[VOLG] Int. dressuurwedstrijd, kijkje achter de schermen!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:08

Jiill_ schreef:
Jotoma schreef:
@jill: iets voor een volgend vlog: ik zou het interessant vinden als je iets wil delen over de aankoop van je ponies en paarden. en dan met name Armani, Zamacho en Enzos. Ik denk dat basis-dressuur voor de meeste paarden haalbaar moet zijn, maar ik denk dat het hoogste niveau niet voor elk paard haalbaar is.
Ik denk dat oa de combi van jou gevoel voor paardrijden, het harde werken en de aanleg van de paarden voor het hogere werk heel goed werken.
Maar hoe heb jij daar de juiste paarden bij gevonden?

_O- ik moet altijd een beetje lachen als ik dit lees. Ik heb geen magische paarden-scout-skills laten we dat voorop stellen.

Ieder gezond paard met 3 normale gangen kan de lichte tour halen in mijn ogen, daar hebben ze echt geen speciale skills voor nodig die niet ieder paard zou kunnen leren. Het ligt voornamelijk aan ons als ruiters dat dat er niet uitkomt. Dat laatste stukje talent voor de grand prix is in mijn ogen wel bijzonder, dat is ook een beetje een gok, maar ik heb het idee dat ik goed gok omdat ik toevallig van compacte, sensibele beestjes hou met goede reflexen ( en soms beetje boefjes -O- )

Haha nou klinkt het zweverig, terwijl ik het juist heel nuchter bedoel. Ik zou het persoonlijk zelf heel lastig vinden om uit alles wat aangeboden wordt te kunnen zeggen; ja, dát paard beschikt over gp kwaliteiten! Zeker op hele jonge leeftijd.

Ik kan me er overigens wel in vinden in wat je zegt, dat het grotendeels aan de ruiter ligt. Aan de andere kant denk ik; zouden de grote ruiters nou elk willekeurig paard naar lichte tour krijgen?
Never the less, is een andere discussie die ik niet wil aanwakkeren :)
Was maar een idee :)

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 18:18

Ik ben trouwens nog nooit opzoek geweest naar een paard bedenk ik me nu naar aanleiding van jouw bericht _O- . Zowel Ronald (mijn vader out of the blue gekocht, nog nooit opgezeten of geprobeerd), Soleil (1x geprobeerd, janken, m'n moeder toch gekocht) , Armani (was nog niet zadelmak, 1x gekeken en met de trailer erachter, meteen mee naar huis genomen), Macho (stond toevallig een dorp verderop, zelfde avond nog gekocht) en Enzos (leuk filmpje op internet, bezocht en gekocht) zijn de eerste en enige paarden die ik geprobeerd heb en meteen gekocht _O- Daarom heb ik dat probleem ook niet echt...

Over dat laatste. Dat denk ik niet. Ik zou dat ook niet kunnen, wél als hij al vanaf 3/4 jarige bij mij onder het zadel is. Maar ik ben dan ook echt geen ster in het narijden van paarden... :') -O-

Oakland1990

Re: Internationale dressuurwedstrijd, kijkje achter de schermen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:06

Maar dit kunnen toch niet de enige twee paarden zijn waarmee je serieus (maar dan een aantal keer) op wedstrijd bent gegaan? Zoveel ervaring kan je toch niet opdoen met 1 of zelfs 2 of 3 paarden?

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 19:09

Oakland1990 schreef:
Maar dit kunnen toch niet de enige twee paarden zijn waarmee je serieus (maar dan een aantal keer) op wedstrijd bent gegaan? Zoveel ervaring kan je toch niet opdoen met 1 of zelfs 2 of 3 paarden?

Ik begrijp de vraag niet helemaal :D

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:25

Jiill_ schreef:
Oakland1990 schreef:

Ik begrijp de vraag niet helemaal :D

Heb je al die ervaring opgedaan met alleen je pony en macho? Want Enzos had je al nadat je Junioren reed als ik de tijdlijn een beetje snap? Of heb je nog andere momenten gehad dat je meerdere wedstrijdpaarden had?

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:21

Waarom zou dat niet kunnen :')?

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 20:23

Ik heb hulp ingeschakeld van m'n vriendin :') ik snap t namelijk nog steeds niet

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:31

Ik vraag me ook af waarom dat niet zou kunnen :o

Jill, ze gelooft niet dat je enkel met je eigen paarden (wedstrijd) hebt gereden. Ze denkt dat je nooit zo goed had kunnen leren rijden door enkel je eigen pony's en paarden te rijden. Ze vraagt of je nog voor andere mensen paarden hebt gereden daarnaast? :)

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:33

Wat ze denk ik bedoeld; heb je al je ervaring opgedaan op de pony's/paarden die je hebt laten zien in je filmpjes of heb je er nog paarden van andere uitgebracht op wedstrijd, omdat ze vind dat je niet zoveel ervaring kan opdoen met alleen maar de paarden die je hebt getoond in je filmpjes.

Zo iets geloof ik :=

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:35

Ik snap het probleem niet hoor :+
De vraag is gewoon of je meerdere wedstrijdpaarden tegelijk hebt gehad? De meeste ruiters worden nou eenmaal niet zo goed en ervaren door een enkel goed paard te rijden.

Maar het gaat niet om dat ik het niet geloof hoor, het zou meer soort van vanzelfsprekend zijn dat je meerdere goede paarden gereden hebt om tot dit niveau te komen...

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 20:38

hahaha oke ik denk dat ik het begrijp.

Maar ik heb alleen nog 2 broertjes in het Z2/ZZ-L gestart voor een jaar toen Macho al Z1 liep. Maar die heb ik zelf ook zegmaar 'beter' gemaakt dan dat ze zelf waren...dus dat is wellicht niet wat ze bedoelt.

Ik reed meestal 2 in de sport

Dus

Soleil-Armani
Armani-Macho (en toen nog een korte tijd die andere 2)
Macho-Enzos

Dat?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:39

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:40

Oke, ja dat bedoelde ik. Je hebt dus geen volleerd ex-LTpaard oid onder je reet gekregen om alles mee op te bouwen :D

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 20:58

haha uh nee :D . Sowieso had ik daar wss geen zak mee gekund, aangezien ik andermans knoppen nooit kan vinden. :')

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:25

Jiill_ schreef:
haha uh nee :D . Sowieso had ik daar wss geen zak mee gekund, aangezien ik andermans knoppen nooit kan vinden. :')

Maakt het eens zo knap dat je tot het hoogste niveau bent geraakt!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:45

Jill je had me echt gemotiveerd om terug in die B te starten, dus mij ingeschreven voor een wedstrijd zondag, wordt het 28 graden op een locatie waar geen schaduw is, vol op de middag... Weet niet of ik mijn paard dat wel wil aandoen...

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:55

Seltje schreef:
Jill je had me echt gemotiveerd om terug in die B te starten, dus mij ingeschreven voor een wedstrijd zondag, wordt het 28 graden op een locatie waar geen schaduw is, vol op de middag... Weet niet of ik mijn paard dat wel wil aandoen...

Lekker een weekje? uitstellen! ;)

Als het nu de hele tijd al een beetje van dit weer was, oké. Maar het is nu redelijk out of the blue. Het moet wel leuk blijven!

Wat super leuk dat je weer hebt ingeschreven!!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:11

Ik vind het wel fascinerend dat je schrijft dat je andermans paarden niet kan narijden. Zou je kunnen/willen uitleggen hoe dat zit?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:17

Denk dat iedereen zn eigen stijl van rijden heeft en vooral op dat niveau, als jij dan ineens op een paard waar de knoppen totaal anders bevestigd zijn gaat zitten, kan ik mij voorstellen dat dat met dat niveau totaal niet werkt :j
Vooral omdat je als combinatie volgens mij ook zooooo goed op elkaar ingespeeld moet zijn, waarbij de kleinste hulp genoeg moet zijn

Maar dat denk ik :) Weet niet hoe Jill dat ziet?

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 22:22

DideH schreef:
Denk dat iedereen zn eigen stijl van rijden heeft en vooral op dat niveau, als jij dan ineens op een paard waar de knoppen totaal anders bevestigd zijn gaat zitten, kan ik mij voorstellen dat dat met dat niveau totaal niet werkt :j
Vooral omdat je als combinatie volgens mij ook zooooo goed op elkaar ingespeeld moet zijn, waarbij de kleinste hulp genoeg moet zijn

Maar dat denk ik :) Weet niet hoe Jill dat ziet?

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten! :j

Ik heb het dan ook wel echt zoals hierboven ook over paarden met al veel 'knoppen'. Dus niet dat ik met iemand anders zijn 4 jarige totaal niet uit de voeten zou kunnen. Zoals hierboven ook beschreven, heb je wel echt een magische afstemming nodig.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:55

ah, gelukkig is er voor mij dus nog hoop! haha.. mijn allerknapste epony, heeft heeel veeel knopjes.. is z klaar... maar ik... ik ben net begonnen in de B.. en ja, die verrekte knopjes van iemand anders vinden is soms echt wat lastig... :o :')

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 00:09

Jouw motivatie vlog heeft mij doen besluiten vanochtend gelijk weer op mn paard te klimmen en wat te gaan trainen!! Hij had alleen wat minder zin en is net zadelmak, dus nu heb ik een blauwe bil :') _O- Hoort erbij zullen we maar zeggen

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:47

Bedankt voor je motivatie Jill, al sinds kleins af aan droom ik van een eigen paard. De laatste 10 jaar kon ik enkel dromen van een wedstrijd rijden. Ik durfde niet. Ik durfde niet te rijden als alle ogen op mij gericht waren. Ik heb goede begeleiding genomen en april dit jaar mijn droom epony overgekocht na jaren leasen. Hij is super braaf maar dressuurmatig lastig te rijden. We hebben ons beide zo goed ontwikkeld dat ik me nav van jouw video's en het harde trainen durfde in te schrijven voor onze eerste wedstrijdjes. Op de eerste werden we 5e en de tweede wedstrijd 3e! Een droom die uitkomt en een hoop motivatie om als combinatie alles eruit te halen wat erin zit. Ik ben nu 25 dus echt een laatbloeier maar ben super blij dat ik eindelijk voor elkaar heb. Ik kijk met veel plezier naar je vlogs. Nogmaals dank voor het motiveren!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:35

Je ouders hebben ook lef en doorzettingsvermogen getoond! *\o/* Menig ouder had hun dochter onmiddellijk van de pony gehaald en op ballet gedaan na 1 rondje vol gas over het wedstrijdterrein. :j

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:15