Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:28

Cavalia was écht paardgericht, voor de show werden er al dingen bekend gemaakt, één paard had bijv. een rare penis, die er half uithing. het zag er heel zielig uit. van tevoren was men geïnformeerd dat dit dier dit te danken had aan een operatie geloof ik (iig ziekte), en dat het behandeld was, maar dat dit paard de penis niet meer terug kon trekken. fijn om te weten, want als je het zo zag zou je denken 'nou ja zeg, dat ze dat dier er zo bij laten lopen...'

er werden passages en galopwissels gereden zonder optoming en zadel, met enkel een touw om de hals, veel paarden liepen los en de hoofdtrainer speelde er gewoon mee voor het publiek. beetje rondrennen en om elkaar heen springen. paard had er lol in en die man ook, het publiek uiteraard ook. schitterend!
er werd ook met S&T gereden, maar gewoon netjes, zoals het hoort. niet dat spastische geruk om het paard langer op de achterbenen te laten staan bijv.

die paarden oogden heel anders. er werd niet getrokken, paarden bewogen écht los en soepel, niet zo afgedwongen als bij apassionata. helemaal aan het begin van de show lieten ze drie jaarlingen in de ring, die mochten daar gewoon even snuffelen en aan hobbelpaarden knabbelen. dat waren dieren die later opgeleid gingen worden, en zo los en samen met enkele trainers (die er gewoon bijzaten) aan het publiek enzo konden wennen.

al met al was het een heel andere show, met een heel andere boodschap, andere trainingswijze etc. ik vond het erg fijn om naar te kijken.

maar goed, dat is wat ik mooi vind om te zien.
we gaan een beetje offtopic nu geloof ik, hihi!

@ lara silver, ik begrijp wat je bedoelt, maar de meeste mensen kijken daar niet naar. er wordt gekozen voor een standaard bitje, of datgene wat de verkoopster (die het paard dus niet gezien heeft) adviseert. denk ook aan de 'regel': 'twee rimpeltjes in de mondhoek'. dat gaat dus nergens over. er moet gekeken worden naar breedte (verhouding) boven/ onderkaak, ligging, vorm en soort tong, waar staan de tanden/ kiezen, en hoe ziet het gebit eruit. zo zijn er veel factoren die meespelen bij de keuze van een bit. meestal wordt de maat genomen en een bit gekozen, de meeste eigenaren/ ruiters hebben de tanden, lippen, lagen en tong niet eens bekeken voor ze een bit kiezen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:32

Citaat:
Probeer te accepteren dat niet iedereen idolaat is van Anky meid.

Jij moet ook proberen te accepteren dat niet iedereen anti Anky is. Ik ben van niemand idolaat en vind jou toon buitengewoon ongepast.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:30

merrieveulen schreef:
Cavalia was écht paardgericht, voor de show werden er al dingen bekend gemaakt, één paard had bijv. een rare penis, die er half uithing. het zag er heel zielig uit. van tevoren was men geïnformeerd dat dit dier dit te danken had aan een operatie geloof ik (iig ziekte), en dat het behandeld was, maar dat dit paard de penis niet meer terug kon trekken. fijn om te weten, want als je het zo zag zou je denken 'nou ja zeg, dat ze dat dier er zo bij laten lopen...'

er werden passages en galopwissels gereden zonder optoming en zadel, met enkel een touw om de hals, veel paarden liepen los en de hoofdtrainer speelde er gewoon mee voor het publiek. beetje rondrennen en om elkaar heen springen. paard had er lol in en die man ook, het publiek uiteraard ook. schitterend!
er werd ook met S&T gereden, maar gewoon netjes, zoals het hoort. niet dat spastische geruk om het paard langer op de achterbenen te laten staan bijv.

die paarden oogden heel anders. er werd niet getrokken, paarden bewogen écht los en soepel, niet zo afgedwongen als bij apassionata. helemaal aan het begin van de show lieten ze drie jaarlingen in de ring, die mochten daar gewoon even snuffelen en aan hobbelpaarden knabbelen. dat waren dieren die later opgeleid gingen worden, en zo los en samen met enkele trainers (die er gewoon bijzaten) aan het publiek enzo konden wennen.

al met al was het een heel andere show, met een heel andere boodschap, andere trainingswijze etc. ik vond het erg fijn om naar te kijken.

maar goed, dat is wat ik mooi vind om te zien.
we gaan een beetje offtopic nu geloof ik, hihi!

@ lara silver, ik begrijp wat je bedoelt, maar de meeste mensen kijken daar niet naar. er wordt gekozen voor een standaard bitje, of datgene wat de verkoopster (die het paard dus niet gezien heeft) adviseert. denk ook aan de 'regel': 'twee rimpeltjes in de mondhoek'. dat gaat dus nergens over. er moet gekeken worden naar breedte (verhouding) boven/ onderkaak, ligging, vorm en soort tong, waar staan de tanden/ kiezen, en hoe ziet het gebit eruit. zo zijn er veel factoren die meespelen bij de keuze van een bit. meestal wordt de maat genomen en een bit gekozen, de meeste eigenaren/ ruiters hebben de tanden, lippen, lagen en tong niet eens bekeken voor ze een bit kiezen.

Ja idd en dat is voor veel ongemak zorgt bij veel paarden...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:37

anneve schreef:
Citaat:

Jij moet ook proberen te accepteren dat niet iedereen anti Anky is. Ik ben van niemand idolaat en vind jou toon buitengewoon ongepast.

Wij accepteren gerust dat niet iedereen anti anky is (wat ik ver overdreven vind maar goed have it your way) maar ik accepteer niet dat wij geen kritiek mogen geven, ok ik rijd niet op Anky's niveau (heb er ook absoluut geen behoefte aan) maar dit betekend niet dat ik geen kritische blik kan hebben op de Nederlandse 'top'. Dat is wat jij maar moet accepteren...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:40

anneve schreef:
Citaat:

Vandaag ben ik 33 geworden, zal proberen daar iets mee te doen. Ik ga niet meer op jou reageren. Laat ik ook eens wat volwassener worden. Succes met je verdere speurtocht naar avg...
Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:46

Thanks.

Ik denk dat wat betreft het gebruik van bitten best meer opgelet mag worden; bij neit passende zadels is de schade vaak sneller zichtbaar, maar er zijn paarden (was er eentje bij clinic van Monty Roberts) waar de tong bijna was doorgesneden door gebruik van een scherp bit!
dat is toch afschuwelijk? Pure mishandeling! die merrie was zo kwetsbaar...

Merrieveulen; dat vind ik nou knap, laat ze op de Olympische Spelen een kur bedenken waarbij ruiters zonder optoming maar enkel met touw om de hals dergelijke oefningen laten zien!

Vind dat veel prettiger ogen en veel knapper dan stang en trens, zwepen, sporen etc!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:55

@Detour: Ik denk ook dat je van de mensen die met hun paard Grand-Prix oefeningen (om het maar even een naam te geven eh Tong uitsteken) kunnen uitvoeren op een touwtje, die ruiters kunnen rijden. Daarbij is Anky een lachwekkend iemand als je haar ziet 'hengsten' met haar S&T, sporen en LDR, alles onder dwang om het paard maar beter te laten lopen, terwijl deze paarden (cavalia) met plezier de sterren van de hemel lopen . Ze kan prima rijden hoor maar haar rijkunst is niets vergeleken met die van Cavalia.
Zo kijk ik er iig persoonlijk tegenaan...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:57

Dat vind ik nou ook interessant; laat de mensen in kwestie eens ruilen.. wat gebeurt er met Anky en wat gaat Salinero uitspoken met alleen een touwtje? Als halthouden al lastig is met stang en trens...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:05

Gefeli Detour! Ik ben ook bij beide show geweest. Appassionata was idd een aanfluiting. Geruk, gepluk en getrek en Cavalia was super. Ontspannen en heel fijn om naar te kijken.

Ook ik vind dat er kritisch gekeken moet worden naar de top. En ik vind het niet normaal zoals er daar getraind wordt. Ik wil graag ook verder komen, maar als het zo moet, dan zal ik tzt de keuze maken om de wedstrijden maar niet te rijden. Mijn doel is een fijn lopend paard. En dat zou bij iedereen het belangrijkste doel moeten zijn. LDR training moet net als een aantal andere trainingmethoden uitgebannen worden. Maar eerst moet het jurycorps anders gaan punten.

Maar wat kunnen we hier met zijn alleen aan doen? Samen staan we toch sterk?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:08

Citaat:
dit betekend niet dat ik geen kritische blik kan hebben op de Nederlandse 'top'. Dat is wat jij maar moet accepteren

Natuurlijk mag je dat, ik begrijp niet hoe je erbij komt dat ik dat niet accepteer, je verwart mij met iemand anders denk ik. Lees mijn berichten maar even door.

Detour: ik ben 46 btw.

Zijn jullie serieus voor circuskunstjes en vrijheidsdressuur op de olympics??? Dan haak ik af. Circuskunstjes worden toch echt afgewezen in de FEI regels.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:10

Thanks!

Er is een aantal pagina's terug een petitie geweest waar je kunt tekenen, Esperanza!

Alle kleine beetjes helpen, toch? Als niemand iets doet gebeurt er sowieso niets...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:11

@anneve: Als je de ruiters en paarden van Cavalia bedoelt? Ja! Komt er ten minste eens echte rijkunst aan bod...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:12

detour schreef:
Thanks!

Er is een aantal pagina's terug een petitie geweest waar je kunt tekenen, Esperanza!

Alle kleine beetjes helpen, toch? Als niemand iets doet gebeurt er sowieso niets...

welke pagina precies?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:13

Oei, dat weet ik zo gauw niet, is volgens mij van dag of 10 a 14 terug??

Zal eens zoeken.

(of ben kippig en staat het op het topic over P&P)...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:15

Lara Silver: Ben niet bij Cavalia geweest, heb van een vriendin gehoord dat het prachtig was. Maar heb niet begrepen dat het klassieke dressuur was. Je maakt toch ook niet de vergelijking tussen holiday on ice en kunstschaatsen op de olympics? Dat is appels met peren vergelijken. Lijkt me niet relevant voor dit topic.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:17

Pagina 41, op 21-10, daar staat de petitie, Lara Silver, die je kunt tekenen tegen de FEI

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:18

anneve schreef:
Lara Silver: Ben niet bij Cavalia geweest, heb van een vriendin gehoord dat het prachtig was. Maar heb niet begrepen dat het klassieke dressuur was. Je maakt toch ook niet de vergelijking tussen holiday on ice en kunstschaatsen op de olympics? Dat is appels met peren vergelijken. Lijkt me niet relevant voor dit topic.

Jij ziet het verband waarschijnlijk niet, maakt niet uit maar ik ben blij dat je het prachtig vond, snap je nu waarom ik het (dat zal nooit gebeuren waarschijnlijk) een waardige vervanger van de Nederlandse top vind?

@Detour: dankje!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:21

Ik reageer hier ook maar eens. Mijn excusses: heb niet alle 55 pagina's terug gelezen!

Ik vind de foto's van Anky vreselijk. Ik vind de hele Anky (en Sjef) vreselijk. Hoe erg het ook klinkt, de rel rondom P&P heeft gelukkig wel iets opgeleverd; mijn vader was standhouder bij de Paard en Passie beurs, Anky gaf daar een clinic en vermeldde daarbij dat er wel foto's gemaakt mochten worden, als het dan niet alleen foto's zijn van het kin-op-de-borst-getrek maar ook van de "ontspannen" momenten. Ze zijn in ieder geval op hun hoede.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:23

Wanted2003 schreef:
Ik reageer hier ook maar eens. Mijn excusses: heb niet alle 55 pagina's terug gelezen!

Ik vind de foto's van Anky vreselijk. Ik vind de hele Anky (en Sjef) vreselijk. Hoe erg het ook klinkt, de rel rondom P&P heeft gelukkig wel iets opgeleverd; mijn vader was standhouder bij de Paard en Passie beurs, Anky gaf daar een clinic en vermeldde daarbij dat er wel foto's gemaakt mochten worden, als het dan niet alleen foto's zijn van het kin-op-de-borst-getrek maar ook van de "ontspannen" momenten. Ze zijn in ieder geval op hun hoede.

Kijk, dat is niet voor niks, Wanted, kennelijk zijn ze zich ook bewust van de gevolgen die ze veroorzaken met LDR...

En dat ze zegt: Ook op de ontspannen momenten, geeft toch aan dat ze toegeeft dat er idd sprake is van dwang met de kin op de borst?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:26

detour schreef:
Wanted2003 schreef:

Kijk, dat is niet voor niks, Wanted, kennelijk zijn ze zich ook bewust van de gevolgen die ze veroorzaken met LDR...

En dat ze zegt: Ook op de ontspannen momenten, geeft toch aan dat ze toegeeft dat er idd sprake is van dwang met de kin op de borst?

Klopt, ik denk dat Anky zich heel erg goed bewust is van haar methode. En zo lang ze nog prijzen in de wacht sleept zal ze niet zo snel van dit getrek af stappen. Waar ik me dan ook het meest boos om maak, is dat mensen haar nog steeds zien als hét talent en dé vrouw met het gevoel voor paardrijden. Neem Cavalia, die laten dus zien dat het ook mogelijk is op andere manieren en dus niet op de paarden-met-gescheurde-mondhoeken-methode.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:28

Idd. Alleen heeft die eprsoon geen medailles gehaald omdat zijn doel niet is om prijzen te winnen maar samen te werken met zijn paard en om daar het resultaat van te laten zien!!!

Tuurlijk heeft Anky wel gevoel, maar dat zijn er velen en het gaat erom wat je ermee doet en wat je wilt overbrengen aan de massa!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:33

detour schreef:
Idd. Alleen heeft die eprsoon geen medailles gehaald omdat zijn doel niet is om prijzen te winnen maar samen te werken met zijn paard en om daar het resultaat van te laten zien!!!

Tuurlijk heeft Anky wel gevoel, maar dat zijn er velen en het gaat erom wat je ermee doet en wat je wilt overbrengen aan de massa!

Hij heeft een ander doel, maar bereikt hetzelfde.

Ik vind, en ben denk ik niet de enige, dat Anky een steeds slechtere indruk achterlaat bij de massa. Men gaat haar toch zien als een commerciële trekschuit. Dat zie je bijvoorbeeld wel aan de aantallen bezoekers van Horse Event en de populaire clinics van de familie Bartels over bewuster paardrijden en aan de clinics van Monty Roberts/Emiel Voest. Jammer voor Anky, maar ik denk ook dat het komt doordat ze zich teveel met Sjef in laat.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:38

Er zijn heel veel verschillende mensen en ook heel veel verschillende paarden. Het rijden met een bit is niet zielig Lara Silver, mits goed gebruikt. Soms is het rijden zonder zadel (ruiter is sneller uit ballans en de druk van het gewicht van de ruiter wordt niet gelijkmatig over de rug verdeeld) aan een touwhalster, dat toch erg scherp kan inwerken op het neusbeen veel zieliger. Het is beide keren zo: het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Er zijn heel veel mensen met paarden bijgekomen de afgelopen jaren. Dit zijn niet altijd mensen met aanleg of gevoel voor het rijden in de discipline's die er waren, waardoor er ook steeds meer andere vormen van rijden en omgaan met paarden zijn ontstaan. Dat is een goeie zaak. Ik vind het jammer dat de mensen hier in dit topic het blijkbaar moeilijk vinden om mensen uit andere discipline's te respecteren. De discussie is op deze manier totaal niet zinvol vind ik. Laten we van elkaar leren, in plaats van elkaar te veroordelelen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:41

Volgens mij leren we hier best een hoop, en door er over te praten kun je je bewust worden van een hoop dingen waar je je van te voren niet eens druk voer maakt. Ik ben het dus neit met je eens, Yvonnelind, maar wat ik wel vind is idd: hoe gaj e om met je spullen die je gebruikt voor je paard?

En mijns inziens moeten de hoge pieven zich zonder stang en trens, zweepje e.d. ook best kunnen waarmaken!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:45

Wanted2003 schreef:
detour schreef:

Hij heeft een ander doel, maar bereikt hetzelfde.

Ik vind, en ben denk ik niet de enige, dat Anky een steeds slechtere indruk achterlaat bij de massa. Men gaat haar toch zien als een commerciële trekschuit. Dat zie je bijvoorbeeld wel aan de aantallen bezoekers van Horse Event en de populaire clinics van de familie Bartels over bewuster paardrijden en aan de clinics van Monty Roberts/Emiel Voest. Jammer voor Anky, maar ik denk ook dat het komt doordat ze zich teveel met Sjef in laat.

Overigens is dat ook allemaal supercommercieel en eigenlijk meer van hetzelfde.