Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yelly schreef:Ik vind een röntgenologische keuring ook wel verstandigIk durf met zekerheid te zeggen dat de verkopers van mijn vorige merrie ook echt niet van haar gebreken wisten en toch bleek ze een paar forse problemen te hebben, helaas
De tijd tussen vrij frequent rijden en veel lessen en het inslapen was krap twee maanden.. Ze heeft altijd haar best voor me gedaan en zelfs osteopaten hebben eerder niets opgemerkt
![]()
Mijn nieuwe aanwinst is klinisch en röntgenologisch voor de sport gekeurd. Van de benen zijn geloof ik twintig foto's genomen en aanvullend heb ik de bovenlijn nog laten keuren, gezien mijn eerdere ervaring.
jury schreef:Yelly, heb ik ook eens gehad met een D-Day, 4 jaar op beide voorbenen overhoef. En al in zo ver gevorderd stadium dat de DA zich daarover verbaasde.
Enkele weken later stond het paardje te koop als vers beleerd tuigpaard. Zo gemeen, want door deze aandoening was het 100 procent zeker dat het paard snel uit de running zou zijn.
Eastpak schreef:Wat is het verschil dan van een chip en chipjes?
Dat de ene chip (het verplichte?) in de hals wordt ingebracht en het andere in een gewricht?
Hoe zie je dit dan en is er een verschil tussen chip's?
EsterW schreef:Wacht ff Eastpak:
- de ene chip (in de hals) is een door de dierenarts ingebracht identificatiemiddel - daar staat dus een chipnummer op, wat daarna iedere willekeurige arts kan aflezen met een zg. 'chiplezer' en kan vergelijken met het levensnummer dat op het paspoort staat - in feite is dit dus hetzelfde als het oormerk bij een koe of varken
- een chip(je)/OCD is een medische aandoening, een zwervend (losgeraakt) stukje bot- of kraakbeenweefsel en dat kán problemen veroorzaken (hoeft niet) en het kán vaak (niet altijd) operatief verwijderd worden.
NaSan schreef:Er zit ook nog veel verschil in soort OC/OCD. Jullie praten over een los botstukje. Je kan ook een afvlakking/deuk in de knie hebben. De botstukken zijn operatief eventueel wel te verhelpen, maar een afvlakking niet. Degene die ik heb laten keuren had het dus allebei. Het keuren kost mij in deze 300 euro. Wel balen, maar de koper was zo overtuigd dat ze niets mankeerde dat die niet voor de keuringskosten wilde opdraaien. Geld kwijt en helaas nog steeds geen paard inderdaad.
Het is toch aan de koper wat je wilt laten keuren? Ongeacht de prijsklasse? Als ze moeilijk gaan doen, zou ik het paard meteen laten staan.