht voor hun nog niet ruitermakke paard; hoe deed jullie zadelmaker dat?
Omdat ik het zadel niet zelf kan proberen zoek ik een tweedehands zadel.
Er zit hier iemand in de buurt die zadels verkoopt, maar geen zadelmaker is.
Een zadelmaker hier uit de buurt verkoopt weer geen tweedehands zadels.
Zij werken samen, ik kan ze dus samen laten komen.
Dan neemt de een allerlei zadels mee en de anders gaat ze passen en opvullen.
De verkoper zei dat de zadelmaker dan het paard in stilstand bekijkt, normaliter ook onder de ruiter maar dat kan nu natuurlijk niet.
Maar is dat wel voldoende? Zadel zal na het inrijden dan wel opnieuw worden bekeken, maar doe je een paard niet op zijn minst aan de longe met zadel?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:33

opisop_shop schreef:
Vraagje voor de mensen die een zadel hebben gekocht voor hun nog niet ruitermakke paard; hoe deed jullie zadelmaker dat?
De verkoper zei dat de zadelmaker dan het paard in stilstand bekijkt, normaliter ook onder de ruiter maar dat kan nu natuurlijk niet.
Maar is dat wel voldoende? Zadel zal na het inrijden dan wel opnieuw worden bekeken, maar doe je een paard niet op zijn minst aan de longe met zadel?

Dana van DS zadelservice heeft vorige week bij Nacho op stilstaand paard aangemeten.
Ze zei dat aan de longe geen extra informatie geeft.
Ze komt over een tijdje het zadel checken. Ook omdat bespiering natuurlijk zal veranderen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:12

Ik heb ook contact gehad met Dana erg fijn. Max is nog niet toe aan zadel. Maar ze zei dat ze het aankon meten en eventueel mocht ik de zadels proberen op mijn oudere haf om te kijken hoe ik erin zit. Al heeft m’n oudere haf andere gangen dan m’n jonge haf maar heb ik wel een indicatie

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:26

Ik heb in de ruiterzaak wel eens op een zadel gezeten, deze lag dan op een soort bokje. Je voelt dan natuurlijk geen beweging maar je krijgt wel een beeld van het zadel, hoe diep de zit is en van de wrongen bijvoorbeeld. Misschien heeft je zadelmaker deze ook?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:45

ik vermoed van niet, maar wel een goed idee inderdaad.
Staat nog wel een merrie op onze stal die beleerd is maar daar stap ik maar niet op hahaha, hoewel het wel een goede overgang is van mijn vorige paard naar een groen paar wellicht met haar kuren soms ;)

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:47

opisop_shop schreef:

Ik had nog een bijna nieuwe wintec zadel. Voor dat ik echt serieus met rijden ging beginnen heb ik een zadelmaker laten komen. Alano was al wel ruitermak, ze vroeg of hij al zover was om een rondje te stappen om te kijken of hij het zadel voor mij en Alano goed was. Zadel lag prima. Wil tegen die tijd wanneer Alano een beetje uit gegroeid is toch wel kijken voor een ander zadel.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:59

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:26

Mijn springzadel ligt op dit moment best aardig en bovendien zit ik daar zelf lekker op.. Dus die blijft nog even. Het zijn niet mijn eigen paarden en op dit moment zijn ze moddervet, dus daar valt nog niks passends voor te maken..

Een plaatje na het werken, het zadel hadden we over de omheining gehangen, vandaar dat ze zo keek..

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:06

@nobel: die knapt goed op zeg!

Ik lees allemaal vragen omtrent het zoeken naar een zadel voor een nog niet ruitermak paard: daar heb ik geen ervaring mee. Een stalgenootje van mij deed haar vzh zadel weg en die even op Lady gelegd. Op het oog paste die redelijk dus daarmee zadelmak gemaakt.

Gisteren hebben we weer les gehad. Hele les alleen in stap gewerkt aan goede nagefelijkheid en buiging.
Vandaag was de zadelmaker geweest en we zijn geslaagd! We hebben een Ikonic gekozen. Die kon ter plekke al aangepast worden dus die hangt nu lekker in mijn kast. Ik heb 4 zadels geprobeerd. 2 Wintec waarbij ik op de eerste wel aardig zat, maar niet het idee had dat ik meer steun had als op mijn vzh zadel. 2e Wintec reed echt heel fijn maar vond het zadel voor mijn kont erg hard. Daarna een Harry Dabbs geprobeerd maar na 2 rondjes draven wist ik al dat die het niet ging worden. Daar kon ik echt niet op zitten.
Als laatste een Ikonic geporbeerd. Deze had voor mijn gevoel de voordelen van beide wintecs gecombineerd. Had veel steun en zat ook nog zacht. Die is het uiteindelijk geworden. Wel voorlopig nog met bontje er onder omdat Lady nog heel weinig bespiering en vet op de rug heeft. Als ze straks wat breder word dan kan het bontje er onder uit. Er zit ook den verwisselbaar kopijzer in dus er kan nog vanalles aan gebeuren. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:43

Blaze1994 schreef:
Hey die stal ken ik haha. Mijn pony heeft ook op Heerendonk gestaan. Bevalt het?

Ja bevalt goed, sta er pas sinds een paar weken :)

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 14:16

Whinnylando schreef:
Blaze1994 schreef:
Hey die stal ken ik haha. Mijn pony heeft ook op Heerendonk gestaan. Bevalt het?

Ja bevalt goed, sta er pas sinds een paar weken :)

Ik heb heel vroeger ook op Heerendonk gestaan. Mijn vorige jonkie heeft daar in opfok gestaan haha

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:06

Vandaag mijn stijgbeugels en beugel riemen ontvangen, nu alleen nog een zadel hahaha.
Ook zo'n grote speelbal van 75cm gekocht, eens kijken of we daar met M wat leuks mee kunnen doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:43

Oh leuk zo'n speelbal. De skippybal hier is zo af en toe ook nog wel heel leuk speelgoed :D

Wat het zadel betreft, ik heb hier het een en ander liggen waaronder 1 met verwisselbare boom. Moet wel heel gek gaan als ze allemaal totaal niet passen.

Vandaag weer wezen longeren in de grote bak. Het wandelen langs de weg gaat steeds beter, ze loopt veel vlotter mee, tegemoetkomende auto's zijn niet zo heel eng, van achter is griezeliger en toen kwamen er 3 busjes achter elkaar van achter waarvan 1 met aanhanger :') Heel lieve bestuurders die allenaal rustig passeerden met genoeg afstand. Ondanks dat het spannend was bleef ze goed bij me en was ze ook meteen weer kalm toen ze weg waren.
Longeren was wel even een ding, ik wil graag aan het ene uiteinde van de bak longere. Omdat de andere kant grenst aan de wei waar het altijd hysterisch hengstige paard van mijn vriendin staat en dat leek me nogal contraproductief. Het probleem is dat de andere kant van de bak de 'enge' kant is. Aan de ene kant is een vlag die dapper flapperde in de wind vandaag en aan de andere kan dichte bosjes met daarachter kippen (dus geluid, maar je ziet niks, het zou ook een tijger kunnen zijn).
Nadat het echt niet wilde aan de enge kant, toch maar gekeken hoe het aan de andere kant zou gaan... nou. Perfect eigelijk :') De hysterisch hengstige merrie was niet interessanter dan ik en ze deed het voorbeeldig <3

Afbeelding

(Oh en voor het eerst met dekje en singel ook nog)

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:10

Er is alweer flink wat gepost, kan het allemaal niet bijhouden! Ik reageer even op de posts die ik nog kan zien in het overzicht onderaan de pagina :+

@whinnylando (is 'longeerton' Vlaams?) Ontzettend leuk paard. Ben benieuwd hoe ze uit gaat groeien :j
@stitchlover dat gaat al goed zo te zien! Heb je een borsttuig of een halsriem?
@Nobel01 Unique begint mooi bij te trekken!
@opisop_shop Ik heb nog geen zadel precies om die reden (en ook omdat ik inrijden pas volgend jaar ga doen) maar mijn plan is om eerst ruitermak te maken met een barebackpad en met het best passende zadel dat ik thuis heb liggen zadelmak maken aan de longe, en dan kijk ik tijdens het consult wel wat we gaan doen... Bij het vorige paard dat ik heb ingereden hebben we de zadelmaker op stand laten aanpassen, dat lag goed zat om verder te gaan met beleren.
@_lauraaa_ dat is een mooi zadel! Is het dressuur of VZH?
@Qimm wat een plaatje! Dat dekje staat haar goed {:} Fijn dat het zo goed gaat!

---------

Ik ben even op een punt aanbeland waarvan ik niet weet of het nou wel, of niet goed gaat :')

Afbeelding

Afgelopen weken waren we best voortvarend bezig, totdat ik tot twee keer toe (in 2 verschillende trainingen) iets te enthousiast werd en we daarom nu weer een stapje terug doen. Eenmaal waren we aan het longeren, wat best prima ging eigenlijk, tot ik het slimme idee had om te proberen hem in galop te krijgen... Waarom? Geen idee }:0 Daar was meneer het niet zo mee eens... geen gekke dingen gebeurd verder, maar het longeren staat weer even in de ijskast. Zit te denken om te proberen dit in vrijheid en met clickertraining aan te gaan pakken, maar moet nog even een creatieve oplossing daarvoor verzinnen. En dan ben ik gebonden aan de buitenbak, dus dan moet het weer maar net meewerken. Andere keer wou ik even zoals in dit topic was gesuggereerd een strotouwtje op maat maken voor de borst langs bij gebruik van een longeersingel, omdat hij blijkbaar ook het model heeft waarbij de singel naar achter gaat schuiven. Was alleen iets te snel met aansingelen. Ook hier niks raars gebeurd, maar toen ik het singeltje de volgende keer pakte vond hij het maar griezelig. Dus ben nu ook druk om die associatie aan te pakken.

Heb nu een paar kleine projectjes lopen, zoals mak maken voor het scheerapparaat (er zitten hier heel veel teken op stal, dus in het zomerseizoen gaan z'n baard en sokken eraf), stilstaan zonder dat hij vast staat, dat soort dingen. Ben niet heel gericht bezig zeg maar. Ik denk dat ik er later wel veel voordeel van ga hebben en dat het voor mijn paard ineens allemaal gaat klikken (heb al een paar van die momentjes gehad), maar het lijkt op dit moment voor mij alsof er heel weinig gebeurd. Moet weer even door die fase heen denk ik :j

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:19

-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 19:45

Hier minder fijn, stalgenootje appt net dit filmpje door, M ineens aan het luchtzuigen op de stal wand. Dat heeft hij nog niet eerder gedaan. Leek wel goed te gaan ook, ik was van plan één dezer dagen de voerbak weer in de stal te hangen om zijn reactie te peilen daarop. Nu voeren we in een losse bak die we na het voeren weer weghalen, tot nu toe ging dat goed. Helaas nu dus toch ineens dit. Extra balen dat we morgen gaan beginnen met het beleren en ik hierdoor zijn algehele gesteldheid wellicht wat minder kan peilen qua gedrag.

https://youtube.com/shorts/vD0gHrumGLs

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:05

-

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:31

Oh oliebol, dat is niet leuk :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:47

Ja hij bleek na aankoop dit te hebben anders had ik hem ook niet gekocht. Goed uitgekomen met de verkoper voor wie dit ook nieuw was ( denk mee begonnen op de verkoopstal) dus de gok gewaagd en toe nu toe ging het wel goed zolang er geen voerbak in de stal hing, ah en toe een terugslag maar dan deed hij het op de losse voerbak, nog nooit op de tralies zien doen.
Net nog even heen gefietst en als hij kuil eet blijft hij er bij weg maar zonder kuil doet hij het wel regelmatig. Dat is ook heel lang geleden deze frequentie.
Flink balen, ik had net een nieuwe liksteen ontvangen vanmiddag dus die ook gelijk opgehangen maar verder niks aan te doen voor nu vrees ik.

Ik moet de wormenkuur nog ophalen maar daar want ik ook heel even mee denk ik, weer een aanslag op het lijf.
Dat gaat stukken beter trouwens, in oktober 3250 epg :7 en nu nog 650

@upendo zie jij al verschil na twee weken ofzo behandeling tegen de maagzweer?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:41

Fillis schreef:

Thanks. Het dekje is een thema haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:55

Oh wat schattig hahaha

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:14

Wat balen opisop_shop! Vervelend zulke dingen -O- En de stal insmeren? Zou dat helpen?

@Qimm, wat een fantastisch idee met dat dekje <3

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:32

Qimm schreef:
Fillis schreef:

Thanks. Het dekje is een thema haha

[ [url=m/88liP8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NJUc0V.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7q9T4X.jpg]Afbeelding[/url] ]

:D

Oooh wat leuk die foto’s!! jammer dat ik zoiets niet heb gedaan bij m’n veulen van vorig jaar.

Wij hebben er dit jaar 4 die onder het zadel gaan als we een geschikte ruiter kunnen vinden want we kunnen ze zelf niet allemaal rijden. Helaas valt het tegen om iemand te vinden voor een langere tijd.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:47

opisop_shop schreef:
Ja hij bleek na aankoop dit te hebben anders had ik hem ook niet gekocht. Goed uitgekomen met de verkoper voor wie dit ook nieuw was ( denk mee begonnen op de verkoopstal) dus de gok gewaagd en toe nu toe ging het wel goed zolang er geen voerbak in de stal hing, ah en toe een terugslag maar dan deed hij het op de losse voerbak, nog nooit op de tralies zien doen.
Net nog even heen gefietst en als hij kuil eet blijft hij er bij weg maar zonder kuil doet hij het wel regelmatig. Dat is ook heel lang geleden deze frequentie.
Flink balen, ik had net een nieuwe liksteen ontvangen vanmiddag dus die ook gelijk opgehangen maar verder niks aan te doen voor nu vrees ik.

Ik moet de wormenkuur nog ophalen maar daar want ik ook heel even mee denk ik, weer een aanslag op het lijf.
Dat gaat stukken beter trouwens, in oktober 3250 epg :7 en nu nog 650

@upendo zie jij al verschil na twee weken ofzo behandeling tegen de maagzweer?

Even uit meeleesmodus :)

Ja! We hebben het rijden even op een laag pitje gezet, ze is gisteren verhuisd van stal, maar ik heb haar een paar keer gesingeld voor het longeren en waar ze eerst wel reactie gaf nu helemaal niet meer.

Voor verhuizing is er nog 2 keer gereden, 1e keer net na start met omeprazol, toen was ze nog heel ril op been. 2e keer werd dat na een paar minuten al snel beter!

Ik ga wel het voer blijvend aanpassen, dus hooi uit een slowfeeder, gastro+ van Havens als krachtvoer, luzerne digest en bietenpulp. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:51

En superleuk dat dekje Qimm! <3

Paard is hier verhuisd. Van in de wei staan met twee ruinen naar een flinke merriekudde is even wennen. :)

Onze Friese merrie loopt er wel de hele tijd achteraan, maar weet dan niet zo goed wat ze ermee moet dus begint dan maar te miepen. :')

Vandaag maar even het erf met haar verkennen en misschien even longeren als klein werkje. Wel heel leuk om te zien dat een maand kennismaken met haar op de oude stal wel echt maakt dat ze onwijs op me gericht is. Als ze me hoort of ziet word ik echt gevolgd tot ik weer uit beeld ben. :D