slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vickyyy

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:30

Ik heb meer het idee als je paard in laat slapen dat je afscheid kan nemen.. hij/zij heeft tenslotte al die tijd voor je gewerkt en is je maatje.. ik zou het echt niet over mij hart krijgen.. dat ie zo dood moet.. vreselijk.. Het is je MAATJE die er dan niet meer is.. het is inderdaad een feite dat je pony/paard ooit dood gaat..
het is ook niet fijn om te zien hoe ze er tegen vechten dat begrijp ik.. ik word er gewoon misselijk van als ik eraan denk dat mijn pony een spuitje of naar de slacht moet.. ik heb zoiets dus ook mee gemaakt.. ik had een pony Tachja.. had ik vier jaar.. altijd opgereden maatjes voor het leven.. alle leuke dingen mee gemaakt die je mee kunt maken.. onnozele dingen.. foto;s maken in de sneeuw.. alles.. tot ik een keer zei tegen mijn vader.. het zadel past niet.. dus.. naar de zadelmaker.. de zadelmaker zei je moet is naar zijn rug laten kijken.. dus wij een afspraak maken bij iemand die naar haar rug zou kijken.. ik moest naar school dus ik kon niet mee.. ik kwam thuis mijn moeder kwam huilend binnen en zei dat mijn pony zijn rug op drie plaatsen gebroken had.. mijn wereld zakte in.. ik wou haar houden om haar te verzorgen poetsen dan maar niet rijden.. ze had er geen last van.. mijn vader zei, je kan haar laten inslapen, slachten of dat ze bij een boer gewoon in het land staat.. ik koos voor inslapen.. omdat ik niet wou dat ze verkocht werd.. en dan nog is vier jaar een ruiter op haar rug had die geen idee had waar ze last van had.. dus.. nog maals ik koos voor inslapen.. mijn vader vond dat egoistisch.. dus is ze naar een boer gegaan.. mijn god.. ik weet nu niet waar ze is.. maar mijn maatje.. vriendin.. mijn alles.. is nu weg.. zonder dat ik weet waar ze is.. nu denk ik nog wel is.. waarom heb ik haar gewoon neit in laten slapen.. nu rijd er misschienw el een andere ruiter op..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:45

Nadya schreef:
Lielle, ik ken zelf dus alleen maar goede en rustige ervaringen bij het inslapen van paarden. Mijn vroegere verzorgpaard is op 15-jarige leeftijd ingeslapen, thuis in eigen stal, met een roesje/narcose. En zo ken ik er nog veel meer. Dat het soms anders gaat hoor ik van jou uit eigen ervaring. Lijkt me heel rot. Maar in mijn directe omgeving heb ik dit nog niet meegemaakt. Dat kan toch?

dat kan ook, en ik hoop echt dat het je bespaard blijft. Maar ik vind het niet leuk om te lezen dat het wel goed gaat ALS je maar voor een goede DA kiest. Dat is dus niet zo. Trammelant heeft het hele riedeltje gehad (roesje, narcose, laatste spuit) en hij heeft zoch heel duidelijk verzet tegen de narcose. En dat was geen vreselijk drama, maar ook niet leuk. Ik probeer dus alle verhalen hier (vechten, consumptie, etc) wat te nuanceren zodat mensen op basis van feiten kunnen kiezen en niet op basis van spookverhalen. Voor alle duidelijkheid, Trammelant heeft geen uren lopen knokken tegen die narcose, het was binnen een paar minuten wel gebeurd, maar hij verzette zich er wel tegen. En ik blijf erbij dat dit voor hem beter was dan vervoer naar de slager, dus ik zal de laatste zijn die zegt dat een spuitje geen goede keuze is.

Citaat:
Ik weet dat je er zelf voor kan kiezen. In mijn paard's paspoort staat dat 'ie voor consumptie bestemd is, ik wil het niet hebben en dat kan ik aangeven. Toch wil ik hem nooit naar de slager brengen, vanwege diverse andere argumenten.

Prima, echt waar. Maar ik snap niet waarom dit non-argument steeds weer gebruikt wordt.

Aliekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:32

Een paard zou ik niet laten slachten...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:33

Fijn, zo'n gefundeerde mening.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:38

IKbenEllen schreef:
Fijn, zo'n gefundeerde mening.

Heeft "de test" waarschijnlijk ook niet gelezen.... Volgens mij moet die maar standaard boven aan elke pagina of zo..........

Zucht....

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:00

Ik zelf heb in een uur duurende rit moeten nadenken wat er met mijn paardje moest gebeuren als die geen kans meer had, wat ze volgens de plaatselijke da niet meer had. In Emmeloord zeiden ze toen dat het meeviel. (voor hele verhaal zie profiel.) Als daar was gebleken dat het niets meer zou worden of de kans zo klein was dat het weer goed zou worden had ik daar voor inslapen gekozen. (Ik heb met mijn ouders afgesproken, dat als ik voor de keuze zou komen te staan, het mijn keuze zou worden.) Om de reden dat die keuze aangezien we daar al waren haar het snelste van haar pijn af zou helpen en dan niet nog een keer een pijnlijke rit van misschien maar een half uur op de trailer te hoeven meemaken. Op dat moment zou ik dan wel over het verschikkelijke idee kunnen stappen dat die straks door de rendac in een vrachtwagen gegooit word.
Al zou ik bij hoefkatrol, zware atrose e.d. voor slachten gaan, omdat ik het in een vrachtwagen gegooit worden niet echt diervriendelijk vind en ik als die aan de weg zou liggen ik aangezien mijn leeftijd wel onder het kleedje zou gaan kijken. En dit lijkt mij nou niet echt verstanding, maar dat zou ik dan op dat moment natuurlijk niet bedenken. Bloos
kort samengevat: Ik ga voor slachten, maar de definitieve beslissing hangt af van de situatie op dat moment.

Edit: mening proberen duidelijker te maken.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:43

Goh is deze discussie nog steeds bezig! pufff..... Zal mijn verhaal nog eens plaatsen. Haha!

Ik heb vorig jaar voor de keuze gestaan met mijn paard. Wist ook echt niet wat ik moest doen, in laten slapen of naar de slager. Ik kreeg toen van een zadelmaker hetzelfde verhaal te horen als jij van je hoefsmit. Dit heeft mijn toen aan het werk gezet om het uit te zoeken.

Ik ben toen door verhalen van heel veel andere mensen tot de conclusie gekomen dat het er maar net aan ligt in wat voor staat je paard op dat moment is. Zoals ik had een paard wat super gezond was (geen pijn) maar kramte met het probleem dat hij atactische was en dan door het werken elke keer verzuurde op zijn spieren. Zolang ik er niks mee deed was er dus niks aan de hand alleen dat hij gefrusteerd werd van het niet werken.

Afbeelding

Het was een dominant paard met veel temperament. Zag hem dus in mijn nachtmerrie's van toen de tijd al met zijn kop tegen de muur aan slaan om door de verdovingsspuit heen te breken. Een paard snapt een verdovingsspuit niet he! Het is voor ons al een rare gewaarwording als je onder nacose word gebracht, waarom moet een paard dan wel snappen wat er gebeurd en zou daar niet tegen gaan vechten!

Ik heb mijn paard af laten maken en heb daar geen minuut spijt van gehad, het is binnen secondes gebeurd.

Mijn keuze zou waarschijnlijk anders zijn geweest als mijn paard doodziek was geweest waardoor ze met zo'n spuit gelijk alles opgeven en het heel vredig zou verlopen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:48

opaal schreef:
Goh is deze discussie nog steeds bezig! pufff..... Zal mijn verhaal nog eens plaatsen. Haha!

Ik heb vorig jaar voor de keuze gestaan met mijn paard. Wist ook echt niet wat ik moest doen, in laten slapen of naar de slager. Ik kreeg toen van een zadelmaker hetzelfde verhaal te horen als jij van je hoefsmit. Dit heeft mijn toen aan het werk gezet om het uit te zoeken.

Ik ben toen door verhalen van heel veel andere mensen tot de conclusie gekomen dat het er maar net aan ligt in wat voor staat je paard op dat moment is. Zoals ik had een paard wat super gezond was (geen pijn) maar kramte met het probleem dat hij atactische was en dan door het werken elke keer verzuurde op zijn spieren. Zolang ik er niks mee deed was er dus niks aan de hand alleen dat hij gefrusteerd werd van het niet werken.

Het was een dominant paard met veel temperament. Zag hem dus in mijn nachtmerrie's van toen de tijd al met zijn kop tegen de muur aan slaan om door de verdovingsspuit heen te breken. Een paard snapt een verdovingsspuit niet he! Het is voor ons al een rare gewaarwording als je onder nacose word gebracht, waarom moet een paard dan wel snappen wat er gebeurd en zou daar niet tegen gaan vechten!

Ik heb mijn paard af laten maken en heb daar geen minuut spijt van gehad, het is binnen secondes gebeurd.

Mijn keuze zou waarschijnlijk anders zijn geweest als mijn paard doodziek was geweest waardoor ze met zo'n spuit gelijk alles opgeven en het heel vredig zou verlopen...

Joh, dat moet jij weten. Jouw paard, jouw beslissing. En dat zal dan de juiste geweest zijn.
Jij kent mij niet, mijn paard niet en ik kies voor het inslapen (als 'ie niet op een natuurlijke manier) mag sterven, want ook dat komt voor.
Zoals ik al tig keer gezegd heb, ken ik veel gevallen waarbij het wel vredig en rustig gegaan is. Gewoon in hun eigen omgeving met hun eigenaren erbij. Het is niet altijd rampzalig, hoor, dat is echt onzin. Pfff, vermoeiend...
Maar goed, ik weet hoe ik het zal doen, als dat moment ooit komt. Ik hoop dat het nog heeeeeeeeeel lang zal duren......

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:50

dat hoop ik ook voor je, hopelijk wordt jouw paard net zo oud als Trammelant, of nog ouder.

Maar Opaal zegt toch ook niet dat jouw keuze niet de juiste zou zijn, of dat het altijd rampzalig gaat? Ze zegt net als jij, late afhangen van het moment en het paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:52

Lielle, er stond net een zinnetje tussen van onvredig in laten slapen of iets dergelijks.
Is nu ineens weggehaald. Clown
Het klonk weer alsof ik mijn paard god weet wat aan wil doen en dat is natuurlijk onzin.
Respecteer gewoon dat er mensen zijn die voor een andere methode kiezen, gebaseerd op positieve ervaringen van anderen.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:54

Lielle schreef:
dat hoop ik ook voor je, hopelijk wordt jouw paard net zo oud als Trammelant, of nog ouder.

Maar Opaal zegt toch ook niet dat jouw keuze niet de juiste zou zijn, of dat het altijd rampzalig gaat? Ze zegt net als jij, late afhangen van het moment en het paard.

idd!! Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:54

kennelijk nog even over nagedacht, en bedacht dat zo'n opmerking niet terecht was.

en verder OK dan! helemaal mee eens. Ik heb nu voor beide methodes gekozen, dus kan me al helemaal inleven in de afwegingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:57

opaal schreef:
Lielle schreef:

idd!! Knipoog

Je had net een bepaald zinnetje er in staan, Opaal. Dat heb ik echt goed gelezen. Daar viel ik over, want het klinkt heel naar. Reken maar dat ik heb nagedacht over hoe en wat, aangezien ik een hoop verdriet heb gezien van dichtbij bij vriendinnen die hun paarden hebben moeten laten inslapen. En dat ging heel vredig, hoor, niks geen dramaverhalen van vechten tegen hun naderende dood.

Mijn vriendin's paard en tevens weidegenootje is inmiddels 35 en ik hoop dat mijn Sam die leeftijd ook haalt in volle gezondheid. We zullen zien, hij is nog erg jong en gelukkig kerngezond. En tegen die tijd ben ik ook bejaard! Clown

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:58

Nadya schreef:
Lielle, er stond net een zinnetje tussen van onvredig in laten slapen of iets dergelijks.
Is nu ineens weggehaald. Clown
Het klonk weer alsof ik mijn paard god weet wat aan wil doen en dat is natuurlijk onzin.
Respecteer gewoon dat er mensen zijn die voor een andere methode kiezen, gebaseerd op positieve ervaringen van anderen.

De tekst die ik schreef, is gekopieerd uit eerdere tekst die ik schreef in dit topic. Daar stond idd een regel bij waarin ik aanviel op iemand die slachten uit den boze vond. Vandaar dat ik die regel nu even weg heb gehaald want is niet aan de orde nu...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:00

opaal schreef:
De tekst die ik schreef, is gekopieerd uit eerdere tekst die ik schreef in dit topic. Daar stond idd een regel bij waarin ik aanviel op iemand die slachten uit den boze vond. Vandaar dat ik die regel nu even weg heb gehaald want is niet aan de orde nu...

Da's heel mooi, hoor, maar ik las hem net wel en vond dat een beetje raar overkomen. Vandaar mijn reactie. Knipoog
Ik kies om diverse redenen voor het inslapen. Ik ga mijn paard hoe dan ook geen reisje slachthuis aan doen.
En als ik over zoveel jaar nog op bokt zit, zal ik er een speciaal topic over openen. Moet er nu niet aan denken, mijn Sam is nog veel te jong om te sterven. Die heeft nog een heel leven bij mij voor zich.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:08

hffgghn v
zo das beter
Laatst bijgewerkt door _likepink_ op 01-05-07 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:11

iris_abel schreef:
als ik een paard had dan zou ik hrm in vrede willen doodgaan maar niet door een freak word gegeten

zucht.... kunnen zulke reacties niet meteen gewist worden Hamer

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:22

is iemand die paardenvlees eet meteen een freak?
pennyyyyyyy

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:28

Tja, ik wil ook niet dat iemand mijn paard eet, dus?
En de discussie over vlees ga ik hier verder maar niet aan. Ieder zijn ding, ik het mijne.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:34

nee dát bedoel ik ook niet,maar niet ieder die paarden eet is dan toch direct een freak?ik vind dat nogal een domme uitspraak(maar ik eet ook geen paard,ik kat alleen iemand die het wel doet niet af)

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:37

freak is ook weer te ver gezegt maar ik zou het echt niet fijn ivndne maar ook niet als die moet lijdne

Aliekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:40

ik vind niet dat je iemand dan gelijk een freak moet noemen hoor *xucht*

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:41

@iris_abel: het zou fijn zijn als je wat beter nederlands zou typen,maar dat daargelaten.

ik bedoel te zeggen dat als een paard geslacht wordt hij niet automatisch voor consumptie bedoeld is omdat je dit zelf kan aangeven.

maar als ik bij de slager sta en zie dat iemand een paardenbiefstukje koopt,heb ik niet zoiets van: ooooh wat sielugh die meneer gaat een paardjuh eten

voor mij hoeft het ook niet,maar mensen moeten niet zo spastisch doen als er mensen zijn die wel paarden eten.

de meeste slachtpaarden hebben een veel beter leven gehad als een bioindustrie koe of varken.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:42

Want dan zou het grootste gedeelte van Nederland een 'freak' zijn. Bijna iedereen heeft weleens een snack op bij de patatzaak, en in het grootste gedeelte zit toch een klein percentage paardenvlees.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:44

Snoevie schreef:
de meeste slachtpaarden hebben een veel beter leven gehad als een bioindustrie koe of varken.

Nou, als ik zie in bijvoorbeeld Hedel wat voor paarden er uiteindelijk naar de slacht gaan, kan ik me niet voorstellen dat ze een goed leven gehad hebben. Maar ja, ik zal wel te veel 'penny' zijn Clown . Ik vind slachthuizen en slagers (ja, ook de winkels) afschuwelijke plekken. Maar goed, ik respecteer het verder wel als iemand vlees eet. Moet diegene vooral zelf weten. Ik doe er in elk geval niet aan mee.