Een nieuw paard kopen deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eastpak

Re: Een nieuw paard kopen deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:44

Zou ik iets mogen vragen over de chip?
Is een chip op een paard dan slecht of kan iemand mij hier nader over verklaren?

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:47

Yelly schreef:
Ik vind een röntgenologische keuring ook wel verstandig :) Ik durf met zekerheid te zeggen dat de verkopers van mijn vorige merrie ook echt niet van haar gebreken wisten en toch bleek ze een paar forse problemen te hebben, helaas ;( De tijd tussen vrij frequent rijden en veel lessen en het inslapen was krap twee maanden.. Ze heeft altijd haar best voor me gedaan en zelfs osteopaten hebben eerder niets opgemerkt :n

Mijn nieuwe aanwinst is klinisch en röntgenologisch voor de sport gekeurd. Van de benen zijn geloof ik twintig foto's genomen en aanvullend heb ik de bovenlijn nog laten keuren, gezien mijn eerdere ervaring.

Zo dat is pech hebben zeg!
Wou dat ik bij mijn vorige paard zo verstandig geweest was om foto's van haar bovenlijn te laten maken. Deze bleek een nek/hals wervel scheef te hebben zitten na een ongeluk. (Al een tijd na de koop) Heeft lang geduurd voor iemand dat opgemerkt had. Gelukkig gaat het ondertussen wel goed met haar :).

Nasan: Dat is balen! Zeker als je ook nog de kosten voor de keuring moet betalen. Maar liever er nu achter komen dan het paard al gekocht te hebben natuurlijk.

Bij een röntgenologische sport keuring worden alleen foto's van de benen genomen zoals ik begrijp?
Rond welk bedrag moet ik daarbij denken? Ik dacht zelf voor aan een klinische en röntgenologische keuring samen aan de 400-500.

Ik zou ook graag willen dat er per foto bekeken en beoordeeld wordt. Dit hoort ook zo vind ik.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:47

Een chip is verplicht op elk paard...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:51

Dat gaat over een andere chip Arabiertje...

Chipjes zie je inderdaad liever niet, maar ze zijn niet allemaal (even) schadelijk.

billionache

Ik ben het eens met vonneke wat de chip betreft. Vroegere leasepony (nu 10 jaar) heeft ook OCD en doet het erg goed. Nooit problemen mee gehad en als ik me niet vergis nu ook niet meer. Het valt inderdaad wel af te wachten wat de gevolgen/schade zijn. Ik snap wel dat je eerst op zoek wil naar een paard zonder chip; het is inderdaad een risico. Desalniettemin erg leuk paard! Ik weet het wel altijd te appreciëren als verkopers een beperking in de advertentie vermelden :j

@Eastpak:
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=132
Het hangt er vanaf op welke plek de 'chip' zit. Sommige paarden hebben er geen last van, anderen moeten op vervroegd pensioen omwille van de schade. Is erg lastig in te schatten en dus worden de paarden doorgaans al van als ze veulen zijn geopereerd.

SophievdV

Arabiertje* schreef:
Een chip is verplicht op elk paard...

Dit gaat niet om een chip in de hals, maar om een chip in een gewricht ;) Een chip(je) kan gaan zweven en zo problemen veroorzaken, maar dat hoeft niet. Het is een stukje los bot- of kraakbeenweefsel.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:52

Yelly, heb ik ook eens gehad met een D-Day, 4 jaar op beide voorbenen overhoef. En al in zo ver gevorderd stadium dat de DA zich daarover verbaasde.
Enkele weken later stond het paardje te koop als vers beleerd tuigpaard. Zo gemeen, want door deze aandoening was het 100 procent zeker dat het paard snel uit de running zou zijn.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:53

Oeps, had de vorige pagina niet mee gelezen haha! :')

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:55

jury schreef:
Yelly, heb ik ook eens gehad met een D-Day, 4 jaar op beide voorbenen overhoef. En al in zo ver gevorderd stadium dat de DA zich daarover verbaasde.
Enkele weken later stond het paardje te koop als vers beleerd tuigpaard. Zo gemeen, want door deze aandoening was het 100 procent zeker dat het paard snel uit de running zou zijn.

Paardenhandel s*cks zo nu en dan.. sommige mensen spelen een vuil spel.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:31

Bij een standaardkeuring worden er alleen foto's van de benen genomen (twintig opnames geloof ik), maar het komt tegenwoordig redelijk vaak voor dat potentiële kopers kiezen voor het aanvullend op de foto laten zetten van de bovenlijn, geloof ik. Ik moest daar 150 Euro extra voor betalen. De foto's van de benen had de verkopende partij al laten maken, deze bestaande foto's heb ik laten herbeoordelen, de dierenarts heeft deze samen met mij doorgenomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:14

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:51

Wat is het verschil dan van een chip en chipjes?
Dat de ene chip (het verplichte?) in de hals wordt ingebracht en het andere in een gewricht?
Hoe zie je dit dan en is er een verschil tussen chip's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:53

Eastpak schreef:
Wat is het verschil dan van een chip en chipjes?
Dat de ene chip (het verplichte?) in de hals wordt ingebracht en het andere in een gewricht?
Hoe zie je dit dan en is er een verschil tussen chip's?

Een chip (ocd) in een gewricht is een los botfragment. Een afwijking dus.
De ene keer zit hij op een slechte plek waar hij dus schade kan veroorzaken en een andere keer zit hij op een gunstige plek en geeft het geen belemmering.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:53

De andere chip is net als een chip bij katten en honden. Die wordt in de hals ingebracht en dient ter identificatie.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:04

Haha, oke nu snap ik het.
Bedankt voor het nader verklaren.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:19

Wacht ff Eastpak:
- de ene chip (in de hals) is een door de dierenarts ingebracht identificatiemiddel - daar staat dus een chipnummer op, wat daarna iedere willekeurige arts kan aflezen met een zg. 'chiplezer' en kan vergelijken met het levensnummer dat op het paspoort staat - in feite is dit dus hetzelfde als het oormerk bij een koe of varken
- een chip(je)/OCD is een medische aandoening, een zwervend (losgeraakt) stukje bot- of kraakbeenweefsel en dat kán problemen veroorzaken (hoeft niet) en het kán vaak (niet altijd) operatief verwijderd worden.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:19

Oh wacht, ik was spuit 11....

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:37

EsterW schreef:
Wacht ff Eastpak:
- de ene chip (in de hals) is een door de dierenarts ingebracht identificatiemiddel - daar staat dus een chipnummer op, wat daarna iedere willekeurige arts kan aflezen met een zg. 'chiplezer' en kan vergelijken met het levensnummer dat op het paspoort staat - in feite is dit dus hetzelfde als het oormerk bij een koe of varken
- een chip(je)/OCD is een medische aandoening, een zwervend (losgeraakt) stukje bot- of kraakbeenweefsel en dat kán problemen veroorzaken (hoeft niet) en het kán vaak (niet altijd) operatief verwijderd worden.

:) Oke, dan dacht ik het juist

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:42

Het eerste paard wat ik bekeek vond ik héél leuk, maar deze bleek twee chips te hebben (kwam ik ook pas achter toen ik het keuringsrapport bekeek) en er werd daarvoor al heel moeilijk gedaan over het eventueel keuren van de rug, want dat zou onzin zijn in 'mijn' prijsklasse. Toen was ik er wel klaar mee :P

NaSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:44

Er zit ook nog veel verschil in soort OC/OCD. Jullie praten over een los botstukje. Je kan ook een afvlakking/deuk in de knie hebben. De botstukken zijn operatief eventueel wel te verhelpen, maar een afvlakking niet. Degene die ik heb laten keuren had het dus allebei. Het keuren kost mij in deze 300 euro. Wel balen, maar de koper was zo overtuigd dat ze niets mankeerde dat die niet voor de keuringskosten wilde opdraaien. Geld kwijt en helaas nog steeds geen paard inderdaad.

Het is toch aan de koper wat je wilt laten keuren? Ongeacht de prijsklasse? Als ze moeilijk gaan doen, zou ik het paard meteen laten staan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:12

Net bij een Trento B gekeken. Super braaf karakter maar helaas toch niets voor mijn buurmeisje.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:27

Hoi, even een update van mij!
Gaat steeds beter met rose! Nieuw setje en rijden elke dag.
Natuurlijk ook even een ''mislukt'' foto
klik
klik2
Laatst bijgewerkt door emma525 op 16-05-12 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:38

NaSan schreef:
Er zit ook nog veel verschil in soort OC/OCD. Jullie praten over een los botstukje. Je kan ook een afvlakking/deuk in de knie hebben. De botstukken zijn operatief eventueel wel te verhelpen, maar een afvlakking niet. Degene die ik heb laten keuren had het dus allebei. Het keuren kost mij in deze 300 euro. Wel balen, maar de koper was zo overtuigd dat ze niets mankeerde dat die niet voor de keuringskosten wilde opdraaien. Geld kwijt en helaas nog steeds geen paard inderdaad.

Het is toch aan de koper wat je wilt laten keuren? Ongeacht de prijsklasse? Als ze moeilijk gaan doen, zou ik het paard meteen laten staan.

Het ging over een chip, OCD. OC is een afvlakking. Een chip zit altijd los. Maar een chip is niet altijd OCD. Het kan ook door trauma komen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:27

pffff..... Ik wordt het nu al zat, een nieuw paard kopen.
Ik weet wat ik zoek maar het het alleen nog niet gevonden, en toen ik het wel gevonden had had de pony iets aan zijn been!
Maarja ik heb er nog naar 3 gezien waarvan eentje eigelijk bijna naast de deur staat.
Morgen ga ik weer op pad in de hoop nu wel tegen te komen wat ik zoek! (En anders wacht ik gewoon tot ik zoveel centjes heb gespaart dat ik Totilas kan kopen hihi) :j

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:48

Tegen mij is gezegd dat je gemiddeld 10 paarden moet bekijken voordat je de juiste tegen komt ;) Hier en daar natuurlijk uitschieters.. Ik zit nu op 4 en nummer 5 ga ik dinsdag kijken! :)