de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:03

Sterkte en succes batlow!

Iorrr: Ik hoop dat het mee valt! jij ook sterkte

Ik heb gisteren die van mij voor de 1e keer mee naar de club gehad...Hij was echt super braaf dus ik ben een blije baas!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:14

Batlow ben erg benieuwd of er wat uit gaat komen!

Even een update van mijn 3 jarige. Voor de mensen die niet meer weten wat de voorgeschiedenis is: had mijn 3 jarige ingereden in het voorjaar/zomer maar hij wilde erg slecht vorwaarts. Osteopaat erbij gehaald (6 weken geleden) en bleek hij volledig geblokkeerd in de lendenen, volgens de osteopaat bestond deze blokkade al vrij lang en dit heeft hem belemmerd in een goede ontwikkeling. Ze hoopte dat het nog goed zou komen, omdat hij nog jong is had ze wel goede hoop.

Na de behandeling was hij inderdaad een stuk losser...zo los dat hij wel atactisch leek en geen raadt meer wist met zijn lichaam. Vorige week had ik echt het gevoel dat het niet meer goed zou komen. Maar als een wonder liep hij de dag erna de sterren van de hemel en wist ik niet wat ik zag! De osteopaat is eergisteren weer geweest en vond hem wonderbaarlijk opgeknapt. Ze denkt dat het wel helemaal goed met hem gaat komen. Na een flinke behandeling, deze keer bij de schouder, hals, nek...heb ik hem even paar dagen rust gegeven. Ga vandaag weer kijken hoe hij het doet aan de longe. Ik zou er ook weer op mogen gaan rijden van haar, maar stel het toch even uit tot het voorjaar...laat hem maar even wennen aan zijn "nieuwe" lichaam.

Afbeelding

inkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:40

Manubres jeetje wat een heftig verhaal! hopelijk komt het goed! het is dus geen bewezen ataxie?

maudenmarc, wat super he als ze zo braaf zijn, daar word je echt blij van!

batlow, succes!!

Ior: duim voor je dat het niet zo is !

Ketly

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:14

Jeetje wat een pech allemaal met de 3-jarigen.. -O-

Met Garola gaat het super! Merk in de omgang dat ze ook al een stuk rustiger is dan eerst, omdat ze meer aan het werk is.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:36

Mag ik me hier ook melden. Ik heb sinds enkele weken een drie jarige uit de G jaargang, dus officieel nog maar 1 maand drie haha. Maar het is toch leuk om mee te praten met mensen die uit dezelfde jaar gang een paard hebben.

Afstamming van mijn paard http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/689676

Hij is nu nog hengst en kwam groen uit het land rechtstreeks van de fokker. stond altijd samen in een ruinen groep. Hij was erg mager / onbespierd toen hij kwam. We hebben hem nog eens goed ontwormd en hij staat nu ook lekker buiten met mijn oude ruin van 26 en het zijn dikke maatjes. Wel onder een deken gezet en Krijgt onbeperkt ruwvoer en zijn nog steeds aan het opbouwen met krachtvoer ( brok eten was nieuw voor hem). Volgens de fokker is zijn paarden uit zijn lijn allemaal laatbloeiers. En omdat hij nog heel puppy oogt hebben we besloten (zolang die gren vervelende streken krijgt) hem voorlopig nog hengst te houden.
Ondertussen bezig met grondwerken en dubbele lijnen en heb er afgelopen zondag voor het eerst opgezeten, lopen vond ie nog heel erg moeilijk maar hij vind alles wel best. Paard met mega veel vertrouwen in de mens en een super karakter. Vandaag staat in de planning om er weer eens op te gaan.
We hebben geen haast met hem maar hij staat wel in het werk omdat ik graag bespiering vanaf de grond er al op wil trainen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:29

Nou, mijn 3-jarige had niet 1 maar 2 blinde wolfskiezen.... Maar goed dat er nog een foto is gemaakt. Wat een kleine rottandjes zijn het zeg!! Hij was lekker suffig, beide paarden liepen gelukkig zo de trailer op, heerlijk!! ze staan weer lekker buiten en alles is gedaan. Nou even rust en hopelijk tijd om te gaan beleren!!!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:09

Goed nieuws Batlow!!
Heb je ook nog gesproken over het Lyme verhaal? (of loop ik achter?)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:10

@Kady: Foto? :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:12

_Anneruth schreef:
Goed nieuws Batlow!!
Heb je ook nog gesproken over het Lyme verhaal? (of loop ik achter?)

Da zei goed op gewicht houden en weerstand goed hoog houden. Hij lijkt er nu niet onder te lijden 'als' hij het heeft. Er is weinig aan te doen, maar zolang het goed gaat, geen reden om iets te doen..

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:17

Wat fijn Batlow...nu volle kracht vooruit! :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:21

Klinkt goed, Batlow. Fijn dat je nu ook lekker de draad kan op gaan pakken.

ZiranoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 03:09

Heerlijk Batlow lekker dat het vooruit gaat

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:10

fijn Batlow dat klinkt al beter. Ook fijn dat de tandjes eruit zijn.. Kleine krengen zijn dat he. Nu weer lekker genieten met je kanjer!! ( en ook graag een update als je gaat beleren he ;) )

Ketly dat zijn ook leuke berichten op te lezen, super!

Ior Ik duim ook mee!

Manubres wat een verhaal zeg :( bah! Ook voor jullie duimen maar!! En gelijjk heb je trouwens dat je hem de tijd geeft om te wennen. Je kan beter langer wachter dan te snel weer beginnen.

voor de rest toch wel vooral positieve dingen gelukkig!

Mijn meisje lijkt goed te zijn hersteld van de luchtweginfectie en de twee stukgetrapte achterbenen (lang leven de sh*tlanders) knappen ook aardig op, zijn in ieder geval niet dik meer.
Wel laat ik haar nog even staan, eerst maar even weer tot rust komen en weerstand opbouwen na de infectie en van de medicatie.
Vanmiddag krijgt ze voor de eerste keer ijzers en maandag komt Zirano weer langs om haar los te halen zodat ze goed op haar beentjes staat..

Verder staat Leena nu op een afgezet stuk in de paddock, er zijn twee stroomdraadjes tussen gespannen. Het leek in de eerste week een goede oplossing alleen zie ik aan de sporen in het zand dat ze begint te ijsberen en mw. begint kuilen te graven of dit nu de oplossing is vraag ik me ook af..

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:49

weer eens tijd voor een update!
Gentle doet erg zijn best, maar het valt niet altijd mee om zo'n groot lichaam te bewegen. Hier een filmpje van hoe we nu een beetje rondrijden. Ben veel de overgang terug naar stap en het halthouden aan het oefenen en niet zonder succes! oefening baart kunst!

https://www.youtube.com/watch?v=k4d5uvnsRuE

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:54

Mijn Nu nog 3 jarige gup gaat zo fijn. Hij is echt super braaf.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:49

Ziet er echt supernetjes uit, G_entle! Je bent lekker aan het rondsturen.

Fijn, Natasja!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:41

Ziet er superfijn uit met Gentle! Leuk zeg.

Mijn Gtje wat rust gehad deze (en volgende) week: heeeeeel druk op werk.
Eind volgende week zn sarcoide (heel klein) ook laten weghalen. Zit wel op singelplek, dus gaat een hele tijd niet rijden worden. Hechtingen kunnen ook zeer snel los komen als hij bv gaat liggen (of kapt, en dat doet hij vaak, bv tijdens het eten...). Dus dan moet de wonde dichtgroeien en duurt het nog iets langer. We zullen wel zien :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:15

leuk topic ik kom me ook even melden, ik heb een 3 jarige van Andretti.
Hij is een beetje op en af onder het zadel. Eerst ruim de tijd genomen om hem aan de longe goed te hebben. Vervolgens had ik hem zadel mak en toen nog een dilemma gehad om een nieuw zadel te vinden, toen dat eenmaal in orde was beetje geklooi gehad met een dop die wat lastig los kwam waardoor eten wat moeizaam ging. Dus rijden weer op een laag pitje omdat ik bang was dat hij dan te veel af zou vallen.
Maar alles is inmiddels op orde en we gaan weer goed :D
hier paar fototjes van hem.

zadelmak maken
Afbeelding

En hele mooie foto's gekregen toen hij beetje doorgereden was
Afbeelding

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 14:13

Wat leuk, ik heb ook een Andretti! Wel een hele andere als die van jou? Hoe groot is die van jou? En volgens mij heeft deze ook al best wat body of niet? Die van mij is +/- 1.62m en heel iel waardoor ze nog vrij jeugdig overkomt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:14

hey persevero, leuk om je hier te zien! fijn te horen dat het goed met Guinness gaat.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:01

Leuk paard Persevero!

Ik wil even iets in de groep gooien: ik ben gister van Gideon af gestuiterd. Het verhaal; dinsdag had ik hem aan de longe en toen ging door mijn hoofd: goh, ik heb mijn zadel ook wat verder naar achter liggen. Met aandraven maakte hij zich direct bol en begon te bokken alsof hij nog zadelmak gemaakt moest worden. Ik legde de link met het zadel, heb deze opnieuw opgelegd en aan gesingeld en vanaf dat moment niet meer gebokt.
Gister dacht ik hetzelfde maar ook; nee, hij ligt niet zover naar achter als dinsdag en hij bokte verder ook niet dus ik dacht dat het wel meeviel. Voordat ik erop stapte dacht ik nog: als hij nu wel gaat bokken weet ik dat hij wel te ver naar achter ligt (ja, ik weet het.. heel blond.. ik had gewoon direct het zadel goed moeten leggen). En jawel, ik zat nog niet koud en daar begon de boksalvo. Vraag me niet hoe ik het deed maar ik landde keurig op mijn voeten dus verder geen centje pijn.

Nu is eigenlijk mijn vraag: is logisch dat een jong paard daar zo op kan reageren (de zadelplek verschilt heus geen 10 cm) of is dit toch een ietwat overdreven reactie of moet ik me oprecht zorgen maken danwel over zijn rug danwel over zijn zadel? Ik heb verder geen aanleiding om aan te nemen dat er iets met het zadel of zijn rug zal zijn.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:16

Kan het niet zo zijn, dat je paard misschien gewoon wat brutaler, frisser aan het worden is met dit koude weer?
Want eerlijk gezegd zou hij niet zo heftig op mogen reageren als je zadel iets meer naar achteren ligt, of hij heeft daar een pijnlijke plek. Heb je al goed met je handen zijn rug op die plek gecontroleerd of hij daar soms erg gevoelig is?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:07

Nou rekening van kliniek is ook bekend... Als hij stout is schuif ik het wel onder zijn neus :D

Omdat ik fulltime stage heb wacht ik nog even met beleren. Hierdoor heb ik minder tijd om hiermee bezig te zijn en dat wil ik natuurlijk wel. In februari laat ik de zadelpasser komen en komt zijn eerste echte eigen zadel. De hoge kosten zijn hopelijk nou effe voorbij, waardoor ik straks lekker kan investeren in het beleren. Gelukkig is hij pas 3,5 dus nog tijd genoeg :D

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:28

@lizzy1 Guinness is 168 schat ik zo. Hij is wellicht ook breder omdat hij hengst is.
Wel leuk om nog iemand met een andretti voorbij te zien komen, heb je ook fototje?

@anneruth heb wel eens gehoord dat paarden idd heftig kunnen reageren op een te lang zadel (of te ver naar achter liggend) belemmerd de bewegingsvrijheis van de rug en het kan. Irritant zijn omdat het dan meer op de nieren drukt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:35

@ fokfanaat ja hij doet het echt goed. Tis ook echt een braaf paard met een super fijn karakter.