Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nadya schreef:Lielle, ik ken zelf dus alleen maar goede en rustige ervaringen bij het inslapen van paarden. Mijn vroegere verzorgpaard is op 15-jarige leeftijd ingeslapen, thuis in eigen stal, met een roesje/narcose. En zo ken ik er nog veel meer. Dat het soms anders gaat hoor ik van jou uit eigen ervaring. Lijkt me heel rot. Maar in mijn directe omgeving heb ik dit nog niet meegemaakt. Dat kan toch?
Citaat:Ik weet dat je er zelf voor kan kiezen. In mijn paard's paspoort staat dat 'ie voor consumptie bestemd is, ik wil het niet hebben en dat kan ik aangeven. Toch wil ik hem nooit naar de slager brengen, vanwege diverse andere argumenten.
IKbenEllen schreef:Fijn, zo'n gefundeerde mening.
opaal schreef:Goh is deze discussie nog steeds bezig! pufff..... Zal mijn verhaal nog eens plaatsen.![]()
Ik heb vorig jaar voor de keuze gestaan met mijn paard. Wist ook echt niet wat ik moest doen, in laten slapen of naar de slager. Ik kreeg toen van een zadelmaker hetzelfde verhaal te horen als jij van je hoefsmit. Dit heeft mijn toen aan het werk gezet om het uit te zoeken.
Ik ben toen door verhalen van heel veel andere mensen tot de conclusie gekomen dat het er maar net aan ligt in wat voor staat je paard op dat moment is. Zoals ik had een paard wat super gezond was (geen pijn) maar kramte met het probleem dat hij atactische was en dan door het werken elke keer verzuurde op zijn spieren. Zolang ik er niks mee deed was er dus niks aan de hand alleen dat hij gefrusteerd werd van het niet werken.
Het was een dominant paard met veel temperament. Zag hem dus in mijn nachtmerrie's van toen de tijd al met zijn kop tegen de muur aan slaan om door de verdovingsspuit heen te breken. Een paard snapt een verdovingsspuit niet he! Het is voor ons al een rare gewaarwording als je onder nacose word gebracht, waarom moet een paard dan wel snappen wat er gebeurd en zou daar niet tegen gaan vechten!
Ik heb mijn paard af laten maken en heb daar geen minuut spijt van gehad, het is binnen secondes gebeurd.
Mijn keuze zou waarschijnlijk anders zijn geweest als mijn paard doodziek was geweest waardoor ze met zo'n spuit gelijk alles opgeven en het heel vredig zou verlopen...
Lielle schreef:dat hoop ik ook voor je, hopelijk wordt jouw paard net zo oud als Trammelant, of nog ouder.
Maar Opaal zegt toch ook niet dat jouw keuze niet de juiste zou zijn, of dat het altijd rampzalig gaat? Ze zegt net als jij, late afhangen van het moment en het paard.
opaal schreef:Lielle schreef:dat hoop ik ook voor je, hopelijk wordt jouw paard net zo oud als Trammelant, of nog ouder.
Maar Opaal zegt toch ook niet dat jouw keuze niet de juiste zou zijn, of dat het altijd rampzalig gaat? Ze zegt net als jij, late afhangen van het moment en het paard.
idd!!
Nadya schreef:Lielle, er stond net een zinnetje tussen van onvredig in laten slapen of iets dergelijks.
Is nu ineens weggehaald.![]()
Het klonk weer alsof ik mijn paard god weet wat aan wil doen en dat is natuurlijk onzin.
Respecteer gewoon dat er mensen zijn die voor een andere methode kiezen, gebaseerd op positieve ervaringen van anderen.
opaal schreef:De tekst die ik schreef, is gekopieerd uit eerdere tekst die ik schreef in dit topic. Daar stond idd een regel bij waarin ik aanviel op iemand die slachten uit den boze vond. Vandaar dat ik die regel nu even weg heb gehaald want is niet aan de orde nu...
iris_abel schreef:als ik een paard had dan zou ik hrm in vrede willen doodgaan maar niet door een freak word gegeten
Snoevie schreef:de meeste slachtpaarden hebben een veel beter leven gehad als een bioindustrie koe of varken.