Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem45673

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:59

Nope, die vraag stond er inderdaad niet in. Ik twijfel zelf of het relevant is. En of er een verband bestaat tussen frequentie van rijden en “niveau” van angst. Ik ben zelf een wedstrijdruiter (niet wekelijks, maar wel frequent) en rij dus ook zeker 3 keer in de week, afhankelijk van het weer iets meer of minder (alleen een buitenbak). En ondanks dat ik vrij frequent rij heb ik niet het idee dat ik eerder van mijn angst af kom. Wellicht was het een goede aanvullende vraag geweest, maar helaas heb je achteraf altijd nog dingen die je liever had willen toevoegen.

Het lijkt mij nog wel relevant om ook eens ruiters te vragen die zichzelf niet bestempelen als ‘angsthaas’ en dit tegen wel ‘angsthazen’ af te zetten. Ik heb nu 31 al respondenten, gaat erg lekker!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:56

Voor mij persoonlijk ligt dan ook niet de nadruk op het rijden maar op het 'bezig zijn met'. Komt misschien ook omdat ik rijden zelf niet zo belangrijk vind, maar mijn angst is heel veel afgenomen door het dagelijks bezig zijn met Cos....puur omdat hij nu zoveel meer 'eigen' voelt :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:47

Maar is dat dan niet meer je angst in de omgang die is afgenomen? In de omgang heb ik namelijk totaal geen angst.. Wel doe ik hem iedere dag voeren en mesten maargoed dat is al sinds dat ik hem heb dat ik dat doe.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 19:04

Ik heb helemaal geen angst in de omgang, nooit gehad ook en Cos is het meest goedmoedige dier dat ik ooit ontmoet heb :)...met geen enkel paard ben ik trouwens ooit bang geweest in de omgang zelf. Bij mij was het puur de angst om de controle kwijt te zijn en eraf te vallen omdat ik met dat knullige huppeltje al meteen een nacht in het ziekenhuis mocht doorbrengen en nog 6 weken last heb gehad van mijn borst en ribben....met 3 kinderen thuis is dat geen doen...
Om de een of andere reden voelt hij nu gewoon veel meer 'eigen' en durf ik veel meer. Hij vond een hefboompje een beetje eng en wilde achteruit en omdraaien, 2 maanden geleden zou ik zijn afgestapt...nu dring ik aan en rijd ik verder :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:36

Ja je hebt helemaal gelijk. Daarom zit er wel de vraag in over het grondwerk. Ikzelf heb precies hetzelfde. In de periode dat ik niet kon rijden (doordat ik aan het herstellen was van het ongeluk) heb ik een veel betere band met mijn paard opgebouwd en ben ik op hele andere dingen gaan focussen. Die band zorgt er nu mede voor dat het steeds beter gaat met de angst. Ik heb overigens ook nooit angst gekend in de omgang met mijn eigen paard.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 02:15

Ik ben ook niet bang als ik naast een paard sta. Dat kon/kan ik met een paard als Goldz ook echt niet gebruiken, die maakt daar zeer dankbaar misbruik van. Od is in de omgang veel braver. (er is er 1 jarig, hoera, hoera) *\o/* <3 . Maar ik weet wel dat de kans groot is dat ik minder bang ben als ik vaker kan rijden. Als ik eenmaal een passend zadel heb zal ik waarschijnlijk toch 5 keer in de week rijden.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:10

Naast een paard ben ik ook absoluut niet bang. Echt alleen erop. Ik ben wel op andere gebieden in mijn leven vaak wat angstig (volgens mij sneller dan andere mensen?). Zoals met skaten (bang dat ik val) en ook ben ik voorzichtig in het verkeer (niet echt bang) met autorijden. Ik heb ook een levendige fantasie :D en kan mij precies voorstellen hoe het eruit ziet als ik val/ongeluk krijg enzo... Ik denk daar ook echt over na als ik bang ben. :? Hebben jullie dat ook?

Gisteren voor de 2e keer in de manegeles gereden (paar jaar niet paard gereden) en dat was wel weer echt leuk, genieten! Hij schrok 1 keer, twee stapjes versnellen, maar ik zat er alweer verkrampt op. Vandaag privéles dan wil ik het er toch over hebben hoe ik dat het beste los kan laten. En ik heb niet gegaloppeerd. Achteraf baal ik daar nu wel van want ik had het best gekund. Vandaag ook maar weer oefenen in de privéles.
De paardjes zijn erg braaf. Helaas ook niet zo goed aan het been, sterk in de mond en een tikkeltje eigenwijs. Daardoor ben ik met de galop ook wat banger dat ik hem niet onder controle kan houden.

Ik lees bij jullie nu ook veel over veel met een paard bezig zijn. Dat vind ik wel jammer van manegeruiter zijn dat je daar minder de mogelijkheid voor hebt. (al heb ik daar ook geen tijd voor, helaas).

Nathalie, leuk om te lezen dat je minder bang bent. Geeft mij ook weer hoop!

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:50

Mellis86 schreef:
Mag ik jullie, collega angsthazen, om een gunst vragen? Aangezien angst met paardrijden ondertussen mijn interesse enorm heeft gewonnen en dan met name hoe ik (maar ook anderen uiteraard) er het beste van af kunnen komen heb ik een enquete gemaakt. Uiteraard heeft de enquete geen wetenschappelijk of commercieel randje en voldoet het in de verste verte niet aan alle officiele onderzoekseisen, maar zijn het meer algemene vragen mbt angst met paardrijden. De resultaten komen (bij voldoende deelname) op mijn website. Ik ben heel benieuwd hoe andere concreet met angst omgaan. Alvast enorm bedankt!

De link: http://enquetemaken.nu/r/6so5

Meelezende angsthaas heeft de enquete ingevuld :j

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 10:01

Mellis86 schreef:
Ja je hebt helemaal gelijk. Daarom zit er wel de vraag in over het grondwerk. Ikzelf heb precies hetzelfde. In de periode dat ik niet kon rijden (doordat ik aan het herstellen was van het ongeluk) heb ik een veel betere band met mijn paard opgebouwd en ben ik op hele andere dingen gaan focussen. Die band zorgt er nu mede voor dat het steeds beter gaat met de angst. Ik heb overigens ook nooit angst gekend in de omgang met mijn eigen paard.

precies...dat is wat ik ook bedoel....er is een veel betere band en daardoor veel meer vertrouwen in het feit dat mij met hem niets zal gebeuren, door mijn vertrouwen in hem (of dat nu een terecht vertrouwen is, doet er voor mij eigenlijk niet toe maar psychisch werkt het voor mij als een tierelier ;) )....merk ik dat hij weer meer vertrouwen heeft in mijn oordeel tijdens het rijden en dus ook veel minder onzeker is. Eindelijk dus eens die befaamde vicieuze cirkel in het positieve :)

Kaartje23 probeer niet te balen van de dingen die je achteraf niet gedaan hebt maar probeer te genieten van het feit dat wat je wel gedaan hebt allemaal super is gegaan :) Die galop komt wel, ik baalde eerst ook steeds van alle dingen die ik NIET deed en dat is zo zonde want je gaat dan volkomen voorbij aan de leuke dingen die je WEL doet :)
Is er bij jou wel de mogelijkheid om steeds hetzelfde paard te rijden? Misschien dat je daar dan toch ook vertrouwen uit kunt halen omdat je zo'n paard ook door het rijden toch beter leert kennen :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 10:01

Inoterry schreef:
Ik ben ook niet bang als ik naast een paard sta. Dat kon/kan ik met een paard als Goldz ook echt niet gebruiken, die maakt daar zeer dankbaar misbruik van. Od is in de omgang veel braver. (er is er 1 jarig, hoera, hoera) *\o/* <3 . Maar ik weet wel dat de kans groot is dat ik minder bang ben als ik vaker kan rijden. Als ik eenmaal een passend zadel heb zal ik waarschijnlijk toch 5 keer in de week rijden.

GEFELICITEEERD *\o/*

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:12

Kaartje23 schreef:
Ik lees bij jullie nu ook veel over veel met een paard bezig zijn. Dat vind ik wel jammer van manegeruiter zijn dat je daar minder de mogelijkheid voor hebt. (al heb ik daar ook geen tijd voor, helaas).
je hebt juist als manege klant tov pension extra veel mogelijkheden om buiten de les met de paarden bezig te zijn.
De pony's worden vaak wel door de vele kids gedaan, maar juist de paarden kunnen jou extra aandacht zeer waarderen, en spreek hier uit eigen ervaring.
Grondwerk is de basis van paarden contact en vertrouwen over en weer in de paarden om je heen,

En je hebt meteen een groot voordeel tov eigen paard: je leert zo veel verschillende karakters kennen en herkennen en hoe daar mee om tegaan, ieder paard is weer anders.
Zou zo zeggen: duik de stallen in buiten de lessen om, poetsen, hoevenkrabben, staart pluizen, oormassage , verzorgen, contact maken, dingen leren (hoofd geven b.v.) en draai lekker mee met de stalhulpen met hun voerbeurten, uitmesten, naar en uit de wei halen van de groep etc, etc.
In de bak: meehelpen met de wedstrijden of proeven, parcours bouwen, mee klussen, joh er is altijd wat te doen op de manege's.

Krijg je het voor elkaar om soepel met het meest lastigste paard van stal een leuk contact op te bouwen ben je meteen van veel paardangsten af en groeit je zelfvertrouwen met sprongen.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:57

Peetstap, hierin heb je zeker wel gelijk. Al zal dat misschien ook wel per manege verschillen. De paarden krijgen hier evenveel aandacht als de pony's. Naast het paard vind ik ook helemaal niet eng. In het verleden ook verzorgpaarden gehad waarmee ik er naast heel veel tijd mee doorbracht, maar het rijden ging er niet beter door. Maar misschien heb je wel gelijk dat er toch wel wat winst valt te behalen. Voor mij helaas geen mogelijkheid ivm tijd, 1-2x per week een les + daarvoor op- en afzadelen is voor mij het maximum haalbare op het moment (en zal ik mogelijk na de zomer ook weer mee moeten stoppen).

Vandaag wel lekker in de privéles gereden. Ook gegaloppeerd. Lekker gereden!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:17

Begonnen met tranen van angst en geëindigt met tranen.....maar dan van geluk :)
Afbeelding

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:37

Super!!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:46

18 januari heb ik hier voor het laatst gereageerd :P

Inmiddels heb ik een bijrijdhaflinger gevonden waarop ik veel angsten heb overwonnen!!
Er werd mij op het hart gedrukt dat het echt een braaf dier was dus heb ik het aangedurfd :P
Ben er de eerste keer op meteen alleen het duin mee in gegaan, een grote stap!! Daar kwam ik meteen grote wilde koeien tegen en wou eigenlijk direct omdraaien en terug gaan haha. Maar het peerd gaf me de moed door te gaan! Nu racen we lekker elke week samen door het duin! (zelfs galop vind ik heerlijk!)
Mijn enige angst zijn nog tractors, maar dat is meer omdat ik weet dat dat het enige is waar het paard wel bang voor is.
Afbeelding

Verder een stop qua mennen, pony verzon een nieuw trucje: omdraaien voor de wagen.. maar dan klapt mijn wagen om... dus nadat ik tijdens 1 menritje bijna 6 keer op mijn kant lag besloten te stoppen.
Maar wel heb ik de wagen verkocht en een stevigere wagen gekocht hopelijk kan ik dan weer mennen en ook mn menangst overwinnen :P
Pony heeft er al even 2 minuutjes voorgestaan om te passen en kreeg al tranen in me ogen van geluk hihi.

Inoterry, goed gedaan!!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 17:54

wauw...goedzo Inoterry en Jenkins! Helemaal top! :) :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:38

Super ilonka!!!!!

Ik heb net les gehad. Verloor mijn beugel in galop en Zembla is bang van bewegende dingen aan zijn lijf en raakte iet wat in paniek en ik ook. Dit is een van mijn grootste angsten en echt ik kreeg hem gewoon netjes terug en oehhhh

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:00

Is dit Odje ? wat een mooie loper zeg.. 8-)
En lekker gevoel geeft dat he ? laat het maar over je heen komen, hier kun je op verder bouwen.
Lak aan je houding of comment wat er wel weer zal komen, je gevoel gaat nu voor alles.
Laat je meenemen in de swung van je paard, en dat moet geen probleem zijn als ik zo naar paard op foto kijk.

Jou emotie eruit janken is basis voor je verdere ontspanning, toon je neg. en pos. emotie's maar veel aan je paard dan ga je em steeds meer vertrouwen en hij jou.
Wel boven em blijven staan hoor, maar dat snap je wel.
Niks mis mee om je paard te laten zien en voelen hoe tevreden je met em bent.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:18

Mag ik me er ook mee komen bemoeien :D? Ik ben ook een redelijke angsthaas... Heb altijd op de manege gereden, een aantal keer zodanig gevallen dat ik springen bijvoorbeeld dood eng begon te vinden, sommige manege paarden stapte ik NIET op, andere was ik dol op. Ennnn ik heb nu een onbeleerd 4 jarig paard, wat wil je nog meer! Het is een vreemde actie om van een manege over te stappen op een toen nog 3 jarig volledig groen paard, maar ik heb er absoluut géén spijt van. Inmiddels zijn we onder begeleiding begonnen met het inrijden en ik heb zelf ook al een aantal keer op hem gezeten/rondjes gestapt. Ik heb me wel eens afgevraagd waar ik in godsnaam aan ben begonnen, maar ik ben zo dol op hem! En ik vind het inrijden zo'n ontzettend leuke uitdaging! Het is ook zeker een mooie manier om zelf over mijn angst heen te komen. De eerste paar keer heeft alleen mijn instructrice er op gezeten, ik niet, toen ik na een aantal keer zag dat hij er helemaal niks om geeft ben ik er ook op gegaan en het voelde gelijk goed :)
Zo dat was mijn introductie, of moet ik mezelf en m'n paard ook nog voorstellen :P?

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:40

Welkom Ella! Dapper hoor een groen paard kopen! Hopelijk gaan jullie er samen helemaal komen, met goede begeleiding gaat dat vast lukken.

Hier alweer 36 respondenten van de enquete (http://enquetemaken.nu/r/6so5), iedere dag komt er toch nog een enkeleling bij. Ik houd hem denk ik nog enkele dagen online en dan publiceer ik de resultaten. Ennn ik heb een hoelahoop besteld! haha. Als test om te kijken of het daadwerkelijk de rompbalans verbetert voor het paardrijden. Meer hoelahoepers hier?

Met Devito gaat verder alles goed, afgelopen week hebben we op vreemd terrein gelest. Was toch wel erg spannend voor ons (lees: mij). Hij was erg kijkerig bij een plastic tent, dus we hebben goed kunnen oefenen met spanning af laten vloeien. Mijn instructrice had een mooie lijn gezet in het zand en daar mochten we niet overeen. Ofwel, we moesten dicht bij de enge tijd blijven. De gouden tip van die dag. Concentreer je niet op wat eng is, maar focus op hoe je er rijtechnisch voorbij kunt komen. Doordat ik meer op de lijn ging focussen, werd de tent vanzelf minder eng.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:59

een hoelahoep...geweldig!..vroeger kon ik dat heel goed....1 om m'n middel en dan elke arm 1...tot onze dochter er een paar jaar geleden 1 kocht en ik dus wel even zou laten zien hoe het moet....kon het ding niet eens meer om m'n middel houden :')

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:50

Dit zijn speciale :p. Want anders bak ik er ook niets van. Ze wegen bijna 2 kilo en zijn extra groot. Daardoor kun je beter hoepelen. haha. Ik houd jullie op de hoogte hoe het gaat...

Edit: van de 'hoelahoep sport' ben ik iig niet bang, dus dat is positief

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:59

Bedankt :) Ja het was ook niet echt de planning dat ik hem zou kopen, heb hem een tijdje verzorgd (januari t/m begin april), daarna mocht het ineens niet meer, weet ook niet zo goed waarom. Hij is in dat half jaar ook een aantal keer verhuisd, heeft een ongeluk gehad en een maand in de kliniek gestaan. Toen in juli werd ik gebeld of ik hem wilde kopen en daar kon ik gewoon geen nee tegen zeggen :D Maarja hij kende toen dus nog niet zo veel...

Gelukkig ben je niet bang voor de hoelahoep, dat zou wat zijn als het wel zo was :')

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 14:58

Mellis86 schreef:
Dit zijn speciale :p. Want anders bak ik er ook niets van. Ze wegen bijna 2 kilo en zijn extra groot. Daardoor kun je beter hoepelen. haha. Ik houd jullie op de hoogte hoe het gaat...

Edit: van de 'hoelahoep sport' ben ik iig niet bang, dus dat is positief

dat vraagt om foto's natuurlijk :D

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:27

Hij is binnen hoor (de hoelahoep), en daar wordt je nog eens hartstikke moe van! Linksom is een eitje, rechtsom gaat middelmatig. Heel typisch want met paardrijden is dat precies hetzelfde en verder ben ik met alles rechts.

Vandaag ook weer gereden, ondanks de wind dacht ik vandaag laat ik mij niet kennen en we gaan ook langs 'de enge tuin'. Linksom had ik het zo voor elkaar maar rechtsom was nog een hele strijd. Hij is een paar keer een volle vaart omgedraaid en weg gerent, maar ik heb stug doorgezet. Het kostte me uiteindelijk precies een uur en toen kwamen we goed rond op beide handen. Trots op mezelf want ik was helemaal alleen op stal en voor het eerst weer sinds het ongeluk dat ik zo heb doorgezet.

Angsthaas vs Devito 1 - 0